LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL VALSTYBĖS IR TARNYBOS PASLAPČIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1443 2, 7, 12, 16, 17, 18, 20, 22, 35, 36 IR 43 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 211 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3991

 

 

2024-09-18  Nr. 104-P-58

Vilnius

 

           1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Arvydas Pocius, komiteto pirmininko pavaduotojas Dainius Gaižauskas, komiteto nariai: Virgilijus Alekna, Jonas Jarutis, Raimondas Lopata, Arvydas Anušauskas, Valdas Rakutis, Saulius Skvernelis, Dovilė Šakalienė.

Komiteto biuras: vedėjas Evaldas Sinkevičius, patarėjai: Vilma Greckaitė, Gediminas Kazėnas, Vilma Kaminskienė, Mantas Lapinskas, padėjėja Jovita Dalgedaitė.

Kviestieji asmenys: Krašto apsaugos ministerijos (toliau – KAM) kanclerė Kristina Deviatnikovaitė, KAM Administracijos departamento direktorius Audrius Baronas, KAM Informacijos apsaugos skyriaus vedėjas Aurelijus Kaminskas ir patarėja Rima Sakovič, Nacionalinio kibernetinio saugumo centro prie KAM Kibernetinio atsparumo vystymo departamento Komunikacijų apsaugos ir saugumo priežiūros skyriaus vedėjas Andrejus Malijauskas, Antrojo operatyvinių tarnybų departamento prie KAM Teisės skyriaus viršininkė Audronė Jakučionienė, Valstybės saugumo departamento atstovas Tomas Šilobritas, Žvalgybos kontrolierių įstaigos vyriausiasis patarėjas Andrius Tekorius.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-04.

1

(2)

1

(9) (11)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

 

1.    Atsižvelgus į projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 17 dalies bei projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 3 dalies 7 punkto pakeitimus, manytina, kad atitinkamai turėtų būti keičiamos ir šio įstatymo 2 straipsnio 9, 11 dalys, 6 straipsnio 3, 4 dalys, 13 straipsnio 1, 3, 4, 5 dalys, 23 straipsnio 1 dalis, 33 straipsnio 1 dalis, 41 straipsnio 1 dalis, 43 straipsnio 5 dalis, 47 straipsnio 1 dalis, 2 dalies 2 punktas bei 3 dalis.

Pritarti

 

 

 

 

 

Pasiūlymas:

1. Papildyti projekto 1 straipsnį nauja 1 dalimi:

„1. Pakeisti 2 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

 „9. Įslaptintos informacijos gavėjas – paslapčių subjektas ar jo padalinys, paslapčių subjektui pavaldi ar jo reguliavimo sričiai priskirta įstaiga, įmonė, akcinė bendrovė arba uždaroji akcinė bendrovė, kurios visus balsus visuotiniame akcininkų susirinkime suteikiančios akcijos priklauso valstybei, savivaldybei ar valstybės valdomai bendrovei,  tiekėjas, darbuotojas, kuriems skirta kito paslapčių subjekto parengta įslaptinta informacija.“

 

2. Papildyti projekto 1 straipsnį nauja 2 dalimi:

„2. Pakeisti 2 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

„11. Įslaptintos informacijos rengėjas – paslapčių subjektas, paslapčių subjektui pavaldi ar jo reguliavimo sričiai priskirta įstaiga, įmonė, akcinė bendrovė arba uždaroji akcinė bendrovė, kurios visus balsus visuotiniame akcininkų susirinkime suteikiančios akcijos priklauso valstybei, savivaldybei ar valstybės valdomai bendrovei, parengę ir įslaptinę informaciją, arba jų teisių perėmėjas.“

 

3. Buvusias projekto 1 straipsnio 1–3 dalis laikyti atitinkamai 3–5 dalimis.

 

