Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
4
|
2
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams,
teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 4 straipsnio 2 dalyje dėstomoje Elektros
energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 16 straipsnio 212
dalyje siūlytina išbraukti perteklinius žodžius „Tarybos tvirtinamoje“. Be
to, atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 2
punktą, Taryba ne tvirtina, bet nustato šiame punkte nurodytą tvarką.
|
Pritarti
|
|
2.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
5
|
|
|
2. Projekto 5 straipsnyje dėstomose keičiamo įstatymo 17
straipsnio 1, 2 ir 4 dalyse vietoj nuorodos į „Licencijavimo taisykles“
teikiama nuoroda į „Vyriausybės tvirtinamas veiklos elektros energetikos
sektoriuje licencijavimo taisykles“. Pažymėtina, jog siūlomas pakeitimas yra
nenuoseklus, kadangi keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje yra nustatyta,
kad „Veiklos elektros energetikos sektoriuje licencijavimo taisykles (toliau
– Licencijavimo taisyklės) tvirtina Vyriausybė“. Be to, projektu nesiūloma
keisti keičiamo įstatymo 17 straipsnio 3 dalies, kurioje taip pat vartojamas
sutrumpinimas „Licencijavimo taisyklės“. Siekiant nuoseklumo projekto nuostatos
tobulintinos, atsisakant perteklinių žodžių „Vyriausybės tvirtinamose“.
|
Pritarti
|
|
3.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
5
|
|
|
3. Projekto 5 straipsnyje dėstomose keičiamo įstatymo 17
straipsnio 1, 2 ir 4 dalyse teikiama nuoroda į Vyriausybės tvirtinamas
veiklos elektros energetikos sektoriuje leidimų išdavimo taisykles.
Pastebėtina, kad ši nuostata nedera su galiojančio įstatymo 6 straipsnio 2
dalies nuostata, pagal kurią Veiklos elektros energetikos sektoriuje leidimų
išdavimo taisykles tvirtina Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, t. y.
Vyriausybė gali nuspręsti pati tvirtinti nurodytas taisykles ar įgalioti kitą
instituciją jas patvirtinti. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas,
suderinant projektu keičiamas 17 straipsnio 1, 2 ir 4 dalių nuostatas ir
galiojančias keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies nuostatas tarpusavyje.
Taip pat siūlytina analizuojamoje nuostatoje atsisakyti perteklinių žodžių
„Vyriausybės tvirtinamas“.
|
Pritarti
|
|
4.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
7
|
3
|
|
4. Projekto 7 straipsnio 3 dalyje dėstomoje keičiamo
įstatymo 43 straipsnio 101 dalyje vartojama sąvoka „vartotojai“.
Šioje dalyje teikiama nuoroda į keičiamo įstatymo 44 straipsnio 7 dalį,
kurioje vartojama sąvoka „buitiniai vartotojai“. Svarstytina, ar nurodytuose
straipsniuose neturėtų būti vartojama ta pati sąvoka.
|
Pritarti
|
|
5.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
8
|
1
|
|
5. Projekto 8 straipsnio 1 dalyje dėstomoje keičiamo
įstatymo 44 straipsnio 2 dalyje, prieš žodžius „elektros energijos tiekimo ir
naudojimo taisyklėse“ siūlytina išbraukti perteklinius žodžius „energetikos
ministro tvirtinamose“. Pastebėtina, kad keičiamo įstatymo 7 straipsnio 11
punkte jau nustatyta, kad elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisykles
tvirtina energetikos ministras.
|
Pritarti
|
|
6.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
9
|
2
|
|
6. Projekto 9 straipsnio 2 dalyje dėstomoje keičiamo
įstatymo 46 straipsnio 7 dalyje vartojama formuluotė „Tarybos parengtų
nepriklausomo tiekėjo veiklos rizikų valdymo gairių nustatyta tvarka“
tikslintina atsižvelgus į tai, kad teisinę reikšmę turi ne Tarybos parengtos,
o patvirtintos gairės, tuo labiau, kad jose nustatoma privaloma tvarka, kuria
vadovaujantis rengiamas ir Tarybai teikiamas nepriklausomo tiekėjo veiklos
rizikų valdymo planas.
|
Pritarti
|
Žr. Energetikos
ir darnios plėtros komisijos pasiūlymą Nr. 1.
|
7.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
9
|
2
|
|
7. Projekto 9 straipsnio 2 dalyje dėstomos keičiamo
įstatymo 46 straipsnio 7 dalies paskutiniame sakinyje išbrauktinas
perteklinis žodis „Parengtas“. Tuo atveju, jei buvo siekiama nustatyti, kad
atnaujinamas turi būti Tarybai pateiktas nepriklausomo tiekėjo veiklos rizikų
valdymo planas, projekte tai reiktų atitinkamai ir suformuluoti.
|
Pritarti
|
Žr. Energetikos
ir darnios plėtros komisijos pasiūlymą Nr. 1.
