LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBėS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

 

I Š V A D A

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽMONIŲ PALAIKŲ LAIDOJIMO ĮSTATYMO 33  STRAIPSNIO

PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTUI NR. XIIP-1001

 

2014 m. kovo 26 d. Nr. 113-P-5

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Virginija Baltraitienė, Komiteto pirmininkė, Milda Petrauskienė, Komiteto pirmininkės pavaduotoja; nariai: Agnė Bilotaitė, Valentinas Bukauskas, Petras Gražulis, Vanda Kravčionok, Vincė Vaidevutė Margevičienė, Albinas Mitrulevičius, Algis Strelčiūnas, Povilas Urbšys.

Kviestieji asmenys: Vida Ablingienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja.

Bronius Kleponis, biuro vedėjas; patarėjai: Algirdas Astrauskas, Vytautas Kurpuvesas, Rasa Mačiulytė, Monika Urmonienė; padėjėja - Genovaitė Jasaitienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2013-09-25

Nr.

XIIP-1001

 

 

 

Alternatyvių įstatymo projektų Teisės departamente negauta.

Vertinant projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir juridinės technikos taisyklėms, išsakytinos šios pastabos:

1. Keičiančiojo įstatymo pavadinime  išbraukti žodžius „IR PAPILDYMO”.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2013-09-25

Nr. XIIP-1001

 

 

 

2. Nurodant keičiamo įstatymo oficialius paskelbimo šaltinius, reikėtų išbraukti nuorodą “2012, Nr. 135-6866” ir papildomai įrašyti “2008, Nr. 81-3185”.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2013-09-25

Nr.

XIIP-1001

 

 

 

3. Žmonių palaikų laidojimo įstatymo (toliau – ŽPLĮ) 33 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog iki 2014 m. sausio 1 d. privaloma atlikti visų kapinių kategorijų (veikiančių, neveikiančių ir riboto laidojimo) inventorizaciją. Aiškinamajame rašte projekto iniciatorius teigia, kad projekto tikslas – pakeisti dabar galiojančio įstatymo 33 straipsnio 3 dalyje nustatytus terminus, kurie netenka prasmės, kadangi numatyti darbai nėra atlikti iki galo. Tuo tarpu projekto 1 straipsniu keičiamoje ŽPLĮ 33 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, jog Iki 2018 m. sausio 1 d. savivaldybės privalėtų atlikti ne visų, o tik neveikiančių ir riboto laidojimo kapinių inventorizavimą. Neaišku, kodėl atsisakyta veikiančių kapinių inventorizavimo. Taip pat gali kilti klausimas, kaip elgtis tuo atveju, kai iki  2014 m. sausio 1 d. kapinių inventorizacija jau būtų atlikta.

Pastebėtina ir tai, kad sąvokos „inventorizacija” ir „inventorizavimas” teisės aktuose  yra apibrėžiamos skirtingai. Aiškinamajame rašte tokio  siūlomo sąvokų pakeitimo esmė neatskleidžiama. Todėl neaišku, kokia projekto iniciatorius  nuostata šiuo klausimu

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2013-09-25

Nr.

XIIP-1001

 

 

 

4. Projekto 1 straipsniu keičiamoje ŽPLĮ 33 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti ne tik kapinių žemės sklypų, bet ir juose esančių statinių įregistravimą Nekilnojamojo turto registre. Šių objektų registracija Nekilnojamojo turto registre savivaldybėms būtų mokama paslauga, kurios įkainiai patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 birželio 6 d. nutarimu Nr. 565 "Dėl atlyginimo už nekilnojamųjų daiktų, daiktinių teisių į juos, šių teisių suvaržymų ir su nekilnojamaisiais daiktais susijusių juridinių faktų, įmonių perleidimo ir nuomos sutarčių registravimą/išregistravimą dydžių patvirtinimo". Taip pat savivaldybėms reikėtų tam tikrų lėšų ir rengiant dokumentus kapinių žemės sklypų, bet ir juose esančių statinių registravimui. Todėl negalima sutikti su projekto Aiškinamajame rašte išsakytu teiginiu, kad priėmus įstatymo projektą papildomų biudžeto lėšų nereikės.

