LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D A

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUSMIŲ VYKDYMO KODEKSO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIIP-3021

2015 m. birželio 10 d. Nr. 102-P-25

Vilnius

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai: Vilija Aleknaitė- Abramikienė, Stasys Brundza, Juozas Bernatonis, Vytautas Gapšys, Vitalijus Gailius, Valdas Skarbalius.

Komiteto biuro vedėja Dalia Latvelienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Gintarė Morkūnienė, Irma Leonavičiūtė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Modesta Banytė

Kviestieji asmenys: Teisingumo  ministro patarėjas Vainius Šarmavičius, Teisingumo ministerijos  Administracinės ir baudžiamosios justicijos departamento direktorė Simona Mesonienė, Kalėjimų departamento direktoriaus patarėjas Antanas Lauritėnas, Kalėjimų departamento Teisės ir personalo skyriaus viršininkė Erika Vaivadienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

*

 

 

Projekto ir jo lyginamojo varianto pirmųjų lapų viršuje, frazėse „Projektas–4“ ir „Projekto–4 lyginamasis variantas“ atsisakytina brūkšnio ir skaičiaus „4“

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

3, 5

 

 

Projekto 1 ir 3 straipsniais formuluotės „įmonė, įstaiga, organizacija“ atsisakoma Bausmių vykdymo kodekso (toliau – BVK) 39 ir 41 straipsniuose, tačiau ji lieka šiuo projektu nekeičiamame BVK 11 straipsnyje.

Nepritarti

BVK 39 ir 41 straipsniuose nurodomos ūkio subjektų, kuriuose atliekama viešųjų darbų bausmė, sąrašas. BVK 11 straipsnis apibrėžia pareigūnų ir organizacijų, į kurias nuteistieji gali kreiptis su skundais, prašymais, (pasiūlymais), sąrašą. Atsižvelgiant į tai, minėtuose BVK straipsniuose negali būti vartojama identiška formuluotė.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

11

6

 

 

Projekto 8 straipsniu administracinė nuobauda yra išbraukiama iš BVK 47 straipsnio 4 dalies. Svarstytina, ar ji neturėtų būti išbraukta ir iš šiuo projektu nekeičiamo BVK 42 straipsnio 3 dalies.

Pritarti

Papildomai   6 straipsniu  keičiama 42 straipsnio 3 dalis. Atitinkamai keičiasi straipsnių numeracija.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

14,16

24

61

 

 

 

 

Projekto 11 straipsniu keičiamo BVK 52 straipsnio formuluotėje „asmenys, kuriems nustatytas 0–40 procentų darbingumo lygis“ žodis „asmenys“ keičiamas žodžiu „neįgalieji“ (analogiškos formuluotės naudojamos ir projekto 33 ir 71 straipsniais keičiamuose BVK 86 ir 145 straipsniuose). Svarstytina, kodėl tai nėra padaryta ir projekto 13 straipsniu keičiamo BVK 55 straipsnio 4 dalyje, projekto 22 straipsniu keičiamo BVK 70 straipsnio 4 dalyje, taip pat šiuo projektu nekeičiamo BVK 131 straipsnio 2 dalyje.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

17,1,

2,

45,

65,69

 

 

Projekto 15 straipsniu keičiamo BVK 57 straipsnio 1 dalyje minimos visuomeninės organizacijos. Jos minimos ir šiuo projektu keičiamuose ir nekeičiamuose BVK 8 straipsnio 2 dalyje, 11 straipsnio 1 dalies 2 punkte, 100 straipsnyje, 136 straipsnio 1 dalyje, 139 straipsnyje. Tačiau pažymėtina, kad Visuomeninių organizacijų įstatymas neteko galios 2004 metais.

Pritarti

Papildomais  1 ir 2 straipsniais keičiami Įstatymo 8 ir 11 straipsniai. Atitinkamai keičiasi straipsnių numeracija.

Tuo aspektu taisytinas ir keistinas  BVK 100 str. pavadinimas bei atskiros dalys, todėl šis straipsnis išdėstytas visa redakcija.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

19

 

 

Atsižvelgiant į projekto 13, 37, 46, 47, 53 ir 59 straipsniais teikiamus BVK 55 straipsnio 3 dalies, 91 straipsnio 2 dalies, 104 straipsnio 4 dalies, 105 straipsnio 4 dalies, 118 straipsnio 1 dalies, ir 130 straipsnio 3 dalies pakeitimus, svarstytina, ar prokuroras turėtų išlikti projekto 17 straipsniu keičiamo BVK 59 straipsnio 2 dalyje, taip pat 119 straipsnio 1 dalies pirmojoje pastraipoje.

