LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO Nr. VIII-1234 pakeitimo įstatymo Nr. XIII-2987 2 STRAIPSNIO pakeitimo ĮSTATYMO projekto

nr. xvp-33

 

2024-12-11 Nr. 113-P-37

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:    

Komiteto pirmininkė Daiva Žebelienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Martynas Katelynas, komiteto nariai: Tadas Barauskas, Kęstutis Bilius, Domas Griškevičius, Vytautas Grubliauskas, Ričardas Juška, Saulius Luščikas, Audrius Petrošius, Valdas Rakutis, Vitalijus Šeršniovas, Rita Tamašunienė, Violeta Turauskaitė.

Komiteto biuras: l. e. vedėjos pareigas Kristina Šimkutė, patarėjai: Giedrė Lukošiūnienė, Rasa Mačiulytė, Dalia Masaitienė, Aušra Balčiūnaitytė, padėjėja Vilma Keidūnė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Viešojo valdymo politikos grupės vadovė Alma Bulkevičienė, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos Įmonių politikos departamento direktorius Vaidotas Rudokas, Vį Registrų centras Teisės departamento Teisinio reguliavimo ir teisės taikymo skyriaus vyriausioji teisininkė Aurelija Bertašienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė, patarėja Linda Kreimerytė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-12-04

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.

Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo Nr. VIII-1234 pakeitimo įstatymo Nr. XIII-2987 buvo priimtas 2020 m. gegužės 28 d., o įsigaliojo 2020 m. lapkričio 1 d.. Atsižvelgiant į Vyriausybei, ministerijoms ar savivaldybės institucijoms pavaldžioms ar atskaitingoms biudžetinėms įstaigoms, viešosioms įstaigoms, valstybės ar savivaldybės valdomoms įmonėms iki šio įstatymo įsigaliojimo suteiktų viešojo administravimo įgaliojimų apimtis ir šių įgaliojimų turinį, pagrįstą ir būtiną laiką šių įgaliojimų peržiūrai ir pasirengimui suderinti suteiktų viešojo administravimo įgaliojimų mastą bei jų suteikimo formą su nauju įstatyminiu reglamentavimu, buvo nustatytas net daugiau negu keturių metų pereinamasis laikotarpis, per kurį atsakingos valstybės ir savivaldybės institucijos turėjo parengti ir patvirtinti reikalingų teisės aktų pakeitimus. Nors projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad „sprendimai, kuriais turėtų būti keičiamas viešojo administravimo įgaliojimų mastas, šių įgaliojimų suteikimo forma ar pats subjektas, kuriam konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai suteikiami, negali būti priimami skubotai, nes šie sprendimai būna susiję ir su veikiančių viešųjų juridinių asmenų pertvarka ar jų reorganizavimu“, tačiau jokie konkretūs pavyzdžiai, pagrindžiantys nepasirengimą įstatymo taikymui nuo 2025 m. sausio 1 d. nėra pateikiami. Taip pat kelia abejonių pasirinkto prailginamo pereinamojo laikotarpio termino – net pusantrų metų - pagrįstumas (nes bet kokios juridinio asmens pertvarkymo ar reorganizavimo procedūros, jeigu buvo ar būtų nuspręsta jas atlikti, tiek laiko neužtrunka). Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta ir į teisėkūros efektyvumo principą, manytume, kad teikiamo įstatymo projekto tikslingumas bei jame įtvirtintas Viešojo administravimo įstatymo įgyvendinimo pereinamojo laikotarpio pratęsimo terminas turėtų būti pagrįsti.

Iš dalies

pritarti

Žr. argumentus ir Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pasiūlymą Nr. 1, kuriuo siūloma kompromisinį (1 metams) termino atidėjimą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė Agnė Širinskienė

2024 12 09

1

 

 

 

Argumentai: Vyriausybė, ministerijos ir savivaldybės turėjo kone 4 metus pasirengti įstatymo įsigaliojimui. Dėl to pakeitimo projekte numatytas pusantrų metų terminas prasilenkia su atsakingo valdymo principu ir yra siūloma papildomai suteikti pusę metų pasirengti įstatymo įsigaliojimui.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 „1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

„10. Vyriausybė, ministerijos ar savivaldybės institucijos peržiūri joms pavaldžioms ar atskaitingoms biudžetinėms įstaigoms, viešosioms įstaigoms, valstybės ar savivaldybės įmonėms iki šio įstatymo įsigaliojimo suteiktus viešojo administravimo įgaliojimus ir iki 20265 m. birželio 30 d. parengia reikiamų teisės aktų pakeitimus, kuriais iki šio įstatymo įsigaliojimo vykdyti viešojo administravimo įgaliojimai būtų perduoti laikantis šiame įstatyme nustatytos tvarkos ir reikalavimų. Kol įsigalios viešojo administravimo įgaliojimų perdavimą reglamentuojančių teisės aktų pakeitimai, viešojo administravimo įgaliojimai vykdomi vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo nustatyta tvarka.“

 

Iš dalies

pritarti

Viešojo administravimo įstatymo įgyvendinimo pereinamojo laikotarpio pratęsimas yra būtinas, siekiant nuosekliai įgyvendinti viešojo sektoriaus subjektų (valstybės ir savivaldybės biudžetinių, viešųjų įstaigų ir įmonių) įgaliojimų ir vykdomų funkcijų išgryninimą, todėl siūloma šį terminą pratęsti vieneriems metams, per kuriuos būtų tinkamai pasirengta šio pokyčio įgyvendinimui.