4. Papildyti projektą nauju 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 6 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Įslaptintos informacijos rengėju nelaikomas paslapčių subjektas, paslapčių subjektui pavaldi ar jo reguliavimo sričiai priskirta įstaiga, įmonė, akcinė bendrovės arba uždarosios akcinės bendrovės, kurių visus balsus visuotiniame akcininkų susirinkime suteikiančios akcijos priklauso valstybei, savivaldybei ar valstybės valdomai bendrovei (toliau kartu – paslapčių subjektui pavaldi ar jo reguliavimo sričiai priskirta įstaiga, įmonė) disponuojantys bet kokiu būdu gauta, bet kokio pobūdžio ir kilmės kito paslapčių subjekto parengta, įslaptinta ir jiems perduota informacija ar savo veikloje ją naudojantys.“

 

5. Buvusius projekto 2–13 straipsnius laikyti atitinkamai 314 straipsniais.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-04.

2

(7)

 

(1)

 

(13)

2.    Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 13 punkte siūloma nustatyti, kad valstybės tarnybos paslaptį gali sudaryti ir detalūs duomenys apie valstybės gynybai naudojamą oro ar jūrų erdvės stebėjimo ir kontrolės sistemą. Vertinant šį siūlymą, pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos įstatymuose nėra apibrėžiama bei vartojama „jūrų erdvės“ sąvoka. Jūros aplinkos apsaugos įstatyme yra apibrėžiamos tokios sąvokos kaip „Lietuvos Respublikos jūros rajonas“ ar „ Lietuvos Respublikos teritorinė jūra“. Atsižvelgiant į tai, siūlytina vartoti arba šias sąvokas, arba (jei jūros stebėjimas neapsiriboja vien šiomis teritorijomis), vietoj sąvokos „jūros erdvė“ tiesiog vartoti aiškesnio turinio sąvoką „jūra“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti projektu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 13 punktą ir jį išdėstyti taip:

„13) detalūs duomenys apie valstybės gynybai naudojamą oro ar jūrų erdvės ar jūros stebėjimo ir kontrolės sistemą;“

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-04.

4

(16)

1

(1)

 

3.    Projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje siūloma įtvirtinti nuostatą, kad išleistam į atsargą ir į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve paskirtam kariui suteikta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, galioja iki jo atleidimo iš tarnybos aktyviajame kariuomenės personalo rezerve dienos. Ši nuostata svarstytina dėl kelių priežasčių. Pirma, nors nurodyta, kad į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve paskirtam kariui suteikta teisė galioja iki jo atleidimo iš tarnybos šiame rezerve dienos, tačiau nenurodyta kokio subjekto sprendimu jam tokia teisė apskritai suteikiama. Sistemiškai vertinant visos keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalies turinį, manytina, kad tai turėtų būti aiškiai nurodyta. Antra, jeigu siekiama nustatyti, kad tokia teisė suteikiama visiems į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve paskirtiems kariams (t. y. teisė pagal pareigas), siekiant teisės akto nuostatų nuoseklumo ir sistemiškumo turėtų būti papildytas ir keičiamo įstatymo 15 straipsnis, jame atskira dalimi nurodant tokios teisės suteikimą (pavyzdžiui, kaip nustatyta keičiamo įstatymo 15 straipsnio 81 dalyje Lietuvos šaulių sąjungos nariams) ir kartu patikslinant keičiamo įstatymo 15 straipsnio 9 dalį. Trečia, svarstytinas tokios teisės suteikimo visiems be išimties aktyviojo kariuomenės personalo rezervo kariams pagrįstumas (santykis), lyginant su tuo, kad net tikrosios karo tarnybos kariams teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“ automatiškai nėra suteikiama.

