LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Audito komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ASOCIACIJŲ ĮSTATYMO NR. IX-1969 1, 8, 9, 10, 101 IR 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-733
2021-10-20 Nr. 141-P-26
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkas Zigmantas Balčytis, komiteto pirmininko pavaduotoja Rasa Budbergytė, komiteto nariai: Sergejus Jovaiša, Asta Kubilienė, Jurgis Razma, Artūras Skardžius.
Komiteto biuras: vedėja Laura Pranaitytė, patarėjos: Diana Andriūnaitė, Eglė Jonevičienė, Rūta Petrukaitė, vyriausioji specialistė Aurita Buragienė, padėjėja Akvilė Raudeliūnienė.
Kviestieji asmenys: Finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento direktorė Ingrida Muckutė, Finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento vyresnioji patarėja Paulė Svorobovičienė, Finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento Atskaitomybės ir apskaitos metodologijos skyriaus vedėja Sonata Lebednykienė, Finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento Atskaitomybės ir apskaitos metodologijos skyriaus vyriausioji specialistė Asta Nareckaitė, Ekonomikos ir inovacijų viceministras Vincas Jurgutis, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Viešųjų pirkimų politikos skyriaus vedėja Aurelija Ylė, Viešųjų pirkimų tarnybos direktorius Darius Vedrickas, Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijos prezidentė Daiva Čibirienė, Lietuvos draudikų asociacijos projektų vadovė Ieva Naraškevičiūtė-Kubilė, Lietuvos auditorių rūmų prezidentė Ingrida Pūrienė, Lietuvos auditorių rūmų direktorius Marius Lanskoronskis, Lietuvos apskaitos įmonių asociacijos prezidentas Sigitas Babarskas, Lietuvos apskaitos įmonių asociacijos viceprezidentas Genadijus Makuševas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-30 |
5 (101) |
(4) |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 5 straipsniu keičiamo Asociacijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 101 straipsnio 4 dalyje kartojamos kartu su projektu teikiamo Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo Nr. IX-575 pavadinimo, 2, 3, 4, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 232, 233, 25, 26, 28, 29 straipsnių, ketvirtojo skirsnio pavadinimo ir priedo pakeitimo, įstatymo papildymo 31 straipsniu ir trečiojo skirsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-730 18 straipsnio nuostatos, todėl minėtą keičiamo įstatymo 101 straipsnio 4 dalies nuostatą siūlytina braukti kaip perteklinę. |
Nepritarti |
Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad šis įstatymas taikomas ribotos civilinės atsakomybės pelno siekiantiems juridiniams asmenims. Pažymėtina, kad asociacijos yra pelno nesiekiantys subjektai, todėl jų metinių finansinių ataskaitų rinkinio, metinio pranešimo ir metinės ataskaitos pasirašymo, skelbimo ir teikimo tvarka nustatoma Asociacijų įstatyme, o ne Įmonių finansinės atskaitomybės įstatyme. Atsižvelgiant į tai, kad asociacijoms nėra taikomas Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymas, keičiamame įstatyme tikslinga įtvirtinti, kad nustatyta tvarka bus atliekama Juridinių asmenų registre viešai skelbiamų asociacijų finansinių ataskaitų kokybės stebėsena. Pažymėtina, kad Vyriausybė ar jos įgaliota institucija turės priimti įgyvendinamuosius teisės aktus, nuostatas, taikomas konkrečiai asociacijoms. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-30 |
5 (101) |
|
T |
Be to, atkreipiame dėmesį, kad projekto 5 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 101 straipsnio 4 dalies turinys nedera su keičiamo įstatymo 101 straipsnio pavadinimu. Iš keičiamo įstatymo 101 straipsnio pavadinimo darytina išvada, kad šiame straipsnyje reglamentuojamas metinių finansinių ataskaitų rinkinio ir veiklos ataskaitos pasirašymas, skelbimas ir teikimas. Tuo tarpu projekto 5 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 101 straipsnio 4 dalyje siūloma reglamentuoti finansinių ataskaitų kokybės stebėsenos tvarką ir institucijos, kuri atliks šią stebėseną, paskyrimą. Atsižvelgiant į tai, tuo atveju, jeigu projekto 5 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 101 straipsnio 4 dalies nebūtų atsisakyta kaip perteklinės, reikėtų atitinkamai papildyti keičiamo įstatymo 101 straipsnio pavadinimą. |
Pritarti |
Žr. Audito komiteto 1 pasiūlymą. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-30 |
6 (17) |
1 (2) |
|
2. Projekto 6 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Jeigu yra priimtas sprendimas reorganizuoti asociaciją, ji turi parengti finansinių ataskaitų rinkinį arba metinę ataskaitą ir pagal šio sprendimo priėmimo dienos duomenis, ir pagal asociacijos reorganizavimo pabaigos dienos duomenis“. Atkreipiame dėmesį, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, ar šis naujas reikalavimas būtų taikomas asociacijoms, dėl kurių reorganizavimo sprendimas būtų priimtas iki įstatymo įsigaliojimo, bet iki įstatymo įsigaliojimo jų reorganizavimo procedūros dar nebūtų užbaigtos. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, kurios pašalintų šį neaiškumą. |
Pritarti |
Žr. Audito komiteto 2 pasiūlymą. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-30 |
6 (17) |
2 (5) |
(2) |
3. Galiojančio keičiamo įstatymo 17 straipsnio 5 dalies 2 punkte nustatyta, kad asociacijos likvidatorius privalo sudaryti likvidavimo laikotarpio pradžios finansinės būklės ataskaitą. Projekto 6 straipsnio 2 dalimi minėtą keičiamo įstatymo 17 straipsnio 5 dalies 2 punkto nuostatą siūloma pakeisti ir nustatyti, kad asociacijos likvidatorius privalo parengti finansinių ataskaitų rinkinį arba metinę ataskaitą pagal sprendimo dėl likvidavimo priėmimo dienos duomenis, o pagal likvidavimo pabaigos dienos duomenis parengti likvidavimo ataskaitą, kurios turinys detalizuojamas Lietuvos finansinės atskaitomybės standartuose. Atkreipiame dėmesį, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, ar šie nauji reikalavimai būtų taikomi asociacijoms, dėl kurių likvidavimo sprendimas būtų priimtas iki įstatymo įsigaliojimo ir jau būtų parengtos jų likvidavimo laikotarpio pradžios finansinės būklės ataskaitos. Pažymėtina, kad galimi atvejai, kai iki įstatymo įsigaliojimo tokių asociacijų likvidavimo procedūros galėtų būti neužbaigtos. Todėl lieka neaišku, ar, įsigaliojus įstatymui, tokių asociacijų likvidatoriai turėtų parengti naujus likviduojamų asociacijų finansinių ataskaitų rinkinius arba metines ataskaitas pagal sprendimo dėl jų likvidavimo priėmimo dienos duomenis, taip pat pagal likvidavimo pabaigos dienos duomenis parengti likvidavimo ataskaitas, ar tokių asociacijų likvidavimo procedūros turėtų būti užbaigiamos pagal iki įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusį teisinį reguliavimą. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, kurios pašalintų šį neaiškumą. |
Pritarti |
Žr. Audito komiteto 3 pasiūlymą. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo Nr. IX-1969 1, 8, 9, 10, 101 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-733 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas, kurioms Audito komitetas pritarė, ir Audito komiteto pateiktus pasiūlymus.
