Projekto

lyginamasis variantas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

INVESTICIJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1312 2, 4, 13, 156, 158 STRAIPSNIŲ IR KETVIRTOJO1 SKIRSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

2024 m.            d. Nr.

Vilnius

 

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Pripažinti netekusiomis galios 2 straipsnio 15, 16 ir 17 dalis.

15. Viešojo ir privataus sektorių partnerystė – valstybės arba savivaldybės institucijos ir privataus subjekto įstatymuose nustatyti bendradarbiavimo būdai, kuriais valstybės arba savivaldybės institucija perduoda jos funkcijoms priskirtą veiklą privačiam subjektui, o privatus subjektas investuoja į šią veiklą ir jai vykdyti reikalingą turtą, už tai gaudamas įstatymų nustatytą atlyginimą. Viešojo ir privataus sektorių partnerystės būdus nustato šis, Lietuvos Respublikos koncesijų ir kiti įstatymai.

16. Valdžios ir privataus subjektų partnerystė – viešojo ir privataus sektorių partnerystės būdas, kai privatus subjektas valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nustatytomis sąlygomis investuoja į valdžios subjekto funkcijoms priskirtas veiklos sritis ir šiai veiklai vykdyti reikalingą valstybės arba savivaldybės turtą ir vykdo tose srityse šiame įstatyme nustatytą veiklą, už kurią privačiam subjektui atlyginimą moka valdžios subjektas.

17. Valdžios subjektas – savivaldybės tarybos sprendimu savivaldybės vykdomoji institucija, kai privačiam subjektui perduodama savivaldybės funkcijoms priskirta veikla; Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimu – įgaliota valstybės institucija ar įstaiga, kai privačiam subjektui perduodama centrinės valdžios funkcijoms priskirta veikla.

 

2 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

5) vykdydami viešojo ir privataus sektorių partnerystėsvykdydami koncesijų koncesijos, išperkamosios nuomos (lizingo) bei valdžios ir privataus subjektų partnerystės – sutartis.“

 

3 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas

1. Pripažinti netekusiu galios 13 straipsnio 1 dalies 10 punktą.

10) privatūs subjektai turi teisę inicijuoti (pasisiūlyti įgyvendinti) viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektus Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka, o įgaliotos viešojo sektoriaus institucijos turi priimti sprendimus dėl siūlomų iniciatyvų;

2. Pakeisti 13 straipsnio 1 dalies 13 punktą ir jį išdėstyti taip:

13) laisvųjų ekonominių zonų įmonėms taikomos šio įstatymo 155 157 straipsnio 3 dalyje numatytos specialios investavimo ir verslo sąlygos;“.

 

4 straipsnis. Ketvirtojo1 skirsnio pakeitimas

Pakeisti ketvirtąjį1 skirsnį ir jį išdėstyti taip:

KETVIRTASIS1 SKIRSNIS

INVESTAVIMAS SUDARANT VALDŽIOS VIEŠOJO IR PRIVATAUS SUBJEKTŲ SEKTORIŲ PARTNERYSTĖS SUTARTIS BŪDAIS

 

151 straipsnis. Valdžios Viešojo ir privataus subjektų sektorių partnerystės sutarties samprata, būdai ir taikymo principai

1. Pagal valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį valdžios subjektas suteikia privačiam subjektui teisę vykdyti šio įstatymo 152 straipsnio 3 dalyje nustatytą veiklą, valdyti ir naudoti šiai veiklai vykdyti reikalingą valstybės arba savivaldybės turtą ir įsipareigoja mokėti privačiam subjektui atlyginimą už jo vykdomą veiklą, o privatus subjektas įsipareigoja vykdyti sutartyje nustatytą veiklą ir užtikrinti investicijas, kurių reikia šiai veiklai vykdyti ir jai vykdyti reikalingam turtui sukurti arba perduoto valdyti ir naudoti turto būklei pagerinti.

2. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties šalimis gali būti:

1) valdžios subjektas – šio įstatymo 2 straipsnio 17 dalyje nurodyti subjektai;

2) privatus subjektas – bet kokios teisinės formos juridinis asmuo, viešasis juridinis asmuo, išskyrus viešąjį ir privatų juridinius asmenis, kurie Lietuvos Respublikos valstybės skolos įstatymo nustatyta tvarka priskiriami prie valdžios sektoriaus, arba tokių asmenų grupė, iš kurios, valdžios subjektui priėmus sprendimą sudaryti valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį, gali būti reikalaujama įgyti tam tikrą teisinę formą. Privačiu subjektu gali būti ir užsienio juridinis asmuo arba kitas ūkio subjektas, įsteigtas pagal užsienio valstybės teisę ir neturintis juridinio asmens statuso, taip pat Lietuvos Respublikoje įsteigti Europos Sąjungos valstybėse narėse ir kitose Europos ekonominės erdvės valstybėse įsisteigusių įmonių filialai.

3. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartis turi būti rašytinė, sudaroma ne trumpesniam kaip 3 metų ir ne ilgesniam kaip 25 metų laikotarpiui vadovaujantis Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymu, šio skirsnio nuostatomis ir kitais teisės aktais. Kitos šio įstatymo nuostatos valdžios ir privataus subjektų partnerystei taikomos tiek, kiek jos neprieštarauja šiam skirsniui.

1. Viešojo ir privataus sektorių partnerystė suprantama kaip įstatymuose nustatytas viešojo sektoriaus subjekto (toliau – viešasis subjektas) ir privataus sektoriaus subjekto (toliau – privatus subjektas) ilgalaikis bendradarbiavimas, kai viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutartimis:

1) viešasis subjektas suteikia privačiam subjektui teisę vykdyti viešojo subjekto funkcijoms priskirtą veiklą ir (ar) teisę vykdyti ekonominę veiklą (toliau kartu – vykdoma veikla), kai vykdomos veiklos rezultato naudotojai yra visuomenė ar jos grupės arba viešasis subjektas;

2) privatus subjektas privačias lėšas investuoja į vykdomą veiklą ir (ar) jai vykdyti reikalingą turtą, prisiimdamas su perduodamos veiklos vykdymu susijusią riziką, už šios veiklos vykdymą iš viešojo subjekto gaudamas atlygį ir (ar) gaudamas ekonominės veiklos pajamų.

2. Viešojo ir privataus sektorių partnerystės būdai:

1) koncesija, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos koncesijų įstatyme;

2) valdžios ir privataus subjektų partnerystė, kaip tai apibrėžta šio įstatymo 153 straipsnyje.

3. Viešasis subjektas:

1) įgyvendinant valdžios ir privataus subjektų partnerystę valdžios subjektas, nurodytas šio įstatymo 153 straipsnio 2 dalies 1 punkte;

2) suteikiant koncesiją – atitinkamai Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba savivaldybės tarybos įgaliota suteikiančioji institucija, kaip ji suprantama pagal Koncesijų įstatymą.

4. Privatus subjektas:

1) įgyvendinant valdžios ir privataus subjektų partnerystę – privatus subjektas, nurodytas šio įstatymo 153 straipsnio 2 dalies 2 punkte;

2) suteikiant koncesiją – koncesininkas, kaip jis apibrėžtas Koncesijų įstatyme, arba koncesijos sutartiniams įsipareigojimams vykdyti koncesininko įsteigtas juridinis asmuo, jeigu reikalavimas įsteigti tokį asmenį nustatytas koncesininko atrankos dokumentuose.

5. Viešojo ir privataus sektorių partnerystei taikomi viešųjų finansų valdymą ir kontrolę reglamentuojantys teisės aktai.

6. Viešojo ir privataus sektorių partnerystė planuojama strateginio valdymo sistemą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatyta tvarka. Jei šių teisės aktų nustatyta tvarka rengiamas investicijų projektas, kurį planuojama įgyvendinti viešojo ir privataus sektorių partnerystės būdais, viešasis subjektas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo tvarka rengia viešojo ir privataus sektorių partnerystės – koncesijos arba valdžios ir privataus subjektų partnerystės – projektą.

7. Viešieji subjektai, atlikdami privataus subjekto atrankos procedūras ir vykdydami sudarytas viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutartis, turi užtikrinti, kad būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, efektyvumo ir skaidrumo principų.

 

152 straipsnis. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties sudarymo principai ir ypatumai Viešojo ir privataus sektorių partnerystės institucinės sistemos dalyviai

1. Valdžios ir privataus subjektų partnerystė taikoma, jeigu ji užtikrina efektyvų valstybės ir savivaldybės funkcijų įgyvendinimą, viešąjį interesą ir visuomenės poreikių tenkinimą.