|
8.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
10
|
6
|
|
8. Projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 463
straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti: „6. Taryba tikrina, ar nepriklausomo
tiekėjo prievolių įvykdymo užtikrinime nurodyta prievolių įvykdymo užtikrinimo
suma apskaičiuota pagal šio straipsnio nuostatas.“ Projektas tikslintinas,
nurodant, kada Taryba turi „tikrinti“, ar nepriklausomo tiekėjo prievolių
įvykdymo užtikrinime nurodyta prievolių įvykdymo užtikrinimo suma
apskaičiuota teisingai, pvz., gavusi šio straipsnio 5 dalyje nurodytus
dokumentus, Taryba nedelsdama (ar per atitinkamą laikotarpį) turi patikrinti,
ar nepriklausomo tiekėjo prievolių įvykdymo užtikrinime nurodyta prievolių
įvykdymo užtikrinimo suma apskaičiuota pagal šio straipsnio nuostatas. Be
to, svarstytina, ar projektas neturėtų būti papildytas nuostatomis,
nustatančiomis, kas būtų tuo atveju, jeigu po „Tarybos patikrinimo“
paaiškėtų, kad prievolių įvykdymo užtikrinimo suma apskaičiuota ne pagal
aptariamo straipsnio nuostatas.
|
Pritarti iš dalies
|
Patikslinta dėstomo
įstatymo projekto 10 dalyje dėstoma 463 straipsnio 6 dalis,
nurodant kokias atvejais Taryba turės tikrinti ar nepriklausomo tiekėjo
prievolių įvykdymo užtikrinime nurodyta prievolių įvykdymo užtikrinimo suma
apskaičiuota teisingai. Atsižvelgiant į tai, kad Tarybos atliekamas tikrinimas
bus vykdomas skirtingais atvejais (pvz. leidimo vykdyti nepriklausomo elektros
energijos tiekimo veiklą išdavimo metu, Tarybos atliekamos asmenų atliekamo
priežiūros metu ir kt. atvejais), todėl kiekvienu atveju Taryba per
atitinkamą laikotarpį atliks patikrinimą. Taip pat tuo atveju, jeigu po
Tarybos patikrinimo paaiškėtų, kad prievolių įvykdymo užtikrinimo suma
apskaičiuota ne pagal aptariamo straipsnio nuostatas, būtų taikomi jau dabar
galiojančios dėstomo įstatymo ir (ar) Energetikos įstatymo nuostatos (pvz. asmeniui
neišduodamas leidimas, jei jis neatitinka nustatytų reikalavimų ar leidimo
turėtojui stabdomas ar naikinamas leidimo galiojimas už reguliuojamosios veiklos sąlygų ir (ar)
reikalavimų pažeidimus.
Komiteto siūlymas:
Įstatymo projekto 10 straipsnyje dėstomo įstatymo 463 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip:
„6.
Taryba, šio įstatymo 16 straipsnio 211 dalies 1 punkte, 46
straipsnio 6 dalies 3 ir 4 punktuose, 463 straipsnio 5 dalyje
nurodytais atvejais, Tarybos nustatyta tvarka, tikrina, ar nepriklausomo
tiekėjo prievolių įvykdymo užtikrinime nurodyta prievolių įvykdymo
užtikrinimo suma apskaičiuota pagal šio straipsnio nuostatas.“
|
9.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
10
|
7
|
|
9. Projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 463
straipsnio 7 dalies pirmojoje pastraipoje vietoje žodžio „gauna“ įrašytini
žodžiai „turi teisę gauti“.
|
Pritarti
|
|
10.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
10
|
9
|
|
10. Projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 463
straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti: „Buitinis vartotojas ne vėliau kaip
per 3 mėnesius nuo Tarybos informacijos apie prašymų dėl žalos atlyginimo
pateikimą ir nagrinėjimą paskelbimo dienos turi kreiptis į
Tarybą.<...>“. Projekto nuostatos tobulintinos. Pirmiausia reikėtų
nustatyti, kada ir kur Taryba turi paskelbti informaciją apie prašymų dėl
žalos atlyginimo pateikimą ir nagrinėjimą, o jau po to – buitinio vartotojo
teisę kreiptis dėl žalos atlyginimo. Taip pat reikėtų nustatyti, kokia tvarka
nagrinėjami buitinių vartotojų prašymai. Be to, svarstytina, ar nereikėtų
nustatyti, kas daroma su buitinių vartotojų prašymais dėl žalos atlyginimo,
pateiktais praleidus 3 mėnesių terminą.
Kitos analizuojamos straipsnio dalies nuostatos,
pradedant žodžiais „Prievolių įvykdymo“, perkeltinos į naują straipsnio dalį,
nes jos reguliuoja kitus klausimus – ne prašymų pateikimo ir nagrinėjimo, bet
žalos atlyginimo klausimus.
|
Pritarti
|
Įstatymo projekto 10 straipsnyje dėstomo įstatymo 463 straipsnio 9 dalis patikslinta nustatant, kad Taryba skelbs
informaciją apie buitinių vartotojų prašymų dėl nuostolių kompensavimo
pateikimo ir nagrinėjimo ir prašymus nagrinės Vyriausybės ar jos įgaliotos
institucijos nustatyta tvarka. Šios dalies nuostatos suponuoja, kad jei buitinis
vartotojas nepateiks prašymo per 3 mėnesius, tai bus laikoma, kad vartotojas
neįvykdė įstatyme nustatytos pareigos per nustatytą terminą kreipti į Tarybą
ir neturės teisės į nuostolių kompensavimą.
