LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ Į EUROPOS PARLAMENTĄ ĮSTATYMO NR. IX-1837 96 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4008

 

2019-12-11  Nr. 113-P-42

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Ričardas Juška, Vytautas Kamblevičius, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis Masiulis, Zenonas Streikus, Povilas Urbšys.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Eglė Jonevičienė, Rasa Mačiulytė, Ieva Lavišienė, Kristina Šimkutė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

Kviestieji asmenys: Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Laura Matjošaitytė, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro Okupacinių režimų veiklos tyrimų ir viešinimo skyriaus vedėja Kristina Burinskaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

      1.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-12

1

1,2

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.   Pagal teisės technikos taisykles projekto 1 straipsnio 1 ir 2 dalyse dėstant pakeitimo esmę po žodžio „Pakeisti“ išbrauktinas žodis „įstatymo“.

Pritarti

 

      2.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-12

1

1

 

2.   Projekto 1 straipsnio 1 dalimi siūloma keičiamo įstatymo 96 straipsnio 1 dalį, kurioje nustatyta kandidatų į Europos Parlamento narius pareiga viešai paskelbti apie savo bendradarbiavimą su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis, papildyti nuostata, kuria Vyriausiajai rinkimų komisijai būtų pavesta „dėl bendradarbiavimo faktų nustatymo“ kreiptis į „Lietuvos Respublikos kompetentingą instituciją, saugančią asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis, duomenis“, ir iki rinkimų dienos privalomai patikrinti visų kandidatų į Europos Parlamento narius duomenis.

Ši projektu siūloma nuostata nėra visiškai aiški ir turėtų būti patikslinta, aiškiau apibrėžiant, kokius būtent duomenis apie kandidatus patikrinti ir į kokią valstybės instituciją dėl to kreiptis privalo Vyriausioji rinkimų komisija. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 96 straipsnio 1 dalį kandidatas į Europos Parlamento narius privalo anketoje įrašyti duomenis apie savo bendradarbiavimą ne tik su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis (dėl kurio prisipažinę asmenys pagal Asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymą yra įrašyti į asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, įskaitą), bet ir su bet kurios kitos valstybės (išskyrus savo kilmės valstybę Europos Sąjungos narę) specialiosiomis tarnybomis. Atsižvelgiant į tai, Vyriausiosios rinkimų komisijos pareiga patikrinti kandidatų duomenis tikslintina šiais aspektais:

– institucijos, į kurią turėtų kreiptis Vyriausioji rinkimų komisija, apibrėžimas formuluote „sauganti asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis, duomenis“ yra teisiškai netikslus, nes Asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatyme yra numatytas asmenų prisipažinimas Lietuvos valstybei slapta bendradarbiavus tik su buvusios SSRS, o ne visų kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis;

– atsižvelgiant į projekto tikslą manytina, kad Vyriausiosios rinkimų komisijos pareiga „patikrinti duomenis“ turėtų apimti ne tik jos pareigą kreiptis į kompetentingą valstybės instituciją dėl prisipažinusiųjų asmenų įskaitos duomenų patikrinimo, bet ir pareigą patikrinti prieinamą, be kita ko, viešai paskelbtą informaciją apie neprisipažinusius Lietuvos valstybei asmenis, slapta bendradarbiavusius su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, tačiau iš projekto formuluočių tai nėra aišku;

– dėl minėtos instituciją apibrėžiančios formuluotės netikslumo neaišku, kokius būtent kandidatų duomenis turėtų patikrinti Vyriausioji rinkimų komisija – ar tik dėl slapto bendradarbiavimo su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, ar visus, kuriuos kandidatai pagal Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 96 straipsnio 1 dalį turi nurodyti kandidato anketoje, t. y. ir dėl bendradarbiavimo su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis;

– formuluotė „dėl bendradarbiavimo faktų nustatymo“ išbrauktina kaip perteklinė arba tikslintina, nes Vyriausioji rinkimų komisija bendradarbiavimo faktų nenustatinėtų ir neinicijuotų jų nustatymo, o tik patikrintų jau nustatytuosius.

Iš dalies pritarti

žr. argumentus ir Komiteto pasiūlymą Nr.  1.

      3.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-12

1

2

 

3.   Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 96 straipsnio 2 dalį siūloma papildyti nuostata, pagal kurią Vyriausioji rinkimų komisija, „paaiškėjus, kad tarp kandidatų į Europos Parlamento narius yra asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis“, turėtų nedelsdama „paviešinti tokią informaciją“.

Pažymėtina, kad pagal Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 96 straipsnio 2 dalį, jeigu kandidatas apie savo bendradarbiavimą su kitos valstybės specialiosiomis tarnybomis nenurodė ir galioja teismo sprendimas, kuriuo nustatytas juridinę reikšmę turintis faktas (arba šį faktą įstatymų nustatyta tvarka yra patvirtinęs pats kandidatas), kad šis asmuo ne pagal savo kilmės valstybės narės užduotis sąmoningai bendradarbiavo su kitos valstybės specialiosiomis tarnybomis (tarnyba), Vyriausioji rinkimų komisija jo neregistruoja kandidatu, o jeigu buvo jį įregistravusi, nedelsdama panaikina jo registraciją kandidatu. Atsižvelgiant į tai, vietoj projektu siūlomos nustatyti Vyriausiosios rinkimų komisijos pareigos „nedelsiant paviešinti“ paaiškėjusią informaciją apie tai, kad „tarp kandidatų į Europos Parlamento narius yra asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis“, nustatytina šios komisijos pareiga Teisės aktų registre ar savo interneto svetainėje paskelbti priimtą sprendimą atsisakyti registruoti asmenį kandidatu arba panaikinti kandidato registraciją dėl to, kad jis neįvykdė Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 96 straipsnio 1 dalyje nustatyto reikalavimo viešai paskelbti (nurodyti kandidato į Europos Parlamento narius anketoje) apie savo bendradarbiavimą su kitos valstybės specialiosiomis tarnybomis. Jeigu kandidatas apie savo bendradarbiavimą su šiomis tarnybomis nurodė kandidato anketoje, ši informacija turėtų būti paviešinta viešai paskelbiant anketos duomenis.

Jeigu projektu siūlomos nuostatos nebūtų atsisakyta, atkreiptinas dėmesys į šiuos jos aspektus:

– neaišku, kodėl turėtų būti viešinama paaiškėjusi informacija tik apie prisipažinusius asmenis, o ne apie visus bendradarbiavusius su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, juolab jeigu jie nėra prisipažinę Lietuvos valstybei;

– taip pat neaišku, kodėl turėtų būtų viešinama informacija tik apie slaptą bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, o ne su visų užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis;

– formuluotė „paaiškėjus, kad tarp kandidatų <...> yra asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus <...>, Vyriausioji rinkimų komisija nedelsiant paviešina tokią informaciją“ taisytina į „paaiškėjus, kad kandidatas <...> yra slapta bendradarbiavęs< ...>, Vyriausioji rinkimų komisija nedelsdama paviešina šią informaciją“.

Iš dalies pritarti

žr. argumentus ir Komiteto pasiūlymą Nr.  2.

Komitetas siūlo visais bendradarbiavimo su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis neatskleidimo atvejais numatyti vienodas pasekmes (išbraukimas iš kandidatų sąrašų), todėl atsisakoma nuostatos dėl anketų duomenų viešinimo.

      4.             

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos, 2019-10-29

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo Nr. I-28 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4007 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2019-11-28

 

 

 

*

Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4008 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas, kurioms Komitetas pritarė, ir Komiteto išvadą.

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4008(2) ir Komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2019-12-11

1

1

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą Nr. 2, straipsnio dalis patikslinta šiais aspektais:

1) atsižvelgiant į tai, kad vienintelėje Lietuvoje kompetentingoje institucijoje - Genocido ir rezistencijos tyrimo centre, yra kaupiami duomenys tik apie bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, būtent bendradarbiavimas su SSRS specialiosiomis tarnybomis įstatyme ir yra nurodomas (atsisakoma formuluotės „kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis“ ir kitų su kitomis valstybėmis susijusių nuostatų, nes to patikrinti nebūtų įmanoma);

2) Vyriausiajai rinkimų komisijai numatoma pareiga patikrinti ir kitus viešai prieinamus duomenis apie asmenis, kurie bendradarbiavo su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis (paprastai neprisipažinę asmenys, tačiau jų bendradarbiavimas su SSRS specialiosiomis tarnybomis fiksuotas, pavyzdžiui, teismo sprendimu ar kt.);

3) dalis patikslinama atsisakant perteklinių nuostatų ir pagal Seimo kanceliarijos dokumentų Departamento redakcines pastabas.