2. Valdžios subjektas, prieš priimdamas sprendimą taikyti valdžios ir privataus subjektų partnerystę šiame įstatyme nustatytai veiklai vykdyti, privalo atlikti šios veiklos analizę, skaičiavimais pagrįsti šios partnerystės taikymo efektyvumą ir galimus trūkumus ir gauti šio straipsnio 12 dalyje nurodyto viešojo juridinio asmens išvadą dėl partnerystės projekto socialinės ekonominės naudos. Valdžios subjektas privalo įvertinti:

1) riziką, susijusią su veiklos perdavimu taikant valdžios ir privataus subjektų partnerystę;

2) valdžios ir privataus subjektų partnerystės ekonominius ir finansinius aspektus, palygindamas valdžios ir privataus subjektų partnerystės sąnaudas su sąnaudomis veiklą vykdant kitais įmanomais būdais;

3) valdžios ir privataus subjektų partnerystės naudą, palygindamas su nauda, gaunama taikant kitus įmanomus veiklos įgyvendinimo būdus, taip pat galimą žalą ir (arba) grėsmes ir jų įtaką visuomenės interesams;

4) turto, reikiamo valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nustatytai veiklai vykdyti, įskaitant šiam turtui priskirtą žemės sklypą, teisinį statusą.

3. Pagal valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį privačiam subjektui gali būti suteikta teisė vykdyti veiklą, susijusią su infrastruktūros, taip pat naujo arba jam perduoto valdyti ir naudoti valstybės ar savivaldybės turto projektavimu, statyba, rekonstravimu, remontu, atnaujinimu, valdymu, naudojimu ir priežiūra bei viešųjų paslaugų teikimu šiose srityse: transporto, švietimo, sveikatos ir socialinės apsaugos, kultūros, turizmo, viešosios tvarkos ir visuomenės apsaugos ir kitose įstatymų nustatytose valdžios subjekto veiklą ir funkcijas apimančiose srityse.

4. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties galiojimo laikotarpiu valdžios subjektas gali perduoti privačiam subjektui patikėjimo teise pagal patikėjimo sutartį arba panaudos teise pagal panaudos sutartį valdyti ir naudoti valstybės arba savivaldybės nekilnojamąjį turtą ir kitą turtą, reikiamą valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nustatytai veiklai vykdyti, išskyrus žemę. Nuosavybės teisė į perduotą valdyti ir naudoti valstybės arba savivaldybės turtą privačiam subjektui negali būti perduodama. Privatus subjektas šio turto negali naudoti valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nenustatytai veiklai vykdyti.

5. Jeigu privatus subjektas pagal valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį įsipareigoja sukurti naują turtą, šis turtas, pasibaigus sutarties galiojimui, nuosavybės teise perduodamas valstybei arba savivaldybei per valdžios subjektą. Jeigu valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nustatytai veiklai vykdyti reikalinga perduoti valstybės arba savivaldybės nekilnojamajam turtui priskirtą arba naujam turtui sukurti reikalingą valstybinę arba savivaldybės žemę, ši žemė valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties laikotarpiu privačiam subjektui išnuomojama be aukciono. Valstybinė arba savivaldybės žemė, reikalinga pagal valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį naujam turtui sukurti arba užstatyta pagal šią sutartį naujai sukurtu turtu, partnerystės sutarties laikotarpiu privačiam subjektui negali būti parduodama ar kitaip perleidžiama.

6. Privatus subjektas visam sutarties galiojimo laikotarpiui privalo apdrausti sukurtą naują arba pagal valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį valdžios subjekto jam perduotą valdyti ir naudoti valstybės arba savivaldybės turtą maksimalaus dydžio turto atkuriamosios vertės draudimu nuo visų galimų rizikos atvejų.

7. Pasibaigus valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties galiojimui, pagal šią sutartį privataus subjekto naujai sukurtas ir (arba) valdytas ir naudotas valstybės arba savivaldybės turtas grąžinamas valstybei arba savivaldybei per valdžios subjektą. Grąžinamo turto būklės kiekybiniai ir kokybiniai reikalavimai turi būti nustatyti valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje.

8. Viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo taisykles tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

9. Sprendimus dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo priima Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba savivaldybės taryba, o sprendimą dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės, pagal kurią valstybė prisiima didesnius kaip 58 000 000 eurų turtinius įsipareigojimus (įskaitant galimą civilinę atsakomybę, atsirandančią pagal valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį), priima Lietuvos Respublikos Seimas Lietuvos Respublikos Vyriausybės siūlymu.

10. Prieš sudarydami valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartis, valdžios subjektai privalo gauti Lietuvos Respublikos finansų ministerijos išvadą dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties projekto finansinių sąlygų vertinimo fiskalinės drausmės reikalavimų požiūriu. Lėšos, reikalingos valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartims įgyvendinti, gavus valstybės arba savivaldybių biudžetų projektus rengiančių institucijų išvadas, planuojamos vadovaujantis valstybės ir savivaldybių biudžetų rengimą, tvirtinimą ir vykdymą reglamentuojančiais teisės aktais.

11. Valstybės arba savivaldybės lėšų ir turto, reikalingų valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarčiai įgyvendinti, panaudojimą, taip pat valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarčių sudarymą ir įgyvendinimą teisės aktų nustatyta tvarka tikrina valstybės ir savivaldybės kontrolės institucijos.

12. Metodinę ir konsultacinę pagalbą rengiant ir įgyvendinant valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektus teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotas viešasis juridinis asmuo, kurio funkcijas nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Šioje dalyje nustatyta veikla yra finansuojama iš Lietuvos Respublikos finansų ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų ir (ar) kitų lėšų.

13. Paslaugos ir darbai, kuriems sudaroma valdžios ir privataus subjekto partnerystės sutartis, perkami vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymu arba Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymu.

1. Įgyvendinant viešojo ir privataus sektorių partnerystę pagal šį ir Koncesijų įstatymus dalyvauja:

1) Lietuvos Respublikos Vyriausybė, kuri nustato viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo tvarką ir priima sprendimus dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo, kai viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektą įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotas viešasis subjektas;

2) savivaldybės taryba, kuri priima sprendimus dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo, kai viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektą įgyvendina savivaldybės tarybos įgaliotas viešasis subjektas;

3) Lietuvos Respublikos finansų ministerija, kuri formuodama valstybės politiką viešųjų finansų valdymo srityje, organizuodama, koordinuodama ir kontroliuodama jos įgyvendinimą rengia viešojo ir privataus sektorių partnerystę reglamentuojančių teisės aktų projektus ir atlieka kitas teisės aktuose nustatytas funkcijas, susijusias su viešojo ir privataus sektorių partnerystės įgyvendinimu;

4) Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotas viešasis juridinis asmuo, kuris veikia kaip viešojo ir privataus sektorių partnerystės metodinės ir konsultacinės pagalbos kompetencijų centras, vykdantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytas veiklas;

5) valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, kurios atlieka su viešojo ir privataus sektorių partnerystės įgyvendinimu susijusias funkcijas (Viešųjų pirkimų tarnyba, Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė, Valstybės duomenų agentūra, Europos Sąjungos ar kitą tarptautinę finansinę paramą administruojantys viešieji juridiniai asmenys, kuriems įgaliojimai suteikti vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, savivaldybių kontrolės ir audito tarnybos);

6) kiti subjektai, išskyrus nurodytus šios dalies 1–5 punktuose, kurie įgyvendina viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektus ir vykdo viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutartis arba dalyvauja vykdant šias sutartis.

2. Šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodyto Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgalioto viešojo juridinio asmens veiklos finansuojamos iš Finansų ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų ir (ar) kitų lėšų.

3. Viešieji subjektai, rengiantys viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektus ir vykdantys viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutartis, finansų ministro nustatyta viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo ir viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarčių vykdymo ataskaitų rengimo tvarka šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytam Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotam viešajam juridiniam asmeniui privalo teikti informaciją, reikalingą viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo ir viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarčių vykdymo ataskaitoms parengti.