Komiteto siūlymai:
1. Įstatymo projekto 10
straipsnio 9 ir 10 dalis išdėstyti taip:
„9. Taryba Vyriausybės ar jos įgaliotos
institucijos nustatyta tvarka skelbia informaciją apie buitinių vartotojų
prašymų dėl nuostolių kompensavimo pateikimo ir nagrinėjimo. Buitinis
vartotojas ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo Tarybos informacijos apie
prašymų dėl nuostolių kompensavimo pateikimą ir nagrinėjimą paskelbimo
dienos turi kreiptis į Tarybą. Prašymai dėl nuostolių kompensavimo
nagrinėjami Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.
10. Prievolių įvykdymo užtikrinimo suma Vyriausybės
ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka proporcingai pagal elektros
energijos suvartojimą padalijama visiems į Tarybą besikreipusiems buitiniams
vartotojams ir Tarybos išmokama besikreipusiems buitiniams vartotojams ne
vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo šio straipsnio 11 dalyje nustatyta tvarka
išmokos gavimo dienos Taryboje.“
2. Atitinkamai pakeisti atitinkamai likusių straipsnio dalių
numeraciją.
|
11.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
10
|
11
|
|
11. Projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 463
straipsnio 10 dalyje vietoje žodžio „išmoka“ įrašytini žodžiai „turi
išmokėti“. Be to, siūlytina pirmą ir antrą sakinius sukeisti vietomis –
pirmiausia nustatyti Tarybos pareigą pateikti reikalavimą ir jį
patvirtinančius dokumentus finansų įstaigai, šio reikalavimo pateikimo
terminą, o po to – finansų įstaigos pareigą išmokėti Tarybai atitinkamą sumą.
Be to, svarstytinas Tarybos reikalavimo pateikimo finansų įstaigai termino
skaičiavimas – „nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo visų
buitinių vartotojų kreipimųsi šio straipsnio 10 dalyje nustatyta tvarka
gavimo dienos“. Pastebėtina, kad pagal analizuojamo straipsnio 9 dalį
buitinių vartotojų prašymai turi būti pateikti per 3 mėnesius ir išnagrinėti.
Taigi terminas turėtų būti skaičiuojamas nuo visų gautų buitinių vartotojų
prašymų išnagrinėjimo, o ne nuo jų gavimo momento. Be to, per keičiamo
įstatymo 463 straipsnio 9 dalyje nurodytus 3 mėnesius visi
buitiniai vartotojai gali ir nepasikreipti.
|
Pritarti
|
Komiteto siūlymas:
Įstatymo projekto 10 straipsnio 11 dalį išdėstyti taip:
„11. Taryba, nedelsdama, ne vėliau kaip per 5
darbo dienas, nuo visų buitinių vartotojų prašymų išnagrinėjimo, finansų
įstaigai pateikia rašytinį reikalavimą ir jį patvirtinančius dokumentus dėl
prievolių įvykdymo užtikrinime nurodytos sumos. Finansų įstaiga prievolių
įvykdymo užtikrinime nurodytą sumą, skirtą buitinio vartotojo nuostoliams
kompensuoti, turi išmokėti Tarybai ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo
Tarybos rašytinio reikalavimo ir jį patvirtinančių dokumentų gavimo dienos.“
|
12.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
10
|
12
|
|
12. Projekto 10 straipsnyje dėstomo
keičiamo įstatymo 463 straipsnio 11 dalyje vietoje žodžio „nemoka“
įrašytini žodžiai „turi teisę nemokėti“.
|
Pritarti
|
Komiteto siūlymas:
Įstatymo projekto 10 straipsnyje dėstomo įstatymo 463 straipsnio 12 dalį išdėstyti taip:
„12. Finansų įstaiga
prievolių įvykdymo užtikrinime nurodytos sumos turi teisę nemokėti, kai
patirtus nuostolius buitiniams vartotojams visiškai kompensuoja nepriklausomas
tiekėjas, arba išmoką sumažinti proporcingai nepriklausomo tiekėjo
buitiniams vartotojams atlygintų nuostolių sumos dydžiui.“
|
13.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
10
|
|
|
13.
Projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 463 straipsnio
1, 9 10 ir 11 dalyse vienodintinos sąvokos – reikėtų apsispręsti, ar
buitiniams vartotojams „kompensuojami nuostoliai“ ar „atlyginama žala“.
|
Pritarti
|
Pagal Civilinio kodekso 6.249 straipsnį
nuostoliai yra žalos dalis. Minėto straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad piniginė žalos išraiška yra nuostoliai. Pagal Civilinio kodekso 6.252
straipsnio 1 dalį šalių susitarimas dėl civilinės atsakomybės už
nuostolius (žalą) <...>. Atsižvelgiant į tai, kad žala gali būti
platesnė sąvoka (įeina ir neturtinė žala – CK 6.250
straipsnis),
įstatymo projekte yra tikslinga ją išskirti (pasisakoma, kad neturtinė žala gali
būti patiriama, bet nekompensuojama).