Nepritarti

Manytina, kad prokuroro informavimas apie nuteistojo trumpalaikę išvyką iš pataisos namų, atostogas ir pan. yra netikslingas, tačiau tokiais BVK 59 str. 2 dalyje ir 119 str. 1 dalyje nurodytais atvejais prokuroras turi būti ir toliau informuojamas apie bausmės vykdymo sąlygų pakeitimą ar laikiną nuteistųjų teisių apribojimą.

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

23

 

 

Projekto 21 straipsniu keičiamo BVK 69 straipsnio 1 dalyje teigiama, kad „Perkelti nuteistąjį iš vienos pataisos įstaigos į kitą tęsti bausmės atlikimo leidžiama dėl ligos, kitų išimtinių aplinkybių, dėl kurių nuteistojo toliau laikyti toje pačioje pataisos įstaigoje negalima, arba kitais šiame straipsnyje nustatytais atvejais.“ Tačiau atkreiptinas dėmesys, kad egzistuoja ir BVK 165 straipsnyje numatyti nuteistojo perkėlimo iš vienos pataisos įstaigos į kitą atvejai.

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

39, 70

 

 

Projekto 37 straipsniu keičiamo BVK 91 straipsnio 1 dalies 7 ir 8 punktuose po žodžių „parvykti į namus“ įrašytini žodžiai „esančius Lietuvos Respublikos teritorijoje“ (kaip to paties BVK straipsnio 1 dalies 6 punkte ir 2 dalyje, taip pat projekto 13, 46, 47, 59 ir 86 straipsniais keičiamuose BVK 55, 104, 105, 130 ir 182 straipsniuose).

Analogiškai taisytini ir projekto 66 straipsniu keičiamo BVK 140 straipsnio 1 dalies 9 ir 10 punktai.

Pritarti

Atitinkamai patobulinti BVK 140 str. 1 dalies 8 ir 9 p.

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

46, 51

 

 

Sunumeruotinos pirmosios projekto 45 ir 50 straipsnių dalys

Pritarti

 Projekto 46 straipsniu keičiamas BVK 102 straipsnis išdėstytas  visa redakcija.

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11 Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

51

2

 

Atsižvelgiant į projekto 18, 23, 24, 25, 27, 28, 32, 33, 66, 67, 68 ir 71 straipsniais teikiamus BVK 60, 73, 74, 75, 79, 80, 85, 86, 140, 141, 142 ir 145 straipsnių pakeitimus, svarstytina, ar projekto 50 straipsnio 2 dalimi keičiamos BVK 112 straipsnio 5 dalies žodžiai „įsigyti maisto produktų ir būtiniausių reikmenų“ taip pat neturėtų būti pakeisti žodžiais „apsipirkti parduotuvėje“.

Pritarti

 

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

57

 

 

Atsižvelgiant į projekto 68, 70, 72 ir 82 straipsniais teikiamus BVK 142, 144, 146 ir 173 straipsnių pakeitimus, svarstytina, ar žodžių „karcerį, baudos ar drausmės izoliatorių“ nereikėtų išbraukti ir iš projekto 56 straipsniu keičiamo BVK 121 straipsnio 2 dalies 2 punkto.

Pritarti

 

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

63,58,79,

64

 

 

Projekto 61 straipsniu keičiamame BVK 133 straipsnyje vietoj žodžių „pensinio amžiaus“ įrašyti žodžiai „sulaukusiems valstybinės socialinio draudimo senatvės pensijos amžiaus“. Siūlytina analogiškai pakeisti ir projekto 57 straipsniu keičiamo BVK 125 straipsnio 2 dalį, taip pat šiuo projektu nekeičiamo BVK 148 straipsnio 2 dalį, taip pat patikslinti šiuo projektu nekeičiamo BVK 135 straipsnio 2 dalį.

Pritarti

 

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

66

 

 

Palyginus su projekto 21, 76 ir 82 straipsniais teikiamais BVK 69, 155 ir 173 straipsnių pakeitimais, manytina, kad žodžiai „ar kardomojo kalinimo vietų“ įrašytini ir į projekto 63 straipsniu keičiamo BVK 137 straipsnio 5 dalį, po žodžių „pataisos įstaigų“.

Pritarti

 

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

67

 

 

Projekto 64 straipsniu teikiamo BVK 1371 straipsnio 3 dalies 2 punkte šalia pataisos įstaigos minima ir kardomojo kalinimo vieta. Svarstytina, ar analogiškos formuluotės neturėtų būti ir to paties BVK straipsnio 2 dalyje 3 dalies 5 ir 8 punktuose ir 4 dalyje.

Pritarti iš dalies

Kadangi laisvės atėmimo bausmę nuteistieji atlieka tik pataisos įstaigose, BVK 64 str. 4 d. turėtų būti nurodyta, kad Individualus nuteistojo socialinės reabilitacijos planas turi būti sudaromas per 10 darbo dienų nuo nuteistojo atvykimo į pataisos įstaigą.

15.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

67, 82, 23, 66,

88

 

 

 

 

Projekto 64 straipsniu teikiamo BVK 1371 straipsnio 3 dalies 2 punkte vartojama formuluotė „pataisos įstaigos ar kardomojo kalinimo vietos gyvenamosiose patalpose, esančiose už įstaigos teritorijos ribų“. Projekto 76 straipsnio 1 dalimi keičiamoje BVK 155 straipsnio 2 dalyje vartojama formuluotė „už įstaigos teritorijos ribų esantys jos specialūs padaliniai (pusiaukelės namai)“. Projekto 21, 63 ir 82 straipsniais keičiamose BVK 69 straipsnio 3 dalyje, 137 straipsnio 5 dalyje ir 173 straipsnio 6 dalyje vartojama formuluotė „pataisos įstaigos [ar kardomojo kalinimo vietos] specialus padalinys (pusiaukelės namai)“. Svarstytina, ar iš tiesų yra reikalingos visos trys skirtingos formuluotės.

Pritarti

 

16.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

75

 

 

Projekto 71 straipsniu keičiamo BVK 145 straipsnio 1 dalyje teigiama, kad „Nuteistieji, atliekantys šio Kodekso 142 straipsnio 1 dalies 4 ir 5 punktuose nurodytas nuobaudas, kamerų tipo patalpose laikomi po vieną ir į darbą nevedami.“ Tačiau pažymėtina, kad BVK 142 straipsnio 1 dalies 5 punkte nėra kalbama apie kamerų tipo patalpas.

Pritarti

 

17.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

77

 

 

Projekto 15, 49, 73, 75, 76, 77 ir 81 straipsniais keičiamuose BVK 57, 111, 147, 154, 155, 156 ir 167 straipsniuose žodžiai „bendrasis lavinimas“ keičiami žodžiais „bendrasis ugdymas“. Tačiau pastebėtina, kad tai nėra padaryta BVK XI skyriaus ketvirtojo skirsnio pavadinime.

Pritarti

 

18.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

81

 

 

Projekto 75 straipsniu keičiamo BVK 154 straipsnio 1 dalyje žodžiai „laisvės atėmimo vietos ligoninėje“ keičiami žodžiais „laisvės atėmimo vietų ligoninėje“. Tačiau manytina, kad konkrečiai šioje formuluotėje žodis „vietos“ turėtų išlikti (žr. šiuo projektu nekeičiamą BVK 68 straipsnį, taip pat atsižvelgiant į tai, kad konkrečiai šiose nuostatose žodis „ligoninė“ vartojamas vienaskaita).

Pritarti

 

19.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-11

88

 

 

Projekto 82 straipsniu keičiamo BVK 173 straipsnio 4 dalyje teigiama, kad „Arešto, terminuoto laisvės atėmimo ir laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmes atliekantys nuteistieji gauna maistą pagal fiziologines mitybos normas ir, kiek tai įmanoma, atitinkantį jų religinius įsitikinimus“. Tačiau pažymėtina, kad Europos Tarybos ministrų komiteto rekomendacijos Nr. Rec(2006)2 „Dėl Europos kalėjimų taisyklių“ 22.1 punkte išlyga „kiek tai įmanoma“ nėra numatyta.

Nepritarti

Atsižvelgiant į egzistuojančių įvairių religijų ir religinių judėjimų gausą, valstybė negali prisiimti įsipareigojimų, kad nuteistiesiems tiekiamas maistas visiškai atitiktų jų religinius įsitikimus, tačiau kartu nustatoma pareiga sudarant šių asmenų valgiaraščius kiek įmanoma atsižvelgiant į asmens religinius įsitikimus parinkti atitinkamus maisto produktus, jei tai nereikalauja papildomų neproporcingai didelių kaštų ruošiant atitinkamą maistą ar įsigyjant maisto produktus.

20.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

94

 

 

1. Teisingumo ministerija siūlo, kad 15 straipsnio 3 dalis, 16 straipsnio 2,3 dalys, 24 straipsnio 2 dalis, 40 straipsnio 2 dalis, 41 straipsnio 2, 3 dalys, 70 straipsnio 2 dalis  įsigaliotų 2017 m. sausio 1 d.

2.  Pagal Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritarė, ir  teisės technikos aspektu patobulinus projektą, atitinkamai keitėsi projekto  straipsnių numeracija.

 

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

M. Dusevičius

V. Leknickas

(LukiškiųTI-K)

40

 

 

 

Didinti pasimatymų skaičių socialiniams ryšiams palaikyti laisvės atėmimo bausmę kalėjime atliekantiems asmenims.

Nepritarti

Pagal BVK 94 str. 7 d. nuteistiesiems socialiniams ryšiams palaikyti pataisos įstaigos direktoriaus arba jį pavaduojančio pareigūno nutarimu gali būti suteikiamas neribotas skaičius papildomų pasimatymų.

Be to, pagal BVK 140 str. 3 d. ne mažiau kaip pusę paskirtos bausmės laiko atlikę nuteistieji, kurių elgesys nekelia pavojaus aplinkiniams, gali būti perkelti iš kalėjimo į pataisos namus tęsti bausmės atlikimą.

2.

M. Dusevičius,

V. Leknickas,

P.Višniakovas

(Lukiškių TI-K)

 

39

 

 

 

Neriboti maksimalių sumų, už kurias nuteistieji gali apsipirkti.

Nepritarti

Atsižvelgiant į tai, kad nuteistieji yra maitinami visaverčiu ir fiziologines mitybos normas atitinkančiu maistu, papildomų maisto produktų įsigijimas susijęs tik su papildomu šių asmenų poreikių tenkinimu. Be to, nustatant nuteistųjų teisinės padėties standartus, atitinkamai siekiama mažinti pataisos įstaigų subkultūros apraiškas, skatinti spartesnį šių asmenų padarytais nusikaltimais  atsiradusios žalos atlyginimą nusikaltimų aukoms.

3.

K. Gurskas,

V. Leknickas

J. Juzėnas

(Lukiškių TI-K)

40

 

 

 

Netrumpinti trumpalaikių ir ilgalaikių pasimatymų laiko.

Nepritarti

Tarptautinės organizacijos ir žmogaus teisių stebėjimo institucijos (CPT, Seimo kontrolierių įstaiga ir kt.), akcentuoja būtinybę sudaryti sąlygas kuo dažniau (bet nebūtinai kuo ilgiau) nuteistiesiems palaikyti socialinius ryšius su laisvėje esančiais asmenimis. Atsižvelgiant į tai, BVK 55, 73, 74, 75, 79, 80, 85 ir 86 straipsniuose siūloma padidinti nuteistiesiems tenkančių ilgalaikių ir (ar) trumpalaikių pasimatymų skaičių.

4.

M.Dusevičius

(Lukiškių TI-K)

39

 

 

 

 Atsisakyti siūlymo, kad nuteistiesiems leidžiamų įsigyti maisto produktų, būtiniausių reikmenų ir kitų daiktų sąrašas nustatomas Pataisos įstaigų vidaus tvarkos taisyklėse.

Nepritarti

Kadangi šiuo metu nenustatytas aiškiai neapibrėžtas suimtųjų ir nuteistųjų asmeninių daiktų turėjimo ir naudojimo bausmės atlikimo metu teisinis reguliavimas Seimo kontrolierius rekomenduoja nustatyti aiškesnį nuteistiesiems leidžiamų perduoti, įsigyti ir turėti daiktų reglamentavimą.

Nuteistieji linkę įsigyti ir laikyti didelius kiekius ne pirmo būtinumo daiktų (pvz., draudžiamiems turėti daiktams gaminti ar juose slėpti), kurie, be kita ko, yra naudojami retai arba iš viso nenaudojami. Tokiu būdu sudėtinga užtikrinti suimtųjų ir nuteistųjų higienos reikalavimų laikymąsi ir elementarią gyvenamųjų patalpų, kurios panašėjo į daiktų sandėlius, tvarką. Be to, didelis daiktų kiekis tik dar labiau sumažina suimtųjų gyvenamųjų patalpų plotus, o tai lemia jų teisės į žmogiškas laikymo sąlygas pažeidimus. Esant dideliam daiktų kiekiui, taip pat sudėtinga atlikti gyvenamųjų patalpų ir daiktų apžiūras (patikrinimus), siekiant užkardyti teisės pažeidimus (narkotikų ir kitų draudžiamų daiktų turėjimą), vykdyti suimtųjų turimų daiktų apskaitą ir kontrolę. Todėl siekiama, kad būtų sudarytos palankios sąlygos nuteistiesiems turėti tik tuos daiktus, kurie jiems yra reikalingi atliekant laisvės atėmimo bausmę, kadangi Pataisos įstaigų vidaus tvarkos taisyklės gali būti greičiau keičiamos, atsižvelgiant į realius nuteistųjų poreikius turėti tam tikrų daiktų.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: negauta

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai.

            7.1. Sprendimas : Pritarti patobulintam Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso pakeitimo įstatymo projektui XIIP -3021(2) ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: Pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Julius Sabatauskas, Stasys Šedbaras.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA: Patobulintas  įstatymo XIIP-3021(2) projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Julius Sabatauskas