LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Audito komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS KONTROLĖS IR VIDAUS AUDITO ĮSTATYMO NR. IX-1253 2 IR 4 STRAIPSNIŲ

PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIIP-1352)

 

2018-04-25  Nr. 141-P-11

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė, komiteto pirmininko pavaduotojas Naglis Puteikis, komiteto nariai: Agnė Bilotaitė, Aušra Maldeikienė, Gintaras Vaičekauskas.

Komiteto biuras: vedėja Sigita Ščajevienė, patarėjos: Modesta Banytė, Laura Pranaitytė, Asta Rubežė, Jolanta Zibavičiūtė, padėjėja Lina Virgailytė.

Kviestieji asmenys: Valstybės kontrolierius Arūnas Dulkys, Valstybės kontrolieriaus pavaduotoja Daiva Bakutienė, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės ekonomikos audito departamento direktoriaus pavaduotoja Rasa Kudžmienė, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės ekonomikos audito departamento vyriausioji valstybinė auditorė Solveiga Naginevičiūtė, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės Audito plėtros departamento patarėjas Gediminas Švetkauskas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-11-21

2

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 2 straipsniu siūloma atsisakyti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 6–8 dalių, nustatančių viešojo juridinio asmens vyriausiojo buhalterio (buhalterio) arba apskaitos tarnybos vadovo atsakomybę už tinkamą finansų kontrolę. Siūloma nuostata diskutuotina.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nurodoma, kad viešojo juridinio asmens vyriausiasis buhalteris (buhalteris) atsako už išankstinę finansų kontrolę. Atsižvelgiant į tai, iš projekto nuostatų lieka neaišku, kas būtų atsakingas už tinkamą apskaitos tvarkymo kontrolę, atsiskaitymų kontrolę ir pan.

Antra, pažymėtina, kad vadovaujantis teisės aktų hierarchijos principais asmenų teisėms ir pareigoms įtakos turinčios taisyklės turi būti įtvirtintos įstatyme ir tik detalizuotos bei sukonkretintos poįstatyminiuose teisės aktuose. Atsižvelgiant į tai, pačiame įstatymo projekte turėtų būti numatyti esminiai viešojo sektoriaus subjektų buhalterių, atsakingų asmenų pareigų ir atsakomybių paskirstymo principai bei sąlygos, kurios poįstatyminiame teisės akte galėtų būti detalizuojamos ir konkretinamos.

Pritarti iš dalies

Žr. Audito komiteto pasiūlymą Nr. 1.

2.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-11-21

2

 

 

2. Projekto 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 7 dalyje nurodoma, kad „kai viešojo juridinio asmens apskaitą centralizuotai tvarko įstaiga, paskirta vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu arba Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymu, už einamosios ir paskesniosios finansų kontrolės vykdymą atsakingi asmenys paskiriami Vyriausybės nustatyta tvarka“. Atkreiptinas dėmesys, kad viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimo centralizuotai sprendimų tvarka nustatoma kartu teikiamame Buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574 10, 11 ir 14 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 103 straipsniu įstatymo projekte (reg. Nr. XIIIP-1351). Atsižvelgiant į tai, formuluotė „Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu arba“ brauktina kaip perteklinė.

Pritarti

Žr. Audito komiteto pasiūlymą Nr. 1.

3.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-11-21

2

 

 

3. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, koreguotina projekto straipsnių numeracija – vietoje „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“ rašytina „3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2018-03-28

 

 

 

 

Iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-1352 ir siūlyti pagrindiniam Komitetui jį tobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės delpartamento pastabas.

Pritarti

 

2.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2018-03-28

 

 

 

 

pasiūlyti pagrindiniam Komitetui įstatymo projektą Nr. XIIIP-1352 sujungti su Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo Nr. IX-1253 2, 3, 6, 10 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-1465.

