Lietuvos Respublikos Seimo valdybai                                               Į 2022-01-26       Nr. SV-S-367

E. pristatymo informacinė sistema

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 7, 69, 84 ir 86 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto XIVP-1284

 

2022 m. vasario   d. Nr. 4-01-

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies nuostatomis ir Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022-01-26 prašymu, įformintu Seimo valdybos  sprendimu „Dėl įstatymų projektų išvadų“ Nr. SV-S-367, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba) atliko Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 7, 69, 84 ir 86 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1284 (toliau – Projektas) antikorupcinį vertinimą.

Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, dėl Projekto teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1.              Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

Projektu siūloma papildyti Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – Įstatymas) 7 straipsnio 3 dalies 6 punkto nuostatas ir nustatyti, kad „Žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas, kai, tenkinant viešąjį interesą, šiame įstatyme nurodytos teritorijos nustatomos teritorijų planavimo dokumentuose ar žemės valdos projektuose arba šių teritorijų planus, žemėlapius ir (ar) schemas įstatymų, Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka patvirtina Vyriausybė, įstatymų ar Vyriausybės įgaliota institucija nerengiant teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto šiais atvejais: branduolinės energetikos objektams, magistraliniams dujotiekiams ir naftotiekiams (produktotiekiams), elektros energijos perdavimo tinklams, vėjo elektrinėms, viešajai geležinkelių infrastruktūrai, valstybei ar savivaldybei priklausantiems keliams; savivaldybėms ir (ar) viešojo geriamojo vandens tiekėjui ir nuotekų tvarkytojui nuosavybės teise priklausančiai ar kitaip valdomai arba naudojamai geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūrai ir požeminio vandens vandenvietėms“ (pabrauktu šriftu pažymėtos Projektu siūlomos nuostatos).

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėti Projekto pasiūlymai svarstytini šiais antikorupcine prasme reikšmingais aspektais:

1.1.        Neaišku, kokiais kriterijais ir tvarka vadovaujantis būtų įvertinama, ar vėjo elektrinių įrengimas ir naudojimas tenkintų viešąjį interesą, todėl šiuos sprendimus priimantiems asmenims (institucijoms) būtų sudaromos diskrecinės sąlygos (galimybės sprendimus priimti savo nuožiūra, galimai nepagrįstai ir neobjektyviai).

Projektu siūlomomis nuostatomis žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas būtų neprivalomas atvejais, kai specialiųjų žemės naudojimo sąlygų teritorijas vėjo elektrinėms tenkinant viešąjį interesą nustatytų Vyriausybė, įstatymų ar Vyriausybės įgaliota institucija.

Tikėtina, kad Projekto priėmimo atveju su vėjo elektrinių įrengimu ir naudojimu susijusios specialiųjų žemės naudojimo sąlygų teritorijos būtų nustatomos arba bendrąja tvarka (reikalaujant gauti žemės savininkų ir patikėtinių sutikimus), arba pasinaudojant Projektu siūloma galimybe ir nereikalaujant tokių sutikimų gavimo. Pastaruoju atveju, sprendžiant iš Projektu siūlomų nuostatų, įstatymų, Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka turėtų būti priimamas sprendimas (arba kitaip konstatuojama), kad konkrečios vėjo elektrinės įrengimas yra susijęs su viešojo intereso tenkinimu.

Specialiųjų tyrimų tarnyba atkreipia dėmesį,  kad nei iš galiojančio teisinio reglamentavimo, nei iš Projektu teikiamų siūlymų ar Projektą lydinčiųjų dokumentų neaišku, kokia tvarka ir kokiais kriterijais vadovaujantis turėtų būti pripažįstama, kad konkrečios vėjo elektrinės įrengimas yra / bus susijęs su viešųjų interesų tenkinimu. Dėl minėtos priežasties, jeigu minėtas neaiškumas pašalinamas nebus (pavyzdžiui, nustatant privalomus su viešojo intereso (visuomenės poreikių tenkinimu) susijusius reikalavimus), Projekto priėmimo atveju galima antikorupciniu požiūriu ydinga situacija, kada atitinkami sprendimai (sprendžiant kurių vėjo elektrinių įrengimas tenkins viešuosius interesus, o kurių ne) bus priimami diskrecinėmis sąlygomis (todėl galimai neobjektyvūs ir šališki).

