LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIO UŽ APLINKOS TERŠIMĄ ĮSTATYMO NR. VIII-1183 6 STRAIPSNIO IR 1 IR 2PRIEDĖLIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2019-07-26 Nr. XIIIP-3709
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad „mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 1 priedėlyje nustatyti tarifai mokesčio mokėtojo indeksuojami kasmet, pasibaigus mokestiniam laikotarpiui, taikant indeksavimo koeficientą <...>“. Šios projekto nuostatos nėra aiškios tuo aspektu, kad pagal galiojantį teisinį reguliavimą yra indeksuojami ne tik mokesčio už aplinkos teršimą iš stacionarių taršos šaltinių tarifai, nurodyti įstatymo 1 priedėlyje, bet ir kitų šiame įstatyme nustatytų mokesčių už aplinkos teršimą (mokesčio už aplinkos teršimą iš mobilių taršos šaltinių, mokesčių už aplinkos teršimą gaminių ar pakuotės atliekomis) tarifai, išskyrus mokesčio už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis tarifus. Atkreiptinas dėmesys, kad nei iš projekto nuostatų, nei jo aiškinamajame rašte nurodytų argumentų ir motyvų nėra pakankamai aišku, ar projektu atsisakoma kitų mokesčių už aplinkos teršimą tarifų indeksavimo, ar ne. Atsižvelgiant į tai, svarstytina šių projekto nuostatų atitiktis teisėkūros tikslingumo, aiškumo ir sistemiškumo principams.
Be to, šiose projekto nuostatose kalbiniu aspektu tikslintina formuluotė „Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 1 priedėlyje nustatyti tarifai“, nes nėra aišku, ar šiose nuostatose nurodytas pilnas keičiamo įstatymo pavadinimas, kurio nurodyti nereikia, ar vis dėlto turimi omeny mokesčio už aplinkos teršimą tarifai, nustatyti šio įstatymo 1 priedėlyje.
2. Svarstytina, ar, atsižvelgiant į projekto 1 straipsniu išbraukiamas keičiamo įstatymo 6 straipsnio 9 dalies nuostatas „indeksuojami Vyriausybės ar jos įgaliotų institucijų nustatyta tvarka“, projekto 4 straipsnio nereikėtų papildyti įstatymą įgyvendinančiomis nuostatomis, kuriose būtų nustatyta, kad iki įstatymo įsigaliojimo Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos turėtų priimti įstatymą įgyvendinančius teisės aktus (šiuo atveju pakeistų ar pripažintų netekusią galios nustatytą mokesčių indeksavimo tvarką).
3. Projekto 4 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2020 m. sausio 1 d. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 dalį „Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naujus mokesčius, naujus mokesčio tarifus, mokesčio lengvatas, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, įsigalioja ne anksčiau kaip po šešių mėnesių nuo oficialaus paskelbimo dienos. Ši nuostata netaikoma su atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu susijusiems Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymų pakeitimo (papildymo) įstatymams“.
4. Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles, projektas tikslintinas:
4.1. įstatymo pavadinime žodis „ir“ rašytinas didžiosiomis raidėmis, vietoj žodžio „priedėlio“ įrašytinas žodis „priedėlių“, o žodis „įstatymas“ rašytinas naujoje eilutėje.
4.2. projekto 2 ir 3 straipsniuose įrašytini priedėlių pavadinimai bei dešiniajame kampe nurodomos priedėlių žymos;
4.3. įstatymą pasirašančiojo asmens pareigos rašytinos mažosiomis raidėmis.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]
N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]