LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO

PAPILDYMO 4492 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-04-15 Nr. XIVP-3617

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Teikiamu įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Administracinių nusižengimų kodeksą (toliau – ANK) 4492 straipsniu, numatančiu atsakomybę juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims už Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso (toliau – KTK) 181 ir 183 straipsniuose nustatytų pareigų nevykdymą. Teikiamas įstatymo projektas diskutuotinas.

Pažymėtina, kad ANK 4491 straipsnyje nustatyta atsakomybė už KTK nustatytų keleivių vežimo organizatorių pareigų nevykdymą. KTK 7 straipsnio 3 dalyje keleivių vežimo organizatorius apibrėžiamas kaip fizinis ar juridinis asmuo, kita organizacija, jų padalinys, sudarantis technines sąlygas vežėjui ir keleiviui elektroninių ryšių priemonėmis susitarti dėl keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą paslaugos. Keleivių vežimo organizatoriaus pareigos apibrėžtos šiuo metu galiojančiame KTK 181 straipsnyje, už kurių nevykdymą, kaip minėta, asmuo atsako pagal ANK 4491 straipsnį. Pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims, taip pat numatoma atsakomybė už KTK 181 straipsnyje nustatytų pareigų nevykdymą, kur, kaip minėta, nustatytos Keleivių vežimo organizatoriaus pareigos. Taigi šiuo atveju nėra aiškus naujai siūlomo reguliavimo ir jau galiojančio ANK 4491 straipsnio santykis, kadangi abiejų straipsnių dispozicijose, skirtingai jas konstruojant, nustatoma atsakomybė už tų pačių KTK 181 straipsnyje įtvirtintų pareigų nevykdymą. Todėl svarstytinas tokio teisinio reguliavimo tikslingumas.

Atsižvelgus į šią pastabą, ir siekiant nustatyti atsakomybę už taksi paslaugų organizatorius ir automobilių dalinimosi teikėjo pareigų nevykdymą, kurias siūloma apibrėžti kartu su projektu teikiamame Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso 7, 181, 183, 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3616 (toliau – įstatymo projektas Nr. XIVP-3616) 181 straipsnio 10 dalyje ir 183 straipsnyje, siūlytina keisti ANK 4491 straipsnį, papildant šį straipsnį nauja, 3 dalimi, numatančia atsakomybę už taksi paslaugų organizatorius ir automobilių dalinimosi teikėjo pareigų nevykdymą ir atitinkamai koreguoti ANK 4491  straipsnio pavadinimą.

2.    Siūloma ANK normos dispozicijos gramatinė konstrukcija suponuoja, kad asmuo pagal šį straipsnį atsakytų už KTK 181 ir 183 straipsnių pažeidimus. Kaip minėta, kartu su projektu teikiamas įstatymo projektas Nr. XIVP-3616, kuriuo siūloma KTK 181 straipsnio 10 dalyje ir 183 straipsnyje apibrėžti taksi paslaugų organizatoriaus ir automobilių dalinimosi teikėjo pareigas. Keleivių vežimo organizatoriaus pareigas, kaip ir minėta, apibrėžia KTK 181 straipsnis, taigi keleivių vežimo organizatorius, taksi paslaugų organizatorius bei automobilių dalinimosi paslaugos teikėjas yra skirtingi subjektai, kurių pareigos nustatomos skirtinguose KTK 181 ir 183 straipsniuose, todėl siekiant teisinio aiškumo, manytina, kad tikslinga ANK 4492 straipsnio pavadinime bei dispozicijoje nurodytus KTK 181 ir 183 straipsnius atskirti jungtuku „ar“.