 

15³ straipsnis. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties turinys partnerystė

Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje turi būti nustatyta:

1) privataus subjekto valdžios sektoriui vykdoma veikla, atliekamų darbų ir (arba) teikiamų paslaugų pobūdis ir mastas;

2) investicijų šaltiniai ir numatomas investicijų dydis;

3) sutarties terminas ir jo pratęsimo sąlygos, jeigu dėl jų buvo susitarta;

4) sutartyje nurodytų darbų atlikimo terminai, jų pratęsimo sąlygos, paslaugų teikimo pradžios terminas ir jo pratęsimo sąlygos, jeigu dėl jų buvo susitarta;

5) aplinkybės ir sąlygos, kurioms esant valdžios subjektas, siekdamas užtikrinti nenutrūkstamą paslaugų teikimą ir (arba) darbų atlikimą, gali laikinai perimti ir (arba) perduoti tretiesiems asmenims kurios nors privataus subjekto (kada sutartį vykdo asmenų grupė) prievolės įgyvendinimą, jeigu kuris nors iš sutartį vykdančios grupės asmenų laikinai negali vykdyti šios prievolės pagal sutartį;

6) sutarties šalių teisė naudoti savo teises pagal valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį prievolių įvykdymui užtikrinti ir tokio naudojimo sąlygos;

7) privataus subjekto prievolių įvykdymo užtikrinimo būdai;

8) reikalavimas privačiam subjektui sudaryti jam perduoto valdyti ir naudoti valstybės ar savivaldybės turto arba naujai sukurto turto draudimo sutartis;

9) privataus subjekto atsakomybė už trečiųjų juridinių asmenų prievolių įvykdymą, jeigu privatus subjektas įsipareigojimams pagal sutartį vykdyti pasitelkia trečiuosius asmenis;

10) sutarties šalių teisės į turtą, t. y. privačiam subjektui perduoto valdyti ir naudoti valstybės arba savivaldybės turto valdymo ir naudojimo sąlygos, taip pat privataus subjekto sukurto naujo turto perdavimo valstybės arba savivaldybės nuosavybėn sąlygos;

11) kokybiniai ir kiekybiniai (tinkamumo) reikalavimai turtui, nurodomam valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje, ir teikiamoms paslaugoms;

12) rizikos, susijusios su valdžios ir privataus subjektų sutartyje nustatytais šalių įsipareigojimais, pasidalijimas tarp sutarties šalių;

13) sutarties šalių atsiskaitymų ir mokėjimų tvarka ir sąlygos;

14) sutarties šalių civilinė atsakomybė už privalomųjų sutarties sąlygų nevykdymą;

15) valdžios subjekto teisė kontroliuoti privataus subjekto įsipareigojimų vykdymą, susitarimas dėl įsipareigojimų vykdymo vertinimo ir informacijos teikimo tvarka;

16) sutarties galiojimo laikotarpiu nenumatytų įvykių sprendimo tvarka;

17) sutarties keitimo, jei tokia galimybė buvo numatyta konkurso sąlygose, ir nutraukimo sąlygos;

18) ginčų sprendimo tvarka.

1. Valdžios ir privataus subjektų partnerystė yra viešojo ir privataus sektorių partnerystės būdas, kai valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nustatytomis sąlygomis privatus subjektas vykdo valdžios subjekto funkcijoms priskirtas veiklas ir investuoja į šioms veikloms vykdyti reikalingą valstybės, savivaldybės ar jų kontroliuojamo juridinio asmens turtą, prisiimdamas visą arba didžiąją dalį su tokiomis veiklomis susijusios rizikos ir gaudamas už veiklų vykdymą atlygį, mokamą valdžios subjekto.

2. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties šalys:

1) valdžios subjektas – Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba savivaldybės tarybos įgaliota atitinkamai valstybės arba savivaldybės institucija ar įstaiga arba valstybės arba savivaldybės kontroliuojamas juridinis asmuo. Šiame punkte nurodyta juridinio asmens kontrole laikoma, kai vienas asmuo kontroliuoja kitą asmenį, tai yra kai jis tiesiogiai ar netiesiogiai:

a) turi daugumą tokio kontroliuojamo asmens išleistų akcijų ar kitokių nuosavybės vertybinių popierių arba

b) turi daugumą visų balsų, kuriuos suteikia kontroliuojamo asmens išleistos akcijos ar kitokie nuosavybės vertybiniai popieriai, arba

c) turi teisę paskirti ar išrinkti daugiau kaip pusę tokio kontroliuojamo asmens valdymo ar kito organo (išskyrus dalyvių susirinkimą) narių;

2) privatus subjektas – investuotojas arba valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarčiai vykdyti investuotojo įsteigtas juridinis asmuo, jeigu reikalavimas įsteigti tokį asmenį nustatytas privataus subjekto atrankos dokumentuose.

3. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektai gali būti konsoliduojami, jeigu įvertinus valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektų konsolidavimo poreikį ir galimybes nustatoma, kad planavimo dokumentuose nustatytiems tikslams pasiekti ir uždaviniams įvykdyti konsoliduojant valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektus pasiekiama didesnė valdžios ir privataus subjektų partnerystės taikymo socialinė ir ekonominė nauda, negu įgyvendinant pavienius valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektus. Iki priimant šio straipsnio 5 dalyje nurodytą sprendimą, valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektus konsoliduojantys valdžios subjektai turi pasirašyti bendradarbiavimo sutartį, kurioje turi būti nurodoma:

1) valdžios subjektas, kuris bus atsakingas už konsoliduoto valdžios ir privataus subjektų partnerystės projekto ir (ar) privataus subjekto atrankos dokumentų rengimą ir atrankos procedūros įvykdymą;

2) sprendimų, susijusių su konsoliduoto valdžios ir privataus subjektų partnerystės projekto parengimu ir įgyvendinimu, priėmimo tvarka, jeigu reikalingas bendras valdžios subjektų ar jų atstovų sprendimas;

3) sprendimų dėl konsoliduoto valdžios ir privataus subjektų partnerystės projekto įgyvendinimo derinimo tvarka, jeigu reikalingas individualus kiekvieno valdžios subjekto sprendimas;

4) privataus subjekto atrankos komisijos sudarymo, jos sprendimų derinimo ir priėmimo tvarka;

5) valdžios subjektų teisės ir pareigos vykdant valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį;

6) ginčų sprendimo tvarka;

7) bendradarbiavimo sutarties pabaiga.

4. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties trukmė negali būti trumpesnė negu 5 metai, skaičiuojant nuo jos įsigaliojimo sutartyje nustatytomis sąlygomis dienos, o ilgiau negu 5 metus trunkančios partnerystės sutarties maksimali trukmė neturi viršyti laikotarpio, kurio galėtų pagrįstai prireikti privačiam subjektui, kad būtų gauta investuoto kapitalo grąža ir atgautos investicijos, nustatytos valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje.

5. Sprendimą dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo tvarka priima Lietuvos Respublikos Vyriausybė, kai valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektą įgyvendina Vyriausybės įgaliotas valdžios subjektas, arba savivaldybės taryba, kai valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektą įgyvendina savivaldybės tarybos įgaliotas valdžios subjektas.

6. Valdžios subjektai, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo tvarka, privalo gauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos išvadą dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties poveikio valdžios sektoriaus deficitui ir skolai, taip pat šio įstatymo 15² straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodyto Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgalioto viešojo juridinio asmens išvadą dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės taikymo tikslingumo ir privataus subjekto atrankos dokumentų atitikties reikalavimams, nustatytiems šio viešojo juridinio asmens patvirtintuose viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo metodiniuose dokumentuose.

7. Privataus subjekto atranka vykdoma bei valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartis sudaroma vadovaujantis šiuo įstatymu, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymu arba Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymu.

 

154 straipsnis. Turto sukūrimas, perdavimas, valdymas ir grąžinimas vykdant valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį

1. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties galiojimo laikotarpiu valdžios subjektas privačiam subjektui gali perduoti patikėjimo teise pagal patikėjimo sutartį valdyti, naudoti ir disponuoti valstybei, savivaldybei ar valstybės arba savivaldybės kontroliuojamam juridiniam asmeniui nuosavybės teise priklausantį turtą, reikalingą valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nurodytai veiklai vykdyti. Privatus subjektas perduotą turtą gali naudoti tik valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nurodytai veiklai vykdyti.

2. Jeigu valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nurodytai veiklai vykdyti reikalinga valstybinė ar savivaldybės žemė, valstybinės ar savivaldybės žemės sklypai privačiam subjektui išnuomojami valstybinės ir savivaldybės žemės sandorių sudarymą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties galiojimo laikotarpiui. Valstybinė arba savivaldybės žemė, reikalinga pagal valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį naujam turtui sukurti arba užstatyta pagal šią sutartį naujai sukurtu turtu, valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties laikotarpiu privačiam subjektui negali būti parduodama ar kitaip perleidžiama nuosavybėn.

