LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO, MAISTO ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS ĮSTATYMO NR. IX-987 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-11-18  Nr. XIVP-4260(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu Žemės ūkio, maisto ir kaimo plėtros įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 41 dalyje siūloma nustatyti, kad „teikiant finansinę paramą, tik sutuoktiniai yra laikomi susijusiais asmenimis“.

Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo straipsnio pavadinimas yra „Paramos žemės ūkiui, maisto ūkiui ir kaimo plėtrai administravimas“. Pažymėtina, kad teikiamu įstatymo projektu nėra siūloma reglamentuoti paramos žemės ūkiui, maisto ūkiui ir kaimo plėtrai administravimo, bet turimas tikslas pašalinti teisės į paramos teikimą atsiradimą ribojančias sąlygas, susijusias su galiojančiuose teisės aktuose nustatyta susijusių asmenų samprata. Taigi projektu siūlomas teisinis reguliavimas nedera su keičiamo straipsnio pavadinimu.

Antra, nėra pakankamai aiškūs projektu siūlomo teisinio reguliavimo tikslai bei vertinamosios projekto nuostatos santykis su kitomis keičiamo įstatymo nuostatomis. Neaišku, ar projektu turimas tikslas nustatyti vieną iš finansinės paramos gavimo sąlygų, ar siekiama kitų teisinio reguliavimo tikslų. Jeigu turimas tikslas nustatyti vieną iš finansinės paramos gavimo sąlygų, tai projekte reikėtų tai aiškiai įvardinti. Pažymėtina ir tai, kad projekto sąvoka „susiję asmenys“ finansinės paramos gavimo kontekste nėra vartojama nei kitose projekto nuostatose, nei kituose keičiamo įstatymo straipsniuose. Taigi ji, kaip pavienė nuostata, nesukuria savarankiško teisinio krūvio.

Trečia, projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „ES paramos administravimą reglamentuojančių teisės aktų (Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą metodikos) kontekste, giminystės ryšys (pvz., tėvo ir sūnaus) gali būti vertinamas kaip „susijusių asmenų“ rizikos kriterijų detalizuojantis požymis, kadangi teisės aktai aiškiai nedetalizuoja, kokiais ryšiais siejami asmenys laikomi susijusiais asmenimis“. Atkreiptinas dėmesys, kad minėta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. lapkričio 27d. įsakymu Nr. 3D-889 patvirtinta „Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą metodika“ (toliau – Metodika) nustato tvarką, pagal kurią nustatomos dirbtinai sukurtos sąlygos paramai gauti pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano intervencines priemones. Ši Metodika parengta įgyvendinant įstatymus, Europos Sąjungos teisės aktus bei parengta atsižvelgiant inter alia į 2003 m. gegužės 6 d. Europos Komisijos rekomendaciją Nr. 2003/361/EB dėl mikroįmonių, mažųjų ir vidutinių įmonių apibrėžimo, Standartą LST EN 31010:2010 „Rizikos valdymas. Rizikos vertinimo būdai“, 2013 m. rugsėjo 12 d. Europos Teisingumo Teismo (toliau – ETT) sprendimą byloje Nr. C-434/12, 2014 m. vasario 27 d. ETT sprendimą byloje Nr. C-110/13 bei ETT rekomendacijas dėl bylos Nr. C-434/12 ir sprendimo Nr. C-110/13, ES audito institucijų ir kitų tarnybų rekomendacijas dėl dirbtinai sukurtų sąlygų paramai gauti prevencijos bei kontrolės. Taigi pavienio „susijusių fizinių asmenų“ kriterijaus – santuokos  – įrašymas keičiamame įstatyme sistemiškai nedera su teisiniu reguliavimu, kuriuo reglamentuojamas dirbtinai sukurtų sąlygų paramai gauti nustatymas įgyvendinant nacionalinius ir Europos Sąjungos teisės aktus, Europos Komisijos rekomendacijas ir Europos Teisingumo Teismo praktiką. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos siūlytina atsisakyti.

2.    Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, dėl teikiamo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

3.    Atsižvelgiant į Teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalies bei Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatas, turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

M. Masteikienė, tel. (0 5)  209 6843, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (0 5)  209 6165, el. p. saulius.svedas@lrs.lt