Patikslinta Įstatymo projekto 10
straipsnyje dėstomo įstatymo 463 straipsnio 9 dalis – žr. Ekonomikos komiteto
pasiūlymą prie Teisės departamento pastabos Nr. 10.
|
14.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
12
|
5
|
|
14.
Projekto 12 straipsnio 5 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 69 straipsnio 101
dalyje siūloma nustatyti: „<...> Taryba
viršutines paslaugų kainų ribas ir (ar) paslaugų teikėjų nustatytas paslaugų
kainas ir tarifus nustato ar keičia nesilaikant šio straipsnio 6 ir 10
dalyje nurodytų kainų ir tarifų nustatymo ir taikymo terminų. <...>“.
(pabraukta mūsų). Pastebėtina, kad keičiamo įstatymo 69 straipsnio 6 dalyje
nustatyti terminai, per kuriuos Taryba turi nustatyti ar perskaičiuoti
viršutines paslaugų kainų ribas, o 69 straipsnio 10 dalyje – paslaugų teikėjų
kainų ir tarifų, kuriuos nustato patys paslaugų teikėjai, o ne Taryba,
įsigaliojimo terminai. Atsižvelgus į tai, projekto nuostata tikslintina.
|
Pritarti
|
Komiteto siūlymas:
Įstatymo projekto 12 straipsnio 5 išdėstyti taip:
„5. Papildyti 69 straipsnį 101
dalimi:
„101. Kai Vyriausybė, siekdama
sumažinti energijos išlaidas elektros energijos vartotojams, Energetikos
įstatyme nustatyta tvarka priima sprendimą kompensuoti šiame straipsnyje
nurodytų valstybės reguliuojamų kainų dalį, Taryba
viršutines paslaugų kainų ribas ir (ar) paslaugų teikėjų nustatytas paslaugų
kainas ir tarifus nustato ir
(ar) skelbia bei keičia nesilaikydama šio straipsnio 6 ir 10 dalyse
nurodytų kainų ir tarifų nustatymo ir (ar)
skelbimo ir taikymo terminų,
o nustatytos ir (ar)
paskelbtos bei pakeistos
kainos ir tarifai taikomi nuo kito mėnesio, einančio po to mėnesio, kurį buvo
priimtas Tarybos sprendimas, pirmos dienos, jeigu Tarybos sprendime
nenumatyta vėlesnė data.“
|
15.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
14
|
5
|
|
15. Projekto 14 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 71
straipsnio 5 dalies formuluotė „nei nurodyta šioje dalyje“ keistina
formuluote „nei šioje dalyje nustatytų“.
|
Pritarti
|
|
16.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
14
|
16
|
|
16. Projekto 14 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 71
straipsnio 16 dalyje siūloma nustatyti: „Gamintojo pagamintos elektros
energijos persiuntimo į elektros tinklus nutraukimui ir ribojimui mutatis
mutandis taikomos šio straipsnio 1–4 ir 6–15 dalių nuostatos. Be šio
straipsnio 9 dalyje nurodytų aplinkybių, apskaičiuojant tiesiogiai susijusių
pagrįstų nuostolių už nepersiųstą pagamintos elektros energijos kiekį, esant
ilgesniam negu šio straipsnio 4 dalyje nurodytam laikotarpiui arba ilgesniam
negu pagal šio straipsnio 8 dalį sutartam laikotarpiui, dydį taip pat
įvertinamos gamintojo negautos pajamos ir sutaupymai.“ (pabraukta mūsų).
Pastebėtina, jog keičiamo įstatymo 71 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti,
kad atlyginami su nepersiųstu elektros energijos kiekiu susiję pagrįsti
tiesioginiai nuostoliai, kaip jie apibrėžti Civilinio kodekso 6.249
straipsnio 1 dalyje. Tiesiogiai susiję nuostoliai ir susiję tiesioginiai
nuostoliai nėra tapatūs – pirmuoju atveju nurodoma, kad turi būti tiesioginis
priežastinis ryšys, antruoju – kad turi būti tiesioginiai nuostoliai, taigi
nuoroda į analizuojamo straipsnio 9 dalį nėra tiksli. Jeigu analizuojamoje
straipsnio dalyje vis tik turimi omenyje tiesioginiai nuostoliai,
atkreiptinas dėmesys, kad į tiesioginius nuostolius, pagal Civilinio kodekso
6.249 straipsnio 1 dalį, nėra įskaitomos negautos pajamos, todėl neaišku,
kaip apskaičiuojant tiesioginius nuostolius galėtų būti įvertinamos negautos
pajamos. Taip pat neaišku, kokios „šio straipsnio 9 dalyje nurodytos aplinkybės“
turimos omenyje, nes joje tik nurodyta, kad tiesioginiai nuostoliai
apskaičiuojami ir atlyginami energetikos ministro nustatyta tvarka.
Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas.
|
Pritarti
|
Patikslinta siūlomo 71 straipsnio 16 dalis, atsisakyta žodžio „tiesiogiai“,
bei papildyta, kad be šio straipsnio 9 dalyje nurodytų
pagrįstų tiesioginių nuostolių atlyginimo, gamintojui už nepersiųstą
pagamintos elektros energijos kiekį, esant ilgesniam negu šio straipsnio 4
dalyje nurodytam laikotarpiui arba ilgesniam negu pagal šio straipsnio 8 dalį
sutartam laikotarpiui, taip pat atlyginamos negautos pajamos.
Komiteto siūlymas:
Įstatymo projekto 14 straipsnio 16 dalį išdėstyti taip:
„16. Gamintojo pagamintos elektros energijos persiuntimo į elektros
tinklus nutraukimui ir ribojimui mutatis mutandis taikomos šio
straipsnio 1–4 ir 6–15 dalių nuostatos. Apskaičiuojant
susijusių pagrįstų tiesioginių nuostolių dydį už nepersiųstą pagamintos elektros
energijos kiekį, esant ilgesniam negu šio straipsnio 4 dalyje nurodytam
laikotarpiui arba ilgesniam negu pagal šio straipsnio 8 dalį sutartam
laikotarpiui, taip pat įvertinami gamintojo sutaupymai. Be šio straipsnio 9
dalyje nurodytų pagrįstų tiesioginių nuostolių atlyginimo, gamintojui už
nepersiųstą pagamintos elektros energijos kiekį, esant ilgesniam negu šio
straipsnio 4 dalyje nurodytam laikotarpiui arba ilgesniam negu pagal šio
straipsnio 8 dalį sutartam laikotarpiui, taip pat atlyginamos negautos
pajamos.”
|
17.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
16
|
4
|
|
17. Projekto 16 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 721 straipsnio 4 dalyje nustatomos vienam vartotojo objektui
išmokamos kompensacijos maksimalios sumos. Pastebėtina, kad projekto 3
straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 31 punkte siūloma
nustatyti, kad Taryba nustato maksimalų kompensacijos dydį. Svarstytina,
kaip šios projekto nuostatos dera tarpusavyje.
|
Pritarti
|
Patikslinta įstatymo projekto 16 straipsnio 4 dalis ir tarpusavyje
suderintos 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 31
punkto ir 16 straipsnyje dėstomo 721 straipsnio 4 dalies
nuostatos. Išbraukti žodžiai „didžiausia mokėtina kompensacijos suma“ ir
įrašyti „didžiausias mokėtinas kompensacijos dydis.
Taip pat atsižvelgta į Energetikos ir darnios
plėtros komisijos pasiūlymą Nr. 3.
Komiteto siūlymas:
Įstatymo
projekto 16 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:
„4. Šio straipsnio 2 ir 3 dalyse nurodytas metinis vienam vartotojo objektui išmokamos kompensacijos
dydis negali viršyti pusės vartotojui per praėjusius kalendorinius metus
priskaičiuotų persiuntimo paslaugos mokesčių sumos (be pridėtinės vertės
mokesčio) už konkretų vartotojo objektą, išskyrus atvejus, kai elektros
energijos persiuntimas nutrūksta ir nėra atnaujinamas šio straipsnio
1 dalyje nurodytais terminais daugiau kaip du kartus per metus. Tuo
atveju, jeigu elektros energija būtų vartojama ne ištisus metus, didžiausias
mokėtinas kompensacijos dydis būtų apskaičiuojamas proporcingai faktiniam
elektros energijos vartojimo laikui. Kai elektros energijos persiuntimas
nutrūksta ir nėra atnaujinamas šio straipsnio 1 dalyje nurodytais terminais
daugiau kaip du kartus per metus, paskesniais atvejais kiekvienos išmokamos
kompensacijos maksimalus dydis negali būti didesnis kaip pusė
vartotojo per praėjusius kalendorinius metus už konkretų vartotojo objektą
priskaičiuotų persiuntimo paslaugos mokesčių sumos (be pridėtinės vertės
mokesčio). Einamaisiais kalendoriniais metais vartotojui
priskaičiuota kompensacijos dalis, viršijanti šioje dalyje nurodytą metinę
vienam vartotojo objektui galimą išmokėti kompensacijos sumą, nėra mokama.“
|
18.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
16
|
4
|
|
18. Projekto 16 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 721
straipsnio 4 dalies paskutinio sakinio nuostata, jog priskaičiuotos
kompensacijos nebemokamos taisytina, pvz., nustatyti, kad einamaisiais
kalendoriniais metais vartotojui priskaičiuotos kompensacijos dalis,
viršijanti šioje straipsnio dalyje nurodytą metinę vienam vartoto objektui
galimą išmokėti kompensacijos sumą, nėra mokama.
|
Pritarti
|
Žr. Energetikos ir darnios plėtros komisijos pasiūlymą Nr. 3.
