LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Audito komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠOJO SEKTORIAUS ATSKAITOMYBĖS ĮSTATYMO NR. X-1212 1, 2, 16, 19, 20, 22, 23, 30, 31, 32, 33 IR 35 STRAIPSNIŲ, SEPTINTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 221 IR 321 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1862(2)
2018-05-23 Nr. 141-P-14
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė, komiteto pirmininko pavaduotojas Naglis Puteikis, komiteto nariai: Petras Gražulis, Aušra Maldeikienė, Gintaras Vaičekauskas.
Komiteto biuras: vedėja Sigita Ščajevienė, patarėjos: Modesta Banytė, Laura Pranaitytė, Asta Rubežė, Jolanta Zibavičiūtė, padėjėja Lina Virgailytė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento direktorė Ingrida Muckutė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-05-18 |
2 |
13 |
|
|
Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 2 straipsnio 13 dalimi siūloma papildyti keičiamo Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnį 42 dalimi. Tačiau atkreiptinas dėmesys į tai, kad siūloma keičiamo įstatymo 2 straipsnio 42 dalies formuluotė neatitinka to paties 2 straipsnio pavadinimo („Pagrindinės šio įstatymo sąvokos“) ir turinio. Atsižvelgiant į tai, siūlytina tobulinti pildomos 2 straipsnio 42 dalies tekstą. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 2 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip: „42. Sąvoka „viešojo sektoriaus subjekto grynasis
turtas“ atitinka |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-05-18 |
7 (221)
|
2 4 4 4 |
2 3 |
|
2. Projekto 7 straipsniu pildomo įstatymo 221 straipsnio 4 dalies formuluotėje dėl viešosioms įstaigos taikomų reikalavimų „jeigu tenkina Viešųjų įstaigų įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje nurodytas sąlygas“ žodis „tenkina“ keistinas – „atitinka“. |
Pritarti |
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas Nr. 2, 3, 4, patikslinti projekto 7 straipsnį pildomo įstatymo 221 straipsnį. Pasiūlymas: Pakeisti 221 straipsnį iš jį išdėstyti taip: „221 straipsnis. Reikalavimai veiklos ataskaitai 1. Veiklos ataskaitoje pateikiama: 1) informacija apie viešojo sektoriaus subjekto metinius veiklos rezultatus, atsižvelgiant į veiklos tikslų pasiekimą. Viešojo sektoriaus subjektas, įgyvendinantis asignavimų valdytojo strateginį veiklos planą, teikia informaciją apie metinius veiklos rezultatus, pasiektus vykdant asignavimų valdytojo strateginį veiklos planą; 2) informacija apie atliktus darbus ir kita su viešojo sektoriaus subjekto metiniais veiklos rezultatais susijusi informacija. 2. Veiklos
ataskaitos ir grupės veiklos ataskaitos parengimo tvarką nustato ir šio
straipsnio 1 ir 4 dalyse 3. Savivaldybės taryba gali nustatyti kitokią savivaldybių kontroliuojamų viešojo sektoriaus subjektų veiklos ataskaitos ir grupės veiklos ataskaitos parengimo tvarką ir (arba) kitokią negu šio straipsnio 1 dalyje nurodytą veiklos atskaitoje ar grupės veiklos ataskaitoje pateikiamą informaciją. 4. Viešojo
sektoriaus subjektas, kurio teisinė forma yra viešoji įstaiga, jeigu 1) kiekvieno vadovaujamas pareigas einančio asmens atlyginimą per ataskaitinius metus (atskirai nurodant premijas, priemokas ir kitokias išmokas); 2) kiekvieną reikšmingą sandorį, kaip jis nustatytas šio straipsnio 2 dalyje nurodytame Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintame tvarkos apraše, sudarytą per ataskaitinius metus, nurodant sandorio šalis (juridinio asmens teisinė forma, pavadinimas, kodas, registras, kuriame kaupiami ir saugomi duomenys apie šį asmenį, buveinė (adresas); fizinio asmens vardas, pavardė, adresas korespondencijai), objektą ir vertę; 3) per
ataskaitinius metus sudarytus sandorius su susijusiomis šalimis, kaip jie nustatyti
šio straipsnio 2 dalyje nurodytame Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos
patvirtintame tvarkos apraše |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-05-18 |
7 (221)
|
4 |
2 |
|
3. Projekto 7 straipsniu pildomo įstatymo 221 straipsnio 4 dalies 1 punkto formuluotėje nuostata „reikšmingą sandorį“ neturi teisinio turinio, nes nėra apibrėžti tokio sandorio požymiai ar kriterijai, kurie leistų spęsti ar sandoris yra reikšmingas. |
Pritarti |
Žr. prie Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabos Nr. 2 Audito komiteto pasiūlymą. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-05-18 |
7 (221)
|
4 |
3 |
|
4. Projekto 7 straipsniu pildomo įstatymo 221 straipsnio 4 dalies 3 punkto nuostata „sudarytus sandorius su susijusiomis šalimis, kaip jos apibrėžtos viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartuose“ tikslintina įrašant subjektą, kurio priimtu teisės aktu tokie standartai būtų įtvirtinami. |
Pritarti |
Žr. prie Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabos Nr. 2 Audito komiteto pasiūlymą. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-05-18 |
10 |
|
|
|
7. Vadovaujantis Teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintomis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis (2017 m. liepos 11 d. redakcija) ir atsižvelgiant į tai, kad projekto 10 straipsniu siūloma keisti daugiau negu pusę keičiamo įstatymo 30 straipsnio teksto, šiuo atveju keičiamo įstatymo 30 straipsnis turi būti dėstomas nauja redakcija. Atsižvelgus į šią pastabą, atitinkamai taisytina projekto 16 straipsnio 5 dalyje teikiama nuoroda į projekto 10 straipsnio 3 dalį. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 10 straipsnį keičiamo įstatymo 30 straipsnį ir jį išdėstyti nauja redakcija: „10 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas Pakeisti 30straipsnį ir jį išdėstyti taip: „30 straipsnis. Ataskaitų rinkinių auditas 1. Metinių ataskaitų ir (arba) viešojo sektoriaus subjektų grupių metinių konsoliduotųjų ataskaitų rinkinių auditą ir (arba) patikrinimą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė, savivaldybių kontrolieriai (savivaldybių kontrolės ir audito tarnybos), audito įmonės, auditoriai pagal Valstybės kontrolės įstatymą, Biudžeto sandaros įstatymą, Vietos savivaldos įstatymą, Finansinių ataskaitų audito įstatymą ir jų įgyvendinamuosius teisės aktus. 2. Valstybės kontrolė atlieka valstybinį auditą dėl šių metinių ataskaitų rinkinių: 1) valstybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio; 2) Valstybinio socialinio draudimo fondo konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio; 3) Privalomojo sveikatos draudimo fondo konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio; 4) kitų valstybės išteklių fondų ataskaitų rinkinių; 5) nacionalinio finansinių ataskaitų rinkinio. 3. Valstybės kontrolė ne vėliau kaip iki kitų metų spalio 1 dienos Vyriausybei ir ne vėliau kaip iki kitų metų spalio 10 dienos Seimui pateikia valstybinio audito išvadas ir audito ataskaitas dėl šio straipsnio 2 dalyje nurodytų metinių ataskaitų rinkinių. 4. Jeigu viešojo sektoriaus subjektų grupės kontroliuojantysis viešojo sektoriaus subjektas yra viešoji įstaiga ir tokios grupės konsoliduotieji rodikliai tenkina Viešųjų įstaigų įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje nurodytas bent dvi sąlygas, turi būti atliktas tokios grupės metinių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas pagal Finansinių ataskaitų audito įstatymą.“ |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-05-18 |
12 (32) |
4 |
|
|
5. Projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 32 straipsnio 4 dalyje vietoj sąvokos „savivaldybių kontrolieriams“ vartotina Vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta sąvoka „Savivaldybės kontrolierius (savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba)“. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti 12 straipsniu keičiamo įstatymo 32 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Metinės ataskaitos ir viešojo sektoriaus subjektų grupių metinių konsoliduotųjų ataskaitų rinkiniai teikiami Valstybės kontrolei arba savivaldybių kontrolieriams (savivaldybių kontrolės ir audito tarnyboms) ne vėliau kaip iki kitų metų gegužės 31 dienos, išskyrus šio straipsnio 5 dalyje nurodytą atvejį.“ |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-05-18 |
16 |
|
|
|
6. Projekto 16 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad šis įstatymas taikomas 2018 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančių ataskaitinių laikotarpių šio įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje nurodytų viešojo sektoriaus subjektų grupių metinių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinių auditams. Taigi, projektu įstatyme siūloma nustatyti, kad šio įstatymo nuostatos galiotų teisiniams santykiams, prasidėjusiems iki įstatymo įsigaliojimo, t. y., kai į 2019 m. rengiamas ataskaitas pateks ir 2018 m. laikotarpis iki šio įstatymo įsigaliojimo. Konstitucijos 7 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad galioja tik paskelbti įstatymai. Konstitucijos 7 straipsnio 2 dalyje atsispindi teisės principas, kad paskelbti įstatymai galioja į ateitį ir neturi grįžtamosios galios (lex retro non agit). Reikalavimas, kad paskelbti įstatymai galiotų į ateitį ir neturėtų grįžtamosios galios, – svarbi teisinio tikrumo prielaida, esminis teisės viešpatavimo, teisinės valstybės elementas. Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs ir tai, jog konstitucinis teisinės valstybės principas suponuoja įvairius reikalavimus įstatymų leidėjui, kitiems teisėkūros subjektams, inter alia tai, kad teisės aktų galia yra nukreipta į ateitį, įstatymų ir kitų teisės aktų grįžtamoji galia neleidžiama (lex retro non agit), nebent teisės aktu būtų sušvelninama teisinių santykių subjekto padėtis ir kartu nebūtų pakenkiama kitiems teisinių santykių subjektams (lex benignior retro agit) (inter alia 2004 m. gruodžio 13 d., 2006 m. sausio 16 d., 2013 m. vasario 15 d. nutarimai); teisinio reguliavimo pataisomis negalima paneigti asmens teisėtų interesų ir teisėtų lūkesčių, nes asmenys, pagal įstatymą įgiję tam tikras teises, turi teisę pagrįstai tikėtis, kad šios teisės nustatytą laiką bus išlaikytos ir įgyvendinamos (inter alia 2003 m. kovo 4 d., 2013 m. vasario 15 d., 2017 m. sausio 25 d. nutarimai). Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas atitinka Konstitucinio Teismo suformuotą doktriną. |
Nepritarti |
Argumentai: Konstitucinis Teismas savo doktrinoje ne kartą konstatavo, kad nei įstatymu, nei poįstatyminiais aktais negalima nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuriuo būtų įsiterpta į jau pasibaigusius teisinius santykius (Konstitucinio Teismo 2007 m. lapkričio 29 d. nutarimas). Tokiu reguliavimu, kuriuo teisės normos galėtų būti pakeistos, kai reguliuojami santykiai jau yra baigti, būtų sudarytos prielaidos paneigti asmenų teisėtus lūkesčius, teisinį tikrumą ir teisinį saugumą, konstitucinį teisingumo principą. Pažymėtina, kad projekte Nr. XIIIP-1862(2) viešojo sektoriaus subjektų grupės kontroliuojantiems viešojo sektoriaus subjektams (viešosioms įstaigoms), kurių grupės konsoliduotieji rodikliai tenkina Viešųjų įstaigų įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje nurodytas bent dvi sąlygas, nustatoma pareiga atlikti 2018 m. ir vėliau prasidedančių metų viešojo sektoriaus subjektų grupių metinių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinių auditą. Pritarus projektui Nr. XIIIP-1862(2), viešojo sektoriaus subjektų grupės kontroliuojantysis viešojo sektoriaus subjektas (viešoji įstaiga) įgys pareigą atlikti pirmąjį grupės metinių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinių auditą 2019 metais už praėjusius 2018 metus. Taigi, projekte Nr. XIIIP-1862(2) aiškiai apibrėžiama įstatymo įsigaliojimo ir taikymo tvarka, pasirinkta objektyvi, subjektų teisėtus lūkesčius atitinkanti, įstatymo įsigaliojimo data, leisianti subjektams pasirengti pareigos vykdymui, be to, projektu Nr. XIIIP-1862(2) nėra įsiterpiama į pasibaigusius santykius, priešingai, nustatomas į ateitį nukreiptas pareigos vykdymo procesas, o taip pat toks reguliavimas užtikrina viešojo sektoriaus subjektų veiklos skaidrumą. |
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narė Ingrida Šimonytė, 2018-05-22 |
16 |
|
|
|
Argumentai: Siekiant didinti viešojo sektoriaus subjektų vykdomos veiklos skaidrumą, o taip pat, kad viešojo sektoriaus subjektas, kurio teisinė forma yra viešoji įstaiga, tenkinanti Viešųjų įstaigų įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje nurodytas bent dvi sąlygas, veiklos ataskaitoje pateiktų papildomos informacijos apie per ataskaitinius metus vadovaujamas pareigas einančio asmens atlyginimą (premijas, priemokas ir kt.), kiekvieną reikšmingą sandorį ir sandorius sudarytus su susijusiomis šalimis, nurodant sandorio šalis, objektą ir vertę. Atsižvelgiant į tai, kad viešojo sektoriaus subjektai turės laiko pasiruošti veiklos ataskaitų rengimui, siūlytina nustatyti, kad viešojo sektoriaus subjektams jau už 2018 metų ataskaitinį laikotarpį būtų nustatyta pareiga rengti naujo turinio veiklos ataskaitą ir grupės veiklos ataskaitą. Pažymėtina, kad pareiga rengti pirmąją naujo turinio veiklos ataskaitą ir grupės veiklos ataskaitą už praėjusius 2018 metus atsiranda 2019 metais, todėl nėra įsiterpiama į jau pasibaigusius teisinius santykius, o tik nustatomas į ateitį galiosiantis reguliavimas.
Pasiūlymas: Pakeisti 16 straipsnio ir jį išdėstyti taip: „16 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 1
straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės
įstatymo 1 straipsnio 4 dalį, šio įstatymo 2 straipsnio 6 dalį, 2. Šio įstatymo 1 straipsniu keičiamo
Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo 1 straipsnio 4
dalis, šio įstatymo 2 straipsnio 6 dalis 3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir (arba)
jos įgaliota institucija
4. Savivaldybės tarybos iki 2018 m. 5. Šis įstatymas taikomas 2018 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančių ataskaitinių laikotarpių šio įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje nurodytų viešojo sektoriaus subjektų grupių metinių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinių auditams. 6. Šis
įstatymas taikomas rengiant |
Pritarti |
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą Nr. 5, kurioje siūloma projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnį dėstyti nauja redakcija, koreguotina projekto 16 straipsnio 5 dalyje esanti nuoroda.
Pasiūlymas: Pakeisti 16 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „16 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šis
įstatymas, išskyrus šio įstatymo 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos
viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo 1 straipsnio 4 dalį, šio įstatymo 2
straipsnio 6 dalį, 2. Šio įstatymo
1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės
įstatymo 1 straipsnio 4 dalis, šio įstatymo 2 straipsnio 6 dalis 3. Lietuvos Respublikos
Vyriausybė ir (arba) jos įgaliota institucija
4. Savivaldybės
tarybos iki 2018 m. 5. Šis
įstatymas taikomas 2018 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančių ataskaitinių
laikotarpių šio įstatymo 10 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos
viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo 30 straipsnio 4 6. Šis
įstatymas taikomas rengiant |
4. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė
(Komiteto biuro patarėja Jolanta Zibavičiūtė)