Nepritarti

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo Nr. IX-1253 2, 3, 6, 10 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-1465, kurio siūloma tobulinti vidaus kontrolės ir vidaus audito reglamentavimą, konceptualiai nesprendžia vidaus kontrolės mechanizmo įteisinimo viešajame sektoriuje ir tik iš dalies įgyvendina Valstybės kontrolės 2017 m. kovo 29 d. valstybinio audito „Ar sudarytos sąlygos viešojo sektoriaus vidaus kontrolės sistemai efektyviai veikti“ ataskaitoje pateiktas rekomendacijas, siūlomas grąžinti iniciatoriams tobulinti, o įstatymo projekto Nr. XIIIP-1352 nuostatos, susijusios su buhalterinės apskaitos centralizavimu procesu, turi įsigalioti 2018 m. birželio 1 d., siūloma įstatymų projektų Nr. XIIIP-1352 ir XIIIP-1465 nesujungti.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: iš esmės pritarti patobulintam Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo Nr. IX-1253 2 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1352 ir komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Audito komitetas,

2018-04-25

2

 

 

 

Argumentai:

Seimo Audito komitetas 2017 m. gruodžio 13 d. priėmė sprendimą daryti įstatymo projekto Nr. XIIIP-1352 svarstyme pertrauką ir jį svarstyti kartu su Vyriausybės pateiktu Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo Nr. IX-1253 2,3,6,10 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-1465, kuriuo siūloma tobulinti vidaus kontrolės mechanizmą. Pažymėtina, kad įstatymo projektas Nr. XIIIP-1352 buvo teiktas kartu su įstatymų projektais, kuriais siekiama didinti viešojo sektoriaus efektyvumą ir aiškiau reglamentuoti viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos tvarkymą, kai viešojo sektoriaus subjektų apskaita tvarkoma centralizuotai ir sukurti teisinius pagrindus valstybės institucijų ir įstaigų vidaus administravimo funkcijas atlikti centralizuotai, kurie Seime priimti 2017 m. gruodžio 19 d. ir įsigalios 2018 m. birželio 1 d. Kai viešojo sektoriaus subjekto apskaita bus tvarkoma centralizuotai, buhalterinės apskaitos organizavimo tvarką nustatys Vyriausybė. Buhalterinės apskaitos tvarkos apraše bus numatomos atsakomybės, o rašytinėje sutartyje, kurią sudaro viešojo sektoriaus subjektas, kurio apskaita tvarkoma centralizuotai, ir centralizuotai apskaitą tvarkanti biudžetinė įstaiga, numatomos nuorodos į buhalterinės apskaitos tvarkos aprašo punktus.

Atsižvelgiant į tai, kad Seimo Audito komitetas priėmė sprendimą Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo Nr. IX-1253 2,3,6,10 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1465 grąžinti iniciatoriams tobulinti, nes įstatymo projektas Nr. XIIIP-1465 tik iš dalies įgyvendina Valstybės kontrolės 2017 m. kovo 29 d. valstybinio audito „Ar sudarytos sąlygos viešojo sektoriaus vidaus kontrolės sistemai efektyviai veikti“ ataskaitoje pateiktas rekomendacijas ir iš esmės konceptualiai nesprendžia vidaus kontrolės mechanizmo reglamentavimo viešajame sektoriuje, bei įvertinti vienos iš vidaus kontrolės sudedamųjų dalių – finansų kontrolės, reguliavimo apimtį ir tikslingumą Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatyme, atsižvelgiant į tai, kad finansų kontrolė išsamiai detalizuota poįstatyminiuose teisės aktuose (Finansų ministro įsakymas 2003-05-08 Nr. 1K-123 „Dėl Minimalių finansų kontrolės reikalavimų patvirtinimo“ ir 2005-05-25 Nr. 1K-170 „Dėl Viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo taisyklių patvirtinimo), ir į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastebėjimus, kad įstatymo projekte turėtų būti numatyti esminiai viešojo sektoriaus subjektų atsakingų asmenų pareigų ir atsakomybių paskirstymo principai bei sąlygos, kurios poįstatyminiame teisės akte detalizuojamos ir konkretinamos, siūloma įstatymo projekte palikti minimalias nuostatas dėl finansų kontrolės ir tikslinti įstatymo projekto 2 straipsnį, kuriuo keičiamas galiojančio įstatymo 4 straipsnis. Atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 5 dalies nuostatą, atsižvelgiant į tai, kad pagal galiojančius teisės aktus viešieji juridiniai asmenys sudaro finansines ir biudžeto vykdymo ataskaitas.

