Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-12-22
|
1
|
|
|
1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Lietuvos
Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo
(toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 3 dalį, ir joje nustatyti, kad „Programos finansavimo lėšos – valstybės biudžeto lėšos, fizinių,
juridinių asmenų, kitų organizacijų, jų padalinių ir užsienio valstybių
tikslinės lėšos, skirtos Programai finansuoti.“, bei numatyti, kad projekto nuostatos įsigaliotų 2022 m. sausio 1 d.
Pažymėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros
programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5
priedų pakeitimo įstatymą (reg. Nr. XIII-3420) 2023 m. sausio 1 d. įsigalios
kitoks aptariamos sąvokos apibrėžimas: „Programos finansavimo lėšos – valstybės biudžeto pajamų dalis, fizinių,
juridinių asmenų, kitų organizacijų, jų padalinių ir užsienio valstybių
tikslinės lėšos, skirtos Programai finansuoti.“. Siekiant, kad projektu siūlomi keičiamo įstatymo 2
straipsnio 3 dalies pakeitimai nebūtų panaikinti 2023 m. sausio 1 d.
įsigaliojus naujai keičiamo įstatymo 2 straipsnio redakcijai, kartu turėtų
būti keičiamas ir Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos
finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5 priedų
pakeitimo įstatymas (reg. Nr. XIII-3420).
|
Pritarti.
|
Siekiant, kad projektu siūlomi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3 dalies
pakeitimai nebūtų panaikinti 2023 m. sausio 1 d. įsigaliojus naujai keičiamo
įstatymo 2 straipsnio redakcijai, kartu turėtų būti keičiamas ir Lietuvos
Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr.
VIII-2032 2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5 priedų pakeitimo įstatymas (reg. Nr.
XIII-3420). Todėl siūlyti Susisiekimo ministerijai
parengti, Vyriausybei teikti Seimui svarstyti reikalingus Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros
programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5
priedų pakeitimo įstatymo (reg. Nr. XIII-3420) pakeitimus,
kad siūlomi keičiamo įstatymo 2
straipsnio 3 dalies pakeitimai nebūtų panaikinti 2023 m. sausio 1 d. ir galiotų ir po 2023 m. sausio 2 d.
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-12-22
|
5
|
|
|
2. Atkreiptinas dėmesys, kad 2021 m. lapkričio 18 d. Seime buvo
priimtas Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos
finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 9 straipsnio pakeitimo įstatymas (reg. Nr.
XIV-663), kuriuo yra keičiama keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalis,
nustatant, kad šis pakeitimas įsigalios 2023 m. sausio 2 d. Pažymėtina, kad teikiamu projektu keičiamo įstatymo 9 straipsnis dėstomas nauja
redakcija ir keičiama šio straipsnio dalių numeracija. Teikiamu projektu
keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies turinys iš dalies atitinka Kelių
priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 9
straipsnio pakeitimo įstatymu (reg. Nr. XIV-663) pakeistą keičiamo įstatymo 9
straipsnio 4 dalį. Siekiant, kad 2023 m. sausio 2 d. išliktų galioti projektu
teikiama keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalies redakcija, siūlytina
projektą patikslinti taip, kad projektu teikiamos keičiamo įstatymo 9
straipsnio 3 dalies nuostatos būtų išdėstytos keičiamo įstatymo 9 straipsnio
4 dalyje (pavyzdžiui, projekte dėstomą keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalį
išdėstant kaip keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalį ir toliau einančias
dalis atitinkamai pernumeruojant). Nepritarus šiai pastabai, turės būti
keičiamas Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr.
