LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ ĮSTATYMO NR. I-891

11 STRAIPSNIO PAKEITIMO

 ĮSTATYMo PROJEKTO

 

2022-10-31 Nr. XIVP-2184

Vilnius

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Vadovaujantis teisinio nuoseklumo ir aiškumo principais bei atsižvelgiant į projektu keičiamo Kelių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 3, 4, 15 dalyse, 4 straipsnio 2 ir 4 dalyse, 10 straipsnyje bei 11 straipsnio 3 dalyje vartojamą terminiją, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalyje vietoje žodžio „atkarpa“ vartotinas žodis „ruožas“. Be to, atkreipiame dėmesį, kad projekte siūloma vartoti sąvoką ,,urbanizuota teritorija“, kurios turinys nei projekte, nei keičiamame įstatyme nėra apibrėžtas. Šios sąvokos turinys yra atskleistas Teritorijų planavimo įstatymo 2 straipsnio 37 dalyje. Atsižvelgiant į tai, reikėtų papildyti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 22 dalį, kurioje nurodyti įstatymai, apibrėžiantys atitinkamų sąvokų turinį, įrašant Teritorijų planavimo įstatymą.

2.         Pastebėtina, kad nėra aiški projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalies nuostata „keliams ar jų atkarpoms, kurios natūroje (dėl užstatymo ar kitų priežasčių) neatitinka šio straipsnio 1 ir 2 dalyje nurodytų kelio juostos minimalių pločių <...>“. Siūlytina tikslinti projekto nuostatas atsisakant žodžio „natūroje“ ir nurodant, kad „keliams ar jų atkarpoms, kurie dėl užstatymo ar kitų priežasčių neatitinka šio straipsnio 1 ir 2 dalyje nurodytų kelio juostos minimalių pločių <...>“.

3.         Vadovaujantis keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies nuostatomis, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalies žodžių junginys „kelio juostos minimalių pločių“ keistinas žodžių junginiu „kelių juostos minimalaus pločio“.

4.         Atkreiptinas dėmesys, kad projekto aiškinamajame rašte yra nurodoma, kad „priėmus šį įstatymo pakeitimo projektą būtų sudarytos galimybės įteisinti kelius, kurie dėl dešimtmečius susiklosčiusių aplinkybių iki šio laiko neįregistruojami Nekilnojamojo turto registre“, tačiau projektu siūlomu teisiniu reguliavimu nustatoma galimybe įteisinti ne kelius, o „formuoti ir įteisinti siauresnes kelio juostas“. Pastebėtina, kad vadovaujantis keičiamo įstatymo 2 straipsnio 8 dalimi, kelio juosta yra žemės juosta, kurioje nutiestas arba tiesiamas kelias. Be to, vadovaujantis keičiamo įstatymo 6 straipsnio  3 ir 4 dalimis, keliai (o ne kelių juostos) yra traukiami atitinkamai į valstybinės ar vietinės reikšmės kelių sąrašus. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad Lietuvos automobilių kelių direkcija registruoja valstybinės reikšmės kelius Nekilnojamojo turto registre Lietuvos valstybės nuosavybės ir akcinės bendrovės Lietuvos automobilių kelių direkcijos patikėjimo teise.  Taigi, atsižvelgiant į išdėstytas aplinkybes, projekto nuostatos atitinkamai tikslintinos.

Be to, nuostata ,,formuojamos ir įteisinamos siauresnės kelio juostos“ tikslintina tuo aspektu, kad būtų aišku, ar siauresnės kelio juostos reiškia, kad jos būtų ,,įteisinamos“ faktiškai esančio pločio, ar ,,siauresnės“ reiškia tam tikrą kito dydžio kelio juostos plotį. Šiame kontekste svarbu paminėti, kad galiojančio keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog tuo atveju, jeigu nutiestas ar tiesiamas kelias kai kuriuose ruožuose (iškasose, pylimuose) netelpa nustatyto pločio juostoje, tai šios juostos ribos nustatomos ne arčiau kaip po metrą nuo pylimo pado, iškasos ar kelio griovių išorinių kraštų. Taigi, keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje yra nustatytos kelio juostų ribų nustatymo taisyklė, kai kelio juostos neatitinka minimalių kelio juostos pločio dydžių. Svarstytina, ar analogiška taisyklė neturėtų būti taikoma ir teikiamame įstatymo projekte nurodytu atveju.

5.         Pastebėtina, kad nėra aiškus projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalyje vartojamos sąvokos „įteisinti“ turinys. Projekto nuostatos tikslintinos pašalinant ši neaiškumą.

6.         Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją automobilių kelių plėtojimo, priežiūros ir naudojimosi jais srityje, svarstytina, ar dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo neturėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                            Dainius Zebleckis

 

 

 

M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]