|
19.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
16
|
7
|
|
19. Projekto 16 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 721
straipsnio 7 dalies pirmasis sakinys ilgas, painus ir todėl sunkiai
suprantamas. Siūlytina tobulinant projektą pirmiausia nustatyti vartotojo
teisę kreiptis dėl rezervinės ar tiesioginės skirstymo linijos įrengimo, o po
to, atskirais sakiniais paaiškinti, kaip įrengiamos rezervinės ir tiesioginės
skirstymo linijos. Atskiru sakiniu nustatyti vartotojo teisę pačiam įsirengti
elektros energijos šaltinius, kurie užtikrina nuo skirstomųjų tinklų
operatoriaus elektros tinklų nepriklausomą elektros energijos tiekimą. Be to,
paskutiniame sakinyje siūlytina išbraukti žodžius „išskyrus buitinius
vartotojus“, nes jau pirmajame šios dalies sakinyje nurodyta, kad buitiniams
vartotojams šios dalies nuostatos netaikomos.
|
Pritarti
|
Patikslinta
siūlomo 16 straipsnio 7 dalis. Pirmasis sakinys suskirstytas į atskirus
sakinius ir iš paskutinio sakinio išbraukti žodžiai „išskyrus buitinius
vartotojus“, nes pirmajame šios dalies sakinyje nurodyta, kad buitiniams
vartotojams šios dalies nuostatos netaikomos.
Komiteto siūlymas:
Įstatymo projekto 16 straipsnio 7 dalį išdėstyti taip:
„7. Kai būtina
užsitikrinti trumpesnį elektros energijos persiuntimo
atnaujinimo laiką, negu numatyta
šio straipsnio 1 dalyje, arba išvengti elektros energijos persiuntimo nutrūkimo, vartotojai, išskyrus buitinius vartotojus, kreipiasi į tinklų operatorių dėl rezervinės
linijos ar dėl tiesioginės skirstymo linijos
įrengimo. Rezervinė
linija įrengiama nuo skirstomųjų tinklų
operatoriui priklausančių žemos ar vidutinės įtampos elektros tinklų ir jai
atsijungus jos įjungimas vykdomas per laiką, nurodytą šio straipsnio 1 dalyje.
Tiesioginė skirstymo linija įrengiama nuo skirstomųjų tinklų operatoriui
priklausančių vidutinės įtampos elektros tinklų taip, kad, sugedus šiai linijai ir (ar) kitam elektros energijos šaltiniui,
perjungimas nuo vieno elektros energijos šaltinio prie kito būtų vykdomas per
relinės apsaugos ir automatikos įtaisų suveikimo. Šioje dalyje nurodyti vartotojai taip pat
turi teisę patys įsirengti elektros energijos šaltinius, kurie
užtikrina nuo skirstomųjų tinklų operatoriaus elektros tinklų nepriklausomą
elektros energijos tiekimą. Vartotojas tinklų operatoriui
kompensuoja 100 procentų visų tinklų operatoriaus išlaidų, patirtų tinklų
operatoriui įrengiant rezervinę ir (ar) tiesioginę skirstymo linijas.“
|
20.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
19
|
3
|
|
20. Projekto 19 straipsnio 3 dalis
tobulintina, jos antrąjį sakinį išdėstant atskira dalimi bei patikslinant
nuorodą į įstatymo 8 straipsnio 1 dalį – vietoj formuluotės „įstatymo 8
straipsnio 1 dalyje nurodytą“ įrašant formuluotę „įstatymo 8 straipsnio 1
dalyje išdėstyto Elektros energetikos įstatymo 44 straipsnio 2 dalies 3
punkte nurodytą“.
|
Pritarti
|
Siekiant teisinio aiškumo, atsižvelgiant, kad Įstatymo projektas nebus
priimtas iki š. m. gruodžio 1 d., patikslintos Įstatymo projekto 19
straipsnio 3 ir 5 dalys, nustatant,
kad šio įstatymo 7 ir 8 straipsniai ir šio įstatymo 12 straipsnio 1, 3–5
dalys įsigalioja ne 2022 m. gruodžio 1 d., o po priėmimo.
Komiteto siūlymas:
1. Įstatymo projekto 19 straipsnio 3 ir 5 dalis išdėstyti taip:
„3. Šio įstatymo 8 straipsnio
1 dalyje išdėstyto Lietuvos
Respublikos elektros energetikos įstatymo 44 straipsnio 2 dalies 3 punkte nurodytą 1,15 koeficientą, naudojamą elektros
energijos garantinio tiekimo kainai buitiniams elektros energijos vartotojams
apskaičiuoti, garantinis elektros energijos tiekėjas taiko buitiniams
elektros energijos vartotojams, apskaičiuodamas elektros energijos garantinio
tiekimo kainą už buitinių elektros energijos vartotojų 2022 m. gruodžio
mėnesio ir vėlesniais mėnesiais suvartotą elektros energiją.
„5. Lietuvos Respublikos
Vyriausybė, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba ir energetikos
ministras priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“
|
21.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
19
|
7
|
|
21. Projekto 19 straipsnio 7 dalis taisytina. Šios dalies
pirmajame sakinyje vietoje formuluotės „šio įstatymo 4, 9–10 straipsniuose
nustatytų reikalavimų“ įrašytina formuluotė „šio įstatymo 4, 9 ir 10
straipsniuose išdėstytuose Elektros energetikos įstatymo 16, 46 ir 463
straipsniuose nustatytų reikalavimų (toliau šioje dalyje – įstatymu nustatyti
reikalavimai)“, o kituose sakiniuose vietoje formuluotės „šio įstatymo 4,
9–10 straipsniuose nustatytų reikalavimų“ atitinkamu linksniu vartoti
trumpinį „įstatymu nustatyti reikalavimai“.
Analizuojamos straipsnio dalies paskutinio sakinio
nuostatą po kablelio siūlytina dėstyti taip: „ji panaikina nepriklausomo
tiekėjo licencijos ar leidimo vykdyti nepriklausomo elektros energijos
tiekėjo veiklą galiojimą nuo 2023 m. gegužės 1 d.“
|
Pritarti
|
Komiteto siūlymas:
Įstatymo projekto 19 straipsnio 7 dalį išdėstyti taip:
„7. Valstybinė energetikos
reguliavimo taryba ne vėliau kaip
per 5 darbo dienas nuo šio straipsnio 1 dalyje nurodyto šio įstatymo
įsigaliojimo dienos informuoja nepriklausomus tiekėjus apie tai, kad
nepriklausomi tiekėjai, kuriems licencija ar leidimas vykdyti nepriklausomo
elektros energijos tiekėjo veiklą išduotas iki šio įstatymo įsigaliojimo
dienos ar šio straipsnio 6 dalyje nustatyta tvarka, privalo iki 2023 m. kovo
31 d. Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai pateikti visą reikalingą
informaciją ir dokumentus apie šio įstatymo 4, 9 ir 10 straipsniuose
išdėstytuose Elektros energetikos įstatymo 16, 46 ir 463
straipsniuose nustatytų reikalavimų (toliau šioje dalyje – Elektros
energetikos įstatymo nustatyti reikalavimai) įvykdymą. Valstybinė energetikos
reguliavimo taryba, iš nepriklausomo tiekėjo gavusi informaciją ir dokumentus
apie Elektros energetikos įstatymo nustatytų reikalavimų įvykdymą, ne vėliau
kaip iki 2023 m. balandžio 30 d. priima sprendimą, ar nepriklausomas tiekėjas
atitinka Elektros energetikos įstatymo nustatytus reikalavimus. Jeigu
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba nustato, kad nepriklausomas
tiekėjas neatitinka Elektros energetikos įstatymo nustatytų reikalavimų,
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba panaikina nepriklausomo teikėjo
licencijos ar leidimo vykdyti nepriklausomo elektros energijos tiekėjo veiklą
galiojimą nuo 2023 m. gegužės 1 d. “
|
22.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
19
|
8
|
|
22. Projekto 19 straipsnio 8 dalies nuostata po kablelio
dėstytina taip: „valstybinė energetikos reguliavimo taryba panaikina
nepriklausomo tiekėjo licencijos ar leidimo vykdyti nepriklausomo elektros
energijos tiekėjo veiklą galiojimą nuo 2023 m. gegužės 1 d.“
|
Pritarti
|
Komiteto siūlymas:
Įstatymo projekto 19 straipsnio 8 dalį išdėstyti taip:
„8. Jeigu nepriklausomi tiekėjai šio straipsnio 7
dalyje nustatytu terminu nepateikė Valstybinei energetikos reguliavimo
tarybai visos minėtos informacijos ir dokumentų, Valstybinės energetikos
reguliavimo taryba panaikina nepriklausomo tiekėjo licencijos ar leidimo
vykdyti nepriklausomo elektros energijos tiekėjo veiklą galiojimą nuo 2023 m.
gegužės 1 d.“
|
23.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
19
|
10
|
|
23. Projekto 19 straipsnio 10 dalyje
vietoje formuluotės „Šio įstatymo 7 straipsnio 3 dalies nuostatos ir 8
straipsnio 2–3 dalies nuostatos“ įrašytina formuluotė „Šio įstatymo 7
straipsnio 3 dalyje išdėstytos Elektros energetikos įstatymo 43 straipsnio 101
dalies ir šio įstatymo 8 straipsnio 2 ir 3 dalyje išdėstytos Elektros
energetikos įstatymo 44 straipsnio 6 ir 7 dalies nuostatos“.
|
Pritarti
|
|
24.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
19
|
11
|
|
24. Projekto 19 straipsnio 11 dalyje,
atsižvelgus į tai, kad dvišalės sutartys sudaromos abiejų šalių susitarimu, o
ne vienašališkai pasirašomos vienos iš šalių, vietoje formuluotės „sutarčių
ir (ar) kitų dokumentų, kuriuose numatomas elektros energijos persiuntimo
atnaujinimo terminas, pakeitimo arba naujų persiuntimo paslaugų teikimo
sutarčių ar kitų dokumentų pasirašymo, ir iki 2025 m. birželio 30 d. pasirašo
minėtų sutarčių ar kitų dokumentų pakeitimus arba naujas sutartis ar kitus
dokumentus“ siūlytina įrašyti formuluotę „sutarčių ir (ar) kitų dokumentų,
kuriuose numatomas elektros energijos persiuntimo atnaujinimo terminas,
pakeitimo arba naujų persiuntimo paslaugų teikimo sutarčių sudarymo ar kitų
dokumentų išdavimo. Nurodytos sutartys ar kiti dokumentai turi būti pakeisti
arba naujos sutartys sudarytos ar kiti dokumentai išduoti iki 2025 m.