VIII-2032 9 straipsnio pakeitimo įstatymas (reg. Nr. XIV-663). Taip pat pastebėtina, kad
tiek galiojančioje keičiamo įstatymo redakcijoje, tiek ir 2023 m. sausio 2 d.
turinčioje įsigalioti keičiamo įstatymo redakcijos 9 straipsnio 4 dalyje yra
dar ir tokia nuostata: „Susisiekimo
ministras kiekvienais metais atsiskaito Seimui už Programos finansavimo lėšų
panaudojimą.“. Nei iš projekto, nei iš jo aiškinamojo rašto nėra aišku, kodėl
šios nuostatos siūloma atsisakyti vieneriems metams, t. y. 2022 m. sausio 1
d. šios nuostatos neliktų, tačiau 2023 m. sausio 2 d. šia nuostata vėl būtų
papildoma aptariamoji dalis. Atsižvelgus į tai, projektas koreguotinas.
|
Pritarti.
|
Siekiant,
kad 2023 m. sausio 2 d. išliktų galioti projektu teikiama keičiamo įstatymo 9
straipsnio 4 dalies redakcija, turės būti keičiamas Kelių priežiūros ir
plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 9 straipsnio pakeitimo
įstatymas (reg. Nr. XIV-663). Todėl siūlyti Susisiekimo
ministerijai parengti, Vyriausybei teikti Seimui svarstyti reikalingus Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros
programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 9
straipsnio pakeitimo įstatymo (reg. Nr. XIV-663) pakeitimus, kad siūlomi keičiamo įstatymo pakeitimai galiotų ir po 2023 m. sausio 2 d.
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-12-22
|
5
|
|
|
3. Projekto 5
straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalies 1 punkte žodis „mėnesius“
keistinas žodžiu „mėnesių“.
|
Pritarti.
|
|
4.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-12-22
|
6
|
|
|
4. Projekto 6 straipsniu siūloma
pakeisti keičiamo įstatymo 3 priedo 4 punktą ir jame nustatyti, kad jeigu
sunkiasvorės motorinės transporto priemonės ar jų junginio ašies (ašių)
apkrova su kroviniu ar be jo viršija 8 t, tokioms sunkiasvorėms motorinėms transporto
priemonėms ar jų junginiams taikomas vienkartinis tarifas, kuris
apskaičiuojamas taip: prie didžiausiojo ribinio tarifo pridedamas papildomas
2 eurų mokestis už kiekvieną ašies (ašių) apkrovos viršijimą 1 t. Teikiamas
siūlymas svarstytinas.
Pirma, svarstytina, ar siekiant
teisinio aiškumo ir teisinio reguliavimo nuoseklumo, projektu siūlomi
nustatyti ribiniai tarifai turėtų būti dėstomi ne keičiamo įstatymo 3 priedo
II skyriaus 4 punkte, kuriame reglamentuojamas mokesčio apskaičiavimas, bet keičiamo
įstatymo 3 priedo II skyriaus 3 punkto lentelėje, kurioje ir yra nustatomi
ribiniai tarifai.
Antra, nuostata ,,prie didžiausiojo
ribinio tarifo pridedamas papildomas 2 eurų mokestis už kiekvieną ašies
(ašių) apkrovos viršijimą 1 t.” taikant įstatymą gali būti aiškinama taip,
kad mokestis apskaičiuojamas pridedant papildomą 2 eurų mokestį už ašies
(ašių) apkrovos viršijimą viena tona, o viršijantis vieną toną apkrovimas jau
nebūtų apmokestinamas pridedant papildomą mokestį. Diskutuotina, ar mokestis neturėtų
būti nustatomas atsižvelgiant į tai, kiek tonų yra viršijamas apkrovimas, t.
y. už kiekvieną apkrovą viršijančią toną nustatant papildomą mokestį. Jeigu
tokio tikslo projektu ir buvo siekiama, tai vertinamąją projekto nuostatą
reikėtų patikslinti.
|
Nepritarti.
|
Įstatymo 3 priedo
II skyriaus 3 punkto lentelėje pateikiami mokesčio už didžiausiąją leidžiamos
ašies (ašių) apkrovos viršijimą kiekvienai tonai, t. y. mokesčio ribinis
tarifas siejamas su viršijimu kas 1 toną (nuo 0,6 iki 8), t. y. žinoma maksimali
viršijimo riba.
