Projekto Nr. XIIIP-1907(2)
lyginamasis variantas
Lietuvos respublikos
mokėjimų ĮSTATYMO NR. VIII-1370
63, 64, 65, 66, 67 straipsnių PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 621 STRAIPSNIU IR 68, 69, 70 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS
ĮSTATYMAS
2018 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. Įstatymo papildymas 621 straipsniu
Papildyti Įstatymą 621 straipsniu:
„621 straipsnis. Priežiūros institucijos teisės
1. Be kitų Lietuvos banko įstatyme, šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, nustatytų pareigų ir teisių, priežiūros institucija, atlikdama jai pavestas funkcijas, turi teisę imtis kitų teisėtų priemonių, kad mokėjimo paslaugų teikėjai nuolat laikytųsi šiame įstatyme ir kituose mokėjimo paslaugų teikimo veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytų reikalavimų.
2. Priežiūros institucija Lietuvos banko įstatymo nustatyta tvarka duoda mokėjimo paslaugų teikėjui šiuos privalomus nurodymus:
1) per priežiūros institucijos nustatytą terminą pašalinti teisės aktų pažeidimus arba veiklos trūkumus;
2) atkurti prieš pažeidžiant teisės aktus buvusią padėtį;
3) priežiūros institucijai pateikti papildomą informaciją arba teikti dažniau, negu nustatyta teisės aktuose, informaciją, reikalingą priežiūros funkcijoms atlikti;
4) viešai atskleisti papildomą informaciją;
5) atlikti kitus veiksmus arba neatlikti tam tikrų veiksmų, kad būtų pašalinti teisės aktų pažeidimai arba veiklos trūkumai.
3. Šio straipsnio 2 dalyje nustatyti privalomi nurodymai gali būti duodami, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
1) priežiūros institucija nustato teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta jos kompetencijai, pažeidimų arba mokėjimo paslaugų teikėjo veiklos trūkumų;
2) priežiūros institucija turi pakankamą pagrindą įtarti, kad teisės aktai, kurių laikymosi priežiūra priskirta jos kompetencijai, gali būti pažeisti;
3) kyla grėsmė mokėjimo paslaugų teikėjo veiklos stabilumui ir patikimumui arba visuomenės ir (arba) mokėjimo paslaugų vartotojų interesams.
4. Mokėjimo paslaugų teikėjai privalo vykdyti šio straipsnio 2 dalyje nustatytus privalomus nurodymus priežiūros institucijos nustatytais terminais ir nedelsdami, ne vėliau kaip kitą dieną po įvykdymo, apie tai raštu pranešti priežiūros institucijai.“
2 straipsnis. 63 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 63 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„63 straipsnis. Priežiūros tikslu gautos informacijos apsauga
Informacijai, kurią
priežiūros institucija gauna priežiūros tikslu, apsaugoti taikomos Lietuvos
Respublikos Lietuvos banko įstatymo (toliau – Lietuvos banko įstatymas)
43 straipsnio nuostatos.“
3 straipsnis. 64 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 64 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„64 straipsnis. Priežiūros institucijos atliekami patikrinimai
1. Priežiūros
institucija turi teisę organizuoti organizuoja ir atlikti atlieka
patikrinimus, kad nustatytų, ar laikomasi šio įstatymo ir (arba) kitų
teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos
kompetencijai reikalavimų.
