LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533
3, 9, 12, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 38, 63, 67 IR 68
STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-05-27 Nr. XIVP-3210(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Atsižvelgiant į tai, kad pagal Vietos savivaldos įstatymo (toliau – ir keičiamas įstatymas) 25 straipsnio 5 dalį mero sprendimai įforminami potvarkiais, nėra teisinio poreikio projekto 6 straipsnyje išdėstytoje keičiamo įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nurodyti mero išleidžiamo teisės akto formą – „potvarkiu“; šioje nuostatoje vietoj formuluotės „mero potvarkiu sudaroma savivaldybės kolegija“ siūlytume įrašyti formuluotę „meras sudaro savivaldybės kolegiją“.

2.    Projekto 9 straipsnio 3 dalyje išdėstytos keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalies pirmame sakinyje po komisijos apibūdinimo „kurios pirmininku skiriamas savivaldybės tarybos narys“, po kablelio, prieš žodį „skiriamas“ įrašytinas praleistas žodis „pirmininku“ (nes nenurodyta, kuo skiriamas savivaldybės tarybos narys).

3.    Projekto 14 straipsnio 1 dalyje išdėstytos keičiamo įstatymo 29 straipsnio 2 dalies trečiame ir ketvirtame sakiniuose atitinkamai prieš žodžius „atostogų“ ir „atostogas“ reikėtų įrašyti žodžius „kasmetinių“ ir „kasmetines“. Tačiau trečiąjį sakinį siūlytume išdėstyti taip: „Kasmetines atostogas meras suteikia sau potvarkiu.“

Kita vertus, atsižvelgiant į tai, kad pagal Vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 3 dalį meras turi teisę ir į tikslines atostogas (nėštumo ir gimdymo, tėvystės, mokymosi, nemokamas), svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas neturėtų būti nustatytas ne keičiamo įstatymo 29 straipsnio 2 dalyje, kurioje reglamentuojama mero teisė į kasmetines atostogas, o atskiroje po 3 dalies einančioje šio straipsnio dalyje (pavyzdžiui, 31 dalyje), kad jis apimtų ir tikslinių atostogų suteikimą merui bei savivaldybės tarybos informavimą apie jas (tokiu atveju keičiamo įstatymo 29 straipsnio 2 dalyje trečias ir ketvirtas sakiniai išbrauktini, o 31 dalyje nustatytina: „Atostogas meras suteikia sau potvarkiu. Apie merui suteiktas atostogas reglamento nustatyta tvarka  informuojama savivaldybės taryba.“).

4.    Projekto 15 straipsnio 1 dalimi siūloma keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyti naują mero pavadavimo pagrindą – mero paskirtas vicemeras turėtų pavaduoti merą ir tuo atveju, kai meras savo pareigų neitų „dėl nusišalinimo“. Atkreipiame dėmesį į šiuos probleminius siūlomo teisinio reguliavimo aspektus.

4.1.   Pagal Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymą meras, kaip valstybės politikas, turi pareigą deklaruoti savo privačius interesus ir, siekiant užkirsti kelią kilti interesų konfliktui, nusišalinti nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ar priimant sprendimus ar kitokio tarnybinių pareigų atlikimo, susijusio su jo privačiais interesais (1 straipsnis, 2 straipsnio 5 dalis, 3 straipsnio 2 dalis, 11 straipsnis). Atkreiptinas dėmesys į tai, kad galiojančiame Vietos savivaldos įstatyme reguliuojamas tik savivaldybės tarybos nario pareiškimas apie nusišalinimą dėl interesų konflikto (10 straipsnio 1 dalies 4 punktas, 17 straipsnio 16 dalis), o mero nusišalinimas niekaip nesureguliuotas, todėl nėra aišku, ką ir kaip meras turėtų informuoti apie pareikštą nusišalinimą ir kas turėtų spręsti, ar jo nusišalinimą priimti.