3. Privatus subjektas perduoto valstybės, savivaldybės ir (ar) valstybės arba savivaldybės kontroliuojamam juridiniam asmeniui nuosavybės teise priklausančio turto negali parduoti ar kitaip perleisti kitų asmenų nuosavybėn, jo įkeisti ar kitaip suvaržyti daiktinių teisių į jį, juo garantuoti, laiduoti ar kitu būdu juo užtikrinti savo ir kitų asmenų prievolių įvykdymo. Privačiam subjektui negali būti perduodama nuosavybės teisė į valstybės, savivaldybės ar valstybės arba savivaldybės kontroliuojamo juridinio asmens perduotą turtą.

4. Sprendimą dėl valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise priklausančio turto perdavimo privačiam subjektui patikėjimo teise pagal patikėjimo sutartį priima Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba savivaldybės taryba valstybės ir savivaldybių turto valdymą, naudojimą ir disponavimą juo reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka. Valstybei arba savivaldybei nuosavybės teise priklausantis turtas, perduodamas privačiam subjektui, nustatomas Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba savivaldybės tarybos sprendime dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo. Kai privačiam subjektui perduodamas valstybės arba savivaldybės kontroliuojamam juridiniam asmeniui nuosavybės teise priklausantis turtas, iki Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba savivaldybės tarybos sprendimo dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo priėmimo dienos turi būti priimtas šio juridinio asmens sprendimas dėl dalyvavimo įgyvendinant valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektą ir nuosavybės teise priklausančio turto perdavimo privačiam subjektui.

5. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje gali būti nurodytas privataus subjekto įsipareigojimas sukurti naują turtą, kuris valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties laikotarpiu nuosavybės teise gali priklausyti privačiam subjektui, jeigu tai neprieštarauja įstatymams, kuriuose nustatyta išimtinė valstybės nuosavybės teisė.

6. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarčiai pasibaigus, privataus subjekto naujai sukurtas, taip pat perduotas valstybės ar savivaldybės turtas perduodamas arba grąžinamas atitinkamai valstybei arba savivaldybei, o valstybės arba savivaldybės kontroliuojamam juridiniam asmeniui nuosavybės teise priklausantis turtas grąžinamas šiam juridiniam asmeniui.

7. Privataus subjekto naujai sukurtas arba perimtas valstybei, savivaldybei ar valstybės arba savivaldybės kontroliuojamam juridiniam asmeniui nuosavybės teise priklausantis turtas, išskyrus žemę ar kitą turtą, kuris nėra turto draudimo objektas, visam valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties laikotarpiui turi būti apdraustas nuo visų galimų drausti draudžiamųjų įvykių valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nustatytomis sąlygomis.

 

155 straipsnis. Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties turinys

Valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje turi būti nurodyta:

1) privataus subjekto atliekamų darbų ir (arba) teikiamų paslaugų pobūdis, mastas ir kitos sąlygos, apibūdinančios sutarties dalyką;

2) išankstinės sutarties įsigaliojimo sąlygos, jeigu tokių yra;

3) sutarties šalių teisės ir pareigos;

4) investicijų dydis, investicijų ir valdžios subjekto įsipareigojimų finansavimo šaltiniai;

5) sutarties terminas ir jo pratęsimo sąlygos, jeigu dėl jų buvo susitarta;

6) sutartyje nurodytų darbų atlikimo terminai, paslaugų teikimo pradžios terminas ir jų pratęsimo sąlygos, jeigu dėl jų buvo susitarta;

7) subtiekėjai, jeigu vykdant sutartį jie pasitelkiami, ir jų keitimo tvarka;

8) privataus subjekto atsakomybė už subtiekėjų ar kitų trečiųjų asmenų prievolių įvykdymą, jeigu privatus subjektas įsipareigojimams pagal sutartį vykdyti pasitelkia subtiekėjus arba trečiuosius asmenis;

9) aplinkybės ir sąlygos, kurioms esant valdžios subjektas, siekdamas užtikrinti nenutrūkstamą darbų atlikimą ir (arba) paslaugų teikimą, gali laikinai perimti ir (arba) perduoti tretiesiems asmenims kurios nors privataus subjekto (kai sutartis vykdoma kartu su subtiekėjais) prievolės vykdymą, jeigu kuris nors iš subtiekėjų laikinai negali vykdyti šios prievolės pagal sutartį;

10) reikalavimas privačiam subjektui įsteigti juridinį asmenį valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartiniams įsipareigojimams vykdyti, jeigu tai numatoma privataus subjekto atrankos dokumentuose;

11) privataus subjekto prievolių įvykdymo užtikrinimo būdai;

