LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽUVININKYSTĖS ĮSTATYMO NR. VIII-1756 2, 6, 14, 141, 143, 144, 15, 20 straipsnių pakeitimo

įSTATYMO PROJEKTO

 

2022-12-20 Nr. XIVP-2334

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Atsižvelgiant į kitose projekto nuostatose vartojamus terminus, projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Žuvininkystės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 15 dalyje pateiktos sąvokos apibrėžtyje žodis „perduoti“ keistinas žodžiu „perleisti“.

2.    Projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje, be kita ko, siūloma nustatyti, kad aplinkos ministras „mažina verslinės žvejybos limitus Kuršių mariose ne mažesne apimtimi nei žvejybos kvotos, kurias ūkio subjektai turėjo šio įstatymo nustatyta tvarka perleidę teisę į žvejybos kvotą aplinkos ministro įgaliotai biudžetinei įstaigai“. Šios projekto nuostatos nėra aiškios santykyje su projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 144 straipsnio 1 dalies nuostatomis, kurios nustato, kad tokiu atveju, kai ūkio subjektas perleidžia teisę į žvejybos kvotą aplinkos ministro įgaliotai biudžetinei įstaigai, „atitinkamai mažinamas tam vandens telkiniui, kuriame žvejojo ūkio subjektas, nustatytas žvejybos limitas“. Taigi, iš šių projektų nuostatų lieka neaišku, ar projekte aptartu atveju verslinės žvejybos limitai mažinami tik Kuršių mariose, ar ir kituose vidaus vandenų telkiniuose. Projekto nuostatos tikslintinos.

Be to, derinant įstatyme vartojamus terminus, šiose projekto nuostatose po žodžio „mažina“ brauktinas žodis „verslinės“.

3.    Projekto 3 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 14 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „Vidaus vandenų telkiniuose aplinkos ministro nustatyta tvarka leidžiama specializuotoji verslinė žvejyba, ir žvejyba sertifikuota teisės aktų nustatyta tvarka kaip tautinis paveldas ir (arba) įtraukta į Nematerialaus kultūros paveldo vertybių sąvadą. Kitų rūšių žuvų verslinė žvejyba leidžiama tik Kurčių mariose, polderiuose ir privačiuose vidaus vandenų telkiniuose, kuriuose neorganizuojama limituota žvejyba“. Šios projekto nuostatos svarstytinos šiais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad šių projekto nuostatų pirmasis sakinys nėra aiškus, nes iš jo neaišku, kokių rūšių žuvų specializuotoji verslinė žvejyba būtų leidžiama vidaus vandenų telkiniuose. Iš projekto aiškinamojo rašto ir lyginamojo varianto nuostatų, darytina išvada, kad projektu siekiama vidaus vandenų telkiniuose leisti tik specializuotąją verslinę stintų žvejybą ir žvejybą, kuri teisės aktų nustatyta tvarka sertifikuota kaip tautinis paveldas ir (arba) įtraukta į Nematerialaus kultūros paveldo vertybių sąvadą. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos.

Antra, jei vidaus vandenų telkiniuose leidžiama tik specializuotoji verslinė stintų žvejyba, o kitų rūšių žuvų verslinė žvejyba leidžiama tik Kurčių mariose, polderiuose ir privačiuose vidaus vandenų telkiniuose, tai šios projekto nuostatos nėra aiškios dėl tarpusavio santykio su keičiamo įstatymo 141 straipsnio 3 dalies 2 ir 3 punktų nuostatomis, kurios reglamentuoja apribojimus suteikiant teisę į žvejybos kvotą ungurių upėse ir upeliuose verslinei žvejybai. Projekto nuostatos derintinos su minėtomis keičiamo įstatymo nuostatomis.

