LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS PAĖMIMO VISUOMENĖS POREIKIAMS ĮGYVENDINANT YPATINGOS VALSTYBINĖS SVARBOS PROJEKTUS ĮSTATYMO NR. XI-1307 3, 4, 5, 7, 9, 12, 13 IR 15 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-06-26 Nr. XIVP-2770(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Pastebėtina, kad iš projekto 1 straipsniu keičiamo Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 3 dalies 3 punkte įtvirtinto teisinio reguliavimo nėra aišku, kokiu teisiniu pagrindu yra grindžiamas viešojo pirkimo pakartotinis neatlikimas neįvykusio viešojo pirkimo atveju, jei tam tikros prekės, paslaugos ar darbai turi būti perkami Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatas siūlytina tikslinti.
2. Iš projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 5 dalyje siūlomo nustatyti teisinio reguliavimo nėra aišku, kuris subjektas būtų įgaliotas priimti sprendimą paskirti šioje dalyje nurodomo valstybei nuosavybės teise priklausančio statinio patikėtinį. Kyla pagrįstų abejonių, ar vien tik projektą įgyvendinančios institucijos prašymas Nekilnojamo turto registro tvarkytojui būtų pakankamas pagrindas nustatyti statinio patikėtinį. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto svarstymo Aplinkos apsaugos komitete metu (Komiteto 2023-06-14 išvada Nr. 107-P-21) buvo pritarta keičiamo įstatymo 7 straipsnio 5 dalį papildyti nuostata „Sprendimą dėl visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype esančio statinio patikėtinio paskyrimo priima projektą įgyvendinančios institucijos vadovas arba jo įgaliotas suinteresuotos institucijos vadovas.“, tačiau kečiamo projekto redakcijoje šis pasiūlymas nėra įtvirtintas. Projektą reikėtų papildyti, nurodant subjektą kuris turėtų teisę paskirti projekte minėtų statinių patikėtinį.
3. Iš projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 5 - 11 dalių nuostatų nėra aišku, kokie objektai turėtų būti registruojami Nekilnojamojo turto registre, nes 5 dalyje nurodyta, kad registruojami tik statiniai, o 6 - 11 dalyje nurodyta, kad registruojami ne tik statiniai, bet ir (ar) įrenginiai. Atsižvelgiant į tai, minėtas projekto nuostatas reikėtų suderinti tarpusavyje.
4. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 7 dalies pirmajame sakinyje po žodžio „institucijos“ įrašytinas žodis „vadovas“. Atitinkamai tikslintinas šių projekto nuostatų antrasis sakinys, vietoj sakinio pradžios „Projektą įgyvendinanti institucija, priėmusi sprendimą perduoti visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype esančius statinius ir (ar) įrenginius valdyti, naudoti ir jais disponuoti patikėjimo teise, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas kreipiasi“ įrašant tokią sakinio pradžią „Projektą įgyvendinanti institucija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo perduoti visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype esančius statinius ir (ar) įrenginius valdyti, naudoti ir jais disponuoti patikėjimo teise priėmimo dienos kreipiasi“.
5. Iš projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 10 dalyje siūlomo nustatyti teisinio reguliavimo nėra aišku, kokiu būdu (nuomos, panaudos ar kt.) būtų suteikiama asmenims laikinai naudotis statiniais ir (ar) įrenginiais, paimtais iš tokių asmenų visuomenės poreikiams. Atsižvelgiant į tad, kad disponuojant, valdant ir naudojant valstybės turtą turi būti vadovaujamasi viešosios teisės principu, kuris reiškia, kad sandoriai dėl valstybei nuosavybės teise priklausančio turto gali būti sudaromi tik įstatymų nustatytais atvejais ir būdais, projekto nuostatą reikėtų patikslinti, nurodant, kokie konkrečiai sandoriai su aukščiau minėtais asmenimis gali būti sudaromi. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto svarstymo Aplinkos apsaugos komitete metu (Komiteto 2023-06-14 išvada Nr. 107-P-21) buvo pritarta keičiamo įstatymo 7 straipsnio 5 dalį papildyti nuostata „(išnuomoti, suteikti panaudai)“, tačiau kečiamo projekto redakcijoje šis pasiūlymas nėra įtvirtintas.
6. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje pateikta nuoroda „šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje“ tikslintina, vietoj skaičiaus „4“ įrašant skaičių „5“, nes, būtent, 5 straipsnio 2 dalyje yra nustatyta projekto nuostatose minima tvarka.