Kyla abejonių, ar nenustačius su viešųjų interesų (visuomenės poreikių) tenkinimu susijusių reikalavimų, vėjo elektrinių įrengimas ir naudojimas gali būti vertinamas kaip atitinkantis viešuosius interesus, dėl kurio gali būti apribojami trečiųjų asmenų teisės dėl nuosavybės valdymo: nors viešojoje erdvėje ir sutinkama nuomonė, kad vėjo elektrinių įrengimas jau savaime atitinka viešąjį interesą[1], Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, vien šis aspektas (kad vėjo elektrinės gamina „žaliąją energiją“) viešojo intereso fakto konstatavimui gali būti nepakankamas, kadangi, pavyzdžiui: vėjo elektrinė gali būti įrengiama tik atskirų asmenų privatiems poreikiams tenkinti arba komerciniais tikslais. Šiuo atveju taip pat gali būti svarbu, kad Projekto siūlymų įgyvendinimas susijęs ir su neigiamų padarinių tretiesiems asmenims (žemės sklypų, kuriuose būtų nustatomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, savininkams ir valdytojams) atsiradimu (o patvirtinus Projektu siūlomus pakeitimus – jų apimties padidėjimui), todėl įrengus vėjo elektrines galimai būtų nepagrįstai (jeigu vėjo elektrinių naudojimas faktiškai ir objektyviai nebūtų susijęs su viešųjų (visuomenės) interesų ar poreikių tenkinimu) suvaržomos šių asmenų (o taip pat valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinių) teisės dėl nuosavybės ar patikėjimo teise valdomų žemės sklypų naudojimo ar disponavimo jais.

Dėl minėtų priežasčių abejojame dėl Projektu siūlomų nuostatų pagrįstumo ta apimtimi, kad vėjo elektrinių įrengimas ir eksploatavimas jau savaime gali būti vertinamas kaip viešojo intereso užtikrinimas, dėl kurio kitiems asmenims būtų apribojamos teisės dėl nuosavybės ar kitais teisėtais būdais valdomų žemės sklypų naudojimo arba disponavimo jais.

1.2. Projektu iš esmės nesprendžiamos jo parengimą paskatinusios priežastys, tačiau siūloma panaikinti galiojančiame teisiniame reglamentavime nustatytus reikalavimus, užtikrinančius iš Lietuvos Respublikos Konstitucijos kildinamus trečiųjų asmenų teisėtus interesus į nuosavybės neliečiamybę.

Projektu siūlomų nuostatų priežastys grindžiamos aplinkybėmis, kad vėjo elektrines ketinantys įrengti asmenys susiduria su sunkumais surandant žemės sklypų savininkus, tačiau Specialiųjų tyrimų tarnyba atkreipia dėmesį, kad Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas nukreiptas ne į minėtos problemos sprendimą (pavyzdžiui, užtikrinant greitesnę jų paiešką), bet į reikalavimo ūkinę veiklą ketinantiems vykdyti asmenims gauti sutikimą (iš asmenų, kuriems tokia veikla sukels neigiamų padarinių) panaikinimą: pagal galiojantį teisinį reglamentavimą vėjo elektrinę ketinantys įrengti asmenys privalo gauti sutikimą iš asmenų, į kurių nuosavybės teise ar kitais teisėtais būdais valdomus žemės sklypus pateks specialiųjų žemės naudojimo sąlygų teritorijos. Šiuo atveju reikšminga yra tai, kad tokie asmenys užtikrindami savo teisėtus interesus neprivalo tokio sutikimo duoti ir gali nesutikti dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų nustatymo jiems nuosavybės teise ar kitais teisėtais būdais valdomuose žemės sklypuose. Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, tikėtina, kad tokiu teisiniu reglamentavimu užtikrinamas Lietuvos Respublikos Konstitucijoje nustatytas privačios nuosavybės neliečiamybės principas. Tuo tarpu Projektu siūlomos nuostatos vėjo elektrines įrengti ketinantiems asmenims leistų išvengti šio reikalavimo (gauti sutikimą) įgyvendinimo, todėl manytume, kad šiuo atveju yra svarstytina, ar minėtomis Projekto nuostatomis nebūtų sudaromos sąlygos asmenų teisėtų interesų (susijusių su privačia nuosavybės teise) pažeidimams.