2. Patikrinimų
atlikimo tvarką nustato priežiūros institucija Reikalavimai
priežiūros institucijos rengiamiems patikrinimams yra numatyti Lietuvos banko
įstatymo 421 straipsnyje. Atlikdami patikrinimą, priežiūros
institucijos tarnautojai turi Lietuvos banko įstatyme ir šiame įstatyme
nustatytas teises.“
4 straipsnis. 65 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„65 straipsnis. Priežiūros
institucijos taikomos pPoveikio priemonės
Priežiūros
institucija turi teisę fiziniams asmenims, kurie verčiasi ūkine komercine ar
profesine veikla, ir juridiniams asmenims taikyti taiko šias
poveikio priemones:
1) viešai paskelbia šio įstatymo ir kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, pažeidimą ir jį padariusį asmenį;
1)2) įspėti įspėja dėl šio
įstatymo ir (arba) kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra
priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, pažeidimoų (toliau
– teisės akto pažeidimas) ir nurodo per nustatytą terminą nutraukti
teisės akto pažeidimą;
2)3) skirti skiria šiame
įstatyme nustatytas pinigines baudas.“
5 straipsnis. 66 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 66 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„66 straipsnis. Poveikio priemonių taikymo pagrindai ir tvarka
1. Šiame įstatyme
nustatytos pPoveikio priemonės taikomos fiziniams asmenims, kurie verčiasi ūkine komercine ar profesine veikla, ir
juridiniams asmenims, kai yra bent vienas iš šių
pagrindų:
1) teikiamos mokėjimo paslaugos, jei joms teikti neturima įstatymų nustatyta tvarka suteiktos teisės ar ši teisė apribota pagal šį įstatymą arba atliekami kiti veiksmai ar veikla, kuriuos draudžia šis įstatymas;
2) nustatytais
terminais nepateikiama šiameo įstatymeo, ir
(arba) kituoseų teisės aktuoseų nustatyta ar
priežiūros institucijos pareikalauta informacija arba pateikiama neteisinga,
neišsami ar netiksli informacija;
3) nustatyta tvarka nevykdomi arba netinkamai vykdomi priežiūros institucijos pagal šio įstatymo 621 straipsnį duoti privalomi nurodymai;
34) trukdoma priežiūros institucijai arba
jos įgaliotiems asmenims tarnautojams atlikti patikrinimus;
45) padaromasi
kitasi šio įstatymo ar kitų teisės aktoų, kurių
laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai,
pažeidimasi.
2. Poveikio priemonių taikymo tvarką nustato Lietuvos banko įstatymas.
2. Priežiūros
institucija, prieš spręsdama klausimą, ar taikyti poveikio priemonę, nustato ne
trumpesnį kaip 14 dienų terminą, skaičiuojamą nuo pranešimo išsiuntimo dienos
paaiškinimams pateikti, ir apie tai raštu praneša asmeniui, įtariamam teisės
akto pažeidimo padarymu, bei pateikia jam informaciją apie galimai pažeistas šio įstatymo ir (arba) kito teisės akto
nuostatas, nustatytus faktinius duomenis, kurie sudaro poveikio priemonės
taikymo pagrindus. Paaiškinimų per nurodytą laiką nepateikimas netrukdo spręsti
klausimo dėl poveikio priemonės taikymo.
3. Apie poveikio
priemonės taikymo klausimo svarstymo vietą, datą ir laiką asmeniui, įtariamam
teisės akto pažeidimo padarymu, pranešama raštu ne vėliau kaip likus 10 darbo
dienų iki poveikio priemonės taikymo klausimo svarstymo dienos. Asmuo,
įtariamas teisės akto pažeidimo padarymu, jo atstovai turi teisę dalyvauti
priežiūros institucijai nagrinėjant šį klausimą, tačiau asmens, įtariamo teisės
akto pažeidimo padarymu, ar jo atstovo neatvykimas netrukdo svarstyti poveikio
priemonės taikymo klausimo, jeigu asmeniui, įtariamam teisės akto pažeidimo
padarymu, apie svarstymą buvo tinkamai pranešta ir jis nepateikė įrodymų, kad
negali atvykti dėl svarbių priežasčių.
4.
Neatidėliotinais atvejais, kai reikia reaguoti operatyviai dėl būtinumo
apsaugoti finansų sistemos stabilumą ar kitus viešuosius interesus, priežiūros
institucija turi teisę spręsti klausimą dėl poveikio priemonės taikymo,
neatsižvelgdama į šio straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatas. Asmuo, kuriam
neatsižvelgiant į šio straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatas pritaikyta poveikio
priemonė, turi teisę per 14 dienų nuo sprendimo dėl poveikio priemonės taikymo
gavimo dienos raštu pateikti argumentuotus paaiškinimus dėl pagrindo taikyti
poveikio priemonę nebuvimo. Priežiūros institucija per 30 dienų nuo paaiškinimų
gavimo dienos juos įvertina ir priima sprendimą dėl paskirtos poveikio
priemonės atšaukimo arba neatšaukimo.
