PASIŪLYMAI
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
VIEŠŲJŲ IR PRIVAČIŲ INTERESŲ DERINIMO VALSTYBINĖJE TARNYBOJE ĮSTATYMO NR. VIII-371 2, 4, 5, 10, 11 IR 13 STRAIPSNIŲ Pakeitimo
ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIIP-309(2))
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1 |
1 |
|
|
Argumentai: Įtraukus akcinių bendrovių ir uždarųjų akcinių bendrovių stebėtojų tarybų bei valdybų narius ir valstybės ir savivaldybių įmonių valdybos narius į valstybinėje tarnyboje dirbančių asmenų kategoriją, jiems Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo (toliau – Įstatymas) reikalavimai būtų taikomi tiesiogiai ir visos apimties. Vadinasi, tokie asmenys ne tik turėtų Įstatyme nustatyta tvarka ir terminais deklaruoti privačius interesus arba nusišalinti, sprendžiant klausimus, susijusius su jų privačiais interesais, kokie ir yra Projekto tikslai, bet jiems būtų taikomi ir Įstatymo 12 straipsnyje bei IV ir V skirsniuose nustatyti apribojimai. Galiojantys teisės aktai nedraudžia bendrovės stebėtojų tarybos bei valdybos nariu būti kitos bendrovės, įstaigos, asociacijos, organizacijos ar susivienijimo dalyviui. Taigi, asmeniui, paskirtam eiti bendrovės stebėtojų tarybos nario arba valdybos nario pareigas, automatiškai būtų draudžiama atstovauti privačioms grupėms ar asmenims ir ginti jų interesus valstybės ar savivaldybių institucijose (Įstatymo 12 straipsnio 2 dalis). Be to, asmuo nustojęs eiti stebėtojų tarybos ar valdybos nario pareigas taip pat privalėtų paisyti vienerius metus trunkančių apribojimų įsidarbinti kontroliuotoje įmonėje arba atstovauti (Įstatymo 18-20 straipsnis). Pasiūlymas: Išbraukti projekto 1 straipsnį.
|
2 |
2
5
6 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į aukščiau pateiktus argumentus dėl Projekto 1 straipsnio, taip pat į tai, kad Viešųjų pirkimų tarnyba, reaguodama į Viešųjų pirkimų įstatymo ir susijusių teisės aktų pasikeitimus, pagal kompetenciją atliekamų tyrimų metu įžvelgtas situacijas ir tendencijas, turėtų būti Projekto 5 straipsniu keičiamo 11 straipsnio 8 dalyje nurodytos nusišalinimo tvarkos iniciatorė ir pagrindinė rengėja, o parengtą tvarką tvirtintų VPT kartu su VTEK. Pasiūlymas: nustatyti, kad Projekto 1 straipsnyje nurodytiems naujiems subjektams būtų taikomos Įstatymo 4 straipsnio 1 dalies, 10 straipsnio, 11 straipsnio ir 13 straipsnio 3 dalies nuostatos ir atitinkamai pakeisti Projekto 2, 5 ir 6 straipsnius: Pakeisti Projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: 2 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas Pakeisti 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo, taip pat asmuo, pretenduojantis į pareigas valstybinėje tarnyboje, privalo deklaruoti privačius interesus šio įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka pateikdamas privačių interesų deklaraciją (toliau – deklaracija). Šio įstatymo nuostatos dėl privačių interesų deklaravimo taip pat taikomos politinių partijų pirmininkams ir jų pavaduotojams, valstybės politikų visuomeniniams konsultantams, padėjėjams, patarėjams, ministerijų kolegijų nariams, akcinių bendrovių bei uždarųjų akcinių bendrovių, kurių akcijos, suteikiančios daugiau kaip ½ balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, nuosavybės teise priklauso valstybei ar savivaldybei, stebėtojų tarybų ir valdybų nariams, valstybės ar savivaldybių įmonių valdybos nariams, Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nariams, gydytojams, odontologams ir farmacijos specialistams, dirbantiems biudžetinėse ir viešosiose įstaigose, kurių savininkė yra valstybė ar savivaldybė, valstybės ir savivaldybių įmonėse bei įmonėse, kurių akcijos, suteikiančios daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, nuosavybės teise priklauso valstybei ar savivaldybei, turinčiose asmens sveikatos priežiūros ar vaistinės veiklos licenciją, taip pat viešojo pirkimo komisijos nariams, asmenims, perkančiosios organizacijos vadovo paskirtiems atlikti supaprastintus pirkimus, ir viešųjų pirkimų procedūrose dalyvaujantiems ekspertams.“
Pakeisti Projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip: 5 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas 1. Papildyti 11 straipsnį 8 dalimi: „8. Šio straipsnio nuostatos taip pat taikomos akcinių bendrovių bei uždarųjų
akcinių bendrovių, kurių akcijos, suteikiančios daugiau kaip ½ balsų
visuotiniame akcininkų susirinkime, nuosavybės teise priklauso valstybei ar
savivaldybei, stebėtojų tarybų ir valdybų nariams, valstybės ir savivaldybių įmonių valdybų nariams,
taip pat viešojo pirkimo
komisijos nariams, asmenims, perkančiosios organizacijos
vadovo paskirtiems atlikti supaprastintus pirkimus,
ir viešųjų pirkimų procedūrose dalyvaujantiems ekspertams. 2. Papildyti 11 straipsnį 9 dalimi: „9. Viešojo pirkimo komisijos narių, asmenų, perkančiosios organizacijos vadovo paskirtų atlikti supaprastintus pirkimus, ir viešųjų pirkimų procedūrose dalyvaujančių ekspertų nusišalinimo tvarką tvirtina Vyriausioji tarnybinės etikos komisija kartu su Viešųjų pirkimų tarnyba.“
Pakeisti Projekto 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „6 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas Pakeisti 13 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Šio straipsnio nuostatos taip pat taikomos akcinių bendrovių bei uždarųjų akcinių bendrovių, kurių akcijos, suteikiančios daugiau kaip ½ balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, nuosavybės teise priklauso valstybei ar savivaldybei stebėtojų tarybų ir valdybų nariams, valstybės ir savivaldybių įmonių valdybų nariams, ministerijų kolegijų nariams, Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nariams, gydytojams, odontologams ir farmacijos specialistams, nurodytiems šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje, taip pat viešojo pirkimo komisijos nariams, asmenims, perkančiosios organizacijos vadovo paskirtiems atlikti supaprastintus pirkimus, ir viešųjų pirkimų procedūrose dalyvaujantiems ekspertams.“ |
3
|
3
|
2 |
|
Argumentai: Įstatymo 5 straipsnio pavadinimas yra „Deklaracijos pateikimas“, tačiau Projekto 3 straipsnio 2 dalies (siūlomas Įstatymo 5 straipsnio papildymas nauja 4 dalimi) paskutinis sakinys reglamentuoja ne deklaracijos pateikimą, tačiau deklaracijų pateikimo ir turinio išsamumo kontrolę. Viešojo pirkimo komisijos narių, asmenų, perkančiosios organizacijos vadovo paskirtų atlikti supaprastintus pirkimus, ir viešųjų pirkimų procedūrose dalyvaujančių ekspertų privačių interesų deklaracijų pateikimo ir turinio kontrolę vykdančius subjektus nurodyti Įstatymo 22 straipsnyje ir išbraukti projekto 3 straipsnio 2 dalies paskutinį sakinį: Pasiūlymas: Pakeisti projekto 3 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Viešojo pirkimo komisijos nariai, asmenys, perkančiosios
organizacijos vadovo paskirti atlikti supaprastintus pirkimus, ir viešųjų
pirkimų procedūrose dalyvaujantys ekspertai
privačių interesų deklaraciją pateikia elektroninėmis priemonėmis (jeigu jos
dar nebuvo pateiktos) iki dalyvavimo viešojo pirkimo procedūrose pradžios.
Viešojo pirkimo komisijos narys, asmuo, perkančiosios organizacijos
vadovo paskirtas atlikti supaprastintus pirkimus,
ar viešųjų pirkimų procedūrose dalyvaujantis ekspertas, nepateikę privačių
interesų deklaracijos, neturi teisės dalyvauti viešajame pirkime ir turi būti
atšaukti iš atitinkamų pareigų. |
4 |
7 |
|
N |
Pasiūlymai: Papildyti projektą nauju 7 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „7 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas Pakeisti 22 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „ 1. Kaip asmenys, kuriems taikomos šio įstatymo nuostatos, jį vykdo, kontroliuoja: 1) Vyriausioji tarnybinės etikos komisija; 2) atitinkamų valstybės ar savivaldybių institucijų, įstaigų vadovai ar jų įgalioti atstovai; 3) perkančiosios organizacijos vadovas arba jo įgalioti asmenys (dėl viešojo pirkimo komisijos narių, asmenų, perkančiosios organizacijos vadovo paskirtų atlikti supaprastintus pirkimus, ir viešųjų pirkimų procedūrose dalyvaujančių ekspertų);
|
5 |
8 |
|
N |
Argumentai: Projekte numatytas per trumpas Įstatymo įsigaliojimo terminas, tikslinga šį terminą tikslinti, nes: 1) Projekto 5 straipsnyje (Įstatymo 11 straipsnio papildymas 8 dalimi) nurodyta, kad Komisija kartu su Viešųjų pirkimų tarnyba parengia nusišalinimo tvarką. Atitinkamai, reikalingas terminas per kurį būtų parengti ir patvirtinti VPT ir VTEK įgyvendinamieji teisės aktai. 2) Privačių interesų deklaracijos teikiamos per Valstybinės mokesčių inspekcijos Elektroninę deklaracijų sistemą (EDS). Priėmus Projektu siūlomus pakeitimus, atsirastų naujų subjektų, turinčių prievolę pateikti privačių interesų deklaracijas ir jos privalėtų būti viešos. Todėl turėtų būti nustatytas realus terminas, per kurį Komisija, bendradarbiaudama su Valstybine mokesčių inspekcija, atliktų privačių interesų deklaracijos formos ir priedų atitinkamus pakeitimus ir užtikrintų technines galimybes tinkamai užpildyti, patikslinti ir pateikti privačių interesų deklaracijas Projekto 2 straipsnyje išvardytiems asmenims. 3) Numatomos informacinės sistemos techninės grėsmės, kurioms būtina tinkamai pasiruošti. Pažymėtina, kad VTEK jau buvo susidūrusi su techninėmis problemomis, kai įsigaliojo privačių interesų deklaracijos formos naujas priedas ID001P „Duomenys apie asmeniui einant pareigas atsiradusius ryšius, galinčius sukelti abejonių dėl jo veiklos nešališkumo ar galimo interesų konflikto“, nes atsirado privačių interesų deklaracijos v2 versija ir deklaracijas teikiantys asmenys nebegalėjo patikslinti arba papildyti v1 versijos, t. y. privalėjo teikti visą deklaraciją iš naujo. 4) Projekte nenurodytas terminas iki kada Projekte nurodyti asmenys turėtų pateikti privačių interesų deklaracijas. Manytina, kad reikėtų nustatyti bent 3 mėnesių terminą nuo Įstatymo įsigaliojimo dienos, išskyrus atvejus, kai asmenims pareiga dalyvauti viešojo pirkimo procedūroje atsiranda anksčiau. Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „ 1. Šis įstatymas įsigalioja 2. Vyriausioji tarnybinės etikos komisija kartu su Viešųjų pirkimų
tarnyba iki 2017 m. 3. Vyriausioji tarnybinės etikos komisija kartu su Valstybine mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos Finansų ministerijos iki 2017 m. gruodžio 31 d. atlieka privačių interesų deklaracijos formos ir priedų pakeitimus ir užtikrina technines galimybes tinkamai užpildyti, patikslinti ir pateikti privačių interesų deklaracijas šio įstatymo 2 straipsnyje nurodytiems asmenims. 4. Akcinių bendrovių bei uždarųjų akcinių bendrovių, kurių akcijos, suteikiančios daugiau kaip ½ balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, nuosavybės teise priklauso valstybei ar savivaldybei, stebėtojų tarybų ir valdybų nariai bei valstybės ir savivaldybių įmonių valdybos nariai, taip pat viešojo pirkimo procedūrose jau dalyvaujantys viešųjų pirkimų komisijos nariai, asmenys, perkančiosios organizacijos vadovo paskirti atlikti supaprastintus pirkimus, ar viešųjų pirkimų procedūrose dalyvaujantys ekspertai deklaraciją pateikia Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nustatyta tvarka per 1 mėn. nuo šio įstatymo įsigaliojimo.“ |
Seimo nariai
Zenonas Streikus
Algis Strelčiūnas