Projekto
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343 4,
7, 91, 121, 15, 17, 18, 20, 21, 23, 26, 261,
262, 27, 28, 29, 30, 31, 36 STRAIPSNIŲ IR V SKYRIAUS PAKEITIMO IR 32,
33, 34, 35 STRAIPSNIŲ IR VI SKYRIAUS PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS
ĮSTATYMAS
2020 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
Privalomąjį sveikatos draudimą vykdo šios institucijos:
1) Privalomojo sveikatos draudimo taryba;
2) Valstybinė ligonių kasa prie
Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – Valstybinė ligonių kasa);
3) teritorinės
ligonių kasos.“
2 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„7 straipsnis. Draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu registras
1. Draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu registrą steigia ir jo nuostatus tvirtina Vyriausybė.
2. Draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu registro objektai yra privalomuoju sveikatos draudimu draudžiami asmenys, nurodyti šio Įstatymo 6 straipsnio 1 ir 2 dalyse.
3. Draudžiamųjų privalomuoju
sveikatos draudimu registras tvarkomas ir jo duomenys teikiami vadovaujantis Valstybės
registrų įstatymu 2016 m. balandžio 27 d. Europos
Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos
tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo
panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas),
Lietuvos Respublikos kibernetinio saugumo įstatymu, Lietuvos Respublikos teisės
gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų
įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo
įstatymu, Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu, Pacientų Lietuvos
Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymu, šio
registro nuostatais ir bei kitais teisės aktais,
reglamentuojančiais registrų tvarkymą ir duomenų teikimą.
4. Draudžiamųjų privalomuoju
sveikatos draudimu registro vadovaujančioji tvarkymo įstaiga valdytoja
yra Valstybinė ligonių kasa, o registro tvarkymo įstaigos –Valstybinė
ligonių kasa ir teritorinės ligonių kasos.
5. Vyriausybės nustatytais atvejais ir tvarka
asmenims, apdraustiems privalomuoju sveikatos draudimu, išduodami privalomojo
sveikatos draudimo pažymėjimai.“
3 straipsnis. 91 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 91 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Apdraustiesiems ortopedijos techninių
priemonių įsigijimo išlaidos kompensuojamos ir sutartys su juridiniais
asmenimis dėl ortopedijos techninių priemonių įsigijimo išlaidų apmokėjimo
(toliau – sutartys) sudaromos sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka.
Sutartys sudaromos tarp Valstybinės ligonių kasos ir Lietuvos Respublikoje
įsteigtų juridinių asmenų, užsienio valstybėje įsteigtų juridinių asmenų ar
kitų organizacijų filialų, įsteigtų Lietuvos Respublikoje (toliau –
suinteresuotieji asmenys). Sutartys sudaromos su visais pageidaujančiais jas
sudaryti suinteresuotaisiais asmenimis. Suinteresuotieji asmenys einamųjų ar
kitų metų sutartį dėl ortopedijos techninių priemonių įsigijimo išlaidų
apmokėjimo einamiesiems ar kitiems metams gali sudaryti bet kuriuo metu
einamaisiais metais. Informacija apie šių sutarčių sudarymo tvarką skelbiama
viešai Valstybinės ligonių kasos ir teritorinių ligonių kasų interneto svetainėse
svetainėje. Valstybinė ligonių kasa apmoka suinteresuotųjų asmenų,
sudariusių sutartis dėl ortopedijos techninių priemonių, skirtų
apdraustiesiems, gamybos ir (ar) pritaikymo, išlaidas ir kompensuoja
apdraustųjų, įsigijusių ortopedijos technines priemones savo lėšomis,
išlaidas.“
4 straipsnis. 121 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 121 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo
biudžeto lėšų kompensuojamos tarpvalstybinės sveikatos priežiūros,
atitinkančios Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 49 straipsnio 2
dalyje nustatytas sąlygas ir apimančios šio Įstatymo 9 straipsnyje (išskyrus 9
straipsnio 5 dalį) nurodytas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, vaistus,
medicinos pagalbos priemones ir medicinos priemones, išlaidos. Šios
išlaidos kompensuojamos pagal sveikatos apsaugos ministro nustatytas
kompensuojamųjų vaistų, medicinos pagalbos priemonių, medicinos priemonių ir
sveikatos priežiūros paslaugų bazines kainas, neviršijant faktinių apdraustojo
išlaidų. Apdraustojo išlaidas tarpvalstybinei sveikatos priežiūrai kompensuoja
Valstybinė ligonių kasa ir teritorinės ligonių kasos, jeigu apdraustasis
arba jo atstovas, siekiantis gauti tarpvalstybinės sveikatos priežiūros išlaidų
kompensaciją, sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka kreipiasi į teritorinę
Valstybinę ligonių kasą ne vėliau kaip per vienus metus nuo asmens
sveikatos priežiūros paslaugų suteikimo ir (arba) vaistų, ir (arba) medicinos
pagalbos priemonių, ir (arba) medicinos priemonių išdavimo.“
5 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 15 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto pajamas sudaro:
1) apdraustųjų privalomojo
sveikatos draudimo įmokos ir už juos mokamos įmokos;:
a) Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų administruojamos privalomojo sveikatos draudimo įmokos ir su jomis susijusios šio Įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodytos lėšos;
b) valstybės biudžeto įmokos, mokamos už apdraustuosius, draudžiamus valstybės lėšomis;
2) valstybės
biudžeto įmokos, mokamos už apdraustuosius, draudžiamus valstybės lėšomis asignavimai;:
3) valstybės
biudžeto asignavimai, skiriami:
a) Privalomojo sveikatos draudimo fondui priskirtoms valstybės funkcijoms atlikti (ortopedijos techninių priemonių įsigijimo išlaidoms kompensuoti, paslaugų, skirtų gyvybei gelbėti ir išsaugoti, išlaidoms apmokėti, kompensacijoms kraujo donorams neatlygintinai kraujo donorystei propaguoti bei Nacionalinės imunoprofilaktikos programos priemonėms finansuoti);
b) šio Įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje nurodytų asmenų sveikatos priežiūros išlaidoms apmokėti;
c) šio Įstatymo 8 straipsnio 5 dalyje nurodytoms sveikatos priežiūros išlaidoms apmokėti;
d) šio straipsnio 2 ir 3 dalyse nurodytais atvejais;
e) paciento priemokoms už kompensuojamuosius vaistus, įrašytus į Ligų ir kompensuojamųjų vaistų joms gydyti sąrašą bei į Kompensuojamųjų vaistų sąrašą, ir medicinos pagalbos priemones, įrašytas į Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių sąrašą, skiriamus šio įstatymo 10 straipsnio 6 dalyje nurodytiems asmenims, padengti;
4) institucijų,
vykdančių privalomąjį sveikatos draudimą, veiklos pajamos;
5) savanoriškos
juridinių ir fizinių asmenų įmokos;
6) išieškotos ar
grąžintos lėšos už Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui padarytą žalą:
a) iš sveikatos
priežiūros įstaigų išieškotos ar jų grąžintos lėšos už neteisėtai suteiktas
asmens sveikatos priežiūros paslaugas, už šias paslaugas neteisėtai pateiktas
apmokėti sąskaitas, už neteisėtai išrašytus ir išduotus vaistus bei medicinos
pagalbos priemones;
b) iš vaistinių
išieškotos ar jų grąžintos lėšos už neteisėtai išduotus vaistus bei medicinos
pagalbos priemones ar neteisėtai už juos pateiktas apmokėti sąskaitas, taip pat
iš šio Įstatymo 262 straipsnyje nurodytų ūkio subjektų išieškotos ar
jų grąžintos lėšos už neteisėtai išduotas medicinos pagalbos priemones ar
neteisėtai už jas pateiktas apmokėti sąskaitas;
c) iš fizinių ir
juridinių asmenų išieškotos lėšos už apdraustojo privalomuoju sveikatos
draudimu sveikatai padarytą žalą, kai už jam suteiktas sveikatos priežiūros
paslaugas sumokama iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų, ir už
kitą Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui padarytą žalą. Žala
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui gali būti pripažinta mažareikšme
žala ir neišieškoma, jeigu ši žala Privalomojo sveikatos draudimo fondo
biudžetui yra nedidelė ir jos išieškojimo išlaidos didesnės už išieškomą sumą.