5. Asmuo,
įtariamas teisės akto pažeidimo padarymu, turi teisę susipažinti su priežiūros
institucijos turima medžiaga, kuria grindžiamas poveikio priemonės taikymas
(išskyrus informaciją, kuri sudaro valstybės, tarnybos, komercinę arba kitą
įstatymų saugomą paslaptį), duoti paaiškinimus, pateikti įrodymus, naudotis
advokato ar kito įgalioto atstovo paslaugomis. Jeigu svarstant poveikio
priemonės taikymo klausimą apklausiami liudytojai, asmuo, įtariamas teisės
akto pažeidimo padarymu, turi teisę juos apklausti, taip pat siūlyti savo
liudytojus.
6. Priežiūros
institucija, priimdama sprendimą dėl poveikio priemonės taikymo, parinkdama
konkrečią poveikio priemonę ir jos dydį, atsižvelgia į:
1) nustatytų
teisės aktų pažeidimų sunkumą ir trukmę;
2) dėl teisės
aktų pažeidimų asmens gautų pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų
nuostolių ar padarytos žalos dydį, jeigu jį įmanoma nustatyti;
3) asmens,
įtariamo
teisės
akto pažeidimo padarymu, kaltę ir finansinį pajėgumą;
4) asmens,
įtariamo
teisės
akto pažeidimo padarymu, padarytus ankstesnius teisės aktų, reguliuojančių
finansų rinką, pažeidimus ir jam taikytas poveikio priemones, taip pat
bendradarbiavimą su priežiūros institucija atliekant teisės akto pažeidimo
tyrimą;
5) atsakomybę
lengvinančias aplinkybes, kaip jos apibrėžtos šio straipsnio 7 dalyje, ir šio
straipsnio 8 dalyje nurodytas atsakomybę sunkinančias aplinkybes;
6) nustatytų
teisės akto pažeidimų ir numatomos taikyti poveikio priemonės pasekmes finansų
rinkos stabilumui ir patikimumui.
7. Atsakomybę
lengvinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad asmuo, įtariamas teisės akto
pažeidimo padarymu, savo noru užkerta kelią neigiamoms teisės akto pažeidimo
pasekmėms arba atlygina nuostolius ar ištaiso padarytą žalą. Priežiūros
institucija gali nutarti atsakomybę lengvinančiomis aplinkybėmis laikyti ir
kitas šioje dalyje nenurodytas aplinkybes.
8. Atsakomybę
sunkinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad asmuo,
įtariamas teisės akto pažeidimo padarymu, teisės akto pažeidimą padarė tyčia,
nebendradarbiauja su priežiūros institucija atliekant
teisės akto pažeidimo tyrimą, kliudo atlikti tyrimą, slepia padarytą teisės
akto pažeidimą arba pakartotinai padaro teisės akto pažeidimą.
Laikoma, kad teisės akto pažeidimas padarytas pakartotinai, jeigu teisės akto
pažeidimą padaręs asmuo per paskutinius 12 mėnesių nuo sprendimo, kuriuo buvo
paskirta poveikio priemonė, įsigaliojimo dienos padarė tokį patį teisės akto
pažeidimą. Padarius pakartotinį teisės akto pažeidimą, šioje dalyje numatytas
terminas skaičiuojamas iš naujo.
9. Priežiūros
institucijos sprendimas dėl poveikio priemonės taikymo turi būti motyvuotas.
Priežiūros institucijos sprendime turi būti nurodytas sprendimo priėmimo
teisinis pagrindas, teisės akto pažeidimo
faktinės aplinkybės, asmens, kuriam taikoma poveikio priemonė, paaiškinimai
(jeigu jie pateikti) ir jų vertinimas.
10. Priežiūros
institucija, svarstydama, ar taikyti šiame įstatyme nustatytas poveikio
priemones, atsižvelgdama į šio straipsnio 7 dalyje nurodytas aplinkybes ir kai
nėra šio straipsnio 8 dalyje nurodytų atsakomybę sunkinančių aplinkybių,
vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, gali netaikyti šio įstatymo
65 straipsnyje nurodytos poveikio priemonės, jeigu teisės akto pažeidimas yra
mažareikšmis, nedarantis esminės žalos šiuo įstatymu ir
(arba) kitų teisės aktų saugomiems interesams, arba jeigu turi pagrindo manyti,
kad priežiūros tikslas gali būti pasiektas ir kitomis priemonėmis, ne tik
taikant poveikio priemones.
