LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Energetikos IR darnios plėtros komisija

 

 

PAPILDOMOS KOMISIJOS IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠILUMOS ŪKIO ĮSTATYMO NR. IX-1565 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 101, 12, 15, 17, 20, 22, 30, 32, 34, 35, 36, 37 STRAIPSNIŲ, AŠTUNTOJO IR VIENUOLIKTOJO SKIRSNIŲ PAVADINIMŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 82, 102, 291 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2331

 

2023-02-15  Nr. 117-P-1

Vilnius

 

 

1. Komisijos posėdyje dalyvavo: Komisijos nariai prisijungę elektroninėmis ryšio priemonėmis: Kasparas Adomaitis, Zigmantas Balčytis, Vytautas Gapšys, Ligita Girskienė, Kęstutis Masiulis, Laima Nagienė, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Seimo kanceliarijos patarėjos Rūta Bėčiūtė ir Jolanta Žaltkauskienė; Seimo Ekonomikos komiteto biuro patarėjas Žilvinas Klimka.

Kviestieji asmenys prisijungę elektroninėmis ryšio priemonėmis: Inga Žilienė, Energetikos ministerija, viceministrė; Karolis Švaikauskas, Energetikos ministerija, Energetikos konkurencingumo grupės vadovas; Vida Dzermeikienė, Energetikos ministerija, Energetinio konkurencingumo grupės patarėja; Vidmantas Macevičius, Mažeikių raj. meras; Vilmantas Markevičius, Energetikos ministerija, Energetinio konkurencingumo grupė; Aušra Ignotaitė, UAB Idex Baltic; Dainius Mikolaitis, UAB Idex Baltic; Evaldas Paulavičius, UAB Foksita, UAB Aldec General; Romualdas Rutka, UAB Ekopartneris; Vytautas Kisielius, LNŠGA; Donatas Jasas, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos, pirmininko pavaduotojas; Matas Taparauskas; Beata Vilienė , Advokatų Vilio ir partnerių kontora AVIP, advokatė; Vaidotas Ramonas, Lietuvos vandens tiekėjų asociacija, direktorius; Dr. Valdas Lukoševičius, Lietuvos šilumos tiekėjų asociacija, prezidentas; Mantas Paulauskas, Lietuvos šilumos tiekėjų asociacijos vyriausiasis specialistas; Vilma Skinderytė, AB „Kauno energija“, Ekonomikos sk. vadovo pavaduotoja Audronė Čepulienė, AB „Šiaulių Energija“, Finansų ir ekonomikos direktorė; Rita Morozovienė, AB „Panevėžio energija“, Finansų direktorė; Dainius Mikolaitis, UAB Idex Baltic; Renatas Pocius, VERT, pirmininkas; Anastasija Skunčikaitė, VERT, Elektros skyriaus patarėja, laikinai vykdanti Elektros skyriaus vedėjo funkcijas.

.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

2

57

 

 Atsižvelgus į tai, kad projekte siūlomos vartoti Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse apibrėžtos sąvokos, pavyzdžiui, daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų valdytojas, siūlytina projekto 2 straipsnyje dėstomą Šilumos ūkio įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 57 dalį papildyti, įrašant joje nurodytą kodeksą.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Įstatymo 2 straipsnį ir jį papildyti 57 dalimi.

19. Papildyti 2 straipsnį 57 dalimi:

„57. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatyme, Lietuvos Respublikos energijos išteklių rinkos įstatyme, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos aplinkos oro apsaugos įstatyme, Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatyme, Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme, Lietuvos Respublikos koncesijų įstatyme, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme ir Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatyme.“

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

3

1

 

Atsižvelgus į tai, kad projektu formuluotė „mažiausios sąnaudos“ keičiama į formuluotę „pagrįstos būtinosios sąnaudos“, projektu turėtų būti keičiama ir keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalis.

Nepritarti

Įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje būtų tikslinga palikti mažiausias sąnaudas, nes šioje dalyje apibrėžiamos konkurencinės sąlygos. Kadangi pvz. nustatant pigiausios technologijos kriterijų būtų labai aiškus konkurencinis kriterijus. Jeigu ištaisytumėme „pagrįstomis“ sąnaudomis, tai būtų sudėtinga nustatyti kokiu kriterijumi parenkama technologija iš visų alternatyvų.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

5

6

 

Projekto 5 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 8 straipsnio 6 dalyje vietoje formuluotės „šio įstatymo 1 ir 8 straipsniuose nurodytus“ įrašytina formuluotė „šiame ir šio įstatymo 1 straipsnyje nurodytus“.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo Įstatymo 8 straipsnį ir jo 6 dalį išdėstyti taip:

„5.6. Šilumos ūkio specialieji planai atnaujinami ne rečiau kaip kas 7 metai 10 metų, atsižvelgiant į šilumos ūkio plėtros priemones, šiame ir šio įstatymo 1 straipsnyje nurodytus tikslus ir uždavinius, taip pat šilumos gamybos ir perdavimo technologijų raidą, konkurencinę aplinką, šilumos gamybos kainų tendencijas, aplinkos užterštumo pokyčius ir kitus reikšmingus veiksnius. Šilumos ūkio specialieji planai privalo būti atnaujinti ne vėliau kaip per 12 mėnesių nuo šilumos ūkio plėtros priemonių patvirtinimo ar jų pakeitimų įsigaliojimo ir atitikti šiame ir šio įstatymo 1 straipsnyje nurodytus tikslus ir uždavinius.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

6

6

7

15

18

19

19

19

19

1

5

2

4

13

4

18

22

25

6

 

 

 

3

Projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 82 straipsnio 1 dalies 6 punkte vartojama formuluotė „šilumos tiekimo įmonės“. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamame įstatyme vartojama sąvoka „šilumos tiekėjas“, o ne „šilumos tiekimo įmonė“. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas. Ši pastaba atitinkamai taikytina ir kitoms projekto nuostatoms, kur vartojama formuluotė „šilumos tiekimo įmonė“.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsniu keičiamo Įstatymo 82 straipsnio 2 dalies 6 punktą išdėstyti taip:

„6) šilumos tiekėjo teikiamų paslaugų plėtra ir šių paslaugų kokybės gerinimo planas;“.

Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsniu keičiamo Įstatymo 82 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip:

„5. Šilumos ūkio plėtros investicinis planas derinamas su šilumos tiekėjo valdyba, jeigu jos nėra, – su savivaldybės institucija.“

Pakeisti Įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo Įstatymo 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Jeigu šilumos tiekėjui dėl šio įstatymo 30 straipsnyje nurodytų priežasčių sustabdytas ar panaikintas šilumos tiekimo licencijos galiojimas ir šis šilumos tiekėjas negali vykdyti šilumos tiekimo veiklos, savivaldybės institucija, užtikrindama saugų, patikimą ir nepertraukiamą šilumos tiekimą vartotojams, nedelsiant Koncesijos įstatymo, Viešųjų pirkimų įstatymo ar Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo nustatyta tvarka parenka naują šilumos tiekėją ir šio įstatymo vienuoliktojo skirsnio nustatyta tvarka perduoda jai šilumos ūkio valdymą.

Pakeisti Įstatymo projekto 15 straipsniu keičiamo Įstatymo 22 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Šilumos ir (ar) karšto vandens įmonių tiekėjų ir nepriklausomų šilumos gamintojų informacija apie metinius finansinius ir veiklos rodiklius, veiklos sąnaudas, sistemų eksploatavimą, modernizavimą, plėtrą, investicijas į sistemos plėtrą, yra vieša. Šilumos ir (ar) karšto vandens tiekėjų ir šio įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje nustatytų nepriklausomų šilumos gamintojų informacija apie šilumos pajamų bazinį lygį, šilumos pajamų lygio  pastoviąją dalį ir šilumos pajamų lygio kintamąją dalį, kainų ir tarifų struktūrą, paslaugų teikimo sąlygas yra vieša.“

Pakeisti Įstatymo projekto 18 straipsniu keičiamo Įstatymo 30 straipsnio 13 dalies 5 punktą  ir jį išdėstyti taip:

„5) šilumos pajamų bazinio lygio laikotarpiui derinti su licenciją išdavusia institucija šilumos tiekėjo valdyba, jeigu jos nėra, – su savivaldybės institucija valdomo turto priežiūros ir eksploatavimo planus ir šilumos tiekėjo nustatyta tvarka teikti licenciją išdavusiai šilumos tiekėjo valdybai ir savivaldybės institucijai informaciją apie valdomo turto priežiūros ir eksploatavimo planų vykdymą;“

Pakeisti Įstatymo projekto 19 straipsniu keičiamo Įstatymo 32 straipsnio 4 dalį  ir ją išdėstyti taip:

„4. Šilumos pajamų bazinis lygis ir šilumos kainos, atsižvelgiant į patiriamas sąnaudas, gali būti diferencijuojamos pagal šilumos tiekimo sistemas, vartotojų grupes, šilumos pirkimo–pardavimo vietą, tiekimo–vartojimo ribą, šilumos vartojimo mastą, šilumnešius ir jų kokybę, tiekimo patikimumą, vartojimo sezoniškumą, periodiškumą ir apskaitos būdus. Diferencijuojant kainas, kryžminis subsidijavimas tarp vartotojų grupių yra draudžiamas. Sprendimas dėl šilumos kainų diferencijavimo turi būti suderintas su savivaldybės taryba arba šio straipsnio 16 dalyje numatytu atveju šilumos tiekėjo įstatuose nustatyta tvarka.“