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį, kuriuo keičiamas galiojančio įstatymo 4 straipsnis ir jį išdėstyti taip:

Pasiūlymas:

Pakeisti 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

4 straipsnis. Finansų kontrolės tikslai ir veikimas

1. Finansų kontrolės, kaip vidaus kontrolės sistemos dalies, tikslas – užtikrinti, kad valstybės ir savivaldybių turto valdymas, naudojimas, apsauga bei disponavimas juo, viešojo juridinio asmens sutartiniai įsipareigojimai tretiesiems asmenims atitiktų teisėtumo bei patikimo finansų valdymo principus.

2. Viešojo juridinio asmens vadovas, vadovaudamasis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintais minimaliais finansų kontrolės reikalavimais nustatyta tvarka sukuria ir prižiūri finansų kontrolės veikimą viešajame juridiniame asmenyje bei patvirtina viešojo juridinio asmens finansų kontrolės taisykles.

3. Finansų kontrolė viešajame juridiniame asmenyje atliekama atsižvelgiant į jo vadovo patvirtintas finansų kontrolės taisykles, viešojo juridinio asmens veiklos ypatumus, apskaitos ir informacinę sistemą bei turto apsaugos būklę.

4. Finansų kontrolės pagrindinės rūšys:

1) išankstinė finansų kontrolė – kontrolė, atliekama priimant arba atmetant sprendimus, susijusius su valstybės ir savivaldybės turto panaudojimu ir įsipareigojimais tretiesiems asmenims, prieš juos tvirtinant viešojo juridinio asmens vadovui. Išankstinės finansų kontrolės funkcija turi būti atskirta nuo sprendimų inicijavimo ir vykdymo;

2) einamoji finansų kontrolė – kontrolė, kurios paskirtis – užtikrinti, kad tinkamai ir laiku būtų vykdomi viešojo juridinio asmens sprendimai dėl valstybės ir savivaldybės turto panaudojimo ir įsipareigojimų tretiesiems asmenims;

3) paskesnioji finansų kontrolė – kontrolė po viešojo juridinio asmens sprendimų dėl valstybės ir savivaldybės turto panaudojimo ir įsipareigojimų tretiesiems asmenims vykdymo, kurios metu tikrinama, kaip yra atlikti veiksmai. Jos paskirtis – patikrinti, ar teisėtai ir pagal paskirtį naudojamos materialiosios, nematerialiosios ir finansinės vertybės, ar nebuvo teisės aktų, vadovų nurodymų pažeidimų bei piktnaudžiavimų. Paskesnioji finansų kontrolė numato priemones jos metu nustatytiems trūkumams pašalinti. Šios kontrolės negali atlikti valstybės tarnautojas ar darbuotojas, atsakingas už išankstinę finansų kontrolę.

5. Už išankstinę, einamąją ir paskesniąją finansų kontrolę yra atsakingi viešojo juridinio asmens vadovo paskirti valstybės tarnautojai arba darbuotojai. Kai viešojo juridinio asmens apskaitą tvarko apskaitos paslaugas teikianti įmonė, viešojo juridinio asmens vadovas paskiria darbuotoją atsakyti už šio straipsnio 6 dalyje nurodytą kontrolę bei atlikti veiksmus, nurodytus šio straipsnio 7 ir 8 dalyse.

