AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS IŠMOKŲ VAIKAMS ĮSTATYMO NR. I-621

5  STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

 

Per pastarąjį ketvirtį amžiaus Lietuvos demografinė raida labai pasikeitė. Gyventojų skaičius  sparčiai mažėja. Nors  emigracijos mastai per pastaruosius kelerius metus  sumažėjo, tačiau   Lietuva yra tarp sparčiausiai ne tik Europoje, bet ir pasaulyje demografiškai nykstančių šalių. Gimstamumas ir ilgesnė tikėtina gyvenimo trukmė keičia Lietuvos gyventojų amžiaus piramidę: sparčiai mažėja vaikų, jaunimo ir vidutinio amžiaus gyventojų dalys. 

Jungtinių Tautų reguliariai skelbiamos demografinės prognozės, įvertinančios, kaip keisis Žemės gyventojų skaičius per kelis artimesnius ir tolimesnius dešimtmečius, „Financial Times“ (FT) išrikiavo 20 šalių, kuriose žmonių iki 2050 metų, vertinant procentais, labiausiai sumažės. Lietuva šiame sąraše užimą antrąją vietą (https://www.vz.lt/laisvalaikis/akiraciai/2020/02/04/liudnos-prognozes-lietuvai-trauksis-labiausiai#ixzz6fYMJMQUI).

Gimstamumas Lietuvoje nuo 1994 m. pastoviai kito, bet bendra tendencija buvo mažėjanti. Bendrai šis rodiklis (t.y. gimstamumas 1000-iui gyventojų) per pastaruosius 29 metus (1994-2023 m.) sumažėjo nuo 11,6 iki 7,0, arba beveik 40%.

Mažėja darbingo amžiaus žmonių dalis Lietuvoje, o santykinis pensinio amžiaus žmonių skaičius – didėja. Artimiausiais dešimtmečiais vyresniojo amžiaus žmonių dalis, palyginti su visu gyventojų skaičiumi, labai padidės dėka išaugusio sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo ir kokybės, dėl plečiamo  slaugos paslaugų  spektro ir kt. Dėl to padidės našta darbingo amžiaus žmonėms, nes jie turės padengti socialines išlaidas, kad senėjanti visuomenė galėtų naudotis įvairiomis paslaugomis.

Mažėjantis šalies gyventojų skaičius lėmė, kad per du dešimtmečius mokyklų sumažėjo daugiau kaip per pusę.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

 

Lietuvos Respublikos Seimo nariai.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

 

Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo Nr. I-621 5 straipsnio 1 dalyje kiekvienam gimusiam vaikui skirtiama 11 bazinių socialinių  išmokų dydžio vienkartinė išmoka vaikui. 

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

 

Siekiant paskatinti gimstamumą Lietuvoje siūloma įstatymo projektu skirti kiekvienam gimusiam vaikui 22 bazinių socialinių  išmokų dydžio vienkartinę išmoką vaikui. 

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

 

Priėmus Įstatymo projeką, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

 

Įstatymo projektui antikorupcinis vertinimas nėra atliekamas.

Priimtas Įstatymo projektas įtakos kriminogeninei situacijai neturės.

 

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

 

Lietuvos demografinės situacijos gerinimas, gimstamumo didinimas šalyje  teigiamai įtakos verslo plėtrą.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

 

Priėmus Įstatymo projektą, kitų galiojančių įstatymų keisti nereikės.

 

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

 

Įstatymo projektas atitinka Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimus. Įstatymų projektuose naujų sąvokų nepateikiama.

 

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

 

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės normoms.

 

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

 

Įstatymui įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

 

Įstatymo projektui įgyvendinti prireiks papildomų lėšų, kurias siūloma numatyti Lietuvos Respublikos 2021 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme, didinant pajamas iš mokesčių surinkimo.

      

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

 

 Rengiant Įstatymo projektą, nebuvo gauta specialistų vertinimų, rekomendacijų ir išvadų.

    

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

 

 

Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia jam įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra „bazinių socialinių išmokų dydžio vienkartinė išmoka“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

 

Nėra.

 

 

 

 

 

Teikia