7. Siekiant suderinti įstatyme vartojamas sąvokas, projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalies paskutiniame sakinyje vietoj sąvokos „žemės paėmimu suinteresuota institucija“ įrašytina sąvoka „projektą įgyvendinanti institucija“.
8. Reikėtų atsisakyti projekto 8 straipsnio 2 dalies nuostatų kaip perteklinių, nes jomis keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje nedaromi jokie nauji pakeitimai. Atsisakius šios dalies projekto 8 straipsnio vienos struktūrinės dalies numeruoti nereikia.
9. Atkreiptinas dėmesys, kad Aplinkos apsaugos komitetas savo išvados (Komiteto 2023-06-14 išvada Nr. 107-P-21) dėl su teikiamu projektu susijusio Žemės įstatymo Nr. I-446 2, 10, 11, 12, 13, 22, 27, 30, 34, 35, 37, 39, 40, 41, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 straipsnių pakeitimo ir VI skyriaus papildymo 351 ir 352 straipsniais įstatymo projekto Nr. XIVP-2765 33 punkte pažymėjo, kad „Projekto 18 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 46 straipsnio 5 dalyje siūloma atsisakyti nuostatų, kad kai registruotosios pašto siuntos nepavyksta įteikti žemės sklypo, kurį numatoma paimti visuomenės poreikiams, savininkui ir (ar) kitam naudotojui, apie sprendimą pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą viešai paskelbiama viename iš nacionalinių ir viename iš žemės sklypo buvimo vietos laikraščių (jei toks leidžiamas). Vietoj skelbimo laikraščiuose siūloma nustatyti, kad tokia informacija skelbiama Nacionalinės žemės tarnybos interneto svetainėje. Nuostatos įvertintinos dėl atitikties teisėkūros efektyvumo principui, kuris reikalauja, kad teisės akte turi būti įtvirtinamos veiksmingiausiai ir ekonomiškiausiai teisinio reguliavimo tikslą leisiančios pasiekti priemonės. Manytina, kad informavimas paskelbiant Nacionalinės žemės tarnybos interneto svetainėje yra veiksmingesnis būdas informuoti nei skelbimai laikraščiuose, nes Nacionalinės žemės tarnybos puslapis būtų visuomet tas pats, todėl asmenims, manantiems, kad galėtų būti paskelbta tokia jiems aktuali informacija, užtektų pasitikrinti tik vienoje interneto svetainėje, kurioje informacija būtų talpinama ilgą laiką (nuolat būtų pasiekiama), kai nacionalinių bei vietos laikraščių yra ne vienas, jie leidžiami dažnai, tad tektų peržiūrėti ne vieną laikraščio numerį, taigi tikimybė, kad informacija pasieks asmenį, kuriam ji yra aktuali, yra mažesnė. Skelbimas Nacionalinės žemės tarnybos puslapyje būtų ekonomiškas – išlaidų nesusidarytų ar jos būtų menkos, palyginus su išlaidomomis skelbimams laikraščiuose. Civiliniame procese nuo 2011 metų taikomas procesinių dokumentų įteikimas paskelbiant pranešimą specialiame interneto tinklalapyje (žr. Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso, toliau – CPK, 130 straipsnio 2 dalį). Aptariamu ir panašiais atvejais, manome, kad tikslinga atsisakyti Žemės įstatymo nuostatų dėl informacijos skelbimo laikraščiuose ir apsiriboti paskelbimo Nacionalinės žemės tarnybos interneto svetainėje, atitinkamai tikslintinos ir su teikiamu projektu susijusio Lietuvos Respublikos žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo Nr. XI-1307 2, 4, 5, 7, 9, 12 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2770 analogiškos nuostatos dėl viešo paskelbimo spaudoje būdo, nustatytos Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje.“ Atkreiptinas dėmesys, kad šis komiteto sprendimas teikiamame projekte nėra įgyvendintas. Atsižvelgiant į tai, projektas pildytinas nauju straipsniu, kuriuo būtų atitinkamai tikslintinos keičiamo įstatymo 16 straipsnio 5, 6 ir 7 dalys.
10. Projekto 9 straipsnyje brauktina nurodyta išimtis „išskyrus šio straipsnio 2 dalis“, nes šis straipsnis antros dalies neturi.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]
M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]