Jeigu vis dėlto šia nuostata siekiama nustatyti būtent tokį reguliavimą, pagal kurį iš tikrosios karo tarnybos į atsargą išleidžiamam ir į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve skiriamam kariui jo tikrosios karo tarnybos metu buvo suteikta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, lieka galioti iki jo atleidimo iš tarnybos aktyviajame kariuomenės personalo rezerve dienos, siekiant teisinio aiškumo taip reikėtų ir nurodyti. Taip pat reikėtų nurodyti subjektą, kuris iš tikrosios karo tarnybos į atsargą išleidžiamam ir į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve skiriamam kariui, kuriam tikrosios karo tarnybos metu nebuvo suteikta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, suteiktų tokią teisę iki pat atleidimo iš tarnybos aktyviajame kariuomenės personalo rezerve dienos.

 

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Į siūlymą nurodyti subjektą, kuris iš tikrosios karo tarnybos į atsargą išleidžiamam ir į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve skiriamam kariui, kuriam iki jo išleidimo į atsargą nebuvo suteikta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, suteiktų tokią teisę iki pat atleidimo iš tarnybos aktyviajame kariuomenės personalo rezerve dienos, neatsižvelgta, nes, vadovaujantis Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatymo 2 straipsnio 1 dalimi,  aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karys yra parengtojo kariuomenės personalo rezervo karo prievolininkas, atliekantis tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve, jį  mokymų, pratybų ir tarnybos užduočių vykdymo metu  su paslapčių subjektu sieja tarnybos santykiai ir jis laikytinas paslapčių subjekto darbuotoju, todėl į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve skiriamam kariui teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“,  esant poreikiui suteikiama bendra tvarka, kaip ir kitiems tikrąją karo tarnybą atliekantiems kariams.

 

Atsižvelgiant į tai, kad projekto 5 (buvusio 4) straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje siekiama nustatyti, kad į atsargą išleidžiamam ir į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve skiriamam kariui iki jo išleidimo į atsargą ir paskyrimo į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve suteikta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, lieka galioti iki jo atleidimo iš tarnybos aktyviajame kariuomenės personalo rezerve dienos, siekiant teisinio aiškumo tikslintina projektu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalis.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projektu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Paslapčių subjekto darbuotojams teisę dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, suteikia paslapčių subjekto vadovas ar jo įgaliotas asmuo, šauliams – krašto apsaugos ministras ar jo įgaliotas asmuo. Paslapčių subjekto vadovui teisę dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, suteikia paslapčių subjekto vadovą į pareigas skiriantis asmuo ar jo įgaliotas asmuo, kai vadovą į pareigas skiria kolegialus subjektas, teisę dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, suteikia kolegialaus subjekto vadovas ar jo įgaliotas asmuo. Ši teisė suteikiama iki darbo (tarnybos) santykių nutraukimo arba iki renkamų ar skiriamų į pareigas asmenų įgaliojimų laiko pasibaigimo. Išleistam į atsargą ir į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve paskirtam kariui iki jo išleidimo į atsargą ir paskyrimo į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve suteikta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, galioja lieka galioti iki jo atleidimo iš tarnybos aktyviajame kariuomenės personalo rezerve dienos.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-04.

4

5

(16)

(17)

2

2

(21)

(2)

 

 

 

(121)

4.    Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2dalyje po žodžio „sprendimo“ įrašytinas žodis „priėmimo“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 5 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 12punktui.

Pritarti

Pasiūlymas:

1. Pakeisti projektu pildomą keičiamo įstatymo 16 straipsnio 21 dalį ir ją išdėstyti taip:

„21. Teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, nesuteikiama, jeigu paslapčių subjekto darbuotojui buvo panaikinta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, vadovaujantis šio straipsnio 22 dalimi arba panaikintas leidimas dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija vadovaujantis šio įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 5 punktu ir nuo tokio sprendimo priėmimo dienos nepraėjo 3 metai.“

 

2. Pakeisti projektu pildomą keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 121 punktą ir jį išdėstyti taip:

„121) paslapčių subjekto darbuotojui buvo panaikinta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, vadovaujantis šio įstatymo 16 straipsnio 22 dalimi arba panaikintas leidimas dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija vadovaujantis šio įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 5 punktu ir nuo tokio sprendimo priėmimo dienos nepraėjo 3 metai.“ 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-04.