Pritarti iš dalies

Savivaldybės įgyvendina šiuo metu galiojančiame Žmonių palaikų laidojimo įstatymo 33 straipsnio 3 dalyje įtvirtintą nuostatą vykdydamos Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 1 dalies  26 ir 41 punktuose savivaldybėms nustatytas savarankiškąsias funkcijas. Įstatymo projekte Nr. XIIP-1001 nustatytą įpareigojimą savivaldybės įgyvendins vadovaudamosis analogiškomis Vietos savivaldos įstatymo normomis.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2013-09-25

Nr.

XIIP-1001

 

 

 

5. Atsižvelgiant į tai, kad projekte Vyriausybei  siūloma parengti ir patvirtinti įstatymą lydimuosius aktus bei į tai, kad įstatymui  įgyvendinti savivaldybių biudžetams gali reikėti  papildomų lėšų, turėtų būti gauta Vyriausybės kaip valstybės biudžeto planuotojos bei vykdytojos nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

Pritarti

 

6.

Europos teisės departamentas

2014-10-14 Nr. XIIP-1001

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą Lietuvos Respublikos žmonių palaikų laidojimo įstatymo 33 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-1001 pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime, tačiau pritariame Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktoms pastaboms.

Pritarti

 

3.      Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija

2014-03-14

Nr. (3)-SD-164

 

 

 

Vykdydamos Žmonių palaikų laidojimo įstatymo 33 straipsnio nuostatas, savivaldybės iki 2014 m. sausio 1 d. turėjo atlikti kapinių inventorizaciją ir kapinių žemės sklypus įregistruoti Nekilnojamojo turto registre. Mūsų žiniomis šiuo metu įregistruota virš 700 kapinių žemės sklypų, tai sudaro apie 10 proc. visų kapinių. Manome, jog tokią situaciją lėmė dvi priežastys: neapibrėžtas inventorizavimo turinys bei savivaldybių biudžetams neskirtos papildomos lėšos nurodytiems darbams finansuoti. Pateiktu Žmonių palaikų laidojimo įstatymo 33 straipsnio pakeitimo ir papildymo projektu Nr. X IIP-1001 (toliau - Įstatymo projektas) siekiama pratęsti galiojančiame įstatyme nustatytą terminą bei pavesti savivaldybėms ne tik įregistruoti kapinių žemės sklypus, bet ir juose esančius statinius bei atlikti neveikiančių ir riboto laidojimo kapinių inventorizavimą. Nesuteikus papildomo finansavimo pagal Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymą, savivaldybės ir

ateityje nebus pajėgios įvykdyti numatytų įpareigojimų. Todėl manome, jog Įstatymo projekte numatytas terminas turi būti siejamas su skiriamomis lėšomis.

Pritarti iš dalies

Įpareigojimas savivaldybėms atlikti kapinių inventorizaciją ir įregistruoti kapinių žemės sklypus yra įtvirtintas ir šiuo metu galiojančiame Žmonių palaikų laidojimo įstatyme. Įstatymo projekto Nr. XIIP-1001 reguliavimo objektas yra įpareigojimo įvykdymo terminas. Įstatymo projekto tikslas ir yra, atsižvelgiant į savivaldybių finansines galimybes, pratęsti nustatytą terminą 3 metams.

Savivaldybės gali tai atlikti naudodamos savo finansinius išteklius, naudodamosis Kultūros paveldo departamento parama ar Europos Sąjungos 2014-2020 m. finansine parama.

2.

