LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Audito komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS KONTROLĖS IR VIDAUS AUDITO ĮSTATYMO NR. IX-1253 2 IR 4 STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIIP-1352)
2018-04-25 Nr. 141-P-11
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė, komiteto pirmininko pavaduotojas Naglis Puteikis, komiteto nariai: Agnė Bilotaitė, Aušra Maldeikienė, Gintaras Vaičekauskas.
Komiteto biuras: vedėja Sigita Ščajevienė, patarėjos: Modesta Banytė, Laura Pranaitytė, Asta Rubežė, Jolanta Zibavičiūtė, padėjėja Lina Virgailytė.
Kviestieji asmenys: Valstybės kontrolierius Arūnas Dulkys, Valstybės kontrolieriaus pavaduotoja Daiva Bakutienė, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės ekonomikos audito departamento direktoriaus pavaduotoja Rasa Kudžmienė, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės ekonomikos audito departamento vyriausioji valstybinė auditorė Solveiga Naginevičiūtė, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės Audito plėtros departamento patarėjas Gediminas Švetkauskas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-11-21 |
2 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 2 straipsniu siūloma atsisakyti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 6–8 dalių, nustatančių viešojo juridinio asmens vyriausiojo buhalterio (buhalterio) arba apskaitos tarnybos vadovo atsakomybę už tinkamą finansų kontrolę. Siūloma nuostata diskutuotina. Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nurodoma, kad viešojo juridinio asmens vyriausiasis buhalteris (buhalteris) atsako už išankstinę finansų kontrolę. Atsižvelgiant į tai, iš projekto nuostatų lieka neaišku, kas būtų atsakingas už tinkamą apskaitos tvarkymo kontrolę, atsiskaitymų kontrolę ir pan. Antra, pažymėtina, kad vadovaujantis teisės aktų hierarchijos principais asmenų teisėms ir pareigoms įtakos turinčios taisyklės turi būti įtvirtintos įstatyme ir tik detalizuotos bei sukonkretintos poįstatyminiuose teisės aktuose. Atsižvelgiant į tai, pačiame įstatymo projekte turėtų būti numatyti esminiai viešojo sektoriaus subjektų buhalterių, atsakingų asmenų pareigų ir atsakomybių paskirstymo principai bei sąlygos, kurios poįstatyminiame teisės akte galėtų būti detalizuojamos ir konkretinamos. |
Pritarti iš dalies |
Žr. Audito komiteto pasiūlymą Nr. 1. |
2. |
Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-11-21 |
2 |
|
|
2. Projekto 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 7 dalyje nurodoma, kad „kai viešojo juridinio asmens apskaitą centralizuotai tvarko įstaiga, paskirta vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu arba Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymu, už einamosios ir paskesniosios finansų kontrolės vykdymą atsakingi asmenys paskiriami Vyriausybės nustatyta tvarka“. Atkreiptinas dėmesys, kad viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimo centralizuotai sprendimų tvarka nustatoma kartu teikiamame Buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574 10, 11 ir 14 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 103 straipsniu įstatymo projekte (reg. Nr. XIIIP-1351). Atsižvelgiant į tai, formuluotė „Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu arba“ brauktina kaip perteklinė. |
Pritarti |
Žr. Audito komiteto pasiūlymą Nr. 1. |
3. |
Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-11-21 |
2 |
|
|
3. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, koreguotina projekto straipsnių numeracija – vietoje „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“ rašytina „3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2018-03-28 |
|
|
|
|
Iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-1352 ir siūlyti pagrindiniam Komitetui jį tobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės delpartamento pastabas. |
Pritarti |
|
2. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2018-03-28 |
|
|
|
|
pasiūlyti pagrindiniam Komitetui įstatymo projektą Nr. XIIIP-1352 sujungti su Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo Nr. IX-1253 2, 3, 6, 10 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-1465. |
Nepritarti |
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo Nr. IX-1253 2, 3, 6, 10 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-1465, kurio siūloma tobulinti vidaus kontrolės ir vidaus audito reglamentavimą, konceptualiai nesprendžia vidaus kontrolės mechanizmo įteisinimo viešajame sektoriuje ir tik iš dalies įgyvendina Valstybės kontrolės 2017 m. kovo 29 d. valstybinio audito „Ar sudarytos sąlygos viešojo sektoriaus vidaus kontrolės sistemai efektyviai veikti“ ataskaitoje pateiktas rekomendacijas, siūlomas grąžinti iniciatoriams tobulinti, o įstatymo projekto Nr. XIIIP-1352 nuostatos, susijusios su buhalterinės apskaitos centralizavimu procesu, turi įsigalioti 2018 m. birželio 1 d., siūloma įstatymų projektų Nr. XIIIP-1352 ir XIIIP-1465 nesujungti. |
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: iš esmės pritarti patobulintam Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo Nr. IX-1253 2 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1352 ir komiteto išvadai.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Audito komitetas, 2018-04-25 |
2 |
|
|
|
Argumentai: Seimo Audito komitetas 2017 m. gruodžio 13 d. priėmė sprendimą daryti įstatymo projekto Nr. XIIIP-1352 svarstyme pertrauką ir jį svarstyti kartu su Vyriausybės pateiktu Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo Nr. IX-1253 2,3,6,10 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-1465, kuriuo siūloma tobulinti vidaus kontrolės mechanizmą. Pažymėtina, kad įstatymo projektas Nr. XIIIP-1352 buvo teiktas kartu su įstatymų projektais, kuriais siekiama didinti viešojo sektoriaus efektyvumą ir aiškiau reglamentuoti viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos tvarkymą, kai viešojo sektoriaus subjektų apskaita tvarkoma centralizuotai ir sukurti teisinius pagrindus valstybės institucijų ir įstaigų vidaus administravimo funkcijas atlikti centralizuotai, kurie Seime priimti 2017 m. gruodžio 19 d. ir įsigalios 2018 m. birželio 1 d. Kai viešojo sektoriaus subjekto apskaita bus tvarkoma centralizuotai, buhalterinės apskaitos organizavimo tvarką nustatys Vyriausybė. Buhalterinės apskaitos tvarkos apraše bus numatomos atsakomybės, o rašytinėje sutartyje, kurią sudaro viešojo sektoriaus subjektas, kurio apskaita tvarkoma centralizuotai, ir centralizuotai apskaitą tvarkanti biudžetinė įstaiga, numatomos nuorodos į buhalterinės apskaitos tvarkos aprašo punktus. Atsižvelgiant į tai, kad Seimo Audito komitetas priėmė sprendimą Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo Nr. IX-1253 2,3,6,10 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1465 grąžinti iniciatoriams tobulinti, nes įstatymo projektas Nr. XIIIP-1465 tik iš dalies įgyvendina Valstybės kontrolės 2017 m. kovo 29 d. valstybinio audito „Ar sudarytos sąlygos viešojo sektoriaus vidaus kontrolės sistemai efektyviai veikti“ ataskaitoje pateiktas rekomendacijas ir iš esmės konceptualiai nesprendžia vidaus kontrolės mechanizmo reglamentavimo viešajame sektoriuje, bei įvertinti vienos iš vidaus kontrolės sudedamųjų dalių – finansų kontrolės, reguliavimo apimtį ir tikslingumą Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatyme, atsižvelgiant į tai, kad finansų kontrolė išsamiai detalizuota poįstatyminiuose teisės aktuose (Finansų ministro įsakymas 2003-05-08 Nr. 1K-123 „Dėl Minimalių finansų kontrolės reikalavimų patvirtinimo“ ir 2005-05-25 Nr. 1K-170 „Dėl Viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo taisyklių patvirtinimo), ir į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastebėjimus, kad įstatymo projekte turėtų būti numatyti esminiai viešojo sektoriaus subjektų atsakingų asmenų pareigų ir atsakomybių paskirstymo principai bei sąlygos, kurios poįstatyminiame teisės akte detalizuojamos ir konkretinamos, siūloma įstatymo projekte palikti minimalias nuostatas dėl finansų kontrolės ir tikslinti įstatymo projekto 2 straipsnį, kuriuo keičiamas galiojančio įstatymo 4 straipsnis. Atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 5 dalies nuostatą, atsižvelgiant į tai, kad pagal galiojančius teisės aktus viešieji juridiniai asmenys sudaro finansines ir biudžeto vykdymo ataskaitas. Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį, kuriuo keičiamas galiojančio įstatymo 4 straipsnis ir jį išdėstyti taip: Pasiūlymas: Pakeisti 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „4 straipsnis. Finansų kontrolės tikslai ir veikimas 1. Finansų kontrolės, kaip vidaus kontrolės sistemos dalies, tikslas – užtikrinti, kad valstybės ir savivaldybių turto valdymas, naudojimas, apsauga bei disponavimas juo, viešojo juridinio asmens sutartiniai įsipareigojimai tretiesiems asmenims atitiktų teisėtumo bei patikimo finansų valdymo principus. 2. Viešojo
juridinio asmens vadovas 3. Finansų kontrolė viešajame juridiniame asmenyje atliekama atsižvelgiant į jo vadovo patvirtintas finansų kontrolės taisykles, viešojo juridinio asmens veiklos ypatumus, apskaitos ir informacinę sistemą bei turto apsaugos būklę.
|
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Ingrida Šimonytė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė
(Komiteto biuro patarėja Jolanta Zibavičiūtė)