Žalos Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui pripažinimo mažareikšme
žala tvarką, mažareikšmės žalos dydį nustato sveikatos apsaugos ministras ar jo
įgaliota institucija;
d) iš ūkio
subjektų, su kuriais sudarytos medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų
sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidų apmokėjimo sutartys,
išieškotos ar jų grąžintos lėšos;
7) vaistinio
preparato rinkodaros teisės turėtojų (jų atstovų) arba juridinių asmenų,
turinčių didmeninio platinimo licenciją, pervestos lėšos pagal gydymo
prieinamumo gerinimo ir rizikos pasidalijimo sutartis, sudarytas su Valstybine
ligonių kasa;
8) 3) kitos teisėtai gautos pajamos.“
6 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 17 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Asmenys, kurie, vykdydami individualią
veiklą, gyventojų pajamų mokestį nuo individualios veiklos pajamų sumoka
įsigydami verslo liudijimus, kas mėnesį moka 6,98 procento minimaliosios
mėnesinės algos, galiojančios mėnesio, už kurį mokama įmoka, paskutinę dieną,
dydžio privalomojo sveikatos draudimo įmokas. Asmenų, nurodytų Jei
verslo liudijimą įsigyja asmenys, nurodyti šio Įstatymo 6 straipsnio 4
dalyje, arba šio straipsnio 2 dalyje, jų įmokos
apskaičiuojamos proporcingai išduoto verslo liudijimo galiojimo laikotarpiui.“
7 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 18 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
Šio Įstatymo 17 straipsnyje nurodytas privalomojo sveikatos draudimo įmokas
administruoja, o šio Įstatymo 17 straipsnio 9 dalyje nurodytu atveju – jas
išskaito Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigos
Valstybinio socialinio draudimo įstatymo nustatyta tvarka. Surinktos
(išskaitytos) įmokos ir su jomis susijusios šio Įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje
nurodytos sumos per tris dienas nuo jų surinkimo (išskaitymo) dienos pervedamos
į Valstybinės ligonių kasos Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto
sąskaitą. Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigos turi
teikti Valstybinei ligonių kasai ir teritorinėms ligonių kasoms reikiamą
informaciją apie atskirų juridinių ir fizinių asmenų sumokėtas šio Įstatymo 17
straipsnyje nurodytas privalomojo sveikatos draudimo įmokas. Valstybinio
socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos
atsiskaitymus su Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetu gali vykdyti šio
Įstatymo 17 straipsnyje nurodytų įmokų ir Privalomojo sveikatos draudimo fondo
biudžeto lėšomis finansuojamų asmens sveikatos priežiūros įstaigų
socialinio draudimo įmokų tarpusavio įskaitymais. Valstybinio socialinio
draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos
direktorius nustato privalomojo sveikatos draudimo įmokų deklaravimo atvejus ir
tvarką.“
8 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 20 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
1. Valstybinė ligonių kasa Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto ir jo rezervo lėšas laiko Lietuvos Respublikoje registruotose kredito įstaigose. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto ir jo rezervo lėšas Valstybinė ligonių kasa gali investuoti šio Įstatymo 23 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka.
2.
Banką Lietuvos Respublikoje Kredito įstaigą
Valstybinė ligonių kasa ir teritorinės ligonių kasos privalo pasirinkti
konkurso būdu. Konkurso sąlygas nustato Sveikatos apsaugos ministerija.“
9 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas
Pripažinti netekusia galios 21 straipsnio 2 dalį.
2.
Privalomojo sveikatos draudimo tarybos teikimu Valstybinė ligonių kasa,
suderinusi su Sveikatos apsaugos ministerija, Privalomojo sveikatos draudimo
fondo biudžeto lėšas gali skirti valstybinėms ir savivaldybių sveikatos
programoms finansuoti.
10 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas
Pripažinti netekusia galios 23 straipsnio 4 dalį.
4. Valstybinė ligonių kasa ir teritorinės ligonių kasos
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto ir jo rezervo lėšas laiko
konkurso būdu pasirinktame banke arba investuoja šio straipsnio 5 dalyje
nustatyta tvarka.
11 straipsnis. 26 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 26 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„26
straipsnis. Teritorinių ligonių kasų ir sveikatos priežiūros įstaigų bei
teritorinių ligonių kasų ir vaistinių sutartys
1. Apdraustųjų asmens sveikatos priežiūros išlaidos apmokamos
vadovaujantis teritorinės ligonių kasos ligonių kasos ir sveikatos priežiūros
įstaigos sutartimis, išlaidos už vaistinėse išduotus kompensuojamuosius vaistus
ir medicinos pagalbos priemones – vadovaujantis teritorinės ligonių kasos ir
vaistinių sutartimis. Teritorinės ligonių kasos sudaro sutartis su valstybės,
savivaldybių ir kitomis licenciją sveikatos priežiūros ir farmacinei veiklai
turinčiomis arba akredituotomis šiai veiklai bei pageidaujančiomis tokias
sutartis sudaryti asmens sveikatos priežiūros įstaigomis ir vaistinėmis. Su šia
sutartimi turi teisę susipažinti visi apdraustieji.
2. Sutartys tarp teritorinių ligonių kasų ir asmens sveikatos
priežiūros įstaigų, tarp teritorinių ligonių kasų ir vaistinių, vadovaujantis
Civiliniu kodeksu, šiuo ir kitais įstatymais, sudaromos Sveikatos apsaugos
ministerijos nustatyta tvarka, atsižvelgiant į Valstybinės ligonių kasos ir
Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nuomones.
3. Šiame straipsnyje nurodytų sutarčių tipines formas, kuriose
nurodytos esminės sutarties sąlygos: sutarties šalių teisės ir pareigos, teisės
aktuose nustatyti asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo reikalavimai ar
reikalavimai dėl išlaidų už vaistinėse išduodamus kompensuojamuosius vaistus ir
medicinos pagalbos priemones, kainodaros taisyklės, atsiskaitymų tvarka,
sutarties šalių atsakomybė, ginčų sprendimo tvarka, sutarties nutraukimo
tvarka, sutarties galiojimas, papildymas ar sustabdymas, tvirtina Valstybinės
ligonių kasos direktorius.
Valstybinės ligonių kasos sutartys su asmens sveikatos priežiūros įstaigomis dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų išlaidų apmokėjimo ir sutartys su vaistinėmis dėl kompensuojamųjų vaistų ir medicinos pagalbos priemonių išlaidų apmokėjimo
1. Apdraustiesiems suteiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų išlaidos apmokamos vadovaujantis Valstybinės ligonių kasos ir asmens sveikatos priežiūros įstaigų sutartimis, o vaistinių išduoti kompensuojamieji vaistai ir medicinos pagalbos priemonės – vadovaujantis Valstybinės ligonių kasos ir vaistinių sutartimis.
2. Valstybinė ligonių kasa tvirtina standartines šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sutarčių sąlygas (išskyrus sutarčių dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų išlaidų apmokėjimo priedus, nustatančius asmens sveikatos priežiūros įstaigos teikiamų paslaugų nomenklatūrą ir Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų sumą asmens sveikatos priežiūros paslaugų išlaidoms apmokėti) ir paskelbia jas Valstybinės ligonių kasos interneto svetainėje. Asmens sveikatos priežiūros įstaigos ir vaistinės, pageidaujančios sudaryti šias sutartis, privalo turėti asmens sveikatos priežiūros veiklos licenciją arba vaistinės veiklos licenciją.
3. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sutarčių sudarymo tvarkos aprašą tvirtina sveikatos apsaugos ministras, įvertinęs Valstybinės ligonių kasos ir Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nuomones.“
12 straipsnis. 261 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 261 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„261
straipsnis. Valstybinės ligonių kasos ar jos įgaliotų teritorinių
ligonių kasų sutartys su ūkio subjektais dėl medicinos priemonių, būtinų
apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidų apmokėjimo
1.
Sutartys dėl medicinos priemonių, įrašytų į šio Įstatymo 122
straipsnio 2 dalyje nurodytą sąrašą, nuomos išlaidų apmokėjimo pasirašomos
sudaromos tarp Valstybinės ligonių
kasos ar jos įgaliotų teritorinių ligonių kasų ir to pageidaujančių ūkio
subjektų, atitinkančių šio straipsnio 2 dalyje nurodytas sąlygas.
2.
Valstybinė ligonių kasa ar jos įgaliotos teritorinės ligonių kasos
sudaro šio straipsnio 1 dalyje nurodytas sutartis su ūkio subjektu, jeigu šis
užtikrina į šio Įstatymo 122 straipsnio 2 dalyje nurodytą sąrašą
įrašytos medicinos priemonės tiekimą į Lietuvos Respublikos rinką, garantinį
aptarnavimą, nuolatinę priežiūrą ir keičiamųjų dalių tiekimą.
3.
Valstybinės ligonių kasos ar jos įgaliotų teritorinių ligonių kasų
sutartys su ūkio subjektais dėl medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų
sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidų apmokėjimo sudaromos
vadovaujantis šiuo Įstatymu, sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka ir
laikantis skaidrumo, nediskriminavimo bei vienodo vertinimo principų.
4. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sutarčių sudarymo tvarkos
aprašą tvirtina sveikatos apsaugos ministras, įvertinęs Valstybinės ligonių
kasos ir Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nuomones, o šių sutarčių
tipinę formą, kurioje nurodytos esminės sutarties sąlygos: sutarties šalių
teisės ir pareigos, teisės aktuose nustatyti medicinos priemonių nuomos
reikalavimai, kainodaros taisyklės, atsiskaitymų tvarka, sutarties šalių
atsakomybė, ginčų sprendimo tvarka, sutarties nutraukimo tvarka, sutarties
galiojimas, papildymas ar sustabdymas, tvirtina Valstybinės ligonių kasos
direktorius. Valstybinė ligonių kasa tvirtina standartines šio straipsnio 1
dalyje nurodytų sutarčių sąlygas (išskyrus sutarčių priedus, nustatančius ūkio
subjekto tiekiamų į rinką medicinos priemonių sąrašą) ir paskelbia jas
Valstybinės ligonių kasos interneto svetainėje.“
13 straipsnis. 262 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 262 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„262
straipsnis. Teritorinių ligonių kasų Valstybinės ligonių kasos
sutartys su ūkio subjektais dėl medicinos pagalbos priemonių
apmokėjimo
1. Sutartis dėl
medicinos pagalbos priemonių, įrašytų į šio
Įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje nurodytą Kompensuojamųjų medicinos pagalbos
priemonių sąrašą ir pagal sveikatos apsaugos ministro patvirtintuose medicinos
priemonių saugos techniniuose reglamentuose nurodytas taisykles klasifikuojamų
kaip gaminamos I klasės medicinos priemonės arba in vitro diagnostikos
medicinos priemonės, skirtos savikontrolei (toliau – I klasės medicinos
priemonės ir in vitro diagnostikos priemonės, skirtos savikontrolei),
apmokėjimo pasirašo teritorinės ligonių kasos sudaro Valstybinė ligonių kasa su
to pageidaujančiais ūkio subjektais, atitinkančiais šio straipsnio 2 dalyje
nurodytas sąlygas. Ši nuostata netaikoma vaistinėms, su kuriomis sutartys
sudaromos šio Įstatymo 26 straipsnyje nustatyta tvarka.