Lietuvos savivaldybių asociacija

2014-03-14

Nr. (3)-SD-164

 

 

 

Norime atkreipti dėmesį į Įstatymo projekto įpareigojimą įregistruoti kapinių žemės sklypuose esančius statinius. Siūlome šio perteklinio įpareigojimo atsisakyti, kadangi savivaldybių turtas, tame tarpe ir statiniai, registruojami įgyvendinant kitus įstatymus.

Nepritarti

Įstatyme įtvirtinus įpareigojimą Nekilnojamojo turto registre registruoti ne tik kapines, bet ir jose esančius statinius, šie statiniai, kurie dažnai yra kultūros paveldo objektai, įgis teisinį statusą. Taip bus pasiektas teisinio reguliavimo aiškumas, nes dažnai pasitaiko atvejų, kai kapinės yra įregistruotos, tačiau jose esantys statinių statusas neapibrėžtas.

3.

Lietuvos savivaldybių asociacija

2014-03-14

Nr. (3)-SD-164

 

 

 

Neaiškus įpareigojimas atlikti neveikiančių ir riboto laidojimo kapinių inventorizavimą, todėl pritariame Vyriausybės siūlymui sudaryti savivaldybių teritorijoje esančių kapinių sąrašus ir skelbti juos interneto svetainėse.

Nepritarti

Įpareigojimas savivaldybėms atlikti kapinių (tame tarpe ir  neveikiančių bei riboto laidojimo) inventorizaciją ir įregistruoti kapinių žemės sklypus yra įtvirtintas ir šiuo metu galiojančiame Žmonių palaikų laidojimo įstatyme. Kadangi Lietuvoje yra labai daug kapinių, kurios neturi jokio teisinio statuso, informacijos skelbimas interneto svetainėje neišspręs egzistuojančios problemos.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2014-02-12 Nr. 123

 

 

 

 

 Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2013 m. lapkričio 22 d. sprendimo Nr. SV-S-452 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pritarti Lietuvos Respublikos žmonių palaikų laidojimo įstatymo 33 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XIIP-1001 (toliau – Įstatymo projektas) ir siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Kadangi Lietuvos Respublikos žmonių palaikų laidojimo įstatymo (toliau – Įstatymas) 33 straipsnio 3 dalyje nurodytą terminą siūloma atidėti dar kartą ir nuo 2008 m. kovo 1 d., kai įsigaliojo Įstatymas, savivaldybės Nekilnojamojo turto registre užregistravo tik apie 10 procentų žemės sklypų, kuriuose šiuo metu yra kapinės, ir šie darbai gali užsitęsti dėl nepakankamo finansavimo, Įstatymo projekto 1 straipsnyje dėstomo Įstatymo 33 straipsnio 3 dalyje nurodytas terminas turėtų būti nustatomas atsižvelgiant į lėšų poreikį ir finansavimo šaltinius. Siūloma papildyti Įstatymo projekto aiškinamąjį raštą – numatyti lėšų poreikį ir šaltinius.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti iš dalies

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kiekvienoje savivaldybėje kapinių registravimo ir inventorizacijos procesai yra pažengę skirtingai. Taip pat atskirose savivaldybėse yra nevienodas kapinių, tame tarpe ir įrašytų į Kultūros paveldo registrą, skaičius. Atitinkamai ir lėšų poreikis gali būti labai skirtingas. Savivaldybės gali tai atlikti naudodamos savo finansinius išteklius, naudodamosis Kultūros paveldo departamento parama ar Europos Sąjungos 2014-2020 m. finansine parama.

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2014-02-12 Nr. 123

 

 

 

2. Atkreipiame dėmesį, kad gali pasitaikyti atvejų, kai kapinėse esantys statiniai priklausys tretiesiems asmenims, todėl savivaldybės negalės jų registruoti Nekilnojamojo turto registre. Derėtų pažymėti, kad savivaldybių turtas, taip pat ir statiniai, registruojami įgyvendinant kitus teisės aktus (pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos civilinį kodeksą, Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registro įstatymą, Lietuvos Respublikos valstybės turto perdavimo savivaldybių nuosavybėn įstatymą), todėl Įstatymo projekte siūlomas įpareigojimas įregistruoti kapinėse esančius statinius perteklinis, jo tikslinga atsisakyti.

