LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 488 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2022-10-17 Nr. XIVP-2161
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projektu siūloma ženkliai padidinti minimalius ir maksimalius baudų dydžius už Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 488 straipsnio 1 ir 2 dalyse numatytų administracinių nusižengimų padarymą. Atkreipiame dėmesį, kad ANK 488 straipsnyje dėstomos administracinių nusižengimų sudėtys nors ir nėra tapačios, tačiau savo turiniu yra panašios į administracinių nusižengimų sudėtis, įtvirtintas ANK 48 straipsnyje. ANK 488 straipsnis nustato atsakomybę už šauksmus, švilpimą, garsų dainavimą, grojimą muzikos instrumentais, kitokiais garsiniais aparatais ar kitus triukšmą keliančius veiksmus, o ANK 48 straipsnis – už Lietuvos Respublikos triukšmo valdymo įstatymo ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių triukšmo valdymą, nevykdymą ar pažeidimą, taip pat už savivaldybių tarybų patvirtintų triukšmo prevencijos viešosiose vietose taisyklių nesilaikymą. Projekto aiškinamojo rašto teiginys, kad „triukšmas yra viena didžiausių iš aplinkos kylančių grėsmių žmonių sveikatai“, suponuoja, jog sankcijų griežtinimas turėtų būti kompleksiškai orientuotas į abu šiuos ANK straipsnius, o ne tik į vieną iš jų. Kartu galima pastebėti, jog projekto aiškinamajame rašte apibūdintos veikos, kurios, pasak projekto rengėjų, turėtų būti baudžiamos griežčiau, teismų praktikoje[[1]] kvalifikuojamos ne tik pagal ANK 488 straipsnį, bet ir pagal ANK 48 straipsnį. Dėl to svarstytina, ar projektu nereikėtų keisti abiejų šių ANK straipsnių.
2. Projektu keičiamo ANK 488 straipsnio 1 ir 2 dalis siūlytina patikslinti, jose nurodant, kad šių administracinių nusižengimų subjektai yra ne tik įmonių, įstaigų ar organizacijų, kurių naudojamose patalpose padarytas nusižengimas, vadovai, bet ir kiti atsakingi asmenys. Mūsų nuomone, tam tikrais atvejais būtų neteisinga ir nepagrįsta bausti juridinio asmens vadovą už jo vadovaujamo juridinio asmens padalinyje keliamą triukšmą, jeigu tame padalinyje yra paskirtas už šio padalinio veiklą atsakingas asmuo (past. – tokiu atveju juridinio asmens vadovo veikoje kažin ar apskritai būtų galima įžvelgti kaltės elementą, jeigu vadovas de facto nekontroliuoja kasdienės juridinio asmens tam tikro padalinio veiklos). Taip pat akcentuotina, jog būtent toks administracinių nusižengimų subjektų sąrašas atitiktų susiformavusią ANK specialiosios dalies straipsnių konstravimo praktiką, pagal kurią šiais subjektais paprastai įvardijami tiek juridinių asmenų vadovai, tiek kiti atsakingi asmenys.
3. Projektu keičiamo ANK 488 straipsnio 1 ir 2 dalių tekstą, prasidedantį žodžiu „užtraukia“, reikėtų dėstyti iš naujos eilutės taip: „užtraukia baudą asmenims nuo <...> iki <...> ir įmonių, įstaigų ar organizacijų, kurių naudojamose patalpose padarytas nusižengimas, vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo <...> iki <...>“ (past. – formuluotė „ar kitiems atsakingiems asmenims“ vartotina tik tuo atveju, jeigu būtų pritarta šios išvados 2 pastabai).
4. Atsižvelgiant į tai, kad įmonės, įstaigos ar organizacijos patalpų faktinis turėjimas šių subjektų veiklai vykdyti turėtų būti labiau siejamas su išvestine daiktine teise į šias patalpas – jų valdymu (t.y., teise daryti ūkinį ir fizinį poveikį šioms patalpoms, o ne tik naudojimusi jomis), projektu keičiamo ANK 488 straipsnio 1 ir 2 dalis siūlytina patikslinti, vietoj žodžio „naudojamose“ jose įrašant žodį „valdomose“.
5. Projekto 1 straipsniu siūloma keisti daugiau nei pusę ANK 488 straipsnio dalių, todėl visas straipsnis turėtų būti dėstomas nauja redakcija.
Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,
laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas Dainius Zebleckis
S. Mikšys, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]
E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]
[1] Pvz., žr. Vilniaus miesto apylinkės teismo nutartį administracinio nusižengimo byloje Nr. II-60-486/2019. Šioje byloje asmuo buvo nubaustas už tai, „kad 2018 m. rugpjūčio 17 d., apie 23.47 val., N. P. būdamas UAB „Mariba“ vadovu neužtikrino, kad viešoje vietoje, šiai įmonei priklausančio kokteilių baro lauko terasoje, teikiant paslaugas nebūtų skleidžiamas asmenų poilsį trikdantis ir jų miego kokybę neigiamai veikiantis triukšmas, tai yra teikiant paslaugas per lauko terasoje pastatytas kolonėles buvo garsiai leidžiama muzika, kuri buvo girdima gretimo pastato bute“.