4

4

5

(16)

(16)

(17)

2

3

2

(2)

(2)

(2)

 

5.    Atsižvelgus į tai, kad keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalyje nurodomos sąlygos kada teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, būtų nesuteikiama arba panaikinama asmeniui, keičiamo įstatymo 20 ir 21 straipsniuose nustatomos leidimo dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija panaikinimo asmenims sąlygos bei asmenų, kuriems yra išduotas leidimas dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija pareigos (t. y. minėtos įstatyminės nuostatos taikomos visiems asmenims, nenustatant papildomo reikalavimo jiems turėti paslapčių subjekto darbuotojo statuso), svarstytina, ar projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2dalyje ir 4 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2dalyje vietoje formuluotės „paslapčių subjekto darbuotojui“ neturėtų būti vartojamas žodis „asmeniui“. Analogiško turinio pastaba taikytina projekto 5 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 121 punktui, projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalį 5 punktui ir projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 211 straipsniui.

Nepritarti

Argumentai:

Projektu keičiamo įstatymo 211 straipsniu nustatytas apribojimas dėl vykimo į užsienio valstybes  ar teritorijas taikomas ne visiems asmenims, kuriems yra išduotas leidimas dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija arba suteikta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“ (ribojimas netaikytinas tiekėjo darbuotojams), o tik paslapčių subjekto darbuotojams, todėl pastaboje nurodytose straipsniuose netikslinga vietoje formuluotės „paslapčių subjekto darbuotojui“ vartoti žodį „asmeniui“.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-04.

4

(16)

3

(3)

 

6.    Svarstytina, ar derinant keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje bei siekiant teisinio aiškumo, projekto 4 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 3 dalis neturėtų būti papildyta, nurodant subjektą (-us), įpareigotą surinkti informaciją, ar aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karys atitinka šio straipsnio 2, 21 ir 22 dalyse nustatytas sąlygas (nes kaip jau minėta ir anksčiau, galima situacija, kai į aktyvųjį kariuomenės personalo rezervą skiriamas karys neturės galiojančios teisės dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“).

Nepritarti

Argumentai:

Aktyviojo kariuomenės personalo rezervo kariai   mokymų, pratybų ir tarnybos užduočių vykdymo metu  su paslapčių subjektu yra saistomi tarnybos santykiais ir jiems taikomi tokie patys reikalavimai, kaip ir kitiems paslapčių subjekto darbuotojams, todėl informaciją, ar aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karys atitinka keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2, 21 ir 22 dalyse nustatytas sąlygas, surenka paslapčių subjekto vadovas ar jo įgaliotas asmuo (kaip tai nurodyta keičiamo įstatymo 16 straipsnio 3 dalyje).

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-04.

5

(17)

4

(81)

 

7.    Nėra aiškus projekto 5 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 81 dalies nuostatos, implikuojančios, kad į pratybas, mokymus ar vykdyti tarnybos užduočių gali būti šaukiami aktyviojo kariuomenės personalo rezervo kariai, ir neturintys galiojančio leidimą dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, santykis su projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalies nuostata, nustatančia, kad į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve paskirtam kariui suteikta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, lieka galioti iki jo atleidimo iš tarnybos aktyviajame kariuomenės personalo rezerve dienos. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, projekto 5 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 81 dalyje arba reikėtų išbraukti perteklinius ir klaidinančius žodžius „turinčiam galiojantį leidimą dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija“, arba aiškiai nustatyti, ar gali būti vykdomas šaukimas į pratybas, mokymus ar vykdyti tarnybos užduočių tų aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karių, kurie skiriant juos į tarnybą aktyviajame rezerve neturėjo suteiktos teisės dirbti ar susipažinti net su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“.

