LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ŠVIETIMO IR MOKSLO KOMITETAS
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-1491 25, 71 IR 86 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
Įstatymo PROJEKTO NR. XIVP-3089
2023-11-15 Nr. 106-P-46
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Artūras Žukauskas, Komiteto pirmininko pavaduotoja Ieva Kačinskaitė-Urbonienė, Komiteto nariai: Dalia Asanavičiūtė, Eugenijus Jovaiša, Laima Nagienė, Aušrinė Norkienė, Beata Pietkiewicz, Edmundas Pupinis, Edita Rudelienė, Jurgita Šiugždinienė, Vilija Targamadzė, Švietimo ir mokslo komiteto biuro vedėja Lina Vingrytė, patarėjos Justina Paukštė, Rūta Steponėnienė, Deimantė Žegunė, padėjėja Girmantė Petrauskaitė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-09-20 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Sistemiškai vertinant projekto 1 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 25 straipsnio 1 dalies nuostatas ir projekto aiškinamojo rašto argumentus, galima daryti išvadą, kad projektu siūloma nustatyti, kad atliekant supaprastintus pirkimus gali būti ne nesilaikoma šio įstatymo 46 straipsnyje nustatytų reikalavimų, o gali būti nereikalaujama pažymų, patvirtinančių šio įstatymo 46 straipsnyje nurodytų tiekėjo pašalinimo pagrindų nebuvimą. Atsižvelgiant į tai bei siekiant teisinio aiškumo, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 25 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „šio įstatymo 46 straipsnyje nustatytų reikalavimų gali būti nesilaikoma“ reikėtų įrašyti žodžius „pažymų, patvirtinančių šio įstatymo 46 straipsnyje nurodytų tiekėjo pašalinimo pagrindų nebuvimą, nereikalaujama“. Taip pat pažymime, kad šioje dalyje vietoj žodžio „bendrojo“ įrašytinas žodis „bendrąjį“. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-09-20 |
2 |
|
|
2. Pastebėtina, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo ir projekto aiškinamojo rašto nuostatų nėra aišku, kodėl projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 71 straipsnio 6 dalies 8 punkte yra susiaurinamas perkančiųjų organizacijų ratas, nurodant, kad supaprastintų pirkimų atvejais neskelbiamų derybų būdu prekės, gaminamos ir (ar) naudojamos tik mokslinių tyrimų, eksperimentų, studijų ar eksperimentinės plėtros tikslais, kai norimo rezultato negalima pasiekti naudojant tokios pačios paskirties gaminius, galės būti perkamos ne visų perkančiųjų organizacijų, o tik jei perkančioji organizacija yra mokslo ir studijų institucija ir sutarties dalykas bus tiesiogiai susijęs su moksliniais tyrimais ir eksperimentine plėtra. Atkreiptinas dėmesys, kad, pavyzdžiui, nacionaliniai, valstybiniai ir savivaldybių muziejai savarankiškai ar bendradarbiaudami su mokslo ir studijų institucijomis, mokslinių tyrimų įstaigomis ar mokslininkais taip pat vykdo muziejaus rinkinių mokslinius ir kitus tyrimus (Muziejų įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 9 punktas; 9 straipsnio 2 dalies 9 punktas; 9 straipsnio 2 dalies 9 punktas). Lietuvos nacionalinė, audiosensorinė, apskrities viešoji bei savivaldybės bibliotekos taip pat gali atlikti mokslinius tyrimus ir eksperimentinę (socialinę, kultūrinę) plėtrą (Bibliotekų įstatymo 8 straipsnio 6 dalis; 81 straipsnio 3 dalis; 9 straipsnio 3 dalis; 10 straipsnio 3 dalis). Atsižvelgiant į išdėstytą, svarstytina, ar projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 71 straipsnio 6 dalies 8 punkte siūlomas įtvirtinti teisinis reguliavimas, kuriuo perkančioji organizacija susiaurinama iki mokslo ir studijų institucijos, yra pagrįstas. |
Pritarti |
Žiūrėti Komiteto pasiūlymą Nr. 1. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-09-20 |
2 |
|
|
3. Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgiant į tai, kad yra tik dvi mokslo ir studijų institucijų grupės – aukštosios mokyklos ir mokslinių tyrimų institutai, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 71 straipsnio 6 dalies 8 punkte vietoj žodžių „mokslo ir studijų institucija, kaip tai numato Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymas“ siūlome įrašyti žodžius „aukštoji mokykla arba mokslinių tyrimų institutas“. Taip pat siūlome šiame punkte vietoj žodžių „sutarties dalykas yra tiesiogiai susijęs“ įrašyti žodžius „perkamos prekės yra tiesiogiai susijusios“ (nes sutarties dalykas gali apimti ne tik perkamas prekes). |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-09-20 |
|
|
|
4. Projekto 2 ir 3 straipsnių pakeitimų esmėse brauktini žodžiai „Viešųjų pirkimų įstatymo“.
|
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-09-20 |
|
|
|
5. Turėtų būti patikslinta projekto 2 ir 3 straipsnių numeracija. |
Pritarti |
|
6. |
Teisingumo ministerijos Europos sąjungos teisės grupė, 2023-10-04 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 25, 71 ir 86 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3089 (toliau – Projekto) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame šias pastabas. Projekto 1 straipsniu keičiama Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 25 straipsnio 1 dalimi nustatoma, kad „[t]arptautinį ar supaprastintą pirkimą perkančioji organizacija atlieka šiame įstatyme nustatyta tvarka, išskyrus šio straipsnio 2, 3, 4 ir 5 dalyse nurodytus atvejus. Atliekant supaprastintus pirkimus šio įstatymo 46 straipsnyje nustatytų reikalavimų gali būti nesilaikoma, kai tiekėjas pateikia Europos bendrąjį viešųjų pirkimų dokumentą, o pažymų, patvirtinančių pašalinimo pagrindų nebuvimą, perkančioji organizacija iš tiekėjų reikalauti turi tik esant abejonėms dėl jų patikimumo“. Šioje nuostatoje minimas įstatymo 46 straipsnis perkelia 2014 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2014/24/ES dėl viešųjų pirkimų, kuria panaikinama Direktyva 2004/18/EB 57 straipsnį, kuris reguliuoja pašalinimo pagrindus. Viešųjų pirkimų įstatymo 17 straipsnio 1 dalis nustato, kad perkančioji organizacija užtikrina, kad vykdant pirkimą būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų. Nors Projekto nuostatomis siūlomam keisti supaprastintų pirkimų reguliavimui nėra taikoma Direktyva 2014/24/ES, tačiau pašalinimo pagrindų reguliavimas yra glaudžiai susijęs ir su lygiateisiškumo bei skaidrumo principų užtikrinimu. Atitinkamai, leidimas netaikyti įstatymo 46 straipsnyje įtvirtintų pašalinimo pagrindų supaprastintų pirkimų atveju galėtų lemti situacijas, kai pažeidžiami lygiateisiškumo ir skaidrumo principų reikalavimai, įtvirtinti Viešųjų pirkimų įstatyme, todėl pritariame Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2023-09-20 išvados Nr. XIVP-3089 1-ąjai pastabai. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
VŠĮ Centrinės projektų valdymo agentūros direktorė Lidija Kašubienė, 2023-09-28 |
1 |
|
|
Viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra (toliau – CPVA) susipažino su Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 25, 71 ir 86 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-3089 (toliau – Projektas) ir teikia jam šias pastabas bei pasiūlymus: 1. Dėl Projekto 1 straipsnio, kuriuo keičiamas Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – VPĮ) 25 straipsnis. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad [siūloma atliekant supaprastintus pirkimus atsisakyti pažymų, patvirtinančių tiekėjų pašalinimo pagrindų nebuvimą <...