Pakeisti Įstatymo projekto 19 straipsniu keičiamo Įstatymo 32 straipsnio 18 dalį  ir ją išdėstyti taip:

„18. Karšto vandens tiekėjas, vadovaudamasis Tarybos patvirtinta Karšto karšto vandens kainų nustatymo metodika (toliau – Karšto vandens kainų nustatymo metodika), parengia ir teikia Tarybai ir (arba) savivaldybės institucijai karšto vandens kainos dedamųjų projektą. Jeigu karšto vandens tiekėjas yra ir šilumos tiekėjas, realizuojantis ne mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus, arba tiekia karštą vandenį šio šilumos tiekėjo teritorijoje, savivaldybės institucija ne vėliau kaip per 30 dienų teikia Tarybai karšto vandens kainos dedamųjų suderinimo dokumentus ir (ar) pagrįstas pastabas. Taryba, išnagrinėjusi savivaldybės institucijos pastabas arba per 30 kalendorinių dienų jų negavusi, ne vėliau kaip per 15 dienų per 30 kalendorinių dienų nustato karšto vandens kainos dedamąsias Karšto vandens kainų nustatymo metodikoje nustatyta tvarka. Kitiems karšto vandens tiekėjams karšto vandens kainų dedamąsias nustato savivaldybių tarybos. Karšto vandens tiekėjas, kurio daugiau kaip 1/2 akcijų nuosavybės teise priklauso vienai ar kelioms savivaldybėms ir kuris tiekia karštą vandenį skirtingose savivaldybėse, nustato karšto vandens kainų dedamąsias karšto vandens tiekėjo įstatuose nustatyta tvarka, apskaičiavęs jas pagal Karšto vandens kainų nustatymo metodiką ir suderinęs su Taryba. Ginčus ir skundus dėl karšto vandens kainos dedamųjų nustatymo teisėtumo nagrinėja Taryba. Karšto vandens tiekėjo, kuriam karšto vandens kainų dedamąsias nustato savivaldybių taryba, skundus dėl karšto vandens kainos dedamųjų nustatymo teisėtumo ne teismo tvarka nagrinėja Taryba. Karšto vandens tiekėjo, kuriam karšto vandens kainų dedamąsias nustato savivaldybių taryba, skundai nagrinėjami mutatis mutandis šio straipsnio 15 dalyje nustatyta tvarka.“

Pakeisti Įstatymo projekto 19 straipsniu keičiamo Įstatymo 32 straipsnio 22 dalį  ir ją išdėstyti taip:

„22. Savivaldybės institucija kontroliuoja, ar šilumos tiekėjas teisingai skaičiuoja ir taiko šilumos ir karšto vandens kainas. Savivaldybės institucija, nustačiusi šilumos tiekėjo, realizuojančios ne mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus, šilumos ir (ar) karšto vandens kainų skaičiavimo ir taikymo neatitikimus nustatytoms šilumos ir (ar) karšto vandens kainoms, kreipiasi į Tarybą dėl atsakomybės taikymo.“

Pakeisti Įstatymo projekto 19 straipsniu keičiamo Įstatymo 32 straipsnio 25 dalį  ir ją išdėstyti taip:

„19.25. Taryba ir savivaldybės institucija šilumos bazinės kainos ar perskaičiuotų šilumos kainų dedamųjų skaičiavimo pajamų bazinio lygio ar šilumos pajamų metinio lygio skaičiavimo metu patikrina, ar šilumos įmonės tiekėjas teisingai skaičiavo šilumos ir karšto vandens kainų kintamosios dedamosios dydį ir kaip taikė šilumos ir karšto vandens kainas.“

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

6

18

5

13

 

5

Projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 82 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti: „Šilumos ūkio plėtros investicinis planas derinamas su šilumos tiekimo įmonės valdyba, jeigu jos nėra, – su kitu įmonės valdymo organu ir su savivaldybės institucija.“ Projekto nuostata tobulintina. Pastebėtina, kad šilumos ūkio plėtros planą rengia šilumos tiekimo įmonė, o pagal galiojančius įstatymus (Civilinį kodeksą, Akcinių bendrovių įstatymą) šios įmonės valdymo organai atsako už jos, kaip juridinio asmens, veiklos organizavimą. Šilumos ūkio plėtros investicinį planą turi pasirašyti šilumos tiekimo įmonės vadovas, kaip juridinio asmens vienasmenis valdymo organas, atstovaujantis įmonei civiliniuose santykiuose su kitais asmenimis, todėl projekte siūlomas nustatyti reikalavimas šilumos tiekimo įmonės vadovui derinti šilumos ūkio plėtros planą pačiam su savimi neturi teisinės logikos, todėl išbrauktinas. Jeigu norima nustatyti, kad tais atvejais, kai šilumos tiekimo įmonėje sudarytas kolegialus valdymo organas – valdyba, šilumos ūkio plėtros planas turi būti suderintas su šilumos tiekimo įmonės valdyba, projektas atitinkamai taisytinas. Ši pastaba atitinkamai taikytina ir projekto 18 straipsnyje dėstomam keičiamo įstatymo 30 straipsnio 13 dalies 5 punktui.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsniu keičiamo Įstatymo 82 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip:

„5. Šilumos ūkio plėtros investicinis planas derinamas su šilumos tiekėjo valdyba, jeigu jos nėra, – su savivaldybės institucija.“

Pakeisti Įstatymo projekto 18 straipsniu keičiamo Įstatymo 30 straipsnio 13 dalies 5 punktą  ir jį išdėstyti taip:

„5) šilumos pajamų bazinio lygio laikotarpiui derinti su licenciją išdavusia institucija šilumos tiekėjo valdyba, jeigu jos nėra, – su savivaldybės institucija valdomo turto priežiūros ir eksploatavimo planus ir šilumos tiekėjo nustatyta tvarka teikti licenciją išdavusiai šilumos tiekėjo valdybai ir savivaldybės institucijai informaciją apie valdomo turto priežiūros ir eksploatavimo planų vykdymą;“

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

11

1

 

Projekto 11 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje išbrauktini žodžiai „šilumos kainą, tai yra“, nes įstatyme turi būti tik norminio pobūdžio nuostatos.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 11 straipsniu keičiamo Įstatymo 12 straipsnio 1 dalį  ir ją išdėstyti taip:

„1. Šilumos vartotojai atsiskaito su šilumos tiekėju už sunaudotą šilumą pagal šilumos pirkimo–pardavimo vietoje įrengtų atsiskaitomųjų šilumos apskaitos prietaisų rodmenis, taikant vartotojo pasirinktą šilumos kainą, tai yra šilumos vienanarę arba šilumos dvinarę kainą. Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka šilumos tiekėjas privalo suteikti slaptažodį šilumos vartotojams, kad šie galėtų elektroninių ryšių priemonėmis susipažinti su šilumos pirkimo–pardavimo vietoje įrengtų atsiskaitomųjų šilumos apskaitos prietaisų rodmenimis.“

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

14

5

 

Projekto 14 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 5 dalyje vietoje formuluotės „gali būti taikomos Tarybos nustatytos sankcijos“ įrašytina formuluotė „Taryba gali taikyti sankcijas Energetikos įstatymo nustatyta tvarka.“ Atkreiptinas dėmesys, kad sankcijų dydžiai yra nustatyti Energetikos įstatyme.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 14 straipsniu keičiamo Įstatymo 20 straipsnio 5 dalį  ir ją išdėstyti taip:

„5. Pastato šildymo ir karšto vandens sistemų priežiūra atliekama Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka. Daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemų periodinius patikrinimus dėl jų atitikties teisės aktuose nustatytiems reikalavimams ne rečiau kaip kartą per ketverius metus atlieka Taryba. Daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemų tikrinimų dėl jų atitikties teisės aktuose nustatytiems reikalavimams tvarką ir formą nustato Taryba. Taryba, gavusi skundą dėl daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemų netinkamo eksploatavimo ir (ar) parengimo šildymo sezonui Tarybos nustatyta tvarka gali atlikti daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemų patikrinimą dėl jų atitikties teisės aktuose nustatytiems reikalavimams. Taryba, nustačiusi neatitikimus teisės aktuose nustatytiems reikalavimams, įpareigoja pastato šildymo ir karšto vandens sistemos prižiūrėtoją (eksploatuotoją) pašalinti Tarybos nustatytų daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemų reikalavimų neatitikimus. Už Tarybos įpareigojimų nevykdymą pastato šildymo ir karšto vandens sistemos prižiūrėtojui (eksploatuotojui) Taryba gali taikyti sankcijas Energetikos įstatymo nustatyta tvarka, išskyrus atvejus, kai dėl įpareigojimų vykdymo nebuvo gautas daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų pritarimas dėl reikalingų veiksmų atlikimo ir finansavimo.“

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

19

5

 

Projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 5 dalyje vietoje formuluotės „3-5 metams“ įrašytina formuluotė „ne trumpesniam nei 3 metų ir ne ilgesniam nei 5 metų laikotarpiui“.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 19 straipsniu keičiamo Įstatymo 32 straipsnio 5 dalį  ir ją išdėstyti taip:

„5. Šilumos tiekėjų, realizuojančių ne mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus, šilumos pajamų bazinį lygį ne trumpesniam nei 3 metų ir ne ilgesniam nei 5 metų laikotarpiui nustato Taryba, šilumos tiekėjams, realizuojantiems mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus – savivaldybės taryba.“

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

19

8,9

 

Projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 8 ir 9 dalių nuostatų santykis neaiškus. Pagal dėstomas keičiamo įstatymo 32 straipsnio 8 dalies nuostatas, savivaldybės taryba nustato kasmet koreguojamus šilumos pajamų metinius lygius, o kai šilumos tiekėjas realizuoja mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus – ir šilumos pajamų bazinį lygį. Pagal dėstomas keičiamo įstatymo 32 straipsnio 9 dalies nuostatas – šilumos pajamų bazinį lygį kasmet koreguoja šilumos teikėjas, o pakoreguotą šilumos pajamų bazinį lygį (šilumos pajamų metinį lygį) nustato savivaldybės taryba, nepriklausomai nuo šilumos tiekėjo realizuojamo per metus šilumos kiekio. Nurodytų dalių nuostatos derintinos tarpusavyje.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 19 straipsniu keičiamo Įstatymo 32 straipsnio 9 dalį  ir ją išdėstyti taip:

„9. Šilumos pajamų bazinį lygį kasmet koreguoja šilumos tiekėjas, vadovaudamasis Šilumos kainų nustatymo metodika. Šilumos pajamų metinį lygį, vadovaudamasi Šilumos kainų nustatymo metodika, nustato savivaldybės taryba.“

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

19

9

 

Neaišku, kodėl projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 9 dalyje šilumos pajamų metinis lygis rašomas skliaustuose po šilumos pajamų bazinio lygio. Pastebėtina, kad šie lygiai nėra tapatūs ir nėra vienas kitam alternatyva. Projektas tobulintinas, pašalinant šį neaiškumą.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 19 straipsniu keičiamo Įstatymo 32 straipsnio 9 dalį  ir ją išdėstyti taip:

„9. Šilumos pajamų bazinį lygį kasmet koreguoja šilumos tiekėjas, vadovaudamasis Šilumos kainų nustatymo metodika. Šilumos pajamų metinį lygį, vadovaudamasi Šilumos kainų nustatymo metodika, nustato savivaldybės taryba.“

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

19

10

 

Projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 10 dalyje siūloma nustatyti, jog Taryba atitinkamais atvejais peržiūri šilumos tiekėjo pakoreguotą šilumos pajamų bazinį lygį, tačiau iš projekto nuostatų nėra aiškios tokios „peržiūros“ teisinės pasekmės. Siūlytina projektą papildyti atitinkamomis nuostatomis. Be to, siūlytina analizuojamą dalį skaidyti į dvi dalis ir nuostatas dėl šilumos bazinio lygio peržiūrėjimo ir šilumos pajamų metinio lygio patikrinimo dėstyti atskirose straipsnio dalyse.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 19 straipsniu keičiamo Įstatymo 32 straipsnio 10 dalį  ir ją išdėstyti taip:

„10. Taryba peržiūri šilumos tiekėjo pakoreguotą šilumos pajamų bazinį lygį, kai planuojamas šilumos pajamų metinis lygis, nevertinant kuro ir perkamos šilumos kainų įtakos, viršija nustatytą šilumos pajamų metinį lygį 10 procentų ir daugiau arba Tarybos tvirtinamame ūkio subjektų technologinio, finansinio ir vadybinio pajėgumo įvertinimo tvarkos apraše nustatyta tvarka Tarybos atliekamo šilumos tiekėjų finansinio pajėgumo vertinimo metu nustatoma, kad šilumos tiekėjo finansinis pajėgumas yra nepakankamas arba nustatoma didesnė nei leistina investicijų grąža ir priima šio straipsnio 12 dalyje nurodytus sprendimus. Taryba, siekdama įsitikinti, kad šilumos tiekėjo apskaičiuotas ir nustatytas šilumos pajamų metinis lygis atitinka šio įstatymo ir Šilumos kainų nustatymo metodikos nuostatas, turi teisę kasmet atlikti šilumos tiekėjų, pasirinktų pagal Šilumos kainų nustatymo metodikoje nustatytą tvarką ir kriterijus, šilumos pajamų metinio lygio patikrinimą.“

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

19

11

 

Projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 11 dalies pirmasis sakinys tikslintinas, nurodant, kam teikiamas pakoreguotas šilumos pajamų bazinio lygio projektas, pavyzdžiui, „šioje dalyje nurodytoms institucijoms“. Be to, iš analizuojamos dalies nuostatų neaišku, kodėl savivaldybė nustato šilumos pajamų metinį lygį pagal šilumos tiekėjo pakoreguotą šilumos pajamų bazinio lygio projektą, o ne pagal pakoreguotą šilumos pajamų bazinį lygį, ir koks analizuojamos projekto dalies santykis su keičiamo įstatymo 32 straipsnio 9 dalies nuostatomis.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 19 straipsniu keičiamo Įstatymo 32 straipsnio 11 dalį  ir ją išdėstyti taip:

8.11. Šilumos tiekėjas, vadovaudamasis Šilumos kainų nustatymo metodika, parengia ir, likus 3 mėnesiams iki nustatyto šilumos pajamų metinio lygio galiojimo pabaigos, teikia šioje dalyje nurodytoms institucijoms pakoreguotą šilumos pajamų bazinio lygio projektą. Šilumos tiekėjai, realizuojantys ne mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus, teikia perskaičiuotų šilumos kainų dedamųjų projektus ir jų pagrindimą pakoreguotų šilumos pajamų bazinių lygių projektus ir jų pagrindimą savivaldybės institucijai, o šio straipsnio 10 dalyje numatytu atveju ir Tarybai, bei savivaldybei, kiti šilumos tiekėjai, – tik savivaldybei realizuojantys mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus – savivaldybės institucijai. Savivaldybės taryba per 30 kalendorinių dienų nustato šilumos kainų dedamąsias. šilumos pajamų metinį lygį. Šilumos tiekėjui pranešus Tarybai, kad savivaldybės taryba laiku nenustatė šilumos pajamų metinio lygio šilumos tiekėjui, realizuojančiam ne mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus, Taryba įgyja teisę vienašališkai per 30 kalendorinių dienų nustatyti laikiną šilumos pajamų metinį lygį.“

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

19

15

 

Projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 15 dalies pabaigoje išbrauktinas perteklinis žodis „privalomai“.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 19 straipsniu keičiamo Įstatymo 32 straipsnio 15 dalį  ir ją išdėstyti taip:

„15. Šilumos tiekėjo, realizuojančio mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus, skundus dėl savivaldybės tarybos nustatyto šilumos pajamų bazinio lygio ir (ar) šilumos pajamų metinio lygio ne teismo tvarka nagrinėja Taryba. Skundas dėl savivaldybės tarybos sprendimo, nustatančio šilumos pajamų bazinį lygį ir (ar) šilumos pajamų metinį lygį šilumos tiekėjui, realizuojančiam mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus, Tarybai teikiamas per vieną mėnesį nuo sprendimo priėmimo dienos. Šilumos tiekėjo, realizuojančio mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus, kreipimasis į Tarybą nepanaikina jo teisės kreiptis į teismą. Šioje dalyje nurodyti skundai nagrinėjami pagal Tarybos patvirtintas skundų dėl savivaldybės tarybos nustatyto šilumos pajamų bazinio lygio ir (ar) šilumos pajamų metinio lygio nagrinėjimo taisykles. Tarybos sprendimai, priimti išnagrinėjus šioje dalyje nurodytus skundus dėl savivaldybės tarybos nustatyto šilumos pajamų bazinio lygio ir (ar) šilumos pajamų metinio lygio, įsigalioja nuo Tarybos sprendime nurodytos datos ir turi būti privalomai vykdomi.“

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

19

18

 

Projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 18 dalyje vartojama formuluotė „karštą vandenį tiekianti įmonė“. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamame įstatyme vartojama sąvoka „karšto vandens tiekėjas“, o ne „karštą vandenį tiekianti įmonė“. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 19 straipsniu keičiamo Įstatymo 32 straipsnio 18 dalį  ir ją išdėstyti taip:

11.18. Karšto vandens tiekėjas, vadovaudamasis Tarybos patvirtinta Karšto karšto vandens kainų nustatymo metodika (toliau – Karšto vandens kainų nustatymo metodika), parengia ir teikia Tarybai ir (arba) savivaldybės institucijai karšto vandens kainos dedamųjų projektą. Jeigu karšto vandens tiekėjas yra ir šilumos tiekėjas, realizuojantis ne mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus, arba tiekia karštą vandenį šio šilumos tiekėjo teritorijoje, savivaldybės institucija ne vėliau kaip per 30 dienų teikia Tarybai karšto vandens kainos dedamųjų suderinimo dokumentus ir (ar) pagrįstas pastabas. Taryba, išnagrinėjusi savivaldybės institucijos pastabas arba per 30 kalendorinių dienų jų negavusi, ne vėliau kaip per 15 dienų per 30 kalendorinių dienų nustato karšto vandens kainos dedamąsias Karšto vandens kainų nustatymo metodikoje nustatyta tvarka. Kitiems karšto vandens tiekėjams karšto vandens kainų dedamąsias nustato savivaldybių tarybos. Karšto vandens tiekėjas, kurio daugiau kaip 1/2 akcijų nuosavybės teise priklauso vienai ar kelioms savivaldybėms ir kuris tiekia karštą vandenį skirtingose savivaldybėse, nustato karšto vandens kainų dedamąsias karšto vandens tiekėjo įstatuose nustatyta tvarka, apskaičiavęs jas pagal Karšto vandens kainų nustatymo metodiką ir suderinęs su Taryba. Ginčus ir skundus dėl karšto vandens kainos dedamųjų nustatymo teisėtumo nagrinėja Taryba. Karšto vandens tiekėjo, kuriam karšto vandens kainų dedamąsias nustato savivaldybių taryba, skundus dėl karšto vandens kainos dedamųjų nustatymo teisėtumo ne teismo tvarka nagrinėja Taryba. Karšto vandens tiekėjo, kuriam karšto vandens kainų dedamąsias nustato savivaldybių taryba, skundai nagrinėjami mutatis mutandis šio straipsnio 15 dalyje nustatyta tvarka.“

15.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

19

22

 

Projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 22 dalies nuostata „Savivaldybės institucija, nustačiusi šilumos tiekimo įmonės, realizuojančios ne mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus, neatitikimus nustatytoms šilumos ir (ar) karšto vandens kainoms <...>“ (pabraukta mūsų) stokoja logikos, todėl taisytina.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 19 straipsniu keičiamo Įstatymo 32 straipsnio 22 dalį  ir ją išdėstyti taip:

22. Savivaldybės institucija kontroliuoja, ar šilumos tiekėjas teisingai skaičiuoja ir taiko šilumos ir karšto vandens kainas. Savivaldybės institucija, nustačiusi šilumos tiekėjo, realizuojančios ne mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus, šilumos ir (ar) karšto vandens kainų skaičiavimo ir taikymo neatitikimus nustatytoms šilumos ir (ar) karšto vandens kainoms, kreipiasi į Tarybą dėl atsakomybės taikymo.

16.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

21

 

 

Projekto 21 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 35 straipsnyje siūloma nustatyti, kad „Šilumos tiekėjų investicijos derinamos su savivaldybės institucija ir (ar) Taryba“. Pastebėtina, kad iš siūlomo reguliavimo neaišku, kokiais atvejais šilumos tiekėjai investicijas derina su savivaldybės institucija, o kada – su Taryba. Projektas tobulintinas pašalinant šį neaiškumą.

Pritarti

Pakeisti Įstatymo projekto 21 straipsniu keičiamo Įstatymo 35 straipsnį  ir jį išdėstyti taip:

„35 straipsnis. Investicinių planų Investicijų derinimas

Investiciniai planai derinami Šilumos tiekėjų investicijos derinamos su savivaldybės taryba jos  institucija ir (ar) Taryba Energetikos įstatymo 15 straipsnyje nustatyta tvarka ir šio įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje nurodytų nepriklausomų šilumos gamintojų investicijos derinamos su Taryba jos nustatyta tvarka. Savivaldybės institucijai atsisakius derinti šilumos tiekėjo, realizuojančio ne mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus, investicijas ir nepateikus atsisakymo derinti pagrindimo, tokios investicijos šilumos tiekėjo prašymu derinamos su Taryba jos nustatyta tvarka. Šilumos tiekėjų skundus dėl savivaldybių tarybų sprendimų derinant investicinius planus ne teismo tvarka nagrinėja Taryba.“

17.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

25

2

 

Atsižvelgus į tai, kad šilumos gamintojai, šilumos tiekėjai ir savivaldybių institucijos iki 2023 m. liepos 1 d. turės pasirengti įstatymo įgyvendinimui, svarstytina, ar projekto 25 straipsnio 2 dalyje neturėtų būti nustatyta ankstesnė įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo data.

Pritarti

Pakeiti Įstatymo projekto 25 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, jos įgaliotos institucijos ir Valstybinė energetikos reguliavimo taryba iki 2023 m. birželio 30 1 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

18.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-12-13

25

3

 

Siekiant teisinio nuoseklumo projekto 25 straipsnio 3 dalies formuluotė „šio įstatymo 6 straipsnyje, papildančiame Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymą 82 straipsniu, nurodytas“ dėstytina taip: „šio įstatymo 6 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 82 straipsnyje nurodytas“.

Pritarti

Pakeiti Įstatymo projekto 25 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio įstatymo 6 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 82 straipsnyje, nurodytas dešimties metų šilumos ūkio plėtros investicinis planas turi būti patvirtintas iki 2024 m. sausio 1 d.“ 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta

6. Komisijos sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-2331 ir siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui įstatymo projektą tobulinti, atsižvelgiant į pastabas ir pasiūlymus, kuriems Komisija pritarė.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Energetikos ir darnios plėtros komisija

2023-02-15

10

1

 

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo Nr. IX-1565 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 101, 12, 15, 17, 20, 22, 30, 32, 34, 35, 36, 37 straipsnių, aštuntojo ir vienuoliktojo skirsnių pavadinimų pakeitimo ir Įstatymo papildymo 82, 102, 291 straipsniais įstatymo projekto (toliau – Įstatymo projektas) poreikis iškilo siekiant užtikrinti šilumos tiekimo sistemų dekarbonizaciją ir sudaryti skatinamąsias sąlygas atliekinės šilumos panaudojimui šilumos ūkio rinkoje.

Teikiamu Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad atliekinę šilumą generuojantys asmenys turi teisę atliekinę šilumą tiekti į šilumos tiekimo sistemą. Šilumos tiekėjas jam priklausančioje aprūpinimo šiluma sistemoje atliekinę šilumą superka ne šilumos aukciono būdu Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau VERT) patvirtiname šilumos gamybos ir (ar) supirkimo tvarkos ir sąlygų apraše nustatyta tvarka, ne didesne kaip vienų kalendorinių metų laikotarpiui VERT nustatyta didžiausia leistina atliekinės šilumos supirkimo kaina.

Manytina, kad VERT nustatoma didžiausia leistina atliekinės šilumos supirkimo kaina vienų kalendorinių metų laikotarpiui nėra pakankamas terminas siekiant planuoti investicijas į  atliekinės šilumos panaudojimo galimybes, todėl siūlytina Įstatymo projekte nustatyti, kad didžiausia leistina atliekinės šilumos supirkimo kaina VERT būtų nustatoma ne trumpesniam kaip vienų metų laikotarpiui.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 102 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Atliekinę šilumą generuojantys asmenys turi teisę atliekinę šilumą tiekti į šilumos tiekimo sistemą. Šilumos tiekėjas jam priklausančioje aprūpinimo šiluma sistemoje atliekinę šilumą superka ne šilumos aukciono būdu Šilumos gamybos ir (ar) supirkimo tvarkos ir sąlygų apraše nustatyta tvarka, ne didesne kaip vienų kalendorinių metų laikotarpiui Tarybos nustatyta didžiausia leistina atliekinės šilumos supirkimo kaina, kuri nustatoma ne trumpesniam kaip vienų metų laikotarpiui. Jeigu aprūpinimo šiluma sistemoje šiluma gaminama ir (ar) superkama aukciono būdu, šilumos tiekėjui šio įstatymo 101 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka energijos išteklių biržos operatoriui teikiant prognozuojamą gaminti ir (ar) supirkti šilumos kiekį, prognozuojamas atliekinę šilumą generuojančių asmenų patiekti šilumos kiekis atimamas iš vartotojų poreikiams patenkinti reikalingo šilumos kiekio.

Pritarti

 

2.

Energetikos ir darnios plėtros komisija

2023-02-15

10

5

 

 

Argumentai:

Pagal Įstatymo projektu siūlomą teisinį reguliavimą atliekinės šilumos panaudojimo skatinimas taikomas tik potencialiems atliekinės šilumos gamintojams (pvz., prekybos centrams, duomenų centrams, vandenvalos įmonėms ir pan.), tačiau nesudaromos sąlygos  panaudoti išmetamos į orą atliekinės šilumos, susidarančios atliekinę šilumą bendros šilumos ir elektros energijos  gamybos (kogeneracijos) būdu generuojančių asmenų, kurių pagrindinė veikla nėra elektros energijos ir (ar) šilumos gamyba (pvz. naftos perdirbimo įmonė).

Todėl, skatinant šilumos tiekimo sistemų dekarbonizaciją, prioritetą teikiant šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijas mažinančioms technologijoms, siūlome Įstatymo projektą papildyti nuostata, kad atliekinės šilumos supirkimo ir panaudojimo bendrieji principai mutatis mutandis  būtų taikomi ir atliekinę šilumą bendros šilumos ir elektros energijos  gamybos (kogeneracijos) būdu generuojantiems asmenims, kurių pagrindinė veikla nėra elektros energijos ir (ar) šilumos gamyba.

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 10 straipsnį 5 dalimi:

„5. Šiame straipsnyje nustatyti atliekinės šilumos supirkimo ir panaudojimo bendrieji principai mutatis mutandis taikomi ir atliekinę šilumą bendros šilumos ir elektros energijos  gamybos (kogeneracijos) būdu generuojantiems asmenims, kurių pagrindinė veikla nėra elektros energijos ir (ar) šilumos gamyba.

Pritarti

 

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komisijos paskirti pranešėjai: Justinas Urbanavičius.

 

 

Komisijos pirmininkas                                                                                    (Parašas)                                                                      Justinas Urbanavičius

 

 

 

(Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos patarėja aptarnaujanti Seimo komisijas, Rūta Bėčiūtė)