LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS VALSTYBINĖS KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-1005 51 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-03-12 Nr. XIVP-3509

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 51 straipsnyje siūloma nustatyti, kad neetatiniams aplinkos apsaugos inspektoriams už darbą atliekant neetatinių aplinkos apsaugos inspektorių pareigas būtų apmokama, kad už jų darbo valandas būtų nustatytas Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos vyresniųjų specialistų minimaliojo mėnesinio darbo užmokesčio valandinis atlygis ir kad neetatinio aplinkos apsaugos inspektoriaus darbo krūvis per 3 mėnesius neviršytų 120 darbo valandų. Siūlomas reguliavimas vertintinas kaip sistemiškai nederantis su kitomis keičiamo įstatymo, Darbo kodekso bei Savanoriškos veiklos įstatymo nuostatomis dėl šių priežasčių.

                 Pirma, pagal keičiamo įstatymo 44 straipsnio nuostatas, neetatiniai aplinkos apsaugos inspektoriai yra visuomeniniais pagrindais veikiantys aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų pagalbininkai, t.y. jie vykdo veiklą neatlygintinai. Todėl siūlymas nustatyti jiems atlyginimą už darbą nedera su šio straipsnio nuostatomis.

                 Antra, pagal keičiamo įstatymo 46 straipsnio nuostatas, neetatiniai aplinkos apsaugos inspektoriai teikia pagalbą aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdančiai institucijai ir aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnams, t.y. jų veikla grindžiama savanoriškumo principu, o pagal Savanoriškos veiklos įstatymo 2 straipsnio 1 dalį, savanoriška veikla yra savanorio neatlyginamai atliekama visuomenei naudinga veikla.

                 Trečia, darbo atlygintinumo ir darbo krūvio (darbo laiko normos) nustatymas yra darbo santykių požymiai, kuriems esant jau turėtų būti sudaroma darbo sutartis, nes priešingu atveju, toks darbas būtų laikomas nelegaliu darbu (žr. Darbo kodekso 34 straipsnį). Kaip minėta, neetatiniai aplinkos apsaugos inspektoriai yra visuomeniniais pagrindais veikiantys aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų pagalbininkai, su kuriais darbo sutarys nėra sudaromos.

                 Ketvirta, pagal Darbo kodekso 141 straipsnio nuostatas, yra nustatomas minimalusis darbo užmokestis (minimalusis valandinis atlygis ar minimalioji mėnesinė alga), bet ne minimaliojo mėnesinio darbo užmokesčio valandinis atlygis. Kartu atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pagal Darbo kodekso 141 straipsnio 2 dalies nuostatas, minimalusis darbo užmokestis yra mažiausias leidžiamas atlygis už nekvalifikuotą darbą (nekvalifikuotu darbu laikomas darbas, kuriam atlikti nekeliami jokie specialūs kvalifikacinių įgūdžių ar profesinių gebėjimų reikalavimai), todėl Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos vyresniesiems specialistams iš principo negali būti nustatytas minimalusis darbo užmokestis, kuriuo būtų remiamasi nustatant neetatinių aplinkos apsaugos inspektorių atlygio dydį.

2.         Jeigu projektas būtų tobulinamas, atsižvelgiant į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 140 punktą (teisėkūros subjektas pirmą kartą keičiant teisės aktus dėl kitų priežasčių turi pareigą patikslinti nebeaktualias nuorodas), kartu reikėtų pakeisti keičiamame įstatyme vartojamas sąvokas, jas suderinant su 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojusio Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatyme apibrėžtomis sąvokomis, pavyzdžiui, sąvoka  „neįgalus“ keičiama sąvoka „asmuo su negalia“,  sąvokos ,,darbingumo lygis“ ir „specialiųjų poreikių lygis“ keičiami sąvoka ,,dalyvumo lygis“.

3.    Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 5 straipsnį aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę Lietuvos Respublikoje organizuoja Aplinkos ministerija ir į tai, kad neetatinių aplinkos apsaugos inspektorių darbo apmokėjimui būtų reikalingos papildomos valstybės biudžeto lėšos, siūlytume dėl projektu siūlomo nustatyti teisinio reguliavimo gauti Vyriausybės išvadą.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

J. Raškauskaitė, tel. +370 5 209 6842, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. +370 5 209 6850, el. p. [email protected]