Atitinkamai turbūt turėtų būti patikslinta ir projekto 5 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 81 dalies nuostata, nustatanti, kad aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karys netikrinamas, jei nuo jo paskyrimo į aktyvųjį kariuomenės personalo rezervą dienos nepraėjo 12 mėnesių, nes šioje nuostatoje turbūt turimas omenyje tik tas atvejis, kai į aktyviojo kariuomenės personalo rezervą skiriamas karys jau turėjo galiojančią teisę dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“.

 

Pritarti iš dalies

 

 

Argumentai:

Projektu nėra keičiamas įstatyme nustatytas principas, kad  dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija turi teisę tik asmenys, turintys galiojančius leidimus dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija.

Projektu siūloma palikti galioti leidimus į atsargą išleistiems ir į tarnyba aktyviajame kariuomenės personalo rezerve paskirtiems kariams, tuo pačiu numatant supaprastintą aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karių, turinčių galiojantį leidimą dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, tikrinimo procedūrą ir papildomai tikrinti (ar neatsirado keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalyje numatytų aplinkybių) tik į pratybas, mokymus ar vykdyti tarnybos užduočių šaukiamus aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karius, jei nuo jų paskyrimo į aktyvųjį kariuomenės personalo rezervą dienos ar prieš tai atlikto aktyviojo kariuomenės personalo rezervo kario tikrinimo dienos praėjo daugiau kaip 12 mėnesių.

Aktyviojo kariuomenės personalo rezervo kariai, neturintys galiojančio leidimo dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, gali būti šaukiami tik į pratybas, mokymus ar vykdyti tarnybos užduočių, kurių vykdymo metu nereikės dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija.

Į pratybas, mokymus ar vykdyti tarnybos užduočių, kurių vykdymo metu reikės dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, šaukiamiems aktyviojo kariuomenės personalo rezervo kariams, neturintiems galiojančio leidimo dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, leidimas išduodamas bendra tvarka, kaip ir kitiems tikrąją karo tarnybą atliekantiems kariams.

 

Pritartina siūlymui, siekiant aiškumo,  patikslinti projektu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 81 dalį, numatant, kad nepraėjus 12 mėn. nuo paskyrimo į aktyvųjį kariuomenės personalo rezervą netikrinami tik galiojančius leidimus turintys kariai.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projektu pildomą 17 straipsnio 81 dalį ir ją išdėstyti taip:

81. Jeigu į pratybas, mokymus ar vykdyti tarnybos užduočių šaukiamam aktyviojo kariuomenės personalo rezervo kariui, turinčiam galiojantį leidimą dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, pratybų, mokymų ar tarnybos užduočių vykdymo metu reikės dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Konfidencialiai“ ar aukštesne, karys į šias pratybas, mokymus ar vykdyti tarnybos užduočių kviečiamas tik patikrinus, ar neatsirado šio straipsnio 2 dalyje numatytų aplinkybių. Aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karys, turintis galiojantį leidimą dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija,  netikrinamas, jei nuo jo paskyrimo į aktyvųjį kariuomenės personalo rezervą dienos ar prieš tai atlikto aktyviojo kariuomenės personalo rezervo kario tikrinimo dienos nepraėjo 12 mėnesių.“

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-04.

5

7

(17)

(20)

4

1

(81)

(1)

 

 

 

4

8.    Atsižvelgus į projekto 5 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 81 dalies ir projekto 7 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 4 punkto pakeitimus, manytina, kad kartu turi būti keičiamas ir keičiamo įstatymo 21 straipsnio 10 punktas.

Pritarti

Pasiūlymas:

1.          Papildyti projektą nauju 9 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

9 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 21 straipsnio 10 punktą ir jį išdėstyti taip:

„10) iki šio įstatymo 17 straipsnio 6 dalyje nurodyto pakartotinio asmens tikrinimo ir šio įstatymo 17 straipsnio 81 dalyje nurodyto tikrinimo pradžios, taip pat asmens tikrinimą atliekančioms institucijoms atliekant papildomą patikrinimą pateikti už įslaptintos informacijos apsaugą atsakingam asmeniui reikiamus dokumentus tikrinimui atlikti.“

 

2.   Buvusius projekto 9–14 straipsnius laikyti atitinkamai 10–15 straipsniais.

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-04.