Praktikoje pasirengimo įgyvendinti Viešojo administravimo įstatymą terminą iš dalies sąlygoja tai, kad 2023 m. balandžio 1 d. įsigaliojus nauja redakcija išdėstytam Vietos savivaldos įstatymui ir iš esmės pasikeitus vietos savivaldos modeliui – merui tapus savivaldybės vykdomąja institucija, naujai buvo peržiūrima savivaldybių biudžetinių bei viešųjų įstaigų ir savivaldybės įmonių veikla ir vertinamos  šių viešojo sektoriaus subjektų pertvarkos ar reorganizavimo perspektyvos. Pažymėtina, kad 2024 m. gegužės 1 d. įsigaliojo nauja redakcija išdėstytas Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymas Nr. XIV-2242, tarp kitų teisinio reguliavimo pokyčių, nustatantis pareigą, valstybės, kaip viešosios įstaigos savininkės ar dalininkės teises ir pareigas įgyvendinančioms institucijoms, arba savivaldybių taryboms, ne vėliau kaip iki 2025 m. spalio 31 d. inicijuoti sprendimus dėl šiame įstatyme aprašytų viešųjų įstaigų (tarp jų galimai ir tų, kurioms yra suteikti viešojo administravimo įgaliojimai) pertvarkymo į kitos teisinės formos juridinius asmenis arba dalininko teisių ir pareigų perleidimo kitiems asmenims.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūloma Viešojo administravimo įstatymo pakeitimo įstatymo Nr. XIII-2987 2 straipsnio 10 dalies nuostatų įgyvendinimo terminą nustatyti 2026 m. sausio 1 d.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas:

1) pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XVP-33(2) ir komiteto išvadoms.

2) siūlyti šį projektą svarstyti skubos tvarka.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2024-12-11

 

1

 

 

 

Argumentai: Viešojo administravimo įstatymo įgyvendinimo pereinamojo laikotarpio pratęsimas yra būtinas, siekiant nuosekliai įgyvendinti viešojo sektoriaus subjektų (valstybės ir savivaldybės biudžetinių, viešųjų įstaigų ir įmonių) įgaliojimų ir vykdomų funkcijų išgryninimą, todėl siūloma šį terminą pratęsti vieneriems metams, per kuriuos būtų tinkamai pasirengta šio pokyčio įgyvendinimui.

Praktikoje pasirengimo įgyvendinti Viešojo administravimo įstatymą terminą iš dalies sąlygojo tai, kad 2023 m. balandžio 1 d. įsigaliojus nauja redakcija išdėstytam Vietos savivaldos įstatymui ir iš esmės pasikeitus vietos savivaldos modeliui – merui tapus savivaldybės vykdomąja institucija – naujai buvo peržiūrima savivaldybių biudžetinių bei viešųjų įstaigų ir savivaldybės įmonių veikla ir vertinamos  šių viešojo sektoriaus subjektų pertvarkos ar reorganizavimo perspektyvos. Pažymėtina, kad 2024 m. gegužės 1 d. įsigaliojo nauja redakcija išdėstytas Viešųjų įstaigų įstatymas Nr. XIV-2242, tarp kitų teisinio reguliavimo pokyčių nustatantis pareigą, valstybės, kaip viešosios įstaigos savininkės ar dalininkės teises ir pareigas įgyvendinančioms institucijoms arba savivaldybių taryboms ne vėliau kaip iki 2025 m. spalio 31 d. inicijuoti sprendimus dėl šiame įstatyme aprašytų viešųjų įstaigų (tarp jų galimai ir tų, kurioms yra suteikti viešojo administravimo įgaliojimai) pertvarkymo į kitos teisinės formos juridinius asmenis arba dalininko teisių ir pareigų perleidimo kitiems asmenims.  

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūloma Viešojo administravimo įstatymo pakeitimo įstatymo Nr. XIII-2987 2 straipsnio 10 dalies nuostatų įgyvendinimo terminą nustatyti 2026 m. sausio 1 d. 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 „1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

„10. Vyriausybė, ministerijos ar savivaldybės institucijos peržiūri joms pavaldžioms ar atskaitingoms biudžetinėms įstaigoms, viešosioms įstaigoms, valstybės ar savivaldybės įmonėms iki šio įstatymo įsigaliojimo suteiktus viešojo administravimo įgaliojimus ir iki 2026 m. birželio 30 d. sausio 1 d. parengia reikiamų teisės aktų pakeitimus, kuriais iki šio įstatymo įsigaliojimo vykdyti viešojo administravimo įgaliojimai būtų perduoti laikantis šiame įstatyme nustatytos tvarkos ir reikalavimų. Kol įsigalios viešojo administravimo įgaliojimų perdavimą reglamentuojančių teisės aktų pakeitimai, viešojo administravimo įgaliojimai vykdomi vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo nustatyta tvarka.“

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Audrius Petrošius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas patobulintas įstatymo projektas Nr. XVP-33(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                         Daiva Žebelienė                                                                                                                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Dalia Masaitienė