Praktikoje bus
atveju, kai leidžiama ašies apkrova gali viršyti didžiausiąją leidžiama ašies
ribą (8 t) ir 25 t, ir daugiau (priklausomai nuo krovinio), tai lentelėje
neįmanoma nustatyti galutinės mokesčio ribos. Todėl projektu siūloma
nustatyti 2 eurų mokestį už kiekvieną ašies (ašių) apkrovos viršijimą 1 t ir
Projekto 3 priedo II skyriaus 4 punkte patiekti skaičiavimo būdą.
Projektu
siūloma nustatyti, kad papildomas 2 eurų mokestis pridedamas už kiekvieną
(virš 8 t) viršyta 1 t. Pvz., nuo 8,1 iki 9 t – mokestis būtų 17,98 Eur; nuo
9,1 iki 10 t – mokestis būtų 19,98 Eur ir t.t.
|
5.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-12-22
|
7
|
1
|
|
5. Atsižvelgus į projekto 7 straipsnio 3
dalies turinį, šio straipsnio 1 dalis dėstytina taip: „Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 4 dalis bei šio įstatymo 5 straipsniu keičiamo Kelių priežiūros ir
plėtros programos finansavimo įstatymo 9 straipsnio 8 dalį, įsigalioja
2022 m. sausio 1 d.“.
|
Pritarti iš dalies.
|
Jeigu
būtų pritarta Seimo nario K.Starkevičiaus 2021-12-17 d. pasiūlymui, 7
straipsnio 1 dalis dėstytina taip:
„1.
Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 4 dalis
bei šio įstatymo 5 straipsniu keičiamo
Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo 9 straipsnio 6
dalies 1 punktą ir 8 dalį, įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.“.
7
straipsnio 3 dalis dėstytina taip:
„3. Šio įstatymo 5 straipsniu keičiamo Kelių priežiūros ir plėtros
programos finansavimo įstatymo 9 straipsnio 6 dalies 1
punktas ir 8 dalis įsigalioja 2022 m. kovo 1 d.“
|
6.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-12-22
|
7
|
3
|
|
6. Projekto 7 straipsnio 3 dalyje esantis įstatymo numeris „Nr. VIII-2032“ brauktinas kaip perteklinis.
|
Pritarti.
|
|
7.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-12-22
|
|
|
|
7. Atkreiptinas dėmesys, kad Seimas 2021
m. gruodžio 14 d. priėmė Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės ir
savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą (reg. Nr.
XIV-745), todėl svarstytina, ar projektu 6 straipsniu teikiami siūlymai
neprieštarauja Biudžeto sandaros įstatymo 12 straipsniui, nustatančiam,
kad mokesčių įstatymai, kiti įstatymai ir teisės aktai bei jų pakeitimai,
darantys įtaką atitinkamų biudžetinių metų biudžeto pajamoms, asignavimams ir
valstybės skolai, įsigalioja įstatymų nustatyta tvarka, bet priimami ne
vėliau kaip tų biudžetinių metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų
finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas. Šiame kontekste atkreiptinas
dėmesys, jog projektas buvo parengtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos
Konstitucinio Teismo 2020 m. lapkričio 3 d. nutarimą Nr. KT187-N15/2020 „Dėl
Lietuvos Respublikos įstatymų, kuriais reguliuojamas tam tikrų programų,
fondų arba institucijų finansavimas, nuostatų atitikties Lietuvos Respublikos
Konstitucijai“ ir tik svarstymo Seimo posėdyje metu pritarus siūlymams buvo
papildytas projekto 6 straipsniu, kuriuo siūloma keisti mokesčio už
naudojimąsi keliais apskaičiavimo tvarką.
|
Nepritarti.
|
Projekto 6 straipsniu nesiūloma keisti mokesčio už naudojimąsi
keliais apskaičiavimo tvarkos principo, o tik sudaroma galimybė (sutartiniai
santykiai tarp kelio savininko ir krovinio vežėjo) leisti vežti ypač sunkius
ir didelių gabaritų krovinius.
|