6

(18)

1

(2)

 

9.    Svarstytina, ar projekto 6 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies antrasis sakinys nėra perteklinis, nes visais atvejais (ar tai būtų asmuo, ar į pratybas, mokymus ar vykdyti tarnybos užduočių šaukiamas aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karys) tikrinimas dėl leidimo dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija išdavimo pradedamas gavus užpildytą Vyriausybės nustatytos formos klausimyną. Nepritarus šiai pastabai, šios dalies antrajame sakinyje po žodžio „užpildytą“ įrašytinas žodis „Vyriausybės“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti projektu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Asmens tikrinimas dėl leidimo dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija išdavimo ar šio įstatymo 17 straipsnio 81 dalyje numatytas tikrinimas pradedamas gavus užpildytą Vyriausybės nustatytos formos klausimyną. Šio įstatymo 17 straipsnio 81 dalyje numatytas tikrinimas pradedamas gavus į pratybas, mokymus ar vykdyti tarnybos užduočių šaukiamo aktyviojo kariuomenės personalo rezervo kario užpildytą nustatytos formos klausimyną.

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-04.

6

(18)

2

(81)

 

10.               Svarstytina, ar atsižvelgus į projekto 6 straipsnio 2 dalimi siūlomus keičiamo įstatymo 18 straipsnio 8dalies pakeitimus, kartu neturėtų būti keičiami ir šio straipsnio 6 dalies 1 punktas, 9 dalis.

Nepritarti

Argumentai:

Netikslinga keisti projektu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 6 dalies 1 punktą, nes aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karys yra parengtojo kariuomenės personalo rezervo karo prievolininkas, atliekantis tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve, t. y. eina pareigas krašto apsaugos sistemoje, todėl jo tikrinimą atlieka Antrasis operatyvinių tarnybų departamentas prie Krašto apsaugos ministerijos.

Taip pat projektu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 81 dalyje numatyto 40 darbo dienų tikrinimo termino pratęsimas nenustatomas tikslingai, siekiant užtikrinti savalaikį ir nepertraukiamą pratybų, mokymų, tarnybos užduočių vykdymo planavimą ir organizavimą.  Dėl nurodytų priežasčių keičiamo įstatymo 18 straipsnio 9 dalis nėra keičiama.

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-04.

8

(211)

 

 

11.               Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 211 straipsnyje patikslinti formuluotę „turint leidimą arba deklaravus informaciją apie išvykimą“, nurodant subjektą, kurio leidimą reikėtų gauti bei kur reikėtų deklaruoti informaciją apie išvykimą.

Nepritarti

Argumentai:

Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 211 straipsnyje nurodyta, kad „Vyriausybė turi teisę nustatyti atvejus (įskaitant išimtinius atvejus dėl asmeninių aplinkybių) ir tvarką, pagal kurią paslapčių subjekto darbuotojų vykimas į minėtame sąraše esančias užsienio valstybes ar teritorijas būtų galimas tik turint leidimą arba deklaravus informaciją apie išvykimą“. Vyriausybei nustačius minėtą  tvarką joje bus nustatyta koks subjektas išduoda leidimą išvykti į tam tikras užsienio valstybes ir teritorijas bei kur reikėtų deklaruoti informaciją apie išvykimą.

Paminėtina, kad Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 211 straipsnio nuostatos formuluojamos atsižvelgiant į analogiškas 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojusių įstatymų nuostatas (Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo Nr. VIII-723 pakeitimo įstatymas Nr. XIV-2368, Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto pakeitimo įstatymas Nr. XIV-2404, Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos įstatymo Nr. IX-1183 2, 17, 18, 31, 36, 37, 38, 39, 43, 44, 45, 47, 48, 49, 50, 55, 59, 61, 65, 70 straipsnių ir priedo pakeitimo, Įstatymo papildymo 521 straipsniu ir 46 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymas Nr.  XIV-2412).