11. Priežiūros
institucijos sprendimas dėl poveikio priemonės taikymo įsigalioja kitą dieną
nuo jo priėmimo dienos, jeigu sprendime nenustatyta kitaip.
12. Poveikio
priemonės pritaikymas neatleidžia asmens nuo pareigos, už kurios nevykdymą
pritaikyta poveikio priemonė, atlikimo.
13. Priežiūros
institucijos sprendimas dėl poveikio priemonės taikymo gali būti priimtas,
jeigu praėjo ne daugiau kaip 3 metai nuo teisės akto pažeidimo padarymo dienos,
o esant tęstiniam arba trunkamajam teisės akto pažeidimui, – nuo
paskutinių tęstinio pažeidimo veiksmų atlikimo dienos arba
trunkamojo pažeidimo pasibaigimo dienos.“
6 straipsnis. 67 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 67 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„67 straipsnis. Baudos
1. Priežiūros
institucija turi teisę skirti skiria baudas:
1) už nustatytais terminais
šiame įstatyme ir (arba) kituose teisės aktuose nustatytos ar priežiūros
institucijos pareikalautos informacijos ar dokumentų nepateikimą arba
neteisingos, neišsamios ar netikslios informacijos pateikimą – fiziniams
asmenims, kurie verčiasi ūkine komercine ar profesine veikla, ir
juridiniams asmenims – iki 15 000 eurų dydžio baudą
juridiniams asmenims iki 10 procentų bendrųjų metinių pajamų;
2) už trukdymą priežiūros
institucijai arba jos įgaliotiems asmenims atlikti patikrinimus – fiziniams
asmenims, kurie verčiasi ūkine komercine ar profesine veikla, ir
juridiniams asmenims – iki 25 000 eurų dydžio baudą; juridinio
asmens vadovams ir kitiems fiziniams asmenims iki 50 000 eurų.
3) už šio
įstatymo ir (arba) kitų teisės aktų draudžiamų atlikti veiksmų ar veiklos
vykdymą arba už kitą teisės akto pažeidimą – juridiniams asmenims iki 2
procentų bendrųjų metinių pajamų dydžio baudą, o fiziniams asmenims, kurie
verčiasi ūkine komercine ar profesine veikla, – iki
50 000 eurų dydžio baudą.
2. Juridinio asmens bendrosios
metinės pajamos, pagal kurias nustatomas skiriamos baudos dydis, nustatomos
pagal paskutinių juridinio asmens sudarytų (pasirašytų) metinių
finansinių ataskaitų duomenis. Jeigu juridinis asmuo priklauso
patronuojančiajai įmonei, kaip ji apibrėžta Įmonių, priklausančių finansų
konglomeratui, papildomos priežiūros įstatymo 2 straipsnio 22 dalyje,
bendrosios metinės pajamos, pagal kurias nustatomas skiriamos baudos dydis, yra
pajamos, nurodytos pagrindinės patronuojančiosios įmonės paskutinėse sudarytose
(pasirašytose) metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose.
3. Jeigu dėl šio įstatymo 66 straipsnio 1 dalyje išvardytų pažeidimų buvo neteisėtai gauta pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengta nuostolių arba padaryta žalos ir šių pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių arba padarytos žalos dydis, jeigu jį įmanoma nustatyti, viršijo šio straipsnio 1 arba 4 dalyje nurodytus baudų dydžius, priežiūros institucija turi teisę skirti baudą iki dvigubo neteisėtai gautų pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių arba padarytos žalos dydžio.
34. Tais
atvejais, kai sunku ar neįmanoma nustatyti juridinio asmens bendrųjų metinių
pajamų arba bendrosios metinės pajamos yra mažesnės negu 4 milijonai vienas
milijonas eurų, priežiūros institucija už šio straipsnio 1 dalies 3
punkte nurodytus pažeidimus skiria turi teisę vietoj šio
straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytos baudos skirti juridiniams asmenims
skiria baudą iki 80 000 100 000 eurų.
5. Šio įstatymo 66 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytais atvejais priežiūros institucija už kiekvieną privalomo nurodymo nevykdymo ar netinkamo vykdymo dieną skiria baudą iki vieno procento bendrųjų metinių pajamų, o tais atvejais, kai sunku ar neįmanoma nustatyti bendrųjų metinių pajamų, – iki 1 500 eurų.