Be to, atkreipiame dėmesį, kad Projektu siūlomos nuostatos Projekto aiškinamajame rašte argumentuojamos priežastimis, susijusiomis su privačiais žemės sklypais ir jų savininkais, tačiau Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas būtų taikomas ir valstybei nuosavybės teise priklausančių žemės sklypų atžvilgiu (nors problemų dėl galiojančio Įstatymo nuostatų įgyvendinimo galimai nekyla).

2.              Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

2.1.        Projekto nuostatos naudingos su vėjo elektrinių įrengimu ir eksploatavimu susijusioms interesų grupėms.

Pagal galiojantį teisinį reglamentavimą vėjo elektrinę ketinantis įrengti asmuo privalo gauti sutikimą iš asmenų, jeigu su vėjo elektrinių įrengimu ir naudojimu susijusios specialiųjų žemės naudojimo sąlygų teritorijos patenka į šiems asmenims nuosavybės ar kitais teisėtais pagrindais valdomus žemės sklypus. Tokie sutikimai grindžiami susitarimais dėl nuostolių, patiriamų dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų nustatymo, kompensavimo. (Pastebėtina, kad vėjo elektrines įrengiantys asmenys tokių susitarimų sudaryti neprivalo, jeigu specialiųjų žemės naudojimo sąlygų teritorijos į kitiems asmenims priklausančius ar jų valdomus žemės sklypus nepatenka).

Projekto priėmimo atveju vėjo elektrines ketinantiems įrengti asmenims tokio sutikimo gauti  nereikės, tačiau išliks pareiga atlyginti nuostolius, kurių dydis (vadovaujantis įstatymo 13 straipsnio nuostatomis) būtų apskaičiuojamas ir išmokamas Vyriausybės nustatyta tvarka

Projektą lydinčiajame aiškinamajame rašte nurodomos Projekto parengimą paskatinusios priežastys yra susijusios su vėjo jėgaines įrengiantiems asmenims kylančiomis problemomis dėl sutikimų gavimo, nes (1) sunku surasti žemės savininkus, o (2) kai kuriais atvejais žemės sklypų savininkai prašo didesnių kompensacijų (negu kiti asmenys).

Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą galima daryti išvadą, kad Projekto nuostatos butų naudingos su vėjo elektrinių įrengimu ir naudojimu susijusioms interesų grupėms[2], kadangi pastarosioms sudarytų palankesnes (lyginant su galiojančiu teisiniu reglamentavimu) su vėjo elektrinių įrengimu susijusias sąlygas – t. y. 1) eliminuotų jų pareigas gauti sutikimus iš  asmenų, kurie vėjo elektrinių įrengimo atveju dėl jiems nuosavybės teise priklausančiuose žemės sklypuose nustatytų specialiųjų žemės naudojimo sąlygų patirtų nepatogumus; 2) sudarytų palankesnes nuostolių kompensavimo sąlygas, kadangi nuostolius tiesiogiai patiriantys asmenys negalėtų pretenduoti į didesnę negu apskaičiuotą pagal Vyriausybės nustatytą tvarką nuostolių atlyginimo sumą.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, atsižvelgiant į išdėstytą ir vertinant Projektu siūlomo teisinio reglamentavimo pagrįstumą, Projekto siūlymai yra diskutuotini šiais aspektais:

2.1.1.  Projekto rengimą paskatinusios problemos gali būti sprendžiamos kitomis priemonėmis ir būdais, kuriuos nepažeisdami trečiųjų asmenų teisėtų interesų iš anksto įgyvendinti ir (ar) gali numatyti vėjo elektrines įrengti ketinantys asmenys.

