LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 6, 75 IR 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

nr. xiiip-2126

 

2018-05-30 Nr. 113-P-19

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Povilas Urbšys, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Ričardas Juška, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis Masiulis, Zenonas Streikus.

Komiteto biuro darbuotojai: biuro vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Eglė Jonevičienė, Rasa Mačiulytė, Jurgita Marcinkutė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

Kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo viceministrė Vilma Augienė, Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos direktoriaus pavaduotojas, pavaduojantis direktorių, Jan Maciejevski, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Vaikų skyriaus patarėjas Ričardas Černiauskas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-05-16

3

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projektu siūloma Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybai pavesti atlikti administracinių nusižengimų tyrimą dėl kodekso 72, 73, 74, 75, 80 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų vietoj savivaldybių administracijų. Pastebėtina, kad ir po vaiko teisių apsaugos institucijų pertvarkos savivaldybėms pagal Vietos savivaldos įstatymą išlieka kai kurios su vaiko teisių apsauga susijusios funkcijos, pvz., pagal Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 5, 6 ir 44 punktus savivaldybės savarankiškoms funkcijoms priskiriama savivaldybės teritorijoje gyvenančių vaikų iki 16 metų mokymosi pagal privalomojo švietimo programas užtikrinimas; švietimo pagalbos teikimo mokiniui, mokytojui, šeimai, mokyklai, vaiko minimaliosios priežiūros priemonių vykdymo organizavimas ir koordinavimas; savivaldybės dalyvauja vykdant vaiko teisių apsaugą, užtikrina prevencinės pagalbos vaikui ir šeimai organizavimą, socialinių, švietimo, sveikatos priežiūros įstaigų bei kitų įstaigų teikiamų paslaugų koordinavimą. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar tikslinga išbraukti nuostatas dėl savivaldybių administracijų teisės tirti visus projekto 3 straipsnyje nurodytus administracinius nusižengimus, pvz., pagal 80 straipsnį dėl kliudymo vaikui mokytis, 75 straipsnio 3 dalį dėl kliudymo nustatyti vaikui globą (pagal Vaiko teisių apsaugos įstatymą savivaldybės administracijos direktorius skiria vaiko laikinąją globą ir paskiria konkretų laikinąjį globėją), 72 straipsnio 3 dalį dėl mokymo, auklėjimo, sveikatos priežiūros ir kitų institucijų bei įstaigų, kurių prižiūrimas yra vaikas, vadovų, auklėtojų ar kitų jiems tolygių asmenų savo pareigų nevykdymo arba netinkamo vykdymo.

Nepritarti

Pažymėtina, kad po liepos 1 d. už vaiko teisių ir teisėtų interesų apsaugą savivaldybių teritorijose bus atsakinga Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Tarnyba), kuri minėtą funkciją įgyvendins per miestų / apskričių teritorinius skyrius. Pagal Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo nuostatas, Tarnyba ar jos teritorinis skyrius turės būti visada informuotas apie galimus vaiko teisių pažeidimus ir būtent Tarnyba ar jos teritorinis skyrius turės teisę konstatuoti vaiko teisių pažeidimo faktą, kiek tai nebus susiję su nusikalstamos veikos, padarytos vaiko atžvilgiu, konstatavimo faktu. Taigi, visais atvejais, kai bus nustatyti keičiamo kodekso 72, 73, 74, 75, 80 straipsniuose nurodytų administracinių nusižengimų požymiai, bus informuojama Tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius, kuri įvertins, ar buvo padarytas pažeidimas ir taikys atitinkamą atsakomybę pažeidėjo atžvilgiu. Atsižvelgiant į tai, teisės taikyti atsakomybę už keičiamo kodekso 72, 73, 74, 75, 80 straipsniuose nurodytų administracinių nusižengimų padarymą palikimas savivaldybių administracijoms, būtų perteklinis, be to, sukeltų ateityje galimus ginčus dėl to, kas turėtų tokio nusižengimo atveju atlikti visus su administracinio nusižengimo tyrimu susijusius veiksmus, kadangi tai galėtų padaryti trys subjektai, t. y. policija, Tarnyba ar savivaldybės administracija.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-04

 

 

 

2. Įstatymo projekto 3 straipsnį reikėtų tikslinti atsižvelgiant į jau priimtus (2018 m. liepos 1 d. įsigaliojančius) keičiamo kodekso 589 straipsnio pakeitimus.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-04

 

 

 

3. Siūlytina svarstyti keičiamo kodekso 75 straipsnio 3 dalies dispoziciją. Nepaisant šiuo metu galiojančios nuostatos, svarstytina, ar neturėtų būti nustatyta atsakomybė už melagingos informacijos policijai ir prokuratūrai suteikimą bei kliudymą policijai ir prokuratūrai nustatyti vaiko globą (rūpybą).

Spręsti pagrindiniam komitetui

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-2126 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms Komitetas pritarė.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Gintautas Kindurys.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                          Povilas Urbšys

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Eglė Jonevičienė