2. Teritorinės
ligonių kasos Valstybinė ligonių kasa sudaro šio straipsnio 1 dalyje
nurodytas sutartis su ūkio subjektais, jeigu šie užtikrina I klasės medicinos
priemonių ir in vitro diagnostikos priemonių, skirtų savikontrolei,
tiekimą į Lietuvos Respublikos rinką ir visas šias priemones išduoda (parduoda)
sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka.
3. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytos sutartys sudaromos vadovaujantis šiuo Įstatymu, sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka ir laikantis skaidrumo, nediskriminavimo bei vienodo vertinimo principų.
4. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sutarčių sudarymo tvarkos aprašą tvirtina sveikatos apsaugos ministras, įvertinęs Valstybinės ligonių kasos ir Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nuomones. Šių sutarčių tipinę formą, kurioje nurodomos esminės sutarties sąlygos (sutarties šalių teisės ir pareigos, atsiskaitymo tvarka, sutarties šalių atsakomybė, ginčų sprendimo tvarka, sutarties nutraukimo tvarka, sutarties galiojimas, papildymo ar sustabdymo tvarka), tvirtina Valstybinės ligonių kasos direktorius.“
14 straipsnis. 27 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 27 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„27 straipsnis. Teritorinių ligonių kasų atsiskaitymo su
Atsiskaitymo su asmens sveikatos priežiūros įstaigomis,
vaistinėmis ir ūkio subjektais tvarka ir terminai“.
2. Pakeisti 27 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Teritorinės
ligonių kasos Valstybinė ligonių kasa sutartyse numatytomis
sąlygomis, neviršydamos neviršydama patvirtinto Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžeto skirtų asignavimų, privalo apmokėti asmens
sveikatos priežiūros įstaigų ir vaistinių, su kuriomis jos yra sudariusios
sudariusi sutartis, pateiktas
sąskaitas.“
3. Pakeisti 27 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Sąskaitas už
suteiktas asmens sveikatos priežiūros paslaugas ir išduotus kompensuojamuosius
vaistus bei medicinos pagalbos priemones kartą per mėnesį asmens
sveikatos priežiūros įstaigos ir vaistinės pateikia tai teritorinei Valstybinei
ligonių kasai, su kuria yra sudariusios sutartį. Teritorinė Valstybinė
ligonių kasa ne vėliau kaip per 30 dienų nuo sąskaitos gavimo dienos perveda
pinigus sudariusioms su ja sutartis asmens sveikatos priežiūros
įstaigoms ir vaistinėms, atsiskaitydama pagal pateiktas sąskaitas. Jei teritorinės
ligonių kasos Valstybinė ligonių kasa laiku neatsiskaito, turi
būti mokami delspinigiai įstatymų ir kitų delspinigių
mokėjimą reguliuojančių teisės aktų nustatyta
tvarka.“
4. Pakeisti 27 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Šio straipsnio
nuostatos mutatis mutandis taikomos Valstybinei ligonių kasai ar jos
įgaliotoms teritorinėms ligonių kasoms atsiskaitant su ūkio subjektais už
medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose
užtikrinti, nuomą ir teritorinėms ligonių kasoms atsiskaitant su ūkio
subjektais už I klasės medicinos priemones ir in vitro diagnostikos
priemones, skirtas savikontrolei.“
15 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 28 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Privalomojo sveikatos draudimo taryba vykdo šias funkcijas:
1) svarsto perspektyvinius ir einamuosius privalomojo sveikatos draudimo uždavinius;
2) teikia siūlymus Sveikatos apsaugos ministerijai sveikatos
apsaugos ministrui dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų, apmokamų iš Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžeto, sąrašo;
3) teikia išvadą dėl Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto projekto, Privalomojo sveikatos draudimo fondo konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio;
4) teikia siūlymus sveikatos apsaugos ministrui dėl privalomąjį sveikatos draudimą reglamentuojančių teisės aktų;
5) teikia siūlymus sveikatos apsaugos ministrui dėl Valstybinės
ligonių kasos ir teritorinių ligonių kasų struktūros reikalavimų ir veiklos
išlaidų normatyvų bei Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto
paskirstymo;
6) teikia siūlymus sveikatos apsaugos ministrui dėl
teritorinių ligonių kasų Valstybinės ligonių kasos ir asmens
sveikatos priežiūros įstaigų sutarčių, teritorinių ligonių kasų Valstybinės
ligonių kasos ir vaistinių ar šio Įstatymo 262 straipsnyje
nurodytų ūkio subjektų sutarčių, taip pat Valstybinės ligonių kasos ar jos
įgaliotų teritorinių ligonių kasų ir šio Įstatymo 261
straipsnyje nurodytų ūkio subjektų sutarčių sudarymo tvarkos;
7) nagrinėja Valstybinės ligonių kasos finansinę ir ekonominę veiklą;
8) nagrinėja kitus privalomojo sveikatos draudimo klausimus.“
2. Pakeisti 28 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Privalomojo sveikatos draudimo tarybą sudaro 15 narių. Privalomojo sveikatos draudimo taryba sudaroma taip, kad būtų vienodai ir lygiateisiškai atstovaujama valstybės institucijoms, draudėjų (darbdavių) organizacijoms ir apdraustųjų interesus ginančioms organizacijoms. Į Privalomojo sveikatos draudimo tarybą įeina:
1) penki valstybės institucijų atstovai – po vieną Sveikatos
apsaugos ministerijos, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Finansų
ministerijos, Vyriausybės kanceliarijos ir Valstybinės ligonių kasos atstovą –
deleguojami Tarybos nuostatuose nustatyta tvarka;
2) penki draudėjų (darbdavių) atstovai, iš kurių:
a) du darbdavių organizacijų atstovai, kurie deleguojami bendru
Lietuvos pramonininkų konfederacijos, Lietuvos verslo darbdavių konfederacijos,
Lietuvos verslo konfederacijos, Lietuvos Respublikos žemės ūkio rūmų, Lietuvos
prekybos, pramonės ir amatų rūmų asociacijos sutarimu. Jeigu šių organizacijų
bendro sutarimo nėra, kiekviena jų sveikatos apsaugos ministrui teikia po vieną
kandidatą į Privalomojo sveikatos draudimo tarybos narius, iš kurių Tarybos
nuostatuose nustatyta tvarka atrenkami du darbdavių organizacijų atstovai;
b) vienas Lietuvos savivaldybių asociacijos deleguotas atstovas;
c) vienas asmens sveikatos priežiūros įstaigų organizacijų
atstovas, kuris deleguojamas bendru Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos,
Lietuvos ligoninių asociacijos, Lietuvos rajonų ligoninių asociacijos sutarimu.