4.2.   Mero nusišalinimas nuo dalyvavimo sprendžiant tam tikrus klausimus, kad būtų išvengta interesų konflikto, yra visai kitokia teisinė situacija nei mero atostogos ar laikinasis nedarbingumas, dėl kurių meras laikinai negali eiti savo pareigų, t. y. laikinai negali vykdyti visų  savo įgaliojimų. Esant interesų konfliktui turi būti nusišalinama tik nuo tam tikrų įgaliojimų vykdymo, susijusio su privačiais interesais, tačiau visi kiti įgaliojimai, dėl kurių interesų konfliktas nekyla, gali ir turi būti vykdomi; kitaip tariant, nusišalinimo dėl interesų konflikto institutas nesuponuoja nusišalinimo apskritai nuo pareigų vykdymo. Taigi mero nusišalinimas nesudaro teisinių prielaidų kilti tokiems mero pavadavimo santykiams, kokie kyla merui laikinai negalint eiti savo pareigų dėl atostogų ar laikinojo nedarbingumo. Atsižvelgdami į tai, siūlome projekto 15 straipsnio 1 dalimi teikiamo pakeitimo atsisakyti, o tai, kaip vicemerui turėtų būti pavedama vykdyti konkrečius mero įgaliojimus (spręsti tam tikrus konkrečius klausimus), nuo kurių vykdymo meras nusišalino dėl interesų konflikto, sureguliuoti atskirai (pavyzdžiui, kartu su mero nusišalinimo teisiniu reguliavimu), nesiejant to su mero pavadavimo jam laikinai negalint eiti savo pareigų institutu.

5.    Projekto 15 straipsnio 2 dalyje išdėstytoje keičiamo įstatymo 30 straipsnio 2 dalyje ir projekto 18 straipsnio 3 dalyje išdėstytame keičiamo įstatymo 34 straipsnio 6 dalies 11 punkte siūlome išbraukti perteklinį žodį „įstatyme“.

6.    Atsižvelgiant į tai, kad savivaldybės kontrolierius yra biudžetinės įstaigos vadovas (Vietos savivaldos įstatymo 67 straipsnio 2, 3 dalys) ir turi Valstybės tarnybos įstatymo 8 straipsnio 1, 3 dalyse bei Biudžetinių įstaigų įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatytus įgaliojimus, projekto 22 straipsnio 3 dalyje išdėstyto keičiamo įstatymo 67 straipsnio 9 dalies 1 punkto formuluotė „tvirtina savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos struktūrą, didžiausią valstybės tarnautojų pareigybių ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių, pareigybių sąrašą, pareigybių aprašymus ir pareiginius nuostatus“ keistina formuluote „nustato savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos struktūrą, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir pareigybių sąrašą, tvirtina pareigybių aprašymus“.

7.    Projekto 22 straipsnio 9 dalyje siūloma keičiamo įstatymo 67 straipsnį papildyti nauja 13 dalimi ir joje, be kita ko, nustatyti, kad  savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos vidaus auditas atliekamas nepriklausomo vidaus audito paslaugas įsigijus Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka. Atkreipiame dėmesį į tai, kad pagal Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 9 straipsnio 3 dalį savivaldybėse turi būti įsteigtos centralizuoto vidaus audito tarnybos, o pagal šio straipsnio 7 dalį viešojo juridinio asmens vidaus auditui atlikti vidaus audito paslaugos Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka gali būti įsigyjamos šioje dalyje numatytais atvejais (iš kurių nė vienas neapima galimybės savivaldybėje įsteigtai centralizuoto vidaus audito tarnybai įsigyti vidaus audito paslaugas Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka). Taigi diskutuotina, ar siūlomas teisinis reguliavimas derėtų su Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 9 straipsnio 7 dalimi.

8.    Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (toliau – Rekomendacijos).

8.1.   Projekto 4 straipsnio 6 dalyje nurodytoje pakeitimo esmėje išbrauktinas žodis „nauju“, nes keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje dar nėra 38 punkto.

8.2.  Pagal Rekomendacijų 157 punktą, kai pernumeruotos struktūrinės dalys keičiamos tuo pačiu teisės aktu, toliau teisės akto tekste rašomas naujas struktūrinės dalies numeris, todėl projekto 9 straipsnio 7 dalyje nurodytoje siūlomo pakeitimo esmėje vietoj skaitmens „10“ įrašytinas skaitmuo „11“.

8.3.  Pagal Rekomendacijų 160 punktą, pripažinus netekusia galios teisės akto struktūrinę dalį, turinčią eilės numerį, po jos einančių struktūrinių dalių pernumeruoti nereikia, todėl projekto 18 straipsnio 2 dalies atsisakytina, o šio straipsnio 3 dalis pernumeruotina 2 dalimi.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

O. Buišienė, tel. (0 5) 239 6160, el. p. [email protected]

V. Staugaitytė, tel. (0 5) 239 6898, el. p. [email protected]