LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS NR. VIII-2043 23 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Įstatymo projekto tikslas – tenkinti pareiškėjo Ernesto Jasaičio peticijoje „Dėl leidimo B kategoriją turintiems vairuotojams leisti vairuoti A1 kategorijos motociklą (iki 125 cm3) nelaikius papildomų vairavimo kursų“ pateiktą pasiūlymą papildyti Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 23 straipsnio 4 dalį nauju 9 punktu: „9) šio straipsnio 2 dalies 3–16 punktuose nurodytų kategorijų transporto priemones taip pat suteikia teisę vairuoti A1 kategorijos transporto priemones asmenims nuo 24 metų, turintiems dvejų metų bent vienos iš šio straipsnio 2 dalies 3–16 punktuose nurodytų kategorijų transporto priemonės vairavimo stažą.“

Komisija 2019 m. birželio 26 d. iš esmės išnagrinėjo šią peticiją ir priėmė sprendimą tenkinti joje pateiktą minėtą pasiūlymą. Seimas 2019 m. liepos 9 d. pritarė Komisijos išvadai ir priėmė Seimo protokolinį nutarimą tenkinti pasiūlymą. Atsižvelgus į tai ir vadovaujantis Peticijų įstatymo 12 straipsnio 3 dalimi, buvo parengtas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 23 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Lietuvos Respublikos Seimo Peticijų komisija.

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

Lietuvos Respublikos nacionalinėje teisėje asmens teisę vairuoti tam tikros kategorijos motorinę transporto priemonę reglamentuoja Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymas (toliau – Įstatymas), kurio nuostatos įgyvendina 2006 m. gruodžio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2006/126/EB dėl vairuotojo pažymėjimų (OL 2006 L 403, p. 18) (toliau – Direktyva 2006/126/EB) nuostatas.

Pagal Įstatymo 23 straipsnio 1 dalies 2 ir 6 punktus A1 kategorija – motociklai, kurių variklio darbinis tūris didesnis kaip 50 cm3, bet ne didesnis kaip 125 cm3, galia neviršija 11 kW, o galios ir svorio santykis ne didesnis kaip 0,1 kW/kg, taip pat triračiai, kurių galia ne didesnė kaip 15 kW;          B kategorija – automobiliai, kurių didžiausioji leidžiamoji masė ne didesnė kaip 3 500 kg ir kurie skirti ir suprojektuoti vežti ne daugiau kaip aštuonis keleivius, neįskaitant vairuotojo; šie automobiliai gali būti sujungti su priekaba, kurios didžiausioji leidžiamoji masė ne didesnė kaip 750 kg; šie automobiliai taip pat gali būti sujungti su priekaba, kurios didžiausioji leidžiamoji masė didesnė kaip 750 kg, tačiau šio junginio didžiausioji leidžiamoji masė turi būti ne didesnė kaip 4 250 kg; automobilio ir priekabos, kurios didžiausioji leidžiamoji masė didesnė kaip 750 kg, junginį, kurio didžiausioji leidžiamoji masė didesnė kaip 3500 kg, leidžiama vairuoti tik išlaikius įgūdžių ir elgsenos patikrinimo egzaminą valstybės įmonėje „Regitra.

Direktyvos 2006/126/EB 6 straipsnio 3 dalies b punkte numatyta, kad „vairavimui savo teritorijoje valstybės narės gali taikyti tokius atitikmenis: vairuoti A1 kategorijos motociklus turint B kategorijos išduotą pažymėjimą“. Ši Direktyvos 2006/126/EB nuostata numato galimybę, bet neįpareigoja Europos Sąjungos valstybių narių taikyti nurodytą tvarką, t. y. valstybė narė turi diskreciją nuspręsti dėl šios nuostatos taikymo arba netaikymo, priklausomai nuo to, kokį saugumo keliuose lygį valstybė nori pasiekti ir kaip tai įvykdyti. Perkeliant Direktyvos 2006/126/EB nuostatas į nacionalinę teisę, buvo nuspręsta netaikyti Direktyvos 2006/126/EB 6 straipsnio 3 dalies b punkte numatytos galimybės, t. y. nuspręsta neleisti vairuoti A1 kategorijos motociklus ir triračius turint B kategoriją.

Šiuo metu Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymas, kad asmenys, turintys vairuotojo pažymėjimu patvirtintą teisę vairuoti nuo A1 iki T kategorijos transporto priemones (pvz. lengvuosius automobilius) taip pat įgyja teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones, t. y. mopedus.

Mopedas yra dviratė transporto priemonė, kurios didžiausiasis projektinis greitis ne mažesnis kaip 25 km/h ir ne didesnis kaip 45 km/h ir kurios variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3. Paprastai tokių mopedų su vidaus degimo varikliu galia yra 3-5 kW. Lietuvoje vairuotojo pažymėjimą mopedui galima gauti sulaukus 15 metų.

A1 kategorija – motociklai, kurių variklio darbinis tūris didesnis kaip 50 cm3, bet ne didesnis kaip 125 cm3, galia neviršija 11 kW, o galios ir svorio santykis ne didesnis kaip 0,1 kW/kg, taip pat triračiai, kurių galia ne didesnė kaip 15 kW. Lietuvoje A1 kategorijos vairuotojo pažymėjimą galima gauti sulaukus 16 metų, tai yra tik 1 metais vėliau nuo mopedo.

Europos šalys, kuriose leidžiama eksploatuoti motociklą iki 125 cm3 (A1 kategorija) turint B kategorijos vairuotojo pažymėjimą yra šios: Latvija, Estija, Lenkija, Malta, Slovakija, Portugalija, Ispanija, Belgija, Austrija, Prancūzija, Liuksemburgas, D. Britanija, Čekija, Italija ir kt.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Pritarus peticijoje pateiktam pasiūlymui ir atitinkamai pakeitus Įstatymą, tikėtina ši nauda:

1) sumažėjęs oro užterštumas, nes automobilis yra taršesnis nei motociklas, be to sunkiau utilizuojamas;

2) sumažėtų transporto kamščiai didesniuose Lietuvos miestuose;

3) būtų sumažinta perteklinė biurokratija ir administracinė našta piliečiams, nes nebereikėtų papildomai lankyti kursų ir laikyti vairavimo egzaminų, norint gauti teisę vairuoti A1 kategorijos motociklą. Be to, asmenys sutaupytų laiko ir pinigų, nes kursai nemažai kainuoja;

4) pakeitimas iš esmės neturėtų jokio ilgalaikio poveikio eismo įvykių ar kelių eismo taisyklių pažeidimų skaičiui, nes priešingu atveju kitos Europos šalys, kurios jau turi ilgametę patirtį, tokį leidimą vairuoti A1 kategorijos motociklą, turint B kategorijos teises, būtų seniai uždraudusios. Priėmus siūlomą pakeitimą padidėjęs eismo įvykių skaičius jei ir būtų, tai nežymus ir tik pirminiu laikotarpiu kol prisitaikytų kiti eismo dalyviai prie šiek tiek padidėjusio motociklų/motorolerių skaičiaus eisme.

Siūlomas pakeitimas nesudarytų kliūčių reikalavimus neatitinkantiems asmenims (pvz. 16-23 metų ar neturintiems 2 metų vairavimo stažo) įgyti teisę vairuoti A1 kategorijos transporto priemones įprastu ir šiuo metu galiojančiu būdu, t. y. baigus A1 kategorijos vairavimo kursus ir išlaikius vairavimo egzaminą. 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta: 

Priėmus teikiamą įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Priimtas įstatymas įtakos kriminogeninei situacijai neturės.

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Įstatymo įgyvendinimas verslo sąlygoms ir jo plėtrai įtakos neturės.

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Priėmus įstatymo projektą, reikės pakeisti Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko įsakymu patvirtintą Vairuotojų mokymo tvarkos aprašą.

 9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte nėra naujų sąvokų.

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus.

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

Priėmus šį projektą reikės pakeisti Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko įsakymu patvirtintą Vairuotojų mokymo tvarkos aprašą.

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų įstatymui įgyvendinti nereikės.

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Nagrinėjant peticiją gautos Susisiekimo ir Vidaus reikalų ministerijos, taip pat Policijos departamento išvados.

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas bei sritis:

„vairuoti motociklą“, „saugaus eismo“.

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

 

Seimo narys Petras Čimbaras