Jeigu šių organizacijų bendro sutarimo nėra, kiekviena jų sveikatos apsaugos
ministrui teikia po vieną kandidatą į Privalomojo sveikatos draudimo tarybos
narius, iš kurių Tarybos nuostatuose nustatyta tvarka atrenkamas vienas asmens
sveikatos priežiūros įstaigų organizacijų atstovas;
d) vienas asmens sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų atstovas,
kuris deleguojamas bendru Lietuvos gydytojų sąjungos, Jaunųjų gydytojų
asociacijos, Lietuvos slaugos specialistų organizacijos, Lietuvos sveikatos
apsaugos darbuotojų profesinės sąjungos sutarimu. Jeigu šių organizacijų bendro
sutarimo nėra, kiekviena jų sveikatos apsaugos ministrui teikia po vieną
kandidatą į Privalomojo sveikatos draudimo tarybos narius, iš kurių Tarybos
nuostatuose nustatyta tvarka atrenkamas vienas asmens sveikatos priežiūros
įstaigų darbuotojų atstovas;
3) penki apdraustųjų atstovai, iš kurių:
a) vienas pacientų interesus ginančių organizacijų atstovas,
atrenkamas šio straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka;
b) vienas sveiką gyvenseną propaguojančių organizacijų atstovas,
atrenkamas šio straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka;
c) vienas pensininkų ir neįgaliųjų interesus ginančių organizacijų
atstovas, deleguojamas bendru Pensininkų reikalų tarybos ir Neįgaliųjų
reikalų tarybos sutarimu. Jeigu šių organizacijų bendro sutarimo nėra,
kiekviena jų sveikatos apsaugos ministrui teikia po vieną kandidatą į
Privalomojo sveikatos draudimo tarybos narius, iš kurių Tarybos nuostatuose
nustatyta tvarka atrenkamas vienas pensininkų ir neįgaliųjų interesus ginančių
organizacijų atstovas;
d) vienas Lietuvos jaunimo interesus ginančių organizacijų
tarybos deleguotas atstovas;
e) vienas Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos
deleguotas profesines sąjungas vienijančios organizacijos atstovas.“
3. Pakeisti 28 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Likus ne mažiau kaip 40 dienų iki
Privalomojo sveikatos draudimo tarybos kadencijos pabaigos, sveikatos apsaugos ministras
kreipiasi į šio straipsnio 3 dalies 1, 2 punktuose ir 3 punkto c, d, e
papunkčiuose nurodytus subjektus dėl naujų narių delegavimo ir viešai
paskelbia kvietimą teikti šio straipsnio 3 dalies 3 punkto a ir b papunkčiuose
nurodytų organizacijų kandidatus į Privalomojo sveikatos draudimo tarybos
narius, iš kurių Tarybos nuostatuose nustatyta tvarka atrenkamas vienas
pacientų interesus ginančių ir vienas sveiką gyvenseną propaguojančių
organizacijų atstovas. Privalomojo
sveikatos draudimo tarybos sudarymo tvarka nustatoma Tarybos nuostatuose.“
4. Pakeisti 28 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Privalomojo
sveikatos draudimo tarybos darbui vadovauja pirmininkas. Sveikatos apsaugos
ministrui patvirtinus Privalomojo sveikatos draudimo tarybos sudėtį, ne vėliau
kaip per 10 darbo dienų pradedami pirmininko rinkimai. Privalomojo sveikatos
draudimo taryba, dalyvaujant ne mažiau kaip 4/5 Privalomojo sveikatos draudimo
tarybos narių, iš šio straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodytų subjektų renka
Privalomojo sveikatos draudimo tarybos pirmininką. Išrinktu laikomas asmuo,
surinkęs ne mažiau kaip pusę visų posėdyje dalyvaujančių
Privalomojo sveikatos draudimo tarybos narių balsų. Jeigu nė vienas kandidatas
nesurenka reikiamo balsų skaičiaus, Privalomojo sveikatos draudimo taryba,
dalyvaujant ne mažiau kaip 4/5 Privalomojo sveikatos draudimo tarybos narių, Privalomojo
sveikatos draudimo tarybos pirmininką renka pakartotiniuose rinkimuose,
kuriuose dalyvauja du daugiausia balsų surinkę kandidatai. Išrinktu Privalomojo
sveikatos draudimo tarybos pirmininku laikomas asmuo, surinkęs daugumą posėdyje dalyvaujančių Privalomojo
sveikatos draudimo tarybos narių balsų daugumą.“
5. Pakeisti 28 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:
„10. Privalomojo
sveikatos draudimo tarybos nariai ir visuomeniniai patarėjai privalo deklaruoti
privačius interesus Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje
tarnyboje įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.“
16 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 29 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Valstybinės ligonių kasos direktorių Valstybės tarnybos
įstatymo nustatyta tvarka skiria priima į pareigas ir iš jų atleidžia
iš pareigų sveikatos apsaugos ministras.“
17 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 30 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„30 straipsnis. Valstybinės ligonių kasos funkcijos
Valstybinė ligonių kasa atlieka šias funkcijas:
1) rengia Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto projektą,
metinių Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto vykdymo ataskaitų ir
finansinių ataskaitų rinkinius ir Privalomojo sveikatos draudimo fondo
konsoliduotųjų ataskaitų rinkinį, vykdo Privalomojo sveikatos draudimo fondo
biudžetą;
2) prižiūri teritorinių ligonių kasų veiklą;
3) sudaro iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų
rezervą ir šio Įstatymo bei kitų teisės aktų nustatyta tvarka jį naudoja;
4) šio Įstatymo nustatyta tvarka naudoja laikinai laisvas
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšas;
5) atlieka teritorinių ligonių kasų auditą arba sudaro sutartis su
audito įmonėmis dėl teritorinių ligonių kasų audito;
6) Valstybės registrų įstatymo, Pacientų teisių ir žalos sveikatai
atlyginimo įstatymo, Draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu registro
nuostatų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka tvarko Draudžiamųjų privalomuoju
sveikatos draudimu registrą;
7) šio Įstatymo nustatytais pagrindais ir sąlygomis užtikrina
prevencinės medicinos pagalbos, medicinos pagalbos, medicininės reabilitacijos,
slaugos, socialinių paslaugų ir patarnavimų, priskirtų asmens sveikatos
priežiūrai, bei asmens sveikatos ekspertizės paslaugų teikimo išlaidų
apmokėjimą Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis per
teritorines ligonių kasas;
8) šio Įstatymo nustatytais pagrindais ir sąlygomis užtikrina
paslaugų, skirtų gyvybei gelbėti ir išsaugoti, išlaidų apmokėjimą per
teritorines ligonių kasas;
9) sudaro gydymo prieinamumo gerinimo ir rizikos pasidalijimo
sutartis su vaistinio preparato rinkodaros teisės turėtojais (jų atstovais)
arba juridiniais asmenimis, turinčiais didmeninio platinimo licenciją;
10) tvirtina šio Įstatymo 26, 261 ir 262
straipsniuose nurodytų sutarčių tipines formas;
11) sudaro šio Įstatymo 261 straipsnyje nurodytas
sutartis su ūkio subjektais dėl medicinos priemonių, įrašytų į šio Įstatymo 122
straipsnio 2 dalyje nurodytą sąrašą, nuomos išlaidų apmokėjimo, jeigu šios
funkcijos nepaveda atlikti teritorinėms ligonių kasoms;
12) įstatymų nustatyta tvarka išieško Privalomojo sveikatos draudimo
fondo biudžetui padarytą žalą iš ūkio subjektų, su kuriais yra sudarytos
sutartys dėl medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai
namuose užtikrinti, nuomos išlaidų apmokėjimo, jeigu šios funkcijos nepaveda
teritorinėms ligonių kasoms;
13) kitas šio Įstatymo, Valstybinės ligonių kasos nuostatų ir kitų
teisės aktų nustatytas funkcijas.
1) rengia Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto projektą, metinių Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto vykdymo ataskaitų ir finansinių ataskaitų rinkinius ir Privalomojo sveikatos draudimo fondo konsoliduotųjų ataskaitų rinkinį, vykdo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetą;
2) sudaro iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų rezervą ir šio Įstatymo nustatyta tvarka jį naudoja;
3) šio Įstatymo nustatyta tvarka naudoja laikinai laisvas Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšas;
4) šio Įstatymo nustatyta tvarka apmoka prevencinės medicinos pagalbos, medicinos pagalbos, medicininės reabilitacijos, slaugos, socialinių paslaugų ir patarnavimų, priskirtų asmens sveikatos priežiūrai, bei asmens sveikatos ekspertizės paslaugų teikimo išlaidas, kompensuoja ortopedijos techninių priemonių įsigijimo, galūnių, sąnarių ir organų protezų įsigijimo ir protezavimo išlaidas;
5) sudaro sutartis su asmens sveikatos priežiūros įstaigomis, vaistinėmis, šio Įstatymo 261 ir 262 straipsniuose nurodytais ūkio subjektais, šiose sutartyse nustatyta tvarka apmoka jiems už apdraustiesiems suteiktas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, išduotus vaistus, medicinos pagalbos priemones, I klasės medicinos priemones ir in vitro diagnostikos priemones, skirtas savikontrolei, medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidas;
6) vykdo Draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu registro valdytojo funkcijas;
7) sudaro gydymo prieinamumo gerinimo ir rizikos pasidalijimo sutartis su vaistinio preparato registruotojais (jų atstovais) arba juridiniais asmenimis, turinčiais vaistinio preparato didmeninio platinimo licenciją, pagal kurias jie į Privalomojo sveikatos draudimo fondą grąžina šiose sutartyse nurodyto dydžio lėšas, gautas už kompensuojamuosius vaistinius preparatus;