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-04.

12

(43)

 

2

 

12.               Siekiant teisės akto aiškumo ir glaustumo, projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 43 straipsnio 2 dalies antrojo sakinio siūlytina atsisakyti kaip perteklinio, o pirmajame sakinyje po žodžio „tarnybos“ įrašytini žodžiai „jos nustatyta tvarka“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti projektu keičiamo įstatymo  43 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. ĮIRIS perduodant įslaptintą informaciją, jos slaptumas turi būti užtikrintas įgyvendinant telekomunikacijų apsaugos reikalavimus ir naudojant Nacionalinės komunikacijų apsaugos tarnybos, jos nustatyta tvarka patvirtintus, kriptografinius metodus ir (ar) produktus. Nacionalinė komunikacijų apsaugos tarnyba nustato kriptografinių metodų ir (ar) produktų tvirtinimo tvarką.

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-04.

13

2

 

13.               Atsižvelgiant į tai, kad Nacionalinės komunikacijų apsaugos tarnybos funkcijas atlieka Nacionalinis kibernetinio saugumo centras prie Krašto apsaugos ministerijos, projekto 13 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „Nacionalinės komunikacijų apsaugos tarnyba“ įrašytini žodžiai „Nacionalinės komunikacijų apsaugos tarnybos funkcijas atliekančios institucijos vadovas“. 

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 15 (buvusio 13) straipsnio  2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nacionalinė Nacionalinės komunikacijų apsaugos tarnybos funkcijas atliekančios institucijos vadovas iki 2024 m. rugpjūčio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai:

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-3991(2) ir komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas,

2024-09-18.

 

16

 

21, 22

 

 

 

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad šauliai yra betarpiškai susiję su ginkluotosiomis pajėgomis / krašto apsaugos sistema, taip pat su pasirengimu ginkluotam ir neginkluotam pasipriešinimui (įskaitant dalyvavimą pratybose / mokymuose kartu su Lietuvos kariuomene ir kitomis valstybės / teisėsaugos institucijomis), vykdo dalies Lietuvos kariuomenės bei krašto apsaugos sistemos objektų apsaugą,  o paskelbus karo padėtį taptų integralia ginkluotųjų pajėgų dalimi, siekiant užkirsti kelią priešiškų šalių žvalgybai vykdyti operacijas nukreiptas prieš LR piliečius, siūloma nustatyti šauliams, turintiems teisę dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, apribojimą vykti į užsienio valstybes ar teritorijas, kuriose jų buvimas galėtų pakenkti Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui ir atitinkamai numatyti, kad pažeidus minėtą apribojimą šauliams būtų nesuteikiama / panaikinama teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“ arba neišduodamas / panaikinamas leidimas dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija.

 Apribojimas paliestų tik šaulius, kuriems suteikta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“ arba išduotas leidimas dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 5 (buvusio 4) straipsnio 2 ir 3 dalimis pildomas įstatymo 16 straipsnio 21 ir 22 dalis ir jas išdėstyti taip:

„21. Teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, nesuteikiama, jeigu paslapčių subjekto darbuotojui ar šauliui buvo panaikinta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, vadovaujantis šio straipsnio 22 dalimi arba panaikintas leidimas dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija vadovaujantis šio įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 5 punktu ir nuo tokio sprendimo priėmimo dienos nepraėjo 3 metai.“

 „22. Teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, panaikinama, jeigu paslapčių subjekto darbuotojas ar šaulys pažeidė apribojimą, nurodytą šio įstatymo 211 straipsnyje.“

Pritarti

 

2.

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas,

2024-09-18.

