1.
|
Seimo narys J.
Liesys, 2020-06-12
|
1
|
|
|
|
Argumentai:
Naujoviški tabako gaminiai, elektroninės cigaretės ar kaitinamojo
tabako produktai yra specifiški dėl savo sudėties ir vartojimo. Netinkamas
produktų vartojimas gali pažeisti vartotojo teises ir kelti pavojų jo
sveikatai. Gamintojas parduodamas savo produkciją suaugusiam vartotojui neša
atsakomybę teikti garantinį aptarnavimą, ar tiesiogiai atsakyti į suaugusiųjų
vartotojų klausimus dėl produkto vartojimo. Šiandien internete galima rasti
daug kenkėjiškų ir tikrovės neatitinkančių pranešimų apie naujoviškų tabako
gaminių vartojimą, jei šių produktų gamintojų informacinės interneto
svetainės būtų prilyginamos reklamai ir taikant šio įstatymo nuostatą būtų
blokuojamos vartotojai neturėtų galimybės gauti patikimą informaciją apie
vartojamus produktus iš pačių gamintojų. Svarbu užtikrinti, kad įstatymo
nuostatos tinkamai apribotų ir suteiktų papildomų teisinių instrumentų kovoti
su neteisėta prekyba tabako gaminiais ir su jais susijusiais tabako gaminiais
elektroniniais ryšiais, o ne apribotų galimybę vartotojui gauti informaciją
apie teisėtai įsigytą tabako gaminį ir (ar) su tabako gaminiais susijusį
gaminį.
Pasiūlymas:
Pakeisti Projekto
1 straipsnio 1 dalį ir jį išdėstyti taip:
„1 straipsnis. Įstatymo papildymas 191 straipsniu
Papildyti Įstatymą 191 straipsniu:
„191 straipsnis. Privalomųjų nurodymų skyrimo vidaus ir
tarpvalstybinės nuotolinės prekybos
tabako gaminiais ir (ar) su tabako gaminiais susijusiais gaminiais
ir draudžiamos reklamos atvejais vykdymo tvarka
1. Narkotikų, tabako ir alkoholio
kontrolės departamentas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos
institucijos nustatyta tvarka atlikęs tyrimą ir nustatęs, kad elektroniniais
ryšiais skleidžiama
Lietuvos Respublikos rinkai skirta tabako gaminių ir (ar) su tabako gaminiais
susijusių gaminių reklama ar vykdoma vidaus ir tarpvalstybinė nuotolinė prekyba
tabako gaminiais ir (ar) su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, turi
teisę duoti privalomuosius nurodymus informacijos prieglobos paslaugų
teikėjui skubiai pašalinti informacijos prieglobos paslaugų teikėjo saugomą
informaciją, naudojamą tabako gaminių ir (ar) su tabako gaminiais susijusių gaminių
reklamai ar vykdomai
vidaus ir tarpvalstybinei nuotolinei prekybai tabako gaminiais ir (ar) su
tabako gaminiais susijusiais gaminiais, arba panaikinti galimybę tokią
informaciją pasiekti. Tabako gaminių ir (ar) su tabako gaminiais susijusių gaminių
reklama nelaikoma nereklaminio pobūdžio informacija apie šiuos gaminius,
naudojimo reikalavimus, technines savybes, kuri pateikiama oficialiose šių
gaminių interneto svetainėse.
|
Nepritarti
|
Įstatymo projekto 1 straipsnyje išdėstytas
reglamentavimas, kuriuo nustatoma privalomųjų nurodymų skyrimo vidaus ir
tarpvalstybinei nuotolinei prekybai tabako gaminiais ir (ar) su tabako
gaminiais susijusiais gaminiais ir draudžiamos reklamos atvejais vykdymo
tvarka, atitinka PSO Tabako kontrolės pagrindų konvencijos ir Tabako
produktų direktyvos nuostatas.
Gi Seimo nario pasiūlymas turėtų būti nukreiptas į
galiojančio įstatymo 17 straipsnį ir (ar) 17(1) straipsnį, kurie
reglamentuoja tabako gaminių ir (ar) su tabako gaminiais susijusių gaminių
reklamos draudimą bei jo išimtis, ir šiuo įstatymo projektu nekeičiami.
Be to, šis pasiūlymas neatitinka Seimo statuto 49
straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyto reikalavimo.
|
2.
|
Seimo narys P.
Gražulis, 2020-06-15
|
|
|
|
|
Argumentai:
Pagal EUROPOS PARLAMENTO IR TARYBOS DIREKTYVĄ 2014/40/ES dėl
valstybių narių įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatų, reglamentuojančių
tabako ir susijusių gaminių gamybą, pateikimą ir pardavimą, suderinimo ir
kuria panaikinama Direktyva 2001/37/EB (toliau – Tabako direktyva)
įpareigojimai informuoti apie tabako gaminių sudedamąsias dalis ir
išsiskiriančias medžiagas, mokslinius tyrimus dėl atsirandančios žalos ir
t.t. tenka ne tik tabako produktų gamintojams, bet ir valstybei.
Taip pagal Tabako direktyvos 5 straipsnio 6 dalį : „(...)
6. Valstybės narės reikalauja, kad gamintojai ir importuotojai
pateiktų jų turimų vidinių ir išorinių rinkos tyrimų ir įvairių vartotojų
grupių, įskaitant jaunimą ir dabartinius rūkančiuosius, teikiamos pirmenybės
tyrimų duomenis, susijusius su sudedamosiomis dalimis ir išsiskiriančiomis
medžiagomis, taip pat rinkos tyrimų, kuriuos jie atlieka pradėdami prekiauti
naujoviškais gaminiais, santraukas. (...) Valstybės narės pateikia bet
kokius kitus jų turimus duomenis apie pardavimo apimtis.“, o pagal 7
dalį: (...) Valstybės narės saugo informaciją elektronine forma ir užtikrina,
kad Komisijai ir kitoms valstybėms narėms ta informacija būtų prieinama šios
direktyvos taikymo tikslais. Valstybės narės ir Komisija užtikrina, kad
komercinės paslaptys ir kita konfidenciali informacija būtų saugomos
laikantis konfidencialumo reikalavimų.“
Todėl siūloma, kad surinkta ir aktuali informacija būtų prieinama ir
viešai. Tai aktualu ne tik valstybei, bet ir visuomeninėms organizacijoms,
kovojančioms su priklausomybėmis, priklausomybių specialistams.
Pasiūlymas:
Pakeisti ir papildyti Projekto 11 straipsnį 2 dalimi ir jį išdėstyti
taip:
„11 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 21
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„21
straipsnis. Tabako gaminių ir su tabako gaminiais susijusių gaminių
vartojimo, jų daromos žalos sveikatai ir ūkiui stebėsena (monitoringas)
1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka Lietuvos
Respublikoje atliekama tabako gaminių ir su tabako gaminiais susijusių
gaminių vartojimo, jų daromos žalos sveikatai ir ūkiui stebėsena
(monitoringas).“
2.
Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento interneto svetainėje
yra skelbiama turima mokslinė ir tyrimų informacija apie konkrečių atskirų
tabako gaminių ir su tabako gaminiais susijusių gaminių juos vartojant
išsiskiriančias medžiagas, taip pat jų kiekius ir poveikį vartotojų
sveikatai, įvairių vartotojų grupių, įskaitant nerūkantį jaunimą ir
dabartinius rūkančius, teikiamos pirmenybės. Skelbiant informaciją apie
naujoviškus tabako gaminius, taip pat nurodomas trumpas jų aprašymas,
moksliniai tyrimai dėl jų toksiškumo, priklausomybės sukėlimo gebos ir
patrauklumo, saugumo ar kenksmingumo, palyginto su rinkoje esančiais kitais
tabako gaminiais.“
|
Nepritarti
|
Šis pasiūlymas neatitinka Seimo statuto 49 straipsnio 1 dalies 1
punkte nustatyto reikalavimo, kadangi juo siūloma keisti galiojančio
įstatymo 21 straipsnį, reglamentuojantį tabako gaminių ir su
tabako gaminiais susijusių gaminių vartojimo, jų daromos žalos sveikatai ir
ūkiui stebėseną (monitoringą), kuris nėra keičiamas nagrinėjamu įstatymo
projektu.
|