8) tvirtina šio Įstatymo 26 ir 261 straipsniuose nurodytų sutarčių standartines sąlygas;
9) vykdo asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų ūkio subjektų, su kuriais sudarė sutartis dėl išlaidų apmokėjimo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis, priežiūrą, vertindama asmens sveikatos priežiūros paslaugų, apmokamų iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto, atitiktį teisės aktų reikalavimams ir jų apmokėjimo teisėtumą, taip pat vaistų, medicinos pagalbos priemonių, I klasės medicinos priemonių ir in vitro diagnostikos priemonių, skirtų savikontrolei, ir medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, išrašymo ir išdavimo teisėtumą bei su tuo susijusią asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų ūkio subjektų veiklą;
10) tikrina, ar teisingai išrašomos asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir šio Įstatymo 261 ir 262 straipsniuose nurodytų ūkio subjektų sąskaitos ir su tuo susijusius buhalterinius bei kitus dokumentus;
11) atlieka finansinę ir ekonominę Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų naudojimo analizę;
12) vertina suteiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų kokybę, prieinamumą, kiekį, struktūrą ir jų pokyčius, nustato asmens sveikatos priežiūros paslaugų poreikius;
13) įgyvendina Europos Sąjungos socialinės apsaugos sistemų koordinavimo reglamentų nuostatas privalomojo sveikatos draudimo srityje;
14) šio Įstatymo nustatyta tvarka kompensuoja tarpvalstybinės sveikatos priežiūros išlaidas;
15) naudoja Privalomojo sveikatos draudimo fondui pervestas valstybės biudžeto lėšas:
a) apmoka gyvybės gelbėjimo ir išsaugojimo paslaugų išlaidas (greitosios medicinos pagalbos paslaugas);
c) padengia šio Įstatymo 10 straipsnio 6 dalyje nurodytas priemokas;
d) apmoka šio Įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje nurodytų asmenų sveikatos priežiūros išlaidas;
e) apmoka šio Įstatymo 8 straipsnio 5 dalyje nurodytas sveikatos priežiūros išlaidas;
f) apmoka Nacionalinės imunoprofilaktikos programos priemonių įgyvendinimo išlaidas;
15) reikalauja grąžinti neteisėtai gautas Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšas ir (ar) išieško Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui padarytą žalą, inter alia žalą, atsiradusią, kai už sveikatos priežiūros paslaugas, suteiktas apdraustajam dėl fizinių ar juridinių asmenų jo sveikatai padarytos žalos, sumokama iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui padaryta žala pripažįstama mažareikšme ir neišieškoma, jeigu ji yra nedidelė Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui ir jos išieškojimo išlaidos yra didesnės už išieškomą sumą. Žalos Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui pripažinimo mažareikšme žala tvarką ir mažareikšmės žalos dydį nustato Valstybinės ligonių kasos direktorius;
16) reikalauja, kad ūkio subjektai vykdytų mokėjimus, kuriuos kitais įstatymais pavesta administruoti Valstybinei ligonių kasai;
17) skelbia informaciją apie savo veiklą, informuoja apie Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamą sveikatos priežiūrą, jos teikimo sąlygas ir tvarką;
18) konsultuoja apdraustuosius ir draudžiamuosius privalomojo sveikatos draudimo klausimais;
19) vykdo kitas šio Įstatymo, Valstybinės ligonių kasos nuostatų ir kitų teisės aktų nustatytas funkcijas.“
18 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 31 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„31 straipsnis. Valstybinės ligonių kasos teisės
Valstybinė ligonių kasa turi teisę:
1)
įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka naudoti jai perduotas Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšas, kitas teisėtai įgytas lėšas ir turtą;
2)
įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka sudaryti sutartis;
3)
įsigyti Vyriausybės ir Lietuvos banko vertybinių popierių ir jais disponuoti;
4)
Privalomojo sveikatos draudimo tarybos siūlymu įgyvendinti priemones
papildomoms pajamoms gauti;
5)
nustatyti Valstybinės ligonių kasos ir teritorinių ligonių kasų sandarą;
6)
įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka nemokamai gauti iš ministerijų, kitų
Vyriausybės įstaigų, savivaldybių vykdomųjų institucijų, teritorinių ligonių
kasų, Valstybinio
socialinio
draudimo fondo administravimo įstaigų, sveikatos priežiūros įstaigų, kitų
įmonių, įstaigų, organizacijų informaciją, būtiną Valstybinės ligonių kasos
funkcijoms atlikti. Tokios informacijos sąrašas nustatomas Valstybinės ligonių
kasos nuostatuose;
7)
tvarkyti draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu asmens duomenis,
įskaitant ypatingus asmens duomenis, susijusius su prevencinės medicinos
pagalbos, medicinos pagalbos, medicininės reabilitacijos, slaugos, socialinių
paslaugų ir patarnavimų, priskirtų asmens sveikatos priežiūrai, bei asmens
sveikatos ekspertizės paslaugų teikimu ir šių paslaugų išlaidų apmokėjimu;
8) kontroliuoti iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto
apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų kiekį, kokybę ir atitiktį joms
taikomiems reikalavimams, vaistų, medicinos pagalbos priemonių, medicinos
priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, I klasės
medicinos priemonių ir in vitro diagnostikos priemonių, skirtų
savikontrolei, išrašymo ir išdavimo teisėtumą, taip pat su šių paslaugų
teikimu, vaistų, medicinos pagalbos priemonių, medicinos priemonių, būtinų
apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, I klasės medicinos
priemonių ir in vitro diagnostikos priemonių, skirtų
savikontrolei, išrašymu ir išdavimu susijusią sveikatos priežiūros įstaigų,
vaistinių ir šio Įstatymo 261 ir 262 straipsniuose
nurodytų ūkio subjektų veiklą;
9)
tikrinti, ar teisingai išrašomos sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir šio
Įstatymo 261 ir 262 straipsniuose nurodytų ūkio subjektų
sąskaitos, ir su tuo susijusius buhalterinius bei kitus dokumentus;
10)
atlikti finansinę bei ekonominę Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto
lėšų naudojimo ir sveikatos priežiūros paslaugų struktūros, prieinamumo bei
kokybės kitimo tendencijų analizę;
11)
Valstybinė ligonių kasa gali turėti ir kitų teisių, kurias nustato įstatymai,
Valstybinės ligonių kasos nuostatai ir kiti teisės aktai.
1) įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka naudoti jai perduotas Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšas, kitas teisėtai įgytas lėšas ir turtą;
2) įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka sudaryti sutartis;
3) įstatymų nustatyta tvarka įsigyti vertybinių popierių ir juos valdyti bei jais disponuoti;
4) Privalomojo sveikatos draudimo tarybos siūlymu įgyvendinti priemones papildomoms pajamoms gauti;
6) įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka nemokamai gauti iš ministerijų, Vyriausybės įstaigų, savivaldybių vykdomųjų institucijų, Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų, asmens sveikatos priežiūros įstaigų, kitų įmonių, įstaigų bei organizacijų informaciją, būtiną Valstybinės ligonių kasos funkcijoms atlikti. Tokios informacijos sąrašas nustatomas Valstybinės ligonių kasos nuostatuose;
7) Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka teikti ieškinius;
8) teikti siūlymus Sveikatos apsaugos ministerijai, Privalomojo sveikatos draudimo tarybai ir kitoms institucijoms dėl privalomojo sveikatos draudimo organizavimo, šį draudimą reglamentuojančių teisės aktų tobulinimo;
9) suderinus su Sveikatos apsaugos ministerija steigti teritorinius padalinius ir perduoti jiems dalį funkcijų;
10) turi ir kitų teisių, kurias nustato įstatymai, Valstybinės ligonių kasos nuostatai ir kiti teisės aktai.“
19 straipsnis. 32, 33, 34 ir 35 straipsnių pripažinimas netekusiais galios
Pripažinti netekusiais galios 32, 33, 34 ir 35 straipsnius.
32
straipsnis. Teritorinės ligonių kasos
1.
Teritorines ligonių kasas steigia ir jų nuostatus tvirtina Valstybinė ligonių
kasa. Teritorinių ligonių kasų skaičių bei jų teritorinės veiklos zonas nustato
Valstybinė ligonių kasa, suderinusi su Sveikatos apsaugos ministerija.
Steigiama ne daugiau kaip 5 teritorinės ligonių kasos.
2.
Teritorinė ligonių kasa yra juridinis asmuo, veikiantis pagal šį Įstatymą,
Biudžetinių įstaigų įstatymą bei šio straipsnio 1 dalyje nurodytus nuostatus,
išlaikomas iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų, turintis
antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir sąskaitas bankuose. Biudžetinių
įstaigų įstatymas teritorinėms ligonių kasoms taikomas tiek, kiek jų veiklos
nereglamentuoja šis Įstatymas.
3.
Teritorinės ligonių kasos direktorių Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta
tvarka skiria ir atleidžia iš pareigų Valstybinės ligonių kasos direktorius.
4.
Už savo veiklą teritorinės ligonių kasos yra atskaitingos Valstybinei ligonių
kasai.
33
straipsnis. Teritorinių ligonių kasų funkcijos
Teritorinės
ligonių kasos atlieka šias funkcijas:
1)
sudaro sutartis su sveikatos priežiūros įstaigomis, vaistinėmis ir šio Įstatymo
262 straipsnyje nurodytais ūkio subjektais, Valstybinei ligonių
kasai įgaliojus – ir su šio Įstatymo 261 straipsnyje nurodytais ūkio
subjektais, šiose sutartyse nustatytu laiku ir tvarka apmoka jiems už
draudžiamiesiems suteiktas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, išduotus
vaistus, medicinos pagalbos priemones, I klasės medicinos priemones ir in
vitro diagnostikos priemones, skirtas savikontrolei, medicinos priemonių,
būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidas;
2)
šio Įstatymo 10, 11, 12 straipsniuose nustatyta tvarka kompensuoja
draudžiamiesiems vaistų ir medicinos pagalbos priemonių įsigijimo, medicininės
reabilitacijos ir sanatorinio gydymo bei galūnių, sąnarių ir organų protezų
įsigijimo ir protezavimo išlaidas;
3)
Valstybės registrų įstatymo, Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo
įstatymo, Draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu registro nuostatų ir
kitų teisės aktų nustatyta tvarka tvarko Draudžiamųjų privalomuoju sveikatos
draudimu registrą;
4)
finansuoja savivaldybių sveikatos programas;
5)
analizuoja ir įvertina duomenis apie apskrities savivaldybių gyventojų
sveikatos būklę ir gyventojų demografinės struktūros kitimo tendencijas;
6)
kontroliuoja savo veiklos zonoje iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo
biudžeto apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų kiekį, kokybę ir
atitiktį joms taikomiems reikalavimams, vaistų, medicinos pagalbos priemonių, I
klasės medicinos priemonių ir in vitro diagnostikos priemonių, skirtų
savikontrolei, Valstybinei ligonių kasai įgaliojus – ir medicinos priemonių,
būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, išrašymo ir
išdavimo teisėtumą, taip pat su šių paslaugų teikimu, vaistų, medicinos
pagalbos priemonių, I klasės medicinos priemonių ir in vitro
diagnostikos priemonių, skirtų savikontrolei, Valstybinei ligonių kasai
įgaliojus – ir su medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai
namuose užtikrinti, išrašymu ir išdavimu susijusią sveikatos priežiūros
įstaigų, vaistinių ir šio Įstatymo 261 ir 262
straipsniuose nurodytų ūkio subjektų veiklą;
7)
tikrina, ar teisingai išrašomos sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir šio
Įstatymo 262 straipsnyje nurodytų ūkio subjektų, Valstybinei ligonių
kasai įgaliojus – ir šio Įstatymo 261 straipsnyje nurodytų ūkio
subjektų sąskaitos ir su tuo susijusius buhalterinius bei kitus dokumentus;
8)
Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka ir sąlygomis kontroliuoja
draudžiamiesiems teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą ir
tinkamumą;
9)
vadovaudamosi Civiliniu kodeksu ir kitais įstatymais, reikalauja iš sveikatos
priežiūros įstaigų, vaistinių ir šio Įstatymo 262 straipsnyje
nurodytų ūkio subjektų, Valstybinei ligonių kasai įgaliojus – ir šio Įstatymo
261 straipsnyje nurodytų ūkio subjektų atlyginti Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžetui padarytą žalą. Šios lėšos grąžinamos ir
įtraukiamos į teritorinės ligonių kasos, kuri apmokėjo už neteisėtai suteiktas
asmens sveikatos priežiūros paslaugas ar išduotus vaistus, medicinos pagalbos
priemones, I klasės medicinos priemones ir in vitro diagnostikos
priemones, skirtas savikontrolei, medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų
sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidas, biudžetą kaip
papildomos lėšos ir yra skiriamos asmens sveikatos priežiūros paslaugoms,
vaistams, medicinos pagalbos priemonėms, I klasės medicinos priemonėms ir in
vitro diagnostikos priemonėms, skirtoms savikontrolei, Valstybinei ligonių
kasai įgaliojus – ir medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos
priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidoms apmokėti;
10)
savo veiklos zonoje atlieka finansinę bei ekonominę Privalomojo sveikatos
draudimo fondo biudžeto lėšų naudojimo ir sveikatos priežiūros paslaugų
struktūros, prieinamumo bei kokybės kitimo tendencijų analizę;
11)
skelbia informaciją apie savo veiklą, praneša draudžiamiesiems apie teikiamas
asmens sveikatos priežiūros paslaugas, jų teikimo tvarką ir sąlygas;
12) vykdo kitas įstatymų, teritorinių ligonių kasų nuostatų ir
kitų teisės aktų nustatytas funkcijas.
34
straipsnis. Teritorinių ligonių kasų teisės
Teritorinės
ligonių kasos turi teisę:
1)
įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka naudoti joms perduotas
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšas, kitas teisėtai įgytas
lėšas ir turtą;
2)
įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka sudaryti sutartis. Sudaryti
sutartis dėl teritorinės ligonių kasos turto naudojimo teritorinės ligonių
kasos gali tik gavusios steigėjo leidimą;
3)
Privalomojo sveikatos draudimo tarybos siūlymu įgyvendinti priemones
papildomoms pajamoms gauti;
4)
teikti pasiūlymus Valstybinei ligonių kasai dėl teritorinės ligonių kasos
sandaros;
5)
įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka nemokamai gauti iš ministerijų,
kitų Vyriausybės įstaigų, savivaldybių vykdomųjų institucijų, Valstybinio
socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų, sveikatos priežiūros įstaigų,
kitų įmonių, įstaigų, organizacijų informaciją, būtiną teritorinės ligonių
kasos funkcijoms atlikti. Šios informacijos sąrašas nustatomas teritorinės
ligonių kasos nuostatuose;
6)
tvarkyti draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu asmens duomenis,
įskaitant ypatingus asmens duomenis, susijusius su prevencinės medicinos
pagalbos, medicinos pagalbos, medicininės reabilitacijos, slaugos, socialinių
paslaugų ir patarnavimų, priskirtų asmens sveikatos priežiūrai, bei asmens
sveikatos ekspertizės paslaugų teikimu ir šių paslaugų išlaidų apmokėjimu;
7)
nustačius faktus, kad asmens sveikatos priežiūros paslaugos neatitinka teisės
aktų, reikalauti, kad sveikatos priežiūros įstaigų administracija patikrintų
asmens sveikatos priežiūros specialisto kvalifikaciją;
8)
siūlyti Valstybinei akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybai prie
Sveikatos apsaugos ministerijos panaikinti sveikatos priežiūros įstaigos, jos
struktūrinio padalinio ar asmens sveikatos priežiūros specialisto licenciją
asmens sveikatos priežiūros veiklai;
9)
teikti pasiūlymus Privalomojo sveikatos draudimo tarybai, Valstybinei ligonių
kasai ir kitoms institucijoms dėl privalomojo sveikatos draudimo organizavimo;
10)
teikti ieškinius asmenims dėl jiems neteisėtai suteiktų asmens sveikatos
priežiūros paslaugų išlaidų išieškojimo;
11)
analizuoti ir vertinti joms priskirtose teritorijose esančių įmonių, įstaigų,
organizacijų komercinės, ūkinės ar kitokios veiklos poveikį sveikatai, teikti
siūlymus šiais klausimais teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybai,
organizuoti ir apmokėti draudžiamųjų atrankinius sveikatos būklės stebėjimus;
12) teritorinės ligonių kasos gali turėti ir kitų teisių,
nustatytų įstatymų, teritorinių ligonių kasų nuostatų ir kitų teisės aktų.
35
straipsnis. Teritorinės ligonių kasos stebėtojų taryba
1.
Teritorinėje ligonių kasoje 4 metams sudaroma stebėtojų taryba. Stebėtojų
taryba – kolegialus patariamasis organas. Į teritorinės ligonių kasos stebėtojų
tarybą įeina Sveikatos apsaugos ministerijos atstovas, Valstybinės ligonių
kasos atstovas ir po vieną į aptarnaujamą teritoriją įeinančių savivaldybių
tarybų deleguotą atstovą – tarybos narį. Teritorinės ligonių kasos stebėtojų
tarybos darbui vadovauja teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybos
pirmininkas, renkamas iš teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybos narių
paprasta balsų dauguma dalyvaujant ne mažiau kaip 2/3 teritorinės ligonių kasos
stebėtojų tarybos narių. Teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybos pirmininku
negali būti Sveikatos apsaugos ministerijos ir Valstybinės ligonių kasos
atstovas.
2.
Teritorinės ligonių kasos stebėtojų taryba:
1)
renka teritorinės ligonių kasos taikinimo komisiją;
2)
prižiūri, kaip sudaromos ir vykdomos teritorinės ligonių kasos ir asmens
sveikatos priežiūros įstaigų, teritorinės ligonių kasos ir vaistinių ar šio
Įstatymo 262 straipsnyje nurodytų ūkio subjektų sutartys, taip pat
teritorinės ligonių kasos ir šio Įstatymo 261 straipsnyje nurodytų
ūkio subjektų sutartys, jeigu Valstybinė ligonių kasa įgaliojo teritorines
ligonių kasas sudaryti šias sutartis;
3)
teikia siūlymus Valstybinės ligonių kasos direktoriui skirti ir atleisti
teritorinės ligonių kasos direktorių;
4)
aprobuoja teritorinės ligonių kasos darbuotojų etatus bei išlaidų sąmatą;
5)
prižiūri ir analizuoja teritorinės ligonių kasos administracijos veiklą,
finansinių išteklių naudojimą;
6)
aprobuoja teritorinės ligonių kasos direktoriaus pateiktą teritorinės ligonių
kasos metinių biudžeto vykdymo ir finansinių ataskaitų rinkinius. Metinių
biudžeto vykdymo ir finansinių ataskaitų rinkiniai skelbiami viešai ne vėliau
kaip einamųjų metų gegužės 1 dieną;
7)
nagrinėja ir sprendžia kitus privalomojo sveikatos draudimo klausimus,
priskirtus teritorinės ligonių kasos funkcijoms.
3.
Teritorinės ligonių kasos stebėtojų taryba turi teisę organizuoti teritorinės
ligonių kasos auditą. Auditas apmokamas iš teritorinės ligonių kasos valdymui
skirtų lėšų. Jeigu randama teritorinės ligonių kasos buhalterinės apskaitos ir
finansinių ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio sudarymo trūkumų, teritorinės
ligonių kasos stebėtojų tarybos pirmininkas turi sukviesti neeilinį teritorinės
ligonių kasos stebėtojų tarybos posėdį. Teritorinės ligonių kasos stebėtojų
taryba taip pat turi teisę nemokamai gauti sveikatos priežiūros įstaigų, su
kuriomis teritorinė ligonių kasa yra sudariusi sutartis, veiklos
ekonominio-finansinio bei medicininio audito duomenis.
4. Teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybos veiklos tvarką
nustato teritorinės ligonių kasos nuostatai.
20 straipsnis. 36 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 36 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„36 straipsnis.
Teritorinės ligonių kasos taikinimo komisija
1.
Teritorinės ligonių kasos taikinimo komisiją iš keturių asmenų 4 metams renka
teritorinės ligonių kasos stebėtojų taryba jos pirmininko teikimu. Vienas
komisijos narys turi atstovauti pacientų asociacijoms, veikiančioms teritorinės
ligonių kasos teritorijoje. Ši komisija sprendžia ginčus tarp draudžiamųjų,
sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių, šio Įstatymo 262
straipsnyje nurodytų ūkio subjektų, taip pat šio Įstatymo 261
straipsnyje nurodytų ūkio subjektų, kai teritorinė ligonių kasa yra sudariusi
šio Įstatymo 261 straipsnyje nurodytų sutarčių, ir teritorinės
ligonių kasos dėl Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto apmokamų asmens
sveikatos priežiūros paslaugų, vaistų, medicinos pagalbos priemonių, I klasės
medicinos priemonių ir in vitro diagnostikos priemonių, skirtų
savikontrolei, taip pat medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos
priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidų apmokėjimo ir sutarčių vykdymo.
Komisijos narių balsams pasiskirsčius po lygiai, komisijos pirmininko balsas
yra lemiamas.
2. Teritorinės ligonių kasos taikinimo komisijos veiklos tvarką
nustato teritorinės ligonių kasos nuostatai.
Valstybinės ligonių kasos taikinimo komisija
1. Ginčus tarp asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių, kitų ūkio subjektų, sudariusių sutartis su Valstybine ligonių kasa, ir Valstybinės ligonių kasos dėl sveikatos priežiūros išlaidų apmokėjimo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis ir sutarčių su Valstybine ligonių kasa vykdymo sprendžia Valstybinės ligonių kasos taikinimo komisija (toliau – Taikinimo komisija). Taikinimo komisija yra privaloma ikiteisminė institucija šioje dalyje nurodytiems ginčams nagrinėti.
2. Taikinimo komisiją sudaro 5 nariai, atitinkantys Valstybės tarnybos įstatyme numatytus nepriekaištingos reputacijos kriterijus:
1) vienas pacientų interesus ginančių nevyriausybinių organizacijų atstovas;
2) vienas Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovas;
3) vienas asmens sveikatos priežiūros įstaigų nevyriausybinių organizacijų atstovas;
4) vienas Sveikatos apsaugos ministerijos atstovas;
5) vienas Valstybinės ligonių kasos atstovas.
3. Taikinimo komisijos sudarymo ir veiklos tvarka nustatoma sveikatos apsaugos ministro tvirtinamuose Taikinimo komisijos nuostatuose.
4. Taikinimo komisijos darbui vadovauja pirmininkas, o jo laikinai nesant – Taikinimo komisijos pirmininko pavaduotojas. Jie renkami pirmajame naujai sudarytos Taikinimo komisijos posėdyje. Taikinimo komisijos narius į pirmąjį posėdį kviečia sveikatos apsaugos ministras arba jo įgaliotas asmuo.
5. Taikinimo komisija sudaroma 2 metams. Taikinimo komisijos nariu asmuo gali būti ne ilgiau kaip dvi kadencijas iš eilės.
6. Taikinimo komisijos nario įgaliojimai nutrūksta, kai pasibaigia Taikinimo komisijos kadencija, jis nebegali eiti Taikinimo komisijos nario pareigų dėl ligos, jis miršta, atsistatydina arba nebegali eiti Taikinimo komisijos nario pareigų dėl kitų įstatymuose nustatytų priežasčių. Taikinimo komisijos nario įgaliojimams nutrūkus anksčiau laiko, į atsilaisvinusią vietą kitas Taikinimo komisijos narys skiriamas likusiam Taikinimo komisijos kadencijos laikotarpiui šiame Įstatyme ir Taikinimo komisijos nuostatuose nustatyta tvarka.
7. Taikinimo komisijos nariams atlygis už darbą mokamas iš šio Įstatymo 21 straipsnio 1 dalies 6 punkte numatytoms išlaidoms skirtų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatyme nustatyta tvarka.
8. Asmens sveikatos priežiūros įstaiga, vaistinė ar kitas ūkio subjektas su rašytiniu prašymu išspręsti šio straipsnio 1 dalyje nurodytą ginčą (toliau – prašymas) į Taikinimo komisiją Taikinimo komisijos nuostatuose nustatyta tvarka turi teisę kreiptis ne vėliau kaip per 30 dienų nuo dienos, kai sužinojo ar turėjo sužinoti apie skundžiamą Valstybinės ligonių kasos sprendimą. Taikinimo komisija prašymus nagrinėja neatlygintinai.
9. Prašymai gali būti pateikiami tiesiogiai (atvykus į Valstybinę ligonių kasą) ir per atstumą (registruotu paštu, per kurjerį, siunčiami elektroniniu paštu, kitomis elektroninio ryšio priemonėmis, užtikrinančiomis galimybę nustatyti prašymą teikiančio asmens tapatybę). Prašyme turi būti nurodytas skundžiamas Valstybinės ligonių kasos sprendimas ir nesutikimo su šiuo sprendimu argumentai. Prie prašymo pridedami dokumentai, patvirtinantys prašyme nurodytus argumentus. Išsamius prašymui ir dokumentams, teikiamiems su prašymu, keliamus reikalavimus nustato Taikinimo komisijos nuostatai.
10. Jeigu kartu su prašymu pateikti ne visi dokumentai, kurie turi būti teikiami su prašymu, ir (ar) juose ir (arba) prašyme pateikta ne visa ir (ar) netiksli informacija, Taikinimo komisija Taikinimo komisijos nuostatuose nustatyta tvarka ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo Taikinimo komisijoje dienos nurodo prašymą pateikusiai asmens sveikatos priežiūros įstaigai, vaistinei ar kitam ūkio subjektui nustatytus trūkumus ir informuoja, kad per 30 dienų nuo informavimo apie nustatytus trūkumus dienos nepašalinus trūkumų prašymas nebus nagrinėjamas.
11. Taikinimo komisija sprendimą priima ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo prašymo gavimo dienos. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą sprendimas negali būti priimtas, Taikinimo komisija motyvuotu sprendimu šį terminą gali pratęsti, bet ne ilgiau kaip dar 20 darbo dienų. Šio straipsnio 10 dalyje nurodytas trūkumų šalinimo laikas į šį terminą neįskaičiuojamas. Taikinimo komisijos sprendimas ne vėliau kaip per 7 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos pateikiamas asmens sveikatos priežiūros įstaigai, vaistinei ar kitam ūkio subjektui.
12. Taikinimo komisijos posėdžiai yra teisėti, jeigu juose dalyvauja ne mažiau kaip pusė Taikinimo komisijos narių. Taikinimo komisija sprendimus priima Taikinimo komisijos posėdyje dalyvaujančių nenusišalinusių Taikinimo komisijos narių bendru sutarimu, o jeigu Taikinimo komisijos nariai nepasiekia bendro sutarimo – posėdyje dalyvaujančių nenusišalinusių Taikinimo komisijos narių balsų dauguma. Taikinimo komisijos narys turi vieną balsą. Taikinimo komisijos narių balsams pasiskirsčius po lygiai, lemiamas yra Taikinimo komisijos pirmininko balsas, o kai šio nėra – Taikinimo komisijos pirmininko pavaduotojo balsas. Taikinimo komisijos posėdyje turi teisę dalyvauti asmens sveikatos priežiūros įstaigos, vaistinės ar kito ūkio subjekto atstovai.
13. Taikinimo komisijos sudėtį tvirtina sveikatos apsaugos ministras.
14. Taikinimo komisijos sprendimai gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.“
21 straipsnis. V skyriaus pakeitimas
Pakeisti V skyrių ir jį išdėstyti taip:
„V
SKYRIUS
DRAUDŽIAMŲJŲ,
SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ, VAISTINIŲ IR ŪKIO SUBJEKTŲ, SUDARIUSIŲ SU
TERITORINĖMIS LIGONIŲ KASOMIS SUTARTIS, TEISĖS IR PAREIGOS VYKDANT PRIVALOMĄJĮ
SVEIKATOS DRAUDIMĄ
38
straipsnis. Draudžiamųjų teisės taikant privalomąjį sveikatos draudimą
Draudžiamieji
turi teisę:
1)
įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka pasirinkti asmens sveikatos
priežiūros įstaigą, su kuria teritorinė ligonių kasa yra sudariusi sutartį, ir
gauti privalomojo sveikatos draudimo garantuojamas asmens sveikatos priežiūros
paslaugas;
2)
gauti iš sveikatos priežiūros įstaigos, su kuria teritorinė ligonių kasa yra
sudariusi sutartį, informaciją apie savo sveikatos būklę, numatomus tyrimus,
procedūras, gydymo būdą ir jo poveikį, teikiamų asmens sveikatos priežiūros
paslaugų mastą, teikimo sąlygas ir vietą. Analogišką informaciją apie
neveiksnius asmenis turi teisę gauti jų teisiniai atstovai;
3)
gauti kompensaciją iš sveikatos priežiūros įstaigų už žalą, padarytą jų
sveikatai dėl sveikatos priežiūros įstaigų ar asmens sveikatos priežiūros
specialistų kaltės, nepaisant, ar tai buvo numatyta teritorinės ligonių kasos
ir sveikatos priežiūros įstaigų sutartyse. Kompensacijos dydį ir mokėjimo
tvarką nustato įstatymai ar kiti teisės aktai;
4)
kreiptis į teritorinių ligonių kasų komisijas, Valstybinę ligonių kasą, teismą
dėl įstatymų ar kitų teisės aktų, reglamentuojančių privalomąjį sveikatos
draudimą, pažeidimų.
39 straipsnis. Sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir
šio Įstatymo 262 straipsnyje nurodytų ūkio subjektų, sudariusių
sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis, pareigos vykdant privalomąjį
sveikatos draudimą
1.