12) šalių teisės į turtą, kuris bus sukuriamas, perduodamas, valdomas, prižiūrimas, jo naudojimo sąlygos ir dėl to atsirandančios pareigos;

13) reikalavimas privačiam subjektui sudaryti jam perduoto valdyti ir naudoti valstybei, savivaldybei ar valstybės arba savivaldybės kontroliuojamam juridiniam asmeniui nuosavybės teise priklausančio turto arba naujai sukurto turto draudimo sutartis;

14) sutartyje nurodomiems turtui ir teikiamoms paslaugoms taikomi kokybiniai ir kiekybiniai (tinkamumo) reikalavimai;

15) rizikos, susijusios su valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nustatytais šalių įsipareigojimais, pasidalijimas tarp sutarties šalių;

16) teisių, pareigų ir rizikos pasidalijimas, kai įgyvendinami konsoliduoti valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektai;

17) sutarties šalių atsiskaitymų ir mokėjimų, taip pat baudų ir išskaitų taikymo tvarka ir sąlygos;

18) sutarties sąlygų peržiūros sąlygos ar pasirinkimo galimybės, jeigu tai numatoma;

19) sutarties šalių civilinė atsakomybė už privalomųjų sutarties sąlygų nevykdymą;

20) valdžios subjekto teisė kontroliuoti privataus subjekto įsipareigojimų vykdymą, susitarimas dėl įsipareigojimų vykdymo vertinimo ir informacijos teikimo tvarka;

21) sutarties galiojimo laikotarpiu nenumatytų aplinkybių sprendimo tvarka;

22) sutarties nutraukimo sąlygos;

23) ginčų sprendimo tvarka;

24) sutarties stebėsena ir ataskaitų teikimo tvarka;

25) informacijos apie sutarties sudarymą ir vykdymą viešinimo tvarka;

26) kitos Viešųjų pirkimų įstatyme, Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatyme arba Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatyme nurodytos sutarčių sąlygos.

 

5 straipsnis. Įstatymo ketvirtojo2 skirsnio 154–156 straipsnių pernumeravimas

Buvusius Įstatymo ketvirtojo2 skirsnio 154156 straipsnius laikyti atitinkamai 15615straipsniais.

 

6 straipsnis. 156 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 156 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Paraiška dėl stambaus projekto investicijų sutarties sudarymo teikiama, šio straipsnio 3 dalyje nustatytų sąlygų pagrindimas ir šių sąlygų pagrindimo, taip pat šio straipsnio 5 dalyje nurodytų interesų vertinimas atliekamas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos veiksmai užtikrinant stambaus projekto atitikties viešajai tvarkai, nacionaliniam saugumui, visuomenės saugumui ir (ar) sveikatos interesams vertinimą, rengiant, derinant, sudarant ar vykdant stambaus projekto investicijų sutartį, stambaus projekto investicijų sutarties vykdymo priežiūra atliekama, taip pat šio įstatymo 155 157 straipsnyje nustatytos specialios investavimo ir verslo sąlygos stambaus projekto investicijų sutartyje nurodytiems stambiems projektams įgyvendinti taikomos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.“

2. Pakeisti 156 straipsnio 4 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

4) stambaus projekto įgyvendinimo metu numatomos taikyti šio įstatymo 155 157 straipsnyje nustatytos specialios investavimo ir verslo sąlygos bei valstybės pagalbos teikimo sąlygos;“.

 

7 straipsnis. 158 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 158 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

1) organizuoja šio įstatymo 154 156 straipsnio 3 dalyje ir 154 156 straipsnio 5 dalyje nurodytų sąlygų vertinimą, teikia informaciją ir konsultuoja investuotoją stambaus projekto investicijų sutarties sudarymo ir vykdymo klausimais;“.

2. Pakeisti 158 straipsnio 7 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

1) kai viešojo administravimo subjektas nesilaiko terminų, nurodytų šio įstatymo 155 157 straipsnio 3 dalyje, ir (ar) vilkina administracinės paslaugos suteikimą ar individualaus administracinio akto, reikalingo stambiems projektams įgyvendinti, priėmimą;“.

 

8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. liepos 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir finansų ministras iki 2024 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėti rengti arba įgyvendinti valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektai rengiami ir įgyvendinami pagal teisės aktų, reglamentuojančių viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimą ir įgyvendinimą, nuostatas, galiojusias iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas