LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-1491 2, 8, 17, 19, 22, 25, 27, 31, 35, 46, 51, 52, 55, 57, 58, 82, 86, 91, 92, 93, 94, 95, IR 96 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 821 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO
2021-09-28 Nr. XIIIP-4877(4)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 25 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad „Perkančiosioms organizacijoms, kurių per finansinius metus <...> sudaromų sutarčių bendra vertė neviršija 30 000 Eur <...> atliekant šiuos pirkimus, šio įstatymo reikalavimai, <...> netaikomi“. Iš šios nuostatos nėra aišku, ar išimtį sąlygoja einamaisiais metais, ar, pavyzdžiui, praėjusiais metais sudarytų sutarčių suma, taip pat nenustatytos išimties taikymo taisyklės jei einamaisiais finansiniais metais ši suma būtų viršyta.
2. Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos Koncesijų įstatymo pavadinimas pirmą kartą yra nurodytas keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalies 3 punkte, todėl projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 46 straipsnio 4 dalyje turėtų būti naudojamas Koncesijų įstatymo pavadinimas, atsisakant žodžių „Lietuvos Respublikos“.
3. Siūlytina tikslinti projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 52 straipsnio 3 dalies nuostatas, derinant jas su projekto 19 straipsniu keičiamo įstatymo 91 straipsnio 3 dalies nuostatomis, aiškiai nurodant, kad tiekėjo pateiktas informacijos paaiškinimas taip pat yra skelbiamas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje.
4. Projekto 17 straipsniu keičiamo įstatymo 821 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodomos „į savivaldybės veiklos sritį patenkančios perkančiosios organizacijos“, kurių pirkimus iš centrinės perkančiosios organizacijos privaloma užtikrinti. Svarstytina, ar šis terminas neturėtų būti keičiamas, pavyzdžiui, į „savivaldybės kontroliuojamos (valdomos) perkančiosios organizacijos“. Įvertinus keičiamo įstatymo 2 straipsnio 25 dalies apibrėžimą galima situacija, kad perkančioji organizacija gali būti ir su savivaldybe nesusijęs juridinis asmuo, gaunantis didesnę dalį iš valstybės ar savivaldybių biudžetų lėšų (pavyzdžiui, įgyvendindamas projektus), ir veikiantis savivaldybės veiklos srityje – pavyzdžiui, transporto, sveikatos apsaugos ar švietimo, o tokiu atveju galėtų kilti abejonių dėl tokiam subjektui privalomų pirkimų iš savivaldybės centrinės perkančiosios organizacijos.
5. Atkreiptinas dėmesys, kad 2021 m. balandžio 15 d. Seimas priėmė Viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 35 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIV-251, kuriame nuo 2021 m. gruodžio 1 d. numatyta kitokia nei projektu siūloma keičiamo įstatymo 35 straipsnio redakcija. Atsižvelgiant į tai, atitinkamai tikslintinas projekto 9 straipsnis.
6. Vertinamas projektas parengtas sujungus Viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimo įstatymų projektus Nr. XIIIP-4877 ir Nr. XIIIP-4287, pastarojo nuostatas inkorporuojant į vertinamą projektą. Atkreipiame dėmesį, kad kartu su projektu Nr. XIIIP-4287 buvo pateiktas ir analogišką teisinį reguliavimą siūlantis Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymo pakeitimo projektas Nr. XIIIP-4288. Šio projekto priėmimas numatomas kartu su vertinamu projektu, tačiau sujungus Viešųjų pirkimų įstatymą keičiančių projektų nuostatas, Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymo pakeitimo projektas atitinkamai tikslinamas nebuvo. Svarstytina, ar atsižvelgiant į įprastinės praktikos bei įvertinus įstatymus sisteminiu požiūriu, vertinamo projekto nuostatos neturėtų būti perkeltos ir į Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymą.
7. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ 113 punktu, projekto lyginamasis variantas dėstomas taip pat kaip ir teisės akto pakeitimo projektas. Jame nurodomi tik galiojančio įstatymo pakeitimai, t. y. ankstesnio projekto varianto pakeitimai nenurodomi. Atsižvelgiant į tai, tikslintinas projekto 5 ir 6 straipsnių lyginamasis variantas.
8. Projekto 25 straipsnio 1 dalyje nustatant įsigaliojimo išimtis turėtų būti nurodyta ne „išskyrus šio straipsnio 2–7 dalis“, o „išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalyje nurodytas nuostatas bei šio straipsnio 4-7 dalis“.
9. Projekto 25 straipsnio 2 dalyje vietoje „Šio įstatymo 1 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 2 straipsnio 11 dalis“ turėtų būti nurodyta „Šio įstatymo 1 straipsnio 1 dalis“, o 3 dalyje vietoje „Šio įstatymo 1 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 2 straipsnio 251 dalis“ – „Šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalis“.
10. Projekto 25 straipsnio 3 dalis tikslintina, nes Viešųjų pirkimų įstatymo 93 straipsnio 6 dalis dėstoma ne 14 kaip nurodyta, o 21 projekto straipsnyje.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]
P. Žukauskas, tel. (8 5) 239 6832, el. p. pranas.zukauskas@lrs.lt