LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
Pagrindinio komiteto IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
DARBO KODEKSO NR. XII-2603 248 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIVP-1607
2023-05-24 Nr. 103-P-22
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Justas Džiugelis – komiteto pirmininkas, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Algirdas Sysas, Jonas Varkalys, Rasa Petrauskienė, Gintarė Skaistė; komiteto biuras: Evelina Bulotaitė – vedėja, patarėjos: Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Ieva Kuodienė; kviestieji asmenys: Vytautas Šilinskas – Socialinės apsaugos ir darbo viceministras, Vita Baliukevičienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės grupės vadovė, Liudvika Gražulienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės grupės patarėja; Jonas Gricius – vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius, Akvilė Razumienė – Lietuvos verslo konfederacijos patarėja-teisininkė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-26 |
|
|
|
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas. 1. Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad streikai gali būti draudžiami stichinės nelaimės zonose, regionuose, kuriuose nustatyta tvarka paskelbta mobilizacija, karo, nepaprastoji padėtis, iki bus likviduojami stichinės nelaimės padariniai, paskelbta demobilizacija ar atšaukta karo, nepaprastoji padėtis, kai streikai turi ar gali turėti tiesioginę įtaką šioms aplinkybėms. Siūlomas reguliavimas svarstytinas. Pirma, formuluotė „gali būti draudžiami“ leidžia daryti prielaidą, kad streikai galėtų būti leidžiami net ir tada, kai jie turėtų tiesioginę įtaką keičiamame straipsnyje numatytoms aplinkybėms. Atsižvelgiant į tai, žodžių „gali būti“ reikėtų atsisakyti. Antra, sąlyga „kai streikai turi ar gali turėti tiesioginę įtaką šioms aplinkybėms“ yra diskutuotina. Formuluotė „gali turėti“ yra vertinamojo pobūdžio ir neaišku, kas turėtų nustatyti, kada streikas gali turėti tiesioginę įtaką. Kartu pastebėtina, kad formuluotė „tiesioginė įtaka“ praktikoje gali kelti taikymo problemų ir ginčų tiek nustatant, kas laikytina tiesiogine įtaka, tiek nustatant jos galimybę. Trečia, siūlytina įvertinti, kad anksčiau išvardinti aspektai gali lemti ir taip sudėtingos situacijos apsunkinimą bei įtakoti šios situacijos suvaldymą.
|
Pritarti. |
Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 1 |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-26 |
|
|
|
2. Įstatymo projektas tikslintinas atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus: 1) įstatymo projekto pavadinime išbrauktinas teisės akto numeris, nes keičiant kodeksus numeriai nenurodomi. Be to, žodis „ĮSTATYMAS“ turi būti rašomas atskiroje eilutėje centre; 2) įstatymo projekto 2 straipsnio pavadinimas turi būti patikslintas, nes šio straipsnio tekste nėra įstatymo įgyvendinimo nuostatų. Straipsnio tekste reikėtų atsisakyti kablelio. 3) projekto lyginamojo varianto tekste žodžio „Streikai“ ryškinti nereikia, nes ryškinama tik tai, kas nauja.
|
Pritarti. |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-26 |
|
|
|
3. Atsižvelgiant į tai, kad siūlomos nuostatos turėtų įtakos tiek darbuotojų, tiek darbdavių teisėms ir pareigoms, įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas turėtų būti suderintas su socialiniais partneriais. |
Pritarti. |
Trišalės tarybos išvados gautos 2022-11-29; Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvada gauta 2022-12-14. |
5. |
Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė 2022-05-11 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos darbo kodekso Nr. XII-2603 248 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1607 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.
|
Įvertinta. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos trišalė taryba, -2022-11-29 protokolas Nr. TTP-14 |
|
|
|
1. SVARSTYTA. Dėl Lietuvos Respublikos darbo kodekso 248 str. 2 dalies pataisos (Darbo kodekso Nr. XII-2603 248 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1607) (po 2022 m. lapkričio22 d. Trišalės tarybos posėdžio). NUTARTA. Fiksuoti, kad: 1. Profesinių sąjungų ir darbdavių organizacijų atstovai, įvertinę įstatymo projekte (Darbo kodekso Nr. XII-2603 248 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1607) pateiktą siūlymą, bendru sutarimu siūlo keisti Darbo kodekso 248 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „248 straipsnis. Streiko skelbimo draudimai 1. Draudžiama skelbti streiką greitosios medicinos pagalbos tarnybų darbuotojams ir kitiems darbuotojams, kurių teisę streikuoti riboja įstatymai. Šių darbuotojų reikalavimus sprendžia kolektyvinius darbo ginčus dėl interesų nagrinėjantys organai. 2. Streikai draudžiami stichinės nelaimės zonose, regionuose, kuriuose nustatyta tvarka paskelbta mobilizacija, karo, nepaprastoji padėtis, iki bus likviduojami stichinės nelaimės padariniai, paskelbta demobilizacija ar atšaukta karo, nepaprastoji padėtis. 3. Regionuose, kuriuose nustatyta tvarka paskelbta nepaprastoji padėtis, ekstremalioji situacija, kai streikai turi ar gali turėti tiesioginę įtaką šalies nacionaliniam saugumui ir stabilumui, ministras, atsakingas už įmonės/įstaigos ekonominės veiklos rūšį, po konsultacijų su Lietuvos Respublikos trišale taryba, savo sprendimu gali atidėti streiką, bet ne ilgiau kaip iki nepaprastosios padėties, ekstremaliosios situacijos atšaukimo. Sprendimas atidėti streiką, konsultuojantis su Lietuvos Respublikos trišale taryba, turi būti peržiūrimas kas tris mėnesius. 34. Galiojant kolektyvinei sutarčiai, draudžiama skelbti streiką dėl reikalavimų ar darbo sąlygų, reglamentuotų šioje sutartyje, jeigu jų laikomasi. 4 5. Šio straipsnio 3 dalyje nustatytas ribojimas netaikomas kolektyviniams darbo ginčams dėl interesų, kurie kyla ir yra neišspręsti šio kodekso nustatyta tvarka, vedant kolektyvines derybas dėl kolektyvinės sutarties sudarymo.“ 2. Prašyti Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos papildyti Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos darbo kodekso Nr. XII-2603 248 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1607“ projektą bendra profesinių sąjungų ir darbdavių organizacijų atstovų pozicija ir jį suderinti su kitomis ministerijomis. 2.1. Gavus pritarimą, tai laikyti bendra Lietuvos Respublikos trišalės tarybos nuomone, o nesuderinus – Lietuvos Respublikos Seimui teikti atskiras Vyriausybės bei darbdavių ir profesinių sąjungų nuomones. 3. Informuoti Lietuvos Respublikos Seimą apie 2022 m. lapkričio 29 d. neeiliniame Lietuvos Respublikos trišalės tarybos posėdyje priimtus sprendimus dėl Lietuvos Respublikos darbo kodekso 248 str. 2 dalies pataisos (Darbo kodekso Nr. XII-2603 248 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1607). |
Pritarti iš dalies. |
Komitete pritarta komiteto patobulintam įstatymo projektui atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlymus (žr. išvados 5 dalį). |
2. |
Profesinė sąjunga „Solidarumas“ 2022-11-08 Nr. 10 |
|
|
|
LPS „Solidarumas“ Valdyba siūlo Darbo Kodekso 248 straipsnio pakeitimą ir išdėstyti taip: 248 straipsnis. Streiko skelbimo draudimai 1. Draudžiama skelbti streiką greitosios medicinos pagalbos tarnybų darbuotojams ir kitiems darbuotojams, kurių teisę streikuoti riboja įstatymai. Šių darbuotojų reikalavimus sprendžia kolektyvinius darbo ginčus dėl interesų nagrinėjantys organai. 2. Streikai draudžiami stichinės nelaimės zonose, regionuose, kuriuose nustatyta tvarka paskelbta mobilizacija, karo, nepaprastoji padėtis, iki bus likviduojami stichinės nelaimės padariniai, paskelbta demobilizacija ar atšaukta karo, nepaprastoji padėtis. 3. Mobilizacijos, nepaprastosios, karo padėties ar ekstremaliosios situacijos atveju, kai streikai turi ar gali turėti tiesioginę įtaką šioms aplinkybėms, Socialinės apsaugos ir darbo ministras savo sprendimu, po konsultacijų su Lietuvos Respublikos Trišale taryba, gali atidėti streiką neilgesniam, kaip bendram trijų mėnesių laikotarpiui. 4. Galioj ant kolektyvinei sutarčiai, draudžiama skelbti streiką dėl reikalavimų ar darbo sąlygų, reglamentuotų šioje sutartyje, jeigu jų laikomasi. 5. Šio straipsnio 3 dalyje nustatytas ribojimas netaikomas kolektyviniams darbo ginčams dėl interesų, kurie kyla ir yra neišspręsti šio kodekso nustatyta tvarka, vedant kolektyvines derybas dėl kolektyvinės sutarties. |
Įvertinta. |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijos pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Komiteto sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. gruodžio 14 d. išvadoje Nr. 1251 pateiktus pasiūlymus, Seimo plenariniame posėdyje kartu su šiuo įstatymo projektu turi būti svarstomi susiję Nepaprastosios padėties įstatymo 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP- 2792 bei Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymo 40 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2793.
7.2. Komiteto pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Justas Džiugelis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Justas Džiugelis
Komiteto biuro patarėja Ieva Kuodienė