LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 524 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-04-19 Nr. XIVP-3646

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projektu siūloma pakeisti Administracinių nusižengimų kodekso (toliau- ANK) 524 straipsnio 1 dalį ir nustatyti administracinę atsakomybę už nacistinių, komunistinių simbolių, totalitarinių ar autoritarinių režimų simbolių (įskaitant prekių ir daiktų, kuriuose pavaizduoti nacistiniai, komunistiniai simboliai, totalitarinių ar autoritarinių režimų simboliai) gabenimą platinimo tikslais. Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas keliais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad straipsnio pavadinime nurodomas tik gabenimas, nors straipsnio tekste vartojama formuluotė „gabenimas platinimo tikslais“. Siūlytina straipsnio pavadinimą ir turinį derinti tarpusavyje.

Antra, siūloma nustatyti, kad atsakomybė būtų taikoma už „prekių ir daiktų, kuriuose pavaizduoti nacistiniai, komunistiniai simboliai, totalitarinių ar autoritarinių režimų simboliai, gabenimą platinimo tikslais“. Pastebėtina, kad daiktas yra platesnė sąvoka ir apima prekes, be to, prekė paprastai suprantama kaip objektas, skirtas parduoti, o platinimas gali būti tiek atlygintinas (pardavimas), tiek ir neatlygintinas, todėl svarstytina, ar žodis „prekes“ šiame kontekste nėra perteklinis ir ar jo nereikėtų atsisakyti.

Trečia, keičiamoje ANK normoje jau yra numatyta atsakomybė už nacistinių, komunistinių simbolių, totalitarinių ar autoritarinių režimų simbolių platinimą, kuri, manytina, yra pakankama. Pastebėtina, kad nustačius atsakomybę už gabenimą platinimo tikslais būtų neaišku, kaip reikėtų nustatyti, kad gabenimas buvo vykdomas išskirtinai siekiant daiktus platinti. Svarstytina, ar ši nuostata galėtų būti efektyviai įgyvendinama praktikoje ir ar siūlomas teisinis reguliavimas būtų proporcingas, nes manytina, kad įrodinėjimas, jog gabenama būtent platinimo tikslais, gali sukelti papildomą administracinę naštą subjektams, kurie turės rinkti įrodymus.

2.                   Atsižvelgiant į tai, kad Teisingumo ministerija formuoja valstybės politiką administracinių nusižengimų teisenos srityse, siūlytina dėl projektu siūlomo nustatyti teisinio reguliavimo gauti Vyriausybės išvadą.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M. Masteikienė, tel. (0 5) 209 6843, el. p. [email protected]

J. Meškienė, tel. (0 5) 209 6089, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. (0 5) 209 6842, el. p. [email protected]