6. Baudos apskaičiuojamos vadovaujantis Lietuvos banko įstatymo 433 straipsnyje nustatyta tvarka.“
7 straipsnis. 68, 69 ir 70 straipsnių pripažinimas netekusiais galios
Pripažinti netekusiais galios 68, 69 ir 70 straipsnius.
68 straipsnis. Priežiūros institucijos sprendimo vykdymas
1.
Priežiūros institucijos sprendimas dėl baudos skyrimo turi būti įvykdytas ne
vėliau kaip per 30 dienų nuo tos dienos, kurią šio įstatymo ir (arba) kitų
teisės aktų reikalavimus pažeidusiam asmeniui jis buvo įteiktas. Šio įstatymo
66 straipsnio 4 dalyje nurodytu atveju priežiūros institucijos sprendimas dėl
baudos skyrimo turi būti įvykdytas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo tos dienos,
kurią šio įstatymo ir (arba) kitų teisės aktų reikalavimus pažeidusiam asmeniui
buvo įteiktas priežiūros institucijos sprendimas neatšaukti sprendimo dėl
baudos skyrimo. Apskundus priežiūros institucijos sprendimą dėl baudos skyrimo
teismui, bauda turi būti sumokėta ne vėliau kaip per 30 dienų nuo teismo
sprendimo, kuriuo atmestas skundas, įsiteisėjimo dienos.
2.
Priežiūros institucijos sprendimas dėl poveikio priemonės taikymo yra
vykdomasis dokumentas, vykdomas Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso
nustatyta tvarka. Priežiūros institucijos sprendimas gali būti pateikiamas
vykdyti ne vėliau kaip per 3 metus nuo jo įsigaliojimo dienos.
69
straipsnis. Priežiūros institucijos sprendimų, veiksmų (neveikimo) apskundimas
1. Šiame
skyriuje nurodytus priežiūros institucijos sprendimus, veiksmus (neveikimą)
asmenys, manantys, kad buvo pažeistos jų teisės arba įstatymų saugomi
interesai, turi teisę skųsti teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų
teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
2. Skundo padavimas teismui iki jo išsprendimo dienos nesustabdo
skundžiamo sprendimo, išskyrus sprendimą skirti įstatymuose nustatytas baudas,
arba veiksmo vykdymo.
70 straipsnis.
Informavimas apie pritaikytas poveikio priemones
1. Sprendimas
dėl poveikio priemonės taikymo, atšaukimo ar neatšaukimo per 3 darbo dienas nuo
jo priėmimo dienos išsiunčiamas asmeniui, dėl kurio veiksmų buvo svarstomas
poveikio priemonės skyrimo klausimas, arba įteikiamas pasirašytinai.
2. Informacija
apie pritaikytas poveikio priemones, įskaitant informaciją apie padaryto teisės
akto pažeidimo esmę ir jį padariusio asmens tapatybę, skelbiama priežiūros
institucijos interneto svetainėje nedelsiant po to, kai apie sprendimą taikyti
poveikio priemonę informuojamas asmuo, kuriam ji pritaikyta. Jeigu sprendimas
taikyti poveikio priemonę yra apskundžiamas, priežiūros institucijos interneto
svetainėje taip pat pateikiama informacija apie dėl pritaikytų poveikio
priemonių pateiktus skundus ir jų nagrinėjimo rezultatus. Jeigu informacijos
apie pritaikytas poveikio priemones paskelbimas turėtų neigiamos įtakos finansų
rinkos stabilumui, atliekamam ikiteisminiam tyrimui ar padarytų neproporcingos
žalos fiziniams ar juridiniams asmenims, tokios informacijos skelbimas atidedamas
tol, kol šios aplinkybės išnyksta, arba ji skelbiama neatskleidžiant
informacijos apie pažeidimą padariusį asmenį. Priežiūros institucija užtikrina,
kad paskelbta informacija būtų prieinama 5 metus nuo jos paskelbimo dienos.
8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2018 m. birželio 15 d.
2. Priežiūros institucija iki 2018 m. birželio 14 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėtos, bet nebaigtos poveikio priemonių taikymo procedūros vykdomos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusias Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatymo nuostatas.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas