2019-05-09

 

 

PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL SVEIKATOS TAUSOJIMO IR STIPRINIMO POLITIKOS GAIRIŲ PATVIRTINIMO“ PROJEKTO

NR. XIIIP-2476(2)

 

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

1.       

 

 

6

Argumentai:

II skyriuje aprašoma „Esamos būklės analizė“ nėra paremta faktais bei tyrimais. Tokie teiginiai kaip: „Atsivežtiniai produktai brangūs, o gyventojų pajamos – keturis kartus mažesnės negu ES.“ yra klaidinantys ir neatspindi esamos situacijos, nesusiejama su sveikos gyvensenos situacija Lietuvoje.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti nutarimo projekto priedo 6 punktą:

6. Vienas iš svarbiausių rodiklių vertinant sveikatą yra gyvensena. Sveika, subalansuota mityba, ekologiškas maistas dar nėra tapę vartojimo kultūros dalimi. Maisto pramonė siūlo platų įvairių maisto produktų pasirinkimą, tačiau nemaža jų dalis – didelės energinės vertės, turintys daug nesveikų riebalų, cukraus, druskos, mažai skaidulinių medžiagų. Atsivežtiniai produktai brangūs, o gyventojų pajamos – keturis kartus mažesnės negu ES. Mokyklinio amžiaus vaikai per mažai vartoja daržovių ir vaisių. Pastebimas padidėjęs vaikų sergamumas įvairiomis ligomis, daugėja nutukusių vaikų ir jaunimo. Formuojasi neteisingos mitybos įpročiai, o tai labai veikia gyventojų sveikatą.

2.       

 

 

12.2

Argumentai:

Nėra įvertinta, kiek valstybei kainuotų gyventojų fizinio aktyvumo stebėsenos sistemos įvedimas, jos naudingumas paremiamas tik duomenų gretinimui, o ne sveikatos  ir sveikatingumo politikos vystymui.  Gairių 14.1 punkte kartojama panašaus pobūdžio informacija: „Taip pat tikslinga gyventojų sveikatos stebėseną – tikslingai organizuotą ir sistemingai atliekamą visuomenės sveikatos būklės, ją veikiančių visuomenės sveikatos rizikos veiksnių duomenų rinkimą, kaupimą, saugojimą, analizę ir vertinimą – susieti su konkrečiais Vyriausybės ir jos įstaigų, kitų valstybės institucijų veiksmais ir skatinimo priemonėmis.“ – siūloma palikti 14.1 punkte esančią formuluotę, trinant 12.2 punkto formuluotę.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti nutarimo projekto priedo 12.2 punktą ir jį išdėstyti taip:

12.2. Sudaryti palankias sąlygas suaugusiųjų fiziniam aktyvumui ir jo plėtrai.

 

Reikalinga skatinti suaugusiuosius daugiau judėti, nuolat užsiimti aktyvia fizine veikla. Fizinis aktyvumas turėtų tapti asmens kasdienio gyvenimo dalimi, apimančia laisvalaikį, darbovietę, sveikatos priežiūros ir transporto sistemas. Būtina siekti darbo rinkos lankstumo ir užimtumo pusiausvyros – skatinti lankstų darbo grafiką, kuris sudarytų palankesnes sąlygas puoselėti sveiką gyvenseną. Itin svarbu raginti darbdavius ieškoti tinkamų ir veiksmingų darbuotojų fizinio aktyvumo skatinimo būdų. Taip pat tikslinga raginti įmones suteikti finansinį ar kitokį paskatinimą darbuotojams, kurie rūpinasi savo fiziniu aktyvumu, taip pat užtikrinti tinkamas darbo higienos sąlygas. Taip pat būtina sudaryti palankias sąlygas visoms visuomenės grupėms plėtoti fizinį aktyvumą. Būtina parengti Lietuvos gyventojų fizinio aktyvumo stebėsenos sistemą, kad gautus duomenis būtų galima palyginti su kitų šalių fizinio aktyvumo rodikliais ir juos įvertinti.

3.       

 

 

14.1

Argumentai:

Gairėse aprašoma sveikatos paso įteisinimo idėja yra tik atskira detalė visoje sistemoje, tai diskriminuoja sergančiuosius ir kuria nereikalingą, perteklinę bei brangiai kainuojančią  biurokratiją ir kontrolę.

 

Pasiūlymas:

14.1. Gerinti sveikatos priežiūros įstaigų teikiamų paslaugų kokybę.

Būtina stiprinti visuomenės sveikatos biurų ir asmens sveikatos priežiūros įstaigų bendradarbiavimą. Svarbu suteikti galimybę ir skatinti šeimos gydytojus daugiau dėmesio skirti sveikos gyvensenos sklaidai ir mokymui, mažinant suvartojamų vaistų kiekį. Taip pat labai svarbu atsižvelgti į sudėtingesnes mažų savivaldybių galimybes teikti visuomenės sveikatos priežiūros paslaugas, sveikos gyvensenos rekomendacijas, mažinti visuomenės sveikatos netolygumus. Tikslinga įteisinti Sveikos gyvensenos pasą ir taip skatinti sveikai gyvenantį asmenį. Taip pat tikslinga gyventojų sveikatos stebėseną – tikslingai organizuotą ir sistemingai atliekamą visuomenės sveikatos būklės, ją veikiančių visuomenės sveikatos rizikos veiksnių duomenų rinkimą, kaupimą, saugojimą, analizę ir vertinimą – susieti su konkrečiais Vyriausybės ir jos įstaigų, kitų valstybės institucijų veiksmais ir skatinimo priemonėmis.

4.       

 

 

16.4

Argumentai:

Nėra pagrįsta, kad sukurtas portalas prisidėtų prie sveikatos raštingumo. Nėra pamatuoti portalo kūrimo kaštai ir portalo efektyvumas. Tokių portalų gali būti ir ne vienas, jie gali veikti kaip visuomeninė iniciatyva.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti nutarimo projekto priedo 16.4 punktą:

16.4. siekiant didinti gyventojų sveikatos raštingumą, sukurti sveikos gyvensenos skatinimo portalą internete.

 

 

Teikia:

Seimo nariai

Gintaras Steponavičius

Aušrinė Armonaitė

Bronislovas Matelis

Edmundas Pupinis

Gintaras Vaičekauskas

Simonas Gentvilas