3.    ANK 4492 straipsnio 1 dalies dispozicija konstruojama kaip blanketinė norma, tačiau atsižvelgiant į tai, kad, kaip ir minėta, KTK 181 ir 183 straipsniuose apibrėžiamos skirtingų subjektų pareigos, už kurių nevykdymą nustatoma administracinė atsakomybė, todėl siekiant teisinio aiškumo ir tikslumo, svarstytina, ar ANK 4492 straipsnio pavadinime bei šio straipsnio 1 dalyje nereikėtų pašalinti nuorodų į išvardintus KTK 181 ir 183 straipsnius ir skirtingose ANK 4492 straipsnio dalyse, nustatyti atsakomybę už KTK 181 ir 183 straipsniuose skirtingiems subjektams nustatytų pareigų, taip kaip jos apibrėžiamos šiuose straipsniuose, nevykdymą (tokia konstrukcija pasirinkta ANK 4491 straipsnyje).

4.    ANK 4492 straipsnio 1 dalies sankcijoje siūloma nustatyti, kad administracinė atsakomybė pagal šį straipsnį kiltų tik juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal KTK 7 straipsnio 3 dalį keleivių vežimo organizatoriumi gali būti ne tik juridinis asmuo, bet ir fizinis asmuo. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad minėtos projekto nuostatos turėtų būti tikslinamos, nustatant administracinę atsakomybę ir fiziniam asmeniui.

5.    ANK 4492 straipsnio 2 dalies dispozicijos konstrukcija turėtų būti patikslinta, ją formuluojant taip: „Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai“.

6.    ANK 4492 straipsnio 2 dalies sankcija, prasidedanti žodžiu „užtraukia“, turėtų būti dėstoma iš naujos eilutės (žr. kitų ANK specialiosios dalies straipsnių sankcijų išdėstymo teisės techniką).

7.    ANK 4492 straipsnio 2 dalies sankcijoje nėra numatomas skiriamos baudos minimumas. Konstruojant ANK straipsnių sankcijas yra nurodomas skiriamų baudų ribos, todėl ANK 4492 straipsnio 2 dalies sankcija turėtų būti patikslinta, nurodant minimalios baudos dydį. Pastebėtina, kad dažniausiai, nustatant baudas už pakartotinai padarytą administracinį nusižengimą, apatinė baudos riba numatoma tokia pati ar panaši į viršutinę baudos ribą, nustatytą už pirmą kartą padarytą administracinį nusižengimą. Be to, svarstytina, ar siekiant aiškumo, šios dalies sankcijoje nereikėtų nurodyti subjektus, kuriems būtų skiriama bauda (kaip tai yra nurodyta šio straipsnio 1 dalyje).

8.    Tuo atveju, jeigu būtų nuspręsta ANK papildyti nauju 4492 straipsniu, tuomet ANK 589 straipsnis turėtų būti papildytas nuostatomis, numatančiomis koks pareigūnas bus atsakingas už ANK 4492 straipsnyje numatytos administracinių nusižengimų teisenos pradėjimą, administracinių nusižengimų tyrimą ir administracinių nusižengimų protokolų surašymą. Atsižvelgiant į su teikiamu projektu susijusio įstatymo projekto Nr. XIVP-3616 2 ir 3 straipsniais keičiamo KTK 181 ir 183 nuostatas, projektu turėtų būti tikslinamas ANK 589 straipsnio 63 punktas.

9.    Atsižvelgus į tai, kad Teisingumo ministerijos nuostatų, patvirtintų Vyriausybės 1998 m. liepos 9 d. nutarimu Nr. 851 „Dėl Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7 punkte ir 8.1 papunktyje nurodyti Teisingumo ministerijos veiklos tikslai yra, be kita ko, formuoti valstybės politiką administracinių nusižengimų bylų teisenos srityje bei rengti minėtų sričių įstatymų, Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų projektus, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

10.     Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, projektas tikslintinas:

10.1.        Projekto 1 straipsnio pavadinime ir pakeitimų esmės išdėstyme vietoj žodžių „Įstatymo“, „įstatymą“ įrašytini žodžiai „Kodekso“, „Kodeksą“.

10.2.        Reikėtų atsisakyti projekto 2 straipsnio vienos struktūrinės dalias numeravimo.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (0 5) 209 6546, el. p. [email protected]

E. Drėgvaitė, tel. (0 5) 209 6891, e. p. [email protected]

M. Masteikienė, tel. (0 5) 209 6843, el. p. [email protected]