Vėjo elektrinių įrengimas ir naudojimas (kol tai objektyviai nesusiję su viešųjų interesų ir / ar visuomenės poreikių tenkinimu) susijęs su privačių verslo interesų tenkinimu. Siekdami užsiimti šiuo verslu, vėjo elektrines įrengiantys asmenys gali iš anksto įvertinti galimas rizikas, kurių dalis yra susijusi su galimais finansiniais nuostoliais išmokant kompensacijas asmenims dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų nustatymo. Tačiau  siekdami išvengti šios rizikos, asmenys gali įsigyti nuosavybėn ar kitais pagrindais valdyti vėjo elektrinių įrengimui skirtus tokio dydžio žemės sklypus, kad specialiosios žemės naudojimo sąlygos būtų nustatomos jų ribose ir kitiems asmenims neigiamų padarinių nesukeltų;

2.1.2.  Projektu siūlomos nuostatos gali sudaryti sąlygas vėjo elektrines ketinančių įrengti asmenų nesąžiningam elgesiui.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, kyla abejonių, ar Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas nebūtų palankus asmenų nesąžiningam elgesiui įsigyjant žemės sklypus vėjo elektrinių įrengimui: manytina, kad šiuo metu galiojantis reikalavimas priimant sprendimą dėl reikiamų žemės sklypų įsigijimo skatina įvertinti su tuo susijusias išlaidas ir galimas rizikas, taip pat atsižvelgiant į aplinkybę, ar su tuo sutiks asmenys, į kurių žemės sklypus pateks  specialiųjų žemės naudojimo sąlygų teritorijos. Tuo tarpu Projektu siūlomos nuostatos, kaip eliminuojančios aukščiau minėtas rizikas, gali paskatinti neatsakingą arba nesąžiningą vėjo elektrines ketinančių įrengti asmenų elgesį, kuomet žemės sklypai, siekiant sumažinti su jų įsigijimu susijusias išlaidas, būtų įsigyjami neįvertinant ir neatsižvelgiant į kitų asmenų teisėtų interesų užtikrinimo aspektą (pavyzdžiui, būtų įsigyjamos tik pačių vėjo elektrinių statybai reikalingo dydžio žemės sklypai, o specialiosios žemės naudojimo sąlygos būtų nustatomos kitiems asmenims priklausančiuose žemės plotuose).

3.              Kitų pastabų ir (ar) pasiūlymų dėl Projekto neturime.

Atlikus Projekto antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas gali būti ydingas antikorupciniu požiūriu, kadangi: galimai nepagrįstai sudarytų palankesnes sąlygas siaurų interesų grupių ūkinei komercinei veiklai pažeidžiant kitų asmenų teisėtus interesus, o taip pat sudarytų prielaidas ūkinę veiklą ketinančių vykdyti asmenų nesąžiningumui. Be to dalis Projektu siūlomų nuostatų yra svarstytinos teisinio aiškumo (t. y. kaip nuostatos turėtų būti taikomos ir įgyvendinamos) aspektu ir galimai sudarytų sąlygas sprendimus priimančių asmenų diskrecijai (veikti savo nuožiūra galimai nepagrįstai).

 

 L. e. direktoriaus pareigas                                                                              Jovitas Raškevičius

 

 

 

 

Gintas Kerbelis, tel. 8 706 63 294, el. p. [email protected] 



[1] Prieiga internetu: https://www.delfi.lt/verslas/energetika/seime-gincai-del-saules-ir-vejo-elektriniu-statybu-pletros.d?id=89274377.

[2] Tokią nuomonę suponuoja ir Skaidrių teisėkūros procesų informacinėje sistemoje esantys duomenys, pagal kuriuos vienam iš Projekto teikėjų lobistinę įtaką darė Lietuvos vėjo elektrinių asociacijos atstovai. Prieiga internetu: https://skaidris.vtek.lt/public/document/edit?uuid=0a6417c0-7af3-17d8-817b-e8881e68007f.