Sveikatos priežiūros įstaigos, sudariusios sutartis su teritorine ligonių kasa,
privalo:
1)
užtikrinti draudžiamiesiems privalomojo sveikatos draudimo garantuojamų asmens
sveikatos priežiūros paslaugų teikimą, jų prieinamumą ir tinkamumą;
2)
užtikrinti informacijos apie asmens sveikatą konfidencialumą, išskyrus įstatymų
nustatytus atvejus;
3)
esant draudiminiam įvykiui, garantuoti, kad visi draudžiamieji turėtų lygias
teises, kai jiems teikiamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos;
4)
laiku teikti Valstybinės ligonių kasos nustatytą informaciją Valstybinei
ligonių kasai ir teritorinėms ligonių kasoms;
5)
teikti informaciją draudžiamajam apie asmens sveikatos priežiūros paslaugas,
kurios nepriskirtos apmokamoms iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo
biudžeto, jų teikimo sąlygas bei tvarką.
2.
Vaistinės, sudariusios sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis, privalo:
1)
užtikrinti apdraustųjų aprūpinimą iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo
biudžeto lėšų kompensuojamais vaistais ir medicinos pagalbos priemonėmis
Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka ir terminais;
2)
sutartyje nurodytais terminais teikti teritorinei ligonių kasai ataskaitas ir
informaciją apie kompensuojamųjų vaistų ir medicinos pagalbos priemonių
išdavimą (pardavimą);
3)
sudaryti sąlygas teritorinei ligonių kasai kontroliuoti vaistų ir medicinos
pagalbos priemonių, kurių išlaidos kompensuojamos iš Privalomojo sveikatos
draudimo fondo biudžeto lėšų, išdavimo teisėtumą;
4) atlyginti Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui
padarytą žalą, jeigu ji atsirado dėl neteisėtai išduotų (parduotų) vaistų ar
medicinos pagalbos priemonių, kompensuojamų iš Privalomojo sveikatos draudimo
fondo biudžeto lėšų.
3.
Šio Įstatymo 262 straipsnyje nurodyti ūkio subjektai, sudarę
sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis, privalo:
1)
sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka ir terminais užtikrinti
apdraustųjų aprūpinimą iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų
kompensuojamomis I klasės medicinos priemonėmis ir in vitro diagnostikos
priemonėmis, skirtomis savikontrolei;
2)
sutartyje nurodytais terminais teikti teritorinei ligonių kasai ataskaitas ir
informaciją apie iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų
kompensuojamų I klasės medicinos priemonių ir in vitro diagnostikos
priemonių, skirtų savikontrolei, išdavimą (pardavimą);
3)
sudaryti sąlygas teritorinei ligonių kasai kontroliuoti iš Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų kompensuojamų I klasės medicinos
priemonių ir in vitro diagnostikos priemonių, skirtų
savikontrolei, išdavimo teisėtumą;
4)
atlyginti žalą Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui, jeigu ji buvo
padaryta dėl neteisėtai išduotų (parduotų) iš Privalomojo sveikatos draudimo
fondo biudžeto lėšų kompensuojamų I klasės medicinos priemonių ir in
vitro diagnostikos priemonių, skirtų savikontrolei.
V SKYRIUS
APDRAUSTŲJŲ TEISĖS IR ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ, VAISTINIŲ IR KITŲ ŪKIO SUBJEKTŲ, SUDARIUSIŲ SUTARTIS SU VALSTYBINE LIGONIŲ KASA, PAREIGOS
38 straipsnis. Apdraustųjų teisės taikant privalomąjį sveikatos draudimą
Apdraustieji turi teisę:
1) įstatymų nustatyta tvarka pasirinkti asmens sveikatos priežiūros įstaigą, su kuria Valstybinė ligonių kasa yra sudariusi sutartį;
2) šio Įstatymo nustatyta tvarka ir pagrindais gauti Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamą sveikatos priežiūrą;
3) Europos Sąjungos socialinės apsaugos sistemų koordinavimo reglamentų nustatyta tvarka gauti Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamą sveikatos priežiūrą kitose Europos Sąjungos, Europos ekonominės erdvės šalyse ar Šveicarijos Konfederacijoje;
4) šio Įstatymo nustatyta tvarka gauti tarpvalstybinės sveikatos priežiūros išlaidų kompensaciją iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto;
5) gauti iš asmens sveikatos priežiūros įstaigos, su kuria Valstybinė ligonių kasa yra sudariusi sutartį, informaciją apie savo sveikatos būklę, numatomus tyrimus, procedūras, gydymo būdus ir jų poveikį, teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų mastą, teikimo sąlygas ir vietą. Šiame punkte nurodytą informaciją apie asmenis, pripažintus neveiksniais sveikatos priežiūros srityje, turi teisę gauti jų globėjai;
6) susipažinti su šio Įstatymo 26, 261 ir 262 straipsniuose nurodytomis sutartimis;
7) kreiptis į Valstybinę ligonių kasą, teismą dėl įstatymų ar kitų teisės aktų, reguliuojančių privalomąjį sveikatos draudimą, pažeidimų.
39 straipsnis. Asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų ūkio subjektų, sudariusių sutartis su Valstybine ligonių kasa, pareigos
1. Asmens sveikatos priežiūros įstaigos, sudariusios sutartis su Valstybine ligonių kasa, privalo:
1) užtikrinti apdraustiesiems privalomojo sveikatos draudimo garantuojamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą, jų kokybę ir prieinamumą;
2) užtikrinti informacijos apie asmens sveikatą konfidencialumą, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus;
3) garantuoti, kad visi apdraustieji turėtų lygias teises, kai jiems teikiamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos;
4) laiku teikti Valstybinės ligonių kasos direktoriaus nustatytą informaciją Valstybinei ligonių kasai;
5) teikti informaciją apdraustiesiems apie asmens sveikatos priežiūros paslaugas, kurios neapmokamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų, jų teikimo sąlygas bei tvarką;
6) atlyginti Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui padarytą žalą, jeigu ji atsirado dėl netinkamai suteiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų, apmokamų iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų, ar neteisėtai pateiktų šių paslaugų apmokėjimo dokumentų.
2. Vaistinės ir kiti ūkio subjektai, sudarę sutartis su Valstybine ligonių kasa, privalo:
1) užtikrinti apdraustųjų aprūpinimą iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų kompensuojamais vaistais ir medicinos pagalbos priemonėmis sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka ir terminais;
2) sutartyje su Valstybine ligonių kasa nurodytais terminais teikti Valstybinei ligonių kasai ataskaitas ir informaciją apie kompensuojamųjų vaistų ir medicinos pagalbos priemonių išdavimą (pardavimą);
3) sudaryti sąlygas Valstybinei ligonių kasai kontroliuoti vaistų ir medicinos pagalbos priemonių, kompensuojamų iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų, išdavimo teisėtumą;
4) atlyginti Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui padarytą žalą, jeigu ji atsirado dėl neteisėtai išduotų (parduotų) vaistų ar medicinos pagalbos priemonių, kompensuojamų iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų.“
22 straipsnis. VI skyriaus pripažinimas netekusiu galios
Pripažinti netekusiu galios VI skyrių.
VI SKYRIUS
GINČŲ DĖL PRIVALOMOJO
SVEIKATOS DRAUDIMO VYKDYMO SPRENDIMO TVARKA
40 straipsnis. Ginčų tarp draudžiamųjų ir teritorinių
ligonių kasų dėl privalomojo sveikatos draudimo vykdymo sprendimo tvarka
1.
Draudžiamųjų ir teritorinių ligonių kasų ginčus dėl privalomojo sveikatos
draudimo vykdymo nagrinėja teritorinės ligonių kasos taikinimo komisija.
Teritorinės ligonių kasos taikinimo komisija privalo per 30 dienų nuo
kreipimosi, o jeigu reikia papildomos informacijos ir tyrimo – papildomai per
15 dienų, išnagrinėti prašymą ir priimti sprendimą.
2.
Teritorinės ligonių kasos taikinimo komisijos sprendimą draudžiamasis įstatymų
nustatyta tvarka gali apskųsti teismui.
41 straipsnis. Ginčų tarp draudžiamųjų ir sveikatos priežiūros
įstaigų dėl privalomojo sveikatos draudimo vykdymo sprendimo tvarka
1.
Draudžiamųjų ir sveikatos priežiūros įstaigų ginčus dėl privalomojo sveikatos
draudimo garantuojamų paslaugų sprendžia teritorinės ligonių kasos. Teritorinė
ligonių kasa privalo per 30 dienų nuo kreipimosi, o jeigu reikia papildomos
informacijos ir tyrimo – papildomai per 15 dienų, išnagrinėti prašymą ir
priimti sprendimą.
2. Teritorinės ligonių kasos sprendimą draudžiamasis ar sveikatos
priežiūros įstaiga įstatymų nustatyta tvarka gali apskųsti teismui.
23 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį ir šio įstatymo 6, 9 straipsnius, 15 straipsnio 2, 3, 4 ir 5 dalis ir 16 straipsnį, įsigalioja 2021 m. sausio 1 d.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras ir Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktorius iki 2020 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Teritorinių ligonių kasų taikinimo komisijoms iki šio įstatymo įsigaliojimo pateikti ir neišnagrinėti bei nebaigti nagrinėti skundai po šio įstatymo įsigaliojimo nagrinėjami Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos taikinimo komisijoje pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias teisės aktų nuostatas.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas