LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. IX-884 2, 5, 6, 8, 14, 16, 26, 30 IR 31 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-832
2021-10-06 Nr. 109-P-44
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Matas Maldeikis, Liudas Jonaitis, Antanas Čepononis, Vytautas Gapšys, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. rugsėjo 17 d. |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime, tačiau atkreipiame dėmesį, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigalios Energetikos įstatymo Nr. IX-884 2, 6, 8, 131, 21, 22, 23, 24, 28 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 281 ir 282 straipsniais įstatymo Nr. XIII-3138 1 straipsnis, kuriuo keičiama Energetikos įstatymo 2 straipsnio 13 dalis. Taigi kaupimas nuo nurodytos datos nebus priskiriamas energetikos veiklai. Atsižvelgiant į tai, kartu su projektu turėtų būti teikiamas ir nurodyto įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas. |
Pritarti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: Negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, 2021 m. rugsėjo 29 d. raštas Nr. R2-(RPS)-5870. |
4 |
7 |
|
Dėl ataskaitos Europos Komisijai turinio Pareiga teikti ataskaitą Europos Komisijai ir ACER įtvirtinta Direktyvos 59 straipsnio 1 dalies i papunktyje. Papildomi reikalavimai ataskaitos turiniui įtvirtinti 59 straipsnio 2 dalies k ir i papunkčiuose .
Svarbu pažymėti, kad Europos Komisijai ir ACER bus teikiama ne visa Tarybos metinė ataskaita pagal visus Tarybos reguliuojamus sektorius ir veiklas, bet tik tas Tarybos funkcijas, kurios nustatytos Direktyvos (ES) 2009/73/EB (Dujų direktyvą) 41 straipsnyje ir Direktyvos 59 straipsnyje. Iš pateikiamos nuostatos atrodo, kad nustatytas imperatyvas teikti visą ataskaitą (ir šilumos, vandens, įrenginių techninės priežiūros klausimais), ko nereikalauja pastarosios direktyvos.
Atsižvelgus į tai siūlome pakeisti 8 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip: „15. Tarybos strateginio veiklos plano projektas skelbiamas viešai teisės aktų nustatyta tvarka. Pasibaigus kalendoriniams metams, Taryba per keturis mėnesius parengia praėjusių metų veiklos ataskaitą, kurioje, pateikiami strateginio veiklos plano įgyvendinimo rezultatai, nurodomi veiksmai, kurių imtasi šiame įstatyme ir kituose įstatymuose Tarybai priskirtoms funkcijoms vykdyti, pasiekti rezultatai, ir pateikia Respublikos Prezidentui, Seimui, Vyriausybei, o per šešis mėnesius šios ataskaitos dujų ir elektros sektorių dalis, kaip įtvirtinta Direktyvos (ES) 2009/73/EB 41 straipsnyje ir Direktyvos (ES) 2019/944 59 straipsnyje – Europos Komisijai ir Europos Sąjungos Energetikos reguliavimo institucijų bendradarbiavimo agentūrai (ACER), veikiančiai pagal Reglamentą (ES) 2019/942 (toliau – Energetikos reguliavimo institucijų bendradarbiavimo agentūra). Veiklos ataskaitoje Taryba taip pat nurodo veiksmus, kurių imtasi šiame įstatyme ir kituose įstatymuose Tarybai priskirtoms funkcijoms vykdyti, ir pasiektus rezultatus. Taryba ataskaitas paskelbia savo interneto svetainėje. Tarybos finansinį ir veiklos auditą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė.“ |
Apsispręsti pagrindiniame komitete. |
|
2. |
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, 2021 m. rugsėjo 29 d. raštas Nr. R2-(RPS)-5870. |
6 |
|
|
Redakcinė pastaba dėl sąvokų vartojimo
Direktyvos 2 str. 1 d. 2 p.: „2) Didmeninis vartotojas – fizinis ar juridinis asmuo, kuris perka elektros energiją siekdamas ją perparduoti sistemoje, kurioje tas asmuo yra įsisteigęs, ar už jos ribų.“ EEĮ projekto 2 str. 34 d.: „34. Elektros energijos didmenininkas (toliau – didmenininkas) – asmuo, kuris perka elektros energiją siekdamas ją perparduoti Lietuvos Respublikoje ir (ar) už jos ribų.“ Gamtinių dujų įstatymo 2 str. 2 d.: „2. Didmeninis gamtinių dujų vartotojas (toliau – didmeninis vartotojas) – asmuo, išskyrus perdavimo sistemos operatorių, regioninės gamtinių dujų rinkos zonos operatorių ar skirstymo sistemos operatorių, perkantis gamtines dujas perparduoti.“
Pažymėtina, kad Elektros energetikos įstatymo projekte Direktyvos sąvoką „didmeninis vartotojas“ (angl. wholesale customer), kuri labiau atitinka didmeninio kliento sąvoką, buvo pasirinkta vadinti „elektros energijos didmenininku“. Atsižvelgus į Direktyvos 64 straipsnį ir į tai, kad Energetikos įstatymas yra tarpsektorinis teisės aktas, kuris yra taikomas ir gamtinėms dujoms (atsižvelgus į Gamtinių dujų įstatyme vartojamas sąvokas), siūlome patikslinti šią nuostatą ir ją išdėstyti taip: „1. Energetikos įmonės, vykdančios energijos ar energijos išteklių tiekimo veiklą, ne mažiau kaip penkerius metus saugo ir kompetentingoms valstybės institucijoms, tarp jų Tarybai, Konkurencijos tarybai ir Europos Komisijai, šių prašymu pateikia visų sandorių su elektros energijos didmenininkais ir didmeniniais gamtinių dujų vartotojais ir perdavimo sistemos operatoriais, sudarytų pagal elektros energijos ar dujų tiekimo sutartis ir elektros energijos ar dujų rinkos išvestines finansines priemones, duomenis.“ |
Apsispręsti pagrindiniame komitete. |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: Negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: Atsižvelgiant į tai, kad pritartus įstatymo projektui keistųsi visuomeninė elektros energijos kaina, siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui apsispręsti dėl įstatymo projekto Nr. XIVP-832.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas, Vytautas Gapšys.
Komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas
Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėja Agnė Gedraitytė