LIETUVOS RESPUBLIKOS
VAIKO TEISIŲ APSAUGOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO NR. I-1234 2 IR 50 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2023 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 2 straipsnio 16 dalį ir ją išdėstyti taip:
„16. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos šeimos stiprinimo įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybės garantuojamos teisinės pagalbos įstatyme, Lietuvos Respublikos apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatyme, Lietuvos Respublikos pagalbos nuo nusikalstamos veikos nukentėjusiems asmenims įstatyme ir 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas).“
· Seimo nariai: Linas Kukuraitis, Laima Nagienė, Vilija Targamadzė, Zenonas Streikus, Rima Baškienė, Algirdas Butkevičius, Tomas Tomilinas, 2023-06-21:
įterpti 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip, o projekto 2 ir 3 straipsnio numeraciją pakeisti į atitinkamą 3 ir 4:
2. Papildyti 29 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Vaikui, galimai nukentėjusiam nuo šio straipsnio 1 dalyje nurodytos nusikalstamos veikos ar smurto, už kurį nenumatyta baudžiamoji atsakomybė, ir jo atstovams pagal įstatymą turi būti teikiama reikalinga kompleksinė pagalba ir kita apsauga, kad vaikas, jo tėvai ar kiti jo atstovai pagal įstatymą galėtų atkurti sveikatą po patirtos fizinės ar psichinės traumos. Ši pagalba turi būti pradedama teikti nedelsiant ir turi būti teikiama, kol ji vaikui ir jo atstovams pagal įstatymą yra reikalinga. Vaikui, galimai patyrusiam seksualinį smurtą, ir jo tėvams ar kitiems atstovams pagal įstatymą papildomai teikiama valstybės finansuojama specializuota psichologinė pagalba, kurios teikimo tvarką nustato socialinės apsaugos ir darbo ministras kartu su sveikatos apsaugos ministru.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Komitetas dėl panašaus turinio nuostatos, numatytos iniciatorių teiktame projekte, jau buvo apsisprendęs. 2023-06-14 posėdyje buvo pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės nuomonei (nutarimas 2023-04-12 Nr. 261), ir šios nuostatos patobulintame projekte buvo atsisakyta.
Vyriausybės išvadoje pažymima, jog Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 29 straipsnio 6 dalyje jau yra išsamiai reglamentuota vaiko ir jo šeimos narių teisė į kompleksinę pagalbą, apimančią socialinės, sveikatos priežiūros, švietimo, psichologinės ir kitokios pagalbos priemones. Šis teisinis reguliavimas suteikia teisę gauti pagalbą ne tik seksualinio smurto atvejais, bet ir visais kitais nusikalstamų veikų prieš vaiką ir veikų, už kurias nenumatyta baudžiamoji atsakomybė, atvejais. Nustatyta, kad vaikui ir jo atstovams pagal įstatymą turi būti teikiama reikalinga kompleksinė pagalba ir užtikrinama kita apsauga, kad jie galėtų atkurti sveikatą po patirtos fizinės ar psichinės traumos, ir kad ši pagalba turi būti pradedama teikti nedelsiant ir teikiama, kol ji vaikui ir jo atstovams pagal įstatymą yra reikalinga. Atsižvelgiant į tai, kad Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme jau yra įtvirtintos visos vaikams, galimai nukentėjusiems nuo nusikalstamų veikų ir smurto, reikalingos pagalbos priemonės, darytina išvada, kad įstatyminis teisinis reguliavimas yra pakankamas.
Be to, atkreiptinas dėmesys, kad iniciatorių teikto projekto aiškinamajame rašte nurodoma, jog įstatymo įgyvendinimui papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės. Tačiau, jeigu būtų pritarta pasiūlymui, kyla abejonių dėl realaus šios nuostatos įgyvendinimo, nes lėšos valstybės finansuojamai specializuotai psichologinei pagalbai teikti nėra numatytos. Be to, abejotina, ar bus užtikrintas specialistų, teikiančių specializuotą psichologinę pagalbą, poreikis, – praktikoje dažnai pažymima psichologų, ypač teikiančių paslaugas vaikams ir paaugliams, stoka.
Pvz., 2021 m. atliktas tyrimas „Paslaugų šeimoms prieinamumo analizė“[1] dėl psichologų paslaugų prieinamumo parodė, jog šeimos, auginančios vaikus patiria stipriai išreikštą šių paslaugų poreikį/deficitą, tame tarpe psichologų konsultacijų vaikams. Konstatuota, kad tokio specialisto paslaugų, net jei ir yra galimybė gauti paslaugas nemokamai, reikia laukti gana ilgą laiką, nes ypač mažesniuose miesteliuose/kaimuose, atokiose vietovėse sunku pritraukti tokius specialistus, jie dažnai būna atvažiuojantys, nes sudėtinga rasti asmenį dirbti mažame miestelyje nuolat. Pastebėtas labai aštrus, sąlyginai masinis poreikis psichologo ir kitoms paslaugoms. Tai rodo ir mažą psichologų prieinamumą Lietuvos mastu.
Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 6 (komiteto pirmininko balsas lėmė sprendimą).
2 straipsnis. 50 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 50 straipsnio 1 dalį nauju 18 punktu:
„18) Lietuvos Respublikos valstybės garantuojamos teisinės pagalbos įstatymo nustatyta tvarka kreipiasi į Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybą dėl antrinės valstybės garantuojamos teisinės pagalbos suteikimo vaikui;“.
2. Buvusį 50 straipsnio 18 punktą laikyti 19 punktu.
3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Teikia:
Socialinių reikalų ir darbo komiteto vardu
Komiteto pirmininkas Justas Džiugelis
[1] 2021 m. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos užsakymu atliktas tyrimas „Paslaugų šeimoms prieinamumo analizė“, https://socmin.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/tyrimai/ministerijos-uzsakymu.