6.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Audito komitetas, 2021-10-20 |
5 (101) |
|
T |
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad projekto 5 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 101 straipsnio 4 dalies turinys nedera su keičiamo įstatymo 101 straipsnio pavadinimu, ir pritariant Teisės departamento 2 siūlymui, atitinkamai tikslintinas keičiamo įstatymo 101 straipsnio pavadinimas.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo101 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „101 straipsnis. Metinių finansinių ataskaitų rinkinio, veiklos ataskaitos ir metinės ataskaitos pasirašymas, skelbimas ir teikimas, finansinių ataskaitų kokybės stebėsena“. |
Pritarti |
|
2. |
Audito komitetas, 2021-10-20 |
7 |
5 |
|
Argumentai: Iš projekto 6 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatų nėra aišku, ar įstatymo projektu siūlomi įtvirtinti reikalavimai būtų taikomi asociacijoms, dėl kurių reorganizavimo sprendimas būtų priimtas iki įstatymo įsigaliojimo, bet iki įstatymo įsigaliojimo jų reorganizavimo procedūros dar nebūtų užbaigtos. Todėl pritariant Teisės departamento 3 pasiūlymui, projekto 7 straipsnį reikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis. Taip pat paminėtina, kad asociacijoms tai nebūtų naujai taikomas teisinis reguliavimas, nes pareiga teikti atitinkamas ataskaitas pagal sprendimo reorganizuoti asociaciją priėmimo dienos duomenis, ir pagal jos reorganizavimo pabaigos dienos duomenis numatyta Pelno nesiekiančių juridinių asmenų buhalterinės apskaitos ir finansinių ataskaitų sudarymo ir pateikimo taisyklėse[1]. Tad teisinis reguliavimas iš esmės liktų nepakitęs, tačiau siekiant teisinio aiškumo reikalavimai būtų nurodyti asociacijų veiklą reglamentuojančiame Asociacijų įstatyme.
Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projekto 7 straipsnį 5 dalimi ir ją išdėstyti taip: „5. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos nebaigus pradėtų asociacijos reorganizavimo procedūrų, ji pagal asociacijos reorganizavimo pabaigos dienos duomenis parengia finansinių ataskaitų rinkinį arba metinę ataskaitą.“ |
Pritarti |
|
3. |
Audito komitetas, 2021-10-20 |
7 |
6 |
|
Argumentai: Iš projekto 6 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 5 dalies 2 punkto nuostatų nėra aišku, ar įstatymo projektu siūlomi įtvirtinti reikalavimai būtų taikomi asociacijoms, dėl kurių likvidavimo sprendimas būtų priimtas iki įstatymo įsigaliojimo, bet iki įstatymo įsigaliojimo jų likvidavimo procedūros dar nebūtų užbaigtos. Todėl pritariant Teisės departamento 4 pasiūlymui, projekto 7 straipsnį reikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis. Taip pat paminėtina, kad asociacijoms tai nebūtų naujai taikomas teisinis reguliavimas, nes pareiga teikti atitinkamas ataskaitas pagal sprendimo likviduoti asociaciją priėmimo dienos duomenis, ir pagal jos likvidavimo pabaigos dienos duomenis numatyta Pelno nesiekiančių juridinių asmenų buhalterinės apskaitos ir finansinių ataskaitų sudarymo ir pateikimo taisyklėse[2]. Tad teisinis reguliavimas iš esmės liktų nepakitęs, tačiau siekiant teisinio aiškumo reikalavimai būtų nurodyti asociacijų veiklą reglamentuojančiame Asociacijų įstatyme.
Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projekto 7 straipsnį 6 dalimi ir ją išdėstyti taip: „6. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos nebaigus pradėtų asociacijos likvidavimo procedūrų, likvidatorius pagal likvidavimo pabaigos dienos duomenis parengia likvidavimo ataskaitą.“ |
Pritarti |
|
7. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Sergejus Jovaiša.
Komiteto pirmininkas Zigmantas Balčytis
(Komiteto biuro vyriausioji specialistė Aurita Buragienė)