LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA
Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,
tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected]
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948
Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijai El. p. [email protected] |
|
|
|
|
ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA
DĖL JURIDINIŲ ASMENŲ, KURIE NĖRA PERKANČIOSIOS ORGANIZACIJOS PAGAL VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMĄ, PIRKIMŲ, ĮGYVENDINANT SPORTO RĖMIMO FONDO LĖŠOMIS FINANSUOJAMUS SPORTO PROJEKTUS, VYKDYMO TVARKOS APRAŠO
2021 m. rugsėjo 29 d. Nr. 4-01-7220
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, savo iniciatyva atlikome Juridinių asmenų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų, įgyvendinant Sporto rėmimo fondo lėšomis finansuojamus sporto projektus, vykdymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2020 m. sausio 9 d. įsakymu Nr. V-16 (Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2021 m. vasario 1 d. įsakymo Nr. V-167 redakcija), (toliau – Aprašas) antikorupcinį vertinimą.
Kaip nurodoma Aprašo 1 ir 2 punktuose, Aprašas nustato reikalavimus juridinio asmens (-ų) (toliau – Projektų vykdytojas) vykdomam pirkimui, kuriuo įgyvendinami sporto projektai, susiję su Lietuvos Respublikos sporto įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 1–4 punktuose nurodytomis veiklų sritimis, ir netaikomas Projektų vykdytojams, kurie pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą yra perkančiosios organizacijos.
Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:
1.1. Vadovaujantis Aprašo 36.3 papunkčiu, prekių arba paslaugų pirkimas gali būti vykdomas apklausos būdu, jeigu prekes arba paslaugas teikti gali tik konkretus tiekėjas. Praktiškai dėl analogiškų priežasčių: (i) paaiškėjus, kad yra mažiau tiekėjų, kurie gali patiekti reikalingas prekes, suteikti paslaugas (Aprašo 38.1 papunktis), (ii) tiekti prekę, suteikti paslaugas dėl techninių priežasčių gali tik konkretus tiekėjas arba tiekėjas, turintis išimtines teises gaminti (tiekti) šias prekes, teikti šias paslaugas (Aprašo 38.2 papunktis), vykdant pirkimą apklausos būdu, gali būti apklausiami ne mažiausiai trys tiekėjai, o tik vienas. Pažymėtina, kad kaip ir kada turi būti konstatuojama, jog prekes tiekti arba paslaugas teikti gali tik konkretus tiekėjas, nereglamentuojama. Dėl to galimos situacijos, kad dar iki pirkimo procedūrų pradžios be pakankamai motyvuotos priežasties, galimai nepagrįstai bus nuspręsta, kad prekes tiekti arba paslaugas teikti gali tik konkretus tiekėjas, ar tokių tiekėjų yra mažiau nei trys, ir pradėjus vykdyti pirkimą apklausos būdu bus apklaustas(-ti) tik „tinkamas(-i)“ tiekėjas(-ai). Siekdami mažinti galimybes piktnaudžiauti, siūlome reglamentuoti, kaip ir kada turi būti nustatoma, kad prekes tiekti arba paslaugas teikti gali tik konkretus tiekėjas, arba kad tiekėjų, kurie gali tiekti prekes arba teikti paslaugas, yra mažiau nei trys.
2. Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:
2.1. Remiantis Aprašo 3.2 papunkčiu, vykdant pirkimą konkurso būdu, skelbimas dėl prekių pirkimo ir (ar) paslaugų teikimo privalo būti skelbiamas Projektų vykdytojo interneto svetainėje (arba socialiniame tinkle) ir nacionaliniame šalies dienraštyje arba savaitraštyje. Atsižvelgdami į mažėjantį laikraščių skaitomumą ir populiarumą, abejojame, ar lėšų naudojimas informacijos skelbimui nacionaliniame šalies dienraštyje arba savaitraštyje yra racionalus, ir siūlome svarstyti dėl tokios informacijos viešinimo tvarkos tikslingumo. Taip pat manytina, kad būtų tikslinga apsvarstyti galimybę imtis priemonių, kad Projektų vykdytojai informaciją skleisti ir pirkimus vykdyti galėtų naudodami Centrinę viešųjų pirkimų informacinę sistemą.
2.2. Remiantis Aprašo 10.1, 10.2 papunkčiais ir 39 punktu, pirkimas apklausos būdu gali būti atliekamas potencialius tiekėjus apklausiant raštu arba žodžiu. Atsižvelgiant į tai, kad Apraše nėra normų, nustatančių, kada apklausa gali būti vykdoma žodžiu, o kada raštu, darytina išvada, kad visi apklausos būdu atliekami pirkimai gali būti vykdomi žodžiu, t. y. visi pirkimai, kurių vertė iki 10 000,00 Eur. Siekdami didinti procedūrų skaidrumą ir atsekamumą, bei mažinti motyvaciją apklausos būdą rinktis remiantis ne lėšų naudojimo racionalumu, o vadovaujantis asmeniniu suinteresuotumu, siūlome galimybę, pirkimą vykdant apklausos būdu potencialius tiekėjus apklausti žodžiu, diferencijuoti pagal pirkimo vertę.