Neatsižvelgta į Teisės departamento pasiūlymą įstatyme įvardinti kompetentingą instituciją. Lietuvos Respublikoje kompetentinga institucija yra Genocido ir rezistencijos tyrimo centras, o ši jos kompetencija yra įvardinta specialiame šios įstaigos veiklą reglamentuojančiame įstatyme. Atsižvelgiant į teisėkūros tendencijas ir siekiant teisės ekonomiškumo, įstatymuose apskritai atsisakoma nurodyti konkrečius kompetentingų institucijų ar įstaigų pavadinimus. Taip pat neatsižvelgta  Teisės departamento pasiūlymą nustatyti VRK pareigą patikrinti viešai prieinamus kandidatų duomenis, nes neaišku ką konkrečiai tokiu atveju reikėtų tikrinti.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 96 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Kiekvienas kandidatas turi viešai paskelbti, jeigu ne pagal savo kilmės valstybės narės užduotis yra sąmoningai bendradarbiavęs su kitos valstybės buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, išskyrus kandidatus, kurie yra nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenantys kitų Europos Sąjungos valstybių narių piliečiai, bendradarbiavę su savo kilmės valstybės narės specialiosiomis tarnybomis (tarnyba). Tai kandidatas nurodo kandidato į Europos Parlamento narius anketoje. Vyriausiosios rinkimų komisijos leidžiamame plakate su kandidatų sąrašu prie kandidato pavardės turi būti pažymėta: „Ne pagal savo kilmės valstybės narės užduotis yra sąmoningai bendradarbiavęs su kitos valstybės buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis“. Dėl bendradarbiavimo faktų nustatymo Vyriausioji rinkimų komisija kreipiasi į Lietuvos Respublikos kompetentingą instituciją, saugančią asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su kitų valstybių buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, duomenis, ir iki rinkimų dienos privalomai šiuo aspektu patikrina visų kandidatų į Europos Parlamento narius duomenis.“

Pritarti

 

2.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2019-12-04

1

2

 

 

Argumentai:

Straipsnio dalyje taip pat patikslinama, kad kandidatas turi pareigą atskleisti bendradarbiavimo faktą su buvusios SSRS slaptosiomis tarnybomis. Įvertinę Teisės departamento pastabą Nr. 3, 96 straipsnio 2 dalyje siūlome A. Anušausko siūlymo viešinti papildomai gautą informaciją apie bendradarbiavimą su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis atsisakyti, vietoj to suvienodinti teisines pasekmes visiems Vyriausiajai rinkimų komisijai kandidato anketoje apie bendradarbiavimą nenurodžiusiems asmenims, t. y. neįvykdžiusiems 96 straipsnio 1 dalyje numatytos pareigos atskleisti duomenis apie savo bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis. Kandidatui šios informacijos nenurodžius ir VRK gavus duomenų iš kompetentingos institucijos šiai informacijai paaiškėjus, toks asmuo būtų neregistruojamas kandidatu, o jeigu buvo įregistruotas, būtų pašalinamas iš kandidatų sąrašų. Toks VRK sprendimas būtų paskelbiamas viešai jos interneto svetainėje.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamą įstatymo 96 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Pakeisti įstatymo 96 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Jeigu kandidatas apie savo bendradarbiavimą su kitos valstybės buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis nenurodė ir galioja teismo sprendimas, kuriuo nustatytas juridinę reikšmę turintis faktas (arba šį faktą įstatymų nustatyta tvarka yra patvirtinęs pats kandidatas), kad šis asmuo ne pagal savo kilmės valstybės narės užduotis sąmoningai bendradarbiavo su kitos valstybės buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis (tarnyba), arba Vyriausioji rinkimų komisija iš kompetentingos institucijos gavo duomenų apie asmens bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, Vyriausioji rinkimų komisija jo neregistruoja kandidatu, o jeigu buvo jį įregistravusi, nedelsdama panaikina jo registraciją kandidatu ir šį sprendimą paskelbia interneto svetainėje, paaiškėjus, kad tarp kandidatų į Europos Parlamento narius yra asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, Vyriausioji rinkimų komisija nedelsiant paviešina tokią informaciją. Jeigu kandidatas to nenurodė ir po rinkimų Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas įstatymų nustatyta tvarka pripažįsta, kad asmuo ne pagal savo kilmės valstybės narės užduotis sąmoningai bendradarbiavo su kitos valstybės buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis (tarnyba), per 5 darbo dienas po teismo sprendimo įsiteisėjimo Vyriausioji rinkimų komisija privalo pripažinti šį asmenį netekusiu Europos Parlamento nario mandato, apie tai paskelbti savo interneto svetainėje ir pranešti Europos Parlamentui. Laisva Europos Parlamento nario vieta užimama šio įstatymo 95 straipsnyje nustatyta tvarka.“

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Vanda Kravčionok.

 

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

           

 

Komiteto pirmininkė                                                                            (Parašas)                                                                                  Guoda Burokienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Kristina Šimkutė