birželio 30 d.“
|
Pritarti
|
Patikslinta
siūlomo Įstatymo projekto 19 straipsnio 11 dalis ir vietoje žodžių „sutarčių
ir (ar) kitų dokumentų, kuriuose numatomas elektros energijos persiuntimo
atnaujinimo terminas, pakeitimo arba naujų persiuntimo paslaugų teikimo
sutarčių ar kitų dokumentų pasirašymo, ir iki 2025 m. birželio 30 d. pasirašo
minėtų sutarčių ar kitų dokumentų pakeitimus arba naujas sutartis ar kitus
dokumentus“ įrašyti žodžiai „sutarčių
ir (ar) kitų dokumentų, kuriuose numatomas elektros energijos persiuntimo
atnaujinimo terminas, pakeitimo arba naujų persiuntimo paslaugų teikimo
sutarčių sudarymo ar kitų dokumentų išdavimo. Nurodytos sutartys ar kiti dokumentai turi būti pakeisti
arba naujos sutartys sudarytos ar kiti dokumentai išduoti iki 2025 m.
birželio 30 d.“
Komiteto siūlymas:
Įstatymo projekto 19 straipsnio 11 dalį išdėstyti taip:
„11. Vartotojai, kuriems
energetikos ministro nustatyta tvarka yra suteikta elektros energijos persiuntimo patikimumo ir
aprūpinimo elektros energija atkūrimo trukmės (toliau – patikimumo
kategorija) I ar II patikimumo kategorija ir kurie siekia užsitikrinti
didesnio patikimumo aprūpinimą elektros energija, elektros įrenginių
prijungimą prie elektros tinklų reglamentuojančių teisės aktų nustatyta
tvarka iki 2024 m. birželio 30 d. kreipiasi į skirstomųjų tinklų operatorių
dėl reikiamų techninių sprendinių (papildomo elektros energijos šaltinio,
išskyrus autonominius elektros energijos šaltinius) įgyvendinimo ir
galiojančių persiuntimo paslaugų teikimo sutarčių ir (ar) kitų dokumentų,
kuriuose numatomas elektros energijos persiuntimo atnaujinimo terminas,
pakeitimo arba naujų persiuntimo paslaugų teikimo sutarčių sudarymo ar kitų
dokumentų išdavimo. Nurodytos
sutartys ar kiti dokumentai turi būti pakeisti arba naujos sutartys sudarytos
ar kiti dokumentai išduoti iki 2025 m. birželio 30 d.“.
|
25.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
19
|
14
|
|
25. Projekto 19 straipsnio 14 dalyje
vietoje formuluotė „sutartais būdais turi vartotojui pateikti“ taisytina, nes
neaišku, su kuo turi būti sutarta dėl atnaujintų nuosavybės ribų aktų
pateikimo būdų.
|
Pritarti
|
Patikslinta siūlomo Įstatymo projekto 19 straipsnio 14 dalies
formuluotė numatant, kad skirstomųjų tinklų operatorius teisės aktų
reglamentuojančių vartotojų informavimą, nustatyta tvarka ir (ar) su
vartotojais sudarytose sutartyse sutartais būdais vartotojams pateiks
atnaujintus nuosavybės ribų aktus.
Komiteto siūlymas:
Įstatymo projekto 19 straipsnyje dėstomą 14 dalį išdėstyti taip:
„14. Jeigu šio straipsnio 11
ir 12 dalyse nurodyti vartotojai iki 2025 m. gruodžio 31
d. nesudarys naujų ir (ar) nepakeis galiojančių persiuntimo paslaugų
teikimo sutarčių ir (ar) kitų dokumentų,
kuriuose numatomas elektros energijos persiuntimo atnaujinimo terminas ir vartotojo
elektros įrenginių prijungimo prie skirstomųjų
elektros tinklų schema, skirstomųjų tinklų
operatorius teisės aktų, reglamentuojančių
vartotojų informavimą, nustatyta tvarka ir (ar) su vartotojais sudarytose
sutartyse sutartais būdais turi
vartotojui pateikti atnaujintus nuosavybės ribų aktus su informacija apie
numatomą elektros energijos persiuntimo atnaujinimo terminą bei vartotojo elektros įrenginių prijungimo
prie skirstomųjų elektros tinklų schemą tiesiogine skirstymo linija ir
(ar) rezervine linija, kaip jos apibrėžiamos energetikos ministro
tvirtinamose elektros įrenginių įrengimo taisyklėse.“
|
26.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-14
|
19
|
15
|
|
26. Projekto 19 straipsnio 15 dalyje
vietoje žodžio „pasirašo“ įrašytinas žodis „sudaro“.
|
Pritarti
|
|