6. Viešojo juridinio asmens vyriausiasis buhalteris (buhalteris) arba apskaitos tarnybos vadovas atsako už:

1) tinkamą apskaitos tvarkymo kontrolę;

2) atsiskaitymų kontrolę;

3) išankstinę finansų kontrolę, kurios metu nustatoma: ar ūkinės operacijos bus atliekamos neviršijant patvirtintų sąmatų ir ar atitinka patvirtintus asignavimus; ar ūkinės operacijos dokumentai yra tinkamai parengti ir ar ūkinė operacija yra teisėta.

7. Vyriausiasis buhalteris (buhalteris) arba apskaitos tarnybos vadovas, vykdydamas išankstinę finansų kontrolę, pasirašo arba atsisako pasirašyti atitinkamus dokumentus, leidžiančius atlikti ūkinę operaciją.

8. Vyriausiasis buhalteris (buhalteris) arba apskaitos tarnybos vadovas:

1) pasirašydamas ūkinės operacijos dokumentus, patvirtina, kad ūkinė operacija yra teisėta, dokumentai, susiję su ūkinės operacijos atlikimu, yra tinkamai parengti ir kad jai atlikti pakaks patvirtintų asignavimų lėšų;

2) ūkinės operacijos dokumentus grąžina juos rengusiam valstybės tarnautojui arba darbuotojui, jeigu išankstinės finansų kontrolės metu nustato, kad ūkinė operacija yra neteisėta arba kad jai atlikti nepakaks patvirtintų asignavimų, kad ūkinę operaciją pagrindžiantys dokumentai yra netinkamai parengti. Nustatęs šiuos faktus, vyriausiasis buhalteris (buhalteris) privalo atsisakyti pasirašyti ūkinės operacijos dokumentus ir, nurodydamas atsisakymo priežastis, apie tai raštu pranešti viešojo juridinio asmens vadovui, kuris gali atsisakyti tvirtinti ūkinę operaciją arba raštu nurodyti ją atlikti;

3) atlikdamas išankstinę finansų kontrolę, turi teisę be atskiro viešojo juridinio asmens vadovo nurodymo gauti iš viešojo juridinio asmens padalinių vadovų ir valstybės tarnautojų arba darbuotojų raštiškus ir žodinius paaiškinimus dėl dokumentų ūkinei operacijai atlikti parengimo ir ūkinės operacijos atlikimo bei dokumentų kopijas.

5. Už išankstinę finansų kontrolę atsako viešojo juridinio asmens vyriausiasis buhalteris (buhalteris) arba, kai viešojo juridinio asmens apskaita tvarkoma centralizuotai arba apskaitą tvarko apskaitos paslaugas teikianti įmonė, –viešojo juridinio asmens įgaliotas valstybės tarnautojas arba darbuotojas.

6. Už einamąją ir paskesniąją finansų kontrolę yra atsakingi viešojo juridinio asmens vadovo paskirti valstybės tarnautojai arba darbuotojai, išskyrus atvejus, kai viešasis juridinis asmuo ir viešojo juridinio asmens apskaitą tvarkanti apskaitos paslaugas teikianti įmonė susitaria kitaip.

74. Už finansų kontrolę atsako viešojo juridinio asmens vadovo paskirti valstybės tarnautojai arba darbuotojai. Kai viešojo juridinio asmens apskaitą centralizuotai tvarko biudžetinė įstaiga, paskirta vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu arba Lietuvos Respublikos buhalterinės Buhalterinės apskaitos įstatymu, už einamosios ir paskesniosios finansų kontrolės vykdymą kontrolę atsakingi asmenys paskiriami Vyriausybės nustatyta tvarka.

985. Siekdami užtikrinti patikimą finansų valdymą ir apskaitą bei tinkamą finansinės atskaitomybės atskaitomybę sudarymą, visi viešojo juridinio asmens padaliniai privalo laikytis viešojo juridinio asmens patvirtintų finansų kontrolės taisyklių.“

Pritarti

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Ingrida Šimonytė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                       Ingrida Šimonytė

 

 

 

 

 

(Komiteto biuro patarėja Jolanta Zibavičiūtė)