PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240

17, 24, 27, 28, 34, 39, 42, 44, 45, 47, 55, 56 IR 67 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO nR. XIIIP-3686(2)

 

2021-10-22

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

N

(271)

 

(7)

 

Argumentai:

2021 m. lapkričio 1 d. įsigalioja Lietuvos Respublikos statybos įstatymo Nr. I-1240 2, 3, 8, 10, 12, 19, 22, 24, 27, 28, 33, 34, 39, 42, 46, 49, 53 straipsnių, 1 priedo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 27-1, 52-1  straipsniais įstatymo 10 straipsnis, kuriuo Statybos įstatymas papildytas 271 straipsniu nustatančiu Statinių projektus tikrinančių subjektų kompetenciją. 271 straipsnio 7 dalyje nustatoma Aplinkos apsaugos agentūros (toliau – AAA) kompetencija: „7. Aplinkos apsaugos agentūra tikrina, ar planuojamai veiklai pagal Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo nuostatas turėjo būti atlikta atranka dėl poveikio aplinkai vertinimo ar poveikio aplinkai vertinimas; tikrina, ar statinio projektas, kai planuojamai veiklai reikia atlikti atranką dėl poveikio aplinkai vertinimo ar poveikio aplinkai vertinimą, atitinka atrankos išvadoje dėl planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo ar sprendime dėl planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai nurodytą veiklos mastą, fizines ir technines charakteristikas, ar suprojektuotos visos reikšmingo neigiamo poveikio aplinkai mažinimo ir kompensavimo priemonės, ar nepasibaigęs atrankos išvados arba sprendimo galiojimo terminas.“

T. y. Aplinkos apsaugos agentūrai priskiriama nauja funkcija – tikrinti visus Lietuvoje parengtus statinių projektus, ar planuojamai veiklai pagal Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo nuostatas turėjo būti atlikta atranka dėl poveikio aplinkai vertinimo ar poveikio aplinkai vertinimas. Atkreiptinas dėmesys, kad Statybos įstatyme nėra apibrėžta, kas yra „planuojama veikla“, o Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatyme (toliau – PAV įstatymas) yra apibrėžta sąvoka „planuojama ūkinė veikla“, tačiau 271 straipsnio 7 dalyje nenurodoma, kad planuojama veikla yra tapati planuojamai ūkinei veiklai kaip ji apibrėžta PAV įstatyme. Todėl nėra aišku, kokie projektai turi būti teikiami tikrinti AAA, ir tikėtina, kad AAA turės vertinti ir teikti išvadas dėl poreikio atlikti poveikio aplinkai vertinimą ar atranką ir tiems statiniams, kurių statyba, ar kuriuose planuojama veikla, nėra įtraukta į PAV įstatyme nustatytus veiklos rūšių sąrašus, pvz., gyvenamieji namai ir kt. Atkreiptinas dėmesys, kad 2020 m. Lietuvoje buvo išduota apie 15 000 vnt. statybą leidžiančių dokumentų (nauja statyba, rekonstrukcija, griovimas). Pagal 2021 m. lapkričio 1 d. įsigaliosiančią nuostatą dėl AAA kompetencijos, visi šie projektai turės būti teikiami AAA patikrinti (palyginimui, šiuo metu per metus pateikiama derinti apie 200 vnt. projektų statiniams, kurių statybai ar juose vykdomai veiklai taikomos PAV įstatymo nuostatos). Tai bus perteklinė procedūra, neduosianti jokios pridėtinės vertės statinių planavimo procesui ir nereikalinga administracinė našta AAA, kuriai įvykdyti AAA neturės reikiamos kompetencijos ir pajėgumų.

Atkreiptinas dėmesys, kad atsižvelgiant į tai, kad naujoji nuostata įsigalioja nuo 2021 m. lapkričio 1 d. pasiūlymą būtina patvirtinti skubos tvarką.

 

Pasiūlymo tikslas – patikslinti 271 straipsnio 7 dalyje nustatytą AAA kompetenciją, siekiant užtikrinti, kad planuojamai ūkinei veiklai, kuri patenka į PAV įstatymo taikymo sritį, būtų atliktos poveikio aplinkai vertinimo arba atrankos dėl poveikio aplinkai vertinimo procedūros ir statybą leidžiantis dokumentas nebūtų išduodamas neatlikus privalomų procedūrų, tačiau AAA nebūtų teikiami tikrinti statinių projektai, nesusiję su AAA kompetencija, kai statinio statyba arba statiniuose planuojama vykdyti ūkinė veikla nepatenka į PAV įstatymo taikymo sritį, bereikalingai didinant AAA administracinę naštą.

 

Pasiūlymo esmė – siūloma nauja redakcija išdėstyti 271 straipsnio 7 dalį, aiškiai nurodant AAA kompetenciją tikrinant statinių projektus. Nurodant, kad AAA tikrina statinių projektus, kai statinio statyba arba statiniuose planuojama vykdyti ūkinė veikla patenka į PAV įstatymo taikymo sritį, tikrindama tokių statinių projektus AAA patikrina, ar atliktos PAV įstatyme nustatytos procedūros ir yra galiojanti atrankos išvada ar poveikio aplinkai vertinimo sprendimas, ar statinio projektas atitinka atrankos išvados ar poveikio aplinkai vertinimo sprendimo sprendime nustatytus atitinkamus sprendinius.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 271 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Aplinkos apsaugos agentūra tikrina statinių projektus, kai statinio statyba arba statiniuose planuojama vykdyti ūkinė veikla patenka į Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo taikymo sritį. Tikrinama: 

1) ar atlikta atranka dėl poveikio aplinkai vertinimo ar poveikio aplinkai vertinimas ir ar yra galiojanti atrankos dėl poveikio aplinkai vertinimo išvada, kad poveikio aplinkai vertinimas neprivalomas (toliau šioje dalyje – atrankos išvada), ar galiojantis sprendimas dėl planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai, pagal kurį planuojama ūkinė veikla atitinka teisės aktų reikalavimus (toliau šioje dalyje – sprendimas); 

2) kai planuojamai ūkinei veiklai atlikta atranka dėl poveikio aplinkai vertinimo, – ar statinio projektas atitinka atrankos išvadoje nurodytą veiklos mastą, fizines ir technines charakteristikas, ar suprojektuotos atrankos išvadoje nustatytos reikšmingo neigiamo poveikio aplinkai mažinimo ir kompensavimo priemonės, arba 

3) kai planuojamai ūkinei veiklai atliktas poveikio aplinkai vertinimas, – ar statinio projektas, atitinka sprendime nurodytą veiklos mastą, fizines ir technines charakteristikas, ar bus įgyvendintos sprendime nustatytos sąlygos ir suprojektuotos sprendime nustatytos reikšmingo neigiamo poveikio aplinkai mažinimo ir kompensavimo priemonės.“ 

 

 

Teikia

 

Seimo narė                                                                                                                Aistė Gedvilienė