2.3. Vadovaujantis Aprašo 19 punkto nuostatomis, Projektų vykdytojui paliekama teisė rinktis, nustatyti, ar ne kvalifikacinius reikalavimus tiekėjams. Atsižvelgdami į tai, kad dažniausiai tiekėjų kvalifikacija lemia paslaugų kokybę, manome, kad neribotos Projektų vykdytojų diskrecijos nustatyti ar nenustatyti tiekėjų kvalifikacijos reikalavimus įtvirtinimas yra nepagrįstas. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad neapribojus šios diskrecijos atsirastų sąlygos pirkimo sąlygas pritaikyti konkretiems tiekėjams. Siūlome nustatyti Projektų vykdytojų pareigą nustatyti minimalius tiekėjų kvalifikacijos reikalavimus, o ši pareiga galėtų būti diferencijuota atsižvelgiant į pirkimo vertę.
2.4. Aprašo 24 punkte išvardinti pirkimo pabaigos atvejai. Vienas iš jų formuluojamas taip: „nutraukiamos pirkimo procedūros“ (Aprašo 24.3 papunktis). Atsižvelgiant į tai, kad Apraše nedetalizuojamos pirkimo procedūros nutraukimo sąlygos, darytina išvada, kad Projektų vykdytojas net ir nesant objektyviai reikšmingoms aplinkybėms bet kada gali nutraukti pirkimo procedūras. Manome, kad, nesant papildomų apribojimų, toks reglamentavimas sudaro sąlygas piktnaudžiauti ir nutraukti pirkimo procedūras, tais atvejais, kai pirkimą laimi „netinkamas“ tiekėjas. Neneigiant būtinybės Projektų vykdytojams turėti galimybę esant objektyviam poreikiui nutraukti pirkimo procedūras, siūlome detalizuoti pirkimo procedūrų nutraukimo sąlygas ir tvarką.
2.5. Remiantis Aprašo 25 ir 36 punktų nuostatomis, pirkimuose vykdomuose tiek konkurso būdu, tiek ir apklausos būdu, gali būti deramasi su tiekėjais. Pažymėtina, kad nuo ko priklauso, ar vykdant pirkimą bus deramasi su tiekėjais, ar ne, nereglamentuojama. Dėl to galima situacija, kai sprendimas dėl derybų bus nulemtas ne objektyvių aplinkybių, o priimtas remiantis subjektyviais motyvais. Siekdami didinti procedūrų skaidrumą siūlome nustatyti imperatyvą, kad atliekant pirkimą visada turi būti deramasi su tiekėjai, bei įtvirtinti šios taisyklės aiškias ir nedviprasmiškas išimtis.
2.6. Atkreipiame dėmesį, kad Apraše nėra reglamentuojamas Projektų vykdytojų ir tiekėjų, vadovaujantis šiuo Aprašu, sudarytų sutarčių viešojo skelbimo klausimas. Siekdami padidinti procedūrų skaidrumą ir visuomenės bei suinteresuotų asmenų kontrolės galimybes, papildomai siūlome svarstyti galimybes viešai skelbti Projektų vykdytojų ir tiekėjų, vadovaujantis šiuo Aprašu, sudarytas sutartis.
3. Kitos pastabos ir pasiūlymai:
3.1. Vadovaujantis Aprašo 19 punkto nuostatomis, tiekėjų pasiūlymai gali būti vertinami remiantis kainos ir kokybės santykio arba mažiausios kainos kriterijais. Tačiau Apraše nėra detalizuojama, kuo remiantis turi būti pasirenkamas vienas iš minėtų vertinimo kriterijų. Siekdami teisinio reglamentavimo aiškumo, siūlome nustatyti tiekėjų pasiūlymų vertinimo kriterijų pasirinkimo sąlygas.
Atlikus antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad kai kurios Aprašo nuostatos yra mažinančios pirkimų skaidrumą ir galinčios sudaryti sąlygas piktnaudžiauti.
Prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti STT, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus (pateikti motyvuotą informaciją dėl kiekvienos pastabos ir pasiūlymo pagal lentelę[1]).
Direktoriaus pavaduotoja Rūta Kaziliūnaitė
Andrius Andrejus Fominas, tel. 8 706 63 300, mob. tel. 8 634 05 935, el. p. [email protected]