> o pažymų, patvirtinančių pašalinimo pagrindų nebuvimą, iš tiekėjų reikalauti tik esant abejonėms dėl jų patikimumo. Projekto 1 straipsniu, kuriuo keičiama VPĮ 25 straipsnio 1 dalis, numatoma nustatyti, jog VPĮ 46 straipsnyje nustatytų reikalavimų gali būti nesilaikoma, kai tiekėjas pateikia Europos bendrąjį viešųjų pirkimų dokumentą, o pažymų patvirtinančių pašalinimo pagrindų nebuvimą, perkančioji organizacija iš tiekėjų reikalauti turi tik esant abejonėms dėl jų patikimumo. Atkreiptinas dėmesys, kad VPĮ 46 straipsnis reglamentuoja viešuosiuose pirkimuose taikomus pašalinimo pagrindus, jų taikymo išimtis ir taikymo ypatumus, tuo tarpu Projekto aiškinamajame rašte nurodytų pažymų privalomą pateikimą reglamentuoja VPĮ 50 straipsnio 6 dalis, o įrodančius dokumentus nustato VPĮ 51 straipsnio 2 dalis. Taigi Projektu siūlomas nustatyti reguliavimas perkančiosioms organizacijoms apskritai panaikintų pareigą nustatyti pašalinimo pagrindus, bei atitinkamai sudarytų galimybę pirkimo sutartis sudaryti su tiekėjais, kurie yra padarę pažeidimus ar teisti už įvairias VPĮ 46 straipsnyje nurodytas nusikalstamas veikas, o Europos bendrojo viešųjų pirkimų dokumento ar bet kokių įrodančių dokumentų teikimas (esant abejonėms dėl tiekėjo patikimumo, ar jų nesant) apskritai prarastų prasmę. Atsižvelgiant į tai, siekiant aiškinamajame rašte nurodyto tikslo, siūlome keisti ne VPĮ 25 straipsnio nuostatas, nustatant kad gali būti netaikomas VPĮ 46 straipsnis, o keisti VPĮ 50 straipsnio 6 dalies ir (ar) VPĮ 51 straipsnio 2 dalies nuostatas, nustatant, jog supaprastintų pirkimų atveju gali būti netaikomas reikalavimas teikti pašalinimo pagrindų nebuvimą įrodančius dokumentus, nebent kiltų pagrįstų abejonių dėl tiekėjo atitikties pašalinimo pagrindams. Be to, atsižvelgiant į tai, kad pirkimo procedūrų metu perkančiosios organizacijos privalo vadovautis ir savo pasirengtomis pirkimo sąlygomis, kurios paprastai nustato ir įrodančių dokumentų teikimo sąlygas, siūlome nustatyti, kad galimybe supaprastintų pirkimų atveju pašalinimo pagrindų nebuvimą įrodančių dokumentų reikalauti tik kilus pagrįstoms abejonėms, perkančiosios organizacijos gali pasinaudoti tik tokiu atveju, jeigu tokią vertinimo tvarką jos yra nurodžiusios pirkimo dokumentuose. Atitinkamai siūlome įvertinti, ar tuo pačiu nereikėtų pakeisti (papildyti) ir VPĮ 35 straipsnio 2 dalies, reglamentuojančios pirkimo dokumentų turinį, nuostatų. Papildomai pažymėtina ir tai, kad pakeitus VPĮ 50 straipsnio 6 dalį arba VPĮ 51 straipsnio 2 dalies nuostatas, analogiška galimybe galėtų pasinaudoti ne tik pagal VPĮ pirkimus vykdančios perkančiosios organizacijos, bet ir perkantieji subjektai, pirkimus vykdantys pagal Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymą, atsižvelgiant į tai, kad pagal pastarojo įstatymo 59 straipsnio 1 dalį, jiems mutatis mutandis taikomos VPĮ 46, 47, 50, 51 straipsnio nuostatos. |
Spręsti pagrindiniam komitetui |
|
2. |
VŠĮ Centrinės projektų valdymo agentūros direktorė Lidija Kašubienė, 2023-09-28 |
3 |
|
|
Dėl Projekto 4 straipsnio, kuriuo keičiamas VPĮ 86 straipsnis. Šiuo metu galiojančios VPĮ redakcijos 86 straipsnio 7 dalies nuostatos nustato, kad „<...> Šio įstatymo 25 straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodytuose aprašuose nustatytais atvejais gali būti leidžiama žodžiu sudaryti supaprastinto pirkimo sutartis, kurių vertė ne didesnė kaip 15 000 Eur <...>“, t. y. iš esmės nustatoma, kad VPĮ 25 straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodytuose aprašuose gali būti nustatytos nuostatos, leidžiančios žodžiu sudaryti sutartis iki 15 000 eurų. Į šią formuluotę įterpus prekių ir paslaugų, kai jos yra skirtos moksliniams tyrimams ar eksperimentinei veiklai, pirkimus, Projektu siūloma formuluotė tampa neaiški, kadangi nėra aišku, kokiame teisės akte „gali būti leidžiama“ žodžiu sudaryti sutartį šių perkamų objektų pirkimo atvejais. Manytina, kad šiuo atveju VPĮ turėtų nustatyti kas yra leidžiama, o ne kas „gali būti leidžiama“, kadangi nėra atskiro aprašo prekių ir paslaugų, naudojamų moksliniams tyrimams ir eksperimentinei veiklai, viešiesiems pirkimams. Atitinkamai siūlome tikslinti keičiamą 86 straipsnio 7 dalies formuluotę, ją išdėstant taip: „7. Pirkimo sutartis
žodžiu gali būti sudaroma tik tada, kai supaprastinto pirkimo sutarties vertė
neviršija 5 000 Eur (penkių tūkstančių eurų) (be pridėtinės vertės mokesčio),
o prekių ir paslaugų, kai jos yra skirtos moksliniams tyrimams ar
eksperimentinei veiklai, pirkimų atvejais pirkimo sutartis žodžiu gali būti
sudaryta kai supaprastinto pirkimo sutarties vertė neviršija 15 000
(penkiolikos tūkstančių eurų) (be pridėtinės vertės mokesčio). Šio
įstatymo 25 straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodytuose aprašuose nustatytais
atvejais |
Spręsti pagrindiniam komitetui |
|
3. |
VŠĮ Centrinės projektų valdymo agentūros direktorė Lidija Kašubienė, 2023-09-28 |
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad Projektu siūlomi keitimai gali turėti įtakos jau vykstančioms pirkimo procedūroms, Projektą tikslinga papildyti nuostatomis, numatančiomis jog „Iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtos pirkimų procedūros tęsiamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nuostatas.“ |
Spręsti pagrindiniam komitetui |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Viešųjų pirkimų įstatymo NR. I-1491 25, 71 ir 86 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui NR. XIVP-3089 ir komiteto išvadoms.
6.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo Švietimo ir mokslo komitetas, 2023-11-15 |
2 |
|
|
Argumentai: Atsižvelginat į Seimo Teisės departamento pastabas, kad supaprastintų pirkimų atvejais neskelbiamų derybų būdu vykdo ne tik mokslo ir studijų institucijos, bet ir kitos valstybinės įstaigos, pažymint, kad tokius pirkimus reglamentuoja ne tik Mokslo ir studijų įstatymas, bet ir Technologijų įstatymas, kuriame įtvirtinta, kad kiti ūkio subjektai atskirai ar bendradarbiaudami su mokslo ir studijų institucijomis ir kt. vykdo mokslinius tyrimus, gali netekti galimybės vykdyti supaprastintų pirkimų atvejais neskelbiamų derybų būdu pirkimus, siūlo pakeisti Viešųjų pirkimo 71 straipsnio 6 dalies 8 punktą.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. 71 straipsnio pakeitimas Pakeisti Viešųjų pirkimų įstatymo 71 straipsnio 6 dalies 8 punktą ir jį išdėstyti taip: „8) prekės, gaminamos ir (ar) naudojamos tik mokslinių tyrimų, eksperimentų, studijų ar eksperimentinės plėtros tikslais, kai norimo rezultato negalima pasiekti naudojant kitus tokios pačios paskirties gaminius, ir perkamosios prekės yra tiesiogiai susijęs su moksliniais tyrimais ir eksperimentine plėtra;“ |
Pritarti |
|
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Laima Nagienė.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Artūras Žukauskas
Komiteto biuro patarėja Rūta Steponėnienė