4.    Projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 14 straipsnio 3 dalyje siūloma panaikinti nuostatas, nustatančias, kad „Žvejybos ploto naudotojai užsiimti versline žvejyba valstybiniuose vidaus vandenų telkiniuose, kuriuose nustatyti žvejybos limitai ir kuriuose turi leidimą naudoti žvejybos plotą, gali tik gavę verslinės žvejybos vidaus vandenyse leidimą. Žvejybos limitai nustatomi ir leidimai verslinei žvejybai vidaus vandenyse žvejybos plotų naudotojams išduodami ne ilgesniam kaip leidimo naudoti žvejybos plotą galiojimo laikotarpiui“. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Mėgėjų žvejybos įstatymo 9 straipsnio 1 dalį leidimai naudoti žvejybos plotą išduodami 10 metų. Atsižvelgiant į tai, iš projekto nuostatų, nėra aišku, kokia tvarka, įsigaliojus įstatymui, žvejybos ploto naudotojai galėtų užsiimti versline žvejyba, kuriems dar tebegaliotų išduotas leidimas naudoti žvejybos plotą. Svarstytina, ar, siekiant pašalinti šį neaiškumą, projekto 9 straipsnio nereikėtų papildyti nuostatomis, reglamentuojančiomis įstatymo taikymą.

5.    Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 144 straipsnio 1 dalyje po žodžių „mažinamas tam“ įrašytinas žodis „vidaus“.

6.    Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 144 straipsnio 2 dalyje nėra aiškus formuluotės, kad ūkio subjektas jam suteiktą teisę į žvejybos kvotą turi teisę „aplinkos ministro nustatyta tvarka perleisti aplinkos ministro įgaliotai biudžetinei įstaigai“. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal kitas projekto nuostatas (pvz., projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalį, projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 141 straipsnio 11 dalį), ūkio subjektas teisę į žvejybos kvotą perleidžia minėtai įstaigai šio įstatymo nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, lieka neaišku, kokio turinio tvarką, pagal kurią ūkio subjektai perleistų teisę į žvejybos kvotą, nustatytų aplinkos ministras.

7.    Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 144 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,išmoka, kurią gauna ūkio subjektas už perleidžiamą teisę į žvejybos kvotą, apskaičiuojama aplinkos ministro patvirtinta metodika ir išmokama iš Valstybės biudžeto lėšų, vadovaujantis aplinkos ministro nustatyta tvarka“. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kokiais kriterijais remiantis būtų nustatomas ūkio subjektams mokamų išmokų dydis. Esminės tokių išmokų dydžio nustatymo taisyklės, jų mokėjimo sąlygos ir panašiai turėtų būti įtvirtintos įstatyme, o ne poįstatyminiame teisės akte. Aplinkos ministro įsakyme įstatymo nuostatos galėtų būti detalizuojamos. Atsižvelgus į tai, projekto nuostatos tobulintinos.

8.    Projekto 9 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2023 m. sausio 1 d. Atkreiptinas dėmesys, kad šį įstatymo projektą siekiama pateikti 2022 m. gruodžio 22 d. Seimo plenariniame posėdyje. Atsižvelgiant į Seimo statute nustatytų įstatymų leidybos procedūrų trukmę, taip pat į tai, kad Seimo priimtas įstatymas pagal Konstituciją turi būti promulguojamas, svarstytina, ar projekto 9 straipsnio 1 dalyje numatyta įstatymo įsigaliojimo data yra reali. Siūlytina tikslinti įstatymo įsigaliojimo datą, atitinkamai tikslinant ir projekto 9 straipsnio 2 dalyje nustatytą įstatymo įsigaliojimo datą.

     9. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „Įstatymo projektui įgyvendinti reikės apie 5 mln. Eur. valstybės biudžeto lėšų (apie 2-3 mln. Eur. kasmet 2023-2024 m.).“ Atsižvelgiant į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatą, kad trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija, manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

10.     Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija):

10.1. reikėtų atsisakyti projekto 2 straipsnio vienos struktūrinės dalies numeravimo;

10.2.   projekto 6 straipsnyje, dėstant keičiamo įstatymo 144 straipsnį nauja redakcija, reikėtų nurodyti ir keičiamo 144 straipsnio pavadinimą;

10.3.   projekto 9 straipsnio pavadinime vietoj žodžių „įgyvendinimas ir taikymas“ įrašytini žodžiai „ir įgyvendinimas“ (ši pastaba taikytina tik tuo atveju, jei pagal šios išvados 3 punktą projekto 9 straipsnis nebūtų papildytas nuostatomis, reglamentuojančiomis įstatymo taikymą);

10.4.         projekto 9 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šios straipsnio 2 dalį“.

                

 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                          Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]