 

17

2

121

 

Argumentai:

Tie patys.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 6 (buvusio 5) straipsnio 2 dalimi pildomą įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 121 punktą ir jį išdėstyti taip:

121) paslapčių subjekto darbuotojui ar šauliui buvo panaikinta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, vadovaujantis šio įstatymo 16 straipsnio 22 dalimi arba panaikintas leidimas dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija vadovaujantis šio įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 5 punktu ir nuo tokio sprendimo priėmimo dienos nepraėjo 3 metai.“

 

Pritarti

 

3.

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas,

2024-09-18.

 

20

1

5

 

Argumentai:

Tie patys.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 8 (buvusio 7) straipsnio 2 dalimi

pildomą įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

5) paslapčių subjekto darbuotojas ar šaulys pažeidė apribojimą, nurodytą šio įstatymo 211  straipsnyje.

Pritarti

 

4.

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas,

2024-09-18.

211

 

 

 

Argumentai:

Tie patys.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 10 (buvusiu 8) straipsniu pildomą įstatymo 211 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

211 straipsnis. Apribojimai dėl vykimo į užsienio valstybes ar teritorijas

Paslapčių subjekto darbuotojui ar šauliui, kuriems yra išduotas leidimas dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija arba suteikta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, ne tarnybos ar ne darbo tikslais draudžiama vykti į užsienio valstybes ar teritorijas, kurių sąrašą, įvertinusi Nacionalinio saugumo strategijoje ir kituose planavimo dokumentuose apibrėžtus rizikos veiksnius, pavojus ir grėsmes nacionaliniam saugumui, taip pat kitų nacionalinio saugumo užtikrinimo subjektų šiuo tikslu priimtus sprendimus ar suteiktą informaciją, tvirtina Vyriausybė. Atsižvelgdama į rizikos veiksnių, pavojų ir grėsmių nacionaliniam saugumui raidą ir pokyčius, Vyriausybė turi teisę nustatyti atvejus (įskaitant išimtinius atvejus dėl asmeninių aplinkybių) ir tvarką, pagal kurią paslapčių subjekto darbuotojų vykimas į minėtame sąraše esančias užsienio valstybes ar teritorijas būtų galimas tik turint leidimą arba deklaravus informaciją apie išvykimą.“

 

Pritarti

 

5.

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas,

2024-09-18.

 

 

 

 

I

Argumentai:

Atsižvelgus į Seimo TD 1 ir 8 pastabas, projektas papildytas 6 ir 21 straipsnių pakeitimais, todėl atitinkamai tikslintinas ir projekto pavadinimas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo NR. VIII-1443 2, 6, 7, 12, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 35, 36 ir 43 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 211 straipsniu įstatymo projekto“.

Pritarti

 

6.

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas,

2024-09-18.

 

15

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad projekte numatyta įstatymo įsigaliojimo data (2024 m. rugsėjo 1 d.) jau yra praėjusi, taip pat į tai, kad projektas buvo papildytas naujais straipsniais, atitinkamai tikslintinas projekto 15 (buvęs 13) straipsnis.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 15 (buvusį 13) straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„15 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 1–34 straipsnius ir šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 20242025 m. rugsėjo sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nacionalinė Nacionalinės komunikacijų apsaugos tarnyba tarnybos funkcijas atliekančios institucijos vadovas iki 2024 m. rugpjūčio gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Asmenims, į šio įstatymo 8 10 straipsniu papildytame Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo 211 straipsnyje nurodytą valstybę ar teritoriją atvykusiems iki šio įstatymo įsigaliojimo, šio įstatymo 4 5 straipsniu pakeisto Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo 16 straipsnio 22 dalies ir šio įstatymo 7 8 straipsniu pakeisto Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 5 punkto nuostatos netaikomos.

 

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: Pritarta bendru sutarimu (už – 9, prieš – 0, susilaikė – 0).

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Pocius.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-3991(2) ir jo lyginamasis variantas.

 

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                Arvydas Pocius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto biuro vedėjas Evaldas Sinkevičius