Nepritarti

Įstatyme įtvirtinus įpareigojimą Nekilnojamojo turto registre registruoti ne tik kapines, bet ir jose esančius statinius, šie statiniai, kurie dažnai yra kultūros paveldo objektai, įgis teisinį statusą. Taip bus pasiektas teisinio reguliavimo aiškumas, nes dažnai pasitaiko atvejų, kai kapinės yra įregistruotos, tačiau jose esantys statinių statusas yra neapibrėžtas.

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2014-02-12 Nr. 123

 

 

 

3. Savivaldybes norima įsipareigoti kapines inventorizuoti. Iki šiol tai nepadaryta. Inventorizacijai atlikti prireiktų papildomų žmogiškųjų ir finansinių išteklių, o jų nepakanka kapinėms įregistruoti Nekilnojamojo turto registre. Taigi užsibrėžto tikslo – nustatyti kiekvienoje savivaldybėje esančių kapinių (neveikiančių, riboto laidojimo ir veikiančių) skaičių ir jų užimamą teritoriją – derėtų siekti priemonėmis, kurioms įgyvendinti prireiktų mažiau finansinių išteklių. Siūloma atsisakyti kapinių inventorizavimo ir Įstatymo projekto 1 straipsnyje vietoj žodžių „savivaldybės privalo atlikti neveikiančių ir riboto laidojimo kapinių inventorizavimą Vyriausybės nustatyta tvarka“ įrašyti žodžius „savivaldybės privalo pagal Vyriausybės nustatytus reikalavimus sudaryti jų teritorijoje esančių veikiančių, riboto laidojimo ir neveikiančių kapinių sąrašus ir skelbti juos savo interneto svetainėje“. Vertėtų svarstyti, ar reikia paankstinti šių privalomų darbų atlikimo terminą, kuris galėtų būti 2016 m. sausio 1 d., ir atitinkamai patikslinti Įstatymo projekto 2 straipsnį.

Nepritarti

Imperatyvus įpareigojimas savivaldybėms įregistruoti kapinių žemės sklypus ir atlikti kapinių inventorizaciją yra įtvirtintas ir šiuo metu galiojančiame įstatyme. Įstatymo projekto Nr. XIIP-1001 reguliavimo objektas yra įpareigojimo įvykdymo terminas. Kadangi Lietuvoje yra labai daug kapinių, kurios neturi jokio teisinio statuso, informacijos skelbimas interneto svetainėje neišspręs egzistuojančios problemos.

 

Seimo narys Eduardas Šablinskas

2013-11-19

 

 

 

Pasiūlymas: Papildyti 1 straipsnį ir ji išdėstyti sekančiai:

„3. Kapinių žemės sklypus, juose esančius statinius iki 2017 m. sausio 1 d. savivaldybės privalo įregistruoti Nekilnojamojo turto registre Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registro ir statybos įstatymų bei kitų teisės aktų nustatyta tvarka, teikiant pirmenybę į Kultūros vertybių registrą įrašytų kapinėse esančių statinių, paminklų ir kapinių žemės sklypų įregistravimui. Iki 2018 m. sausio 1 d. savivaldybės privalo atlikti neveikiančių ir riboto laidojimo kapinių inventorizavimą, Vyriausybės nustatyta tvarka.“

Pritarti iš dalies

Įstatymo projekte Nr. XIIP-1001 vartojama sąvoka „statinys“ apima visus Nekilnojamojo turto registre registruojamus objektus. Siūlytina atsisakyti žodžio „paminklų“

            6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Pritarti įstatymo projektui Nr. XIIP-1001 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Seimo nario Eduardo Šablinsko ir Seimo kanceliarijos teisės departamento pastabas, kurioms Komitetas pritarė.

            7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Albinas Mitrulevičius.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                   Virginija Baltraitienė