LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ekonomikos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS
RESPUBLIKOS INVESTICIJŲ
ĮSTATYMO NR. VIII-1312 155 STRAIPSNIO
PAKEITIMO
įstatymo projekto nr. xivp-3596
2024-04-17 Nr.108-P-22
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas, Komiteto nariai Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Mindaugas Skritulskas.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys (pasisakę nuotoliniame posėdyje): Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos viceministras Karolis Žemaitis, Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos viceministrė Daiva Matusevičė, Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijos Teisės departamento skyriaus vedėja Jūratė Bakšytė-Lozorkevičienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
155 |
10 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Investicijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 155 straipsnį papildant jį 10 dalimi ir joje nustatyti, kad stambus projektas Vyriausybės nutarimu gali būti pripažintas užtikrinančiu neatidėliotinus valstybės saugumo ir gynybos poreikius. Teikiamas siūlymas svarstytinas tuo aspektu, jog projekte nėra apibrėžti atvejai ar kriterijai, kuriuos tenkinant stambus projektas gali būti pripažintas užtikrinančiu neatidėliotinus valstybės saugumo ir gynybos poreikius. Atsižvelgus į tai, kad stambiems projektams, pripažintiems užtikrinančiais neatidėliotinus valstybės saugumo ir gynybos poreikius, įgyvendinti būtų taikomos specialios sąlygos, sudarančios galimybes greičiau pradėti veiklą, svarstytina, ar keičiamame įstatyme neturėtų būti apibrėžta ar bent jau nustatyti kriterijai, kas laikytina neatidėliotinu valstybės saugumo ir gynybos poreikiu. |
Nepritarti |
Įstatymo projekte nustatoma, kad kiekvienu konkrečiu atveju Lietuvos Respublikos Vyriausybė priims sprendimą, ar tam tikras stambus projektas gali būti pripažintas užtikrinančiu neatidėliotinus valstybės saugumo ir gynybos poreikius. Pažymėtina, kad kiekvienu individualiu atveju Krašto apsaugos ministerija turės pateikti išsamius motyvus šiam sprendimui pagrįsti. Iš anksto nėra įmanoma nustatyti, kokie gali būti neatidėliotini valstybės saugumo ir gynybos poreikiai, kadangi geopolitinės situacijos nuolatinė kaita daro saugumo aplinką vis sunkiau prognozuojamą. Grėsmių kompleksiškumas pasižymi nykstančiomis skirtimis tarp karo ir taikos, karinių ir nekarinių grėsmių. Todėl iš anksto apibrėžti poreikius nėra įmanoma, kadangi keičiantis geopolitinei situacijai gali keistis ir poreikiai, jų svarba nacionaliniam saugumui ir gynybai. Pažymėtina ir tai, kad pagrindinis Lietuvos Respublikos gynybos ramstis yra kariuomenė, todėl vienas iš nacionalinių karinių pajėgumų stiprinimo uždavinių yra didinti Lietuvos kariuomenės karinę galią ir parengtį. Atitinkamai keičiantis situacijai, gali būti būtina neatidėliotinai vystyti naujus kariuomenės pajėgumus ar plėsti esamus, siekiant užtikrinti tiek Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo interesų, tiek tarptautinių įsipareigojimų vykdymą. Toliau kintanti saugumo situacija regione ir pasaulyje reikalauja greitesnio Lietuvos kariuomenės gynybos potencialo augimo, būtina užtikrinti ginkluotosioms pajėgoms reikalingų atsargų kaupimą, tiekimo grandinių saugumą. Įstatyme tiksliai apibrėžus neatidėliotinumo sąvoką ar kriterijus, kas laikytina neatidėliotinu saugumo ir gynybos poreikiu, gali būti nepagrįstai susiaurinti neatidėliotini valstybės ir gynybos poreikiai, dėl ko gali būti sutrikdytas tinkamas valstybės pasirengimas atsakyti į įvairaus pobūdžio grėsmes ir veikti pagal visus galimus gynybos scenarijus, kartu su sąjungininkais užtikrinti šalies gynybą. |
2. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
|
|
|
Projekto 2 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“. |
Pritarti |
Projekto 2 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. gegužės 1 d.“ |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kazys Starkevičius, Gintautas Paluckas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra pareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėja Laura Jasiukėnienė