LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Kaimo reikalų komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

APLINKOS APSAUGOS ĮSTATYMO 1, 6, 7, 8, IR 15 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, 16, 17 IR 18 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS IR ĮSTATYMO PRIEDO PAPILDYMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIP-4805ES

 

 

2017-03-22  Nr. 110-P-5

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Andriejus Stančikas, Pirmininko pavaduotojas Kazys Starkevičius, Juozas Baublys, Petras Čimbaras, Aurimas Gaidžiūnas, Vytautas Kamblevičius, Alfredas Stasys Nausėda, Vytautas Rastenis, Juozas Rimkus; Komiteto biuro vedėjas Romaldas Abugelis,  patarėjai: Simantė Kairienė, Gabija Jurgelytė, Gintarė Dešukaitė, padėjėja Gintarė Rimeisienė.

Kviestieji asmenys:  Virginija Vingrienė – Seimo narė, Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narė, Kęstutis Bacvinka – Seimo narys, Artūras Bogdanovas – Žemės ūkio viceministras,  Edita Kriščiūnienė – Lietuvos Respublikos Prezidentės patarėja, Vitalijus Auglys - Aplinkos ministerijos Taršos prevencijos departamento direktorius,  Miglė Masaitytė – Aplinkos ministerijos Taršos prevencijos departamento Poveikio aplinkai vertinimo skyriaus vedėja, Rūta Revoldienė – Aplinkos ministerijos  Taršos prevencijos departamento Poveikio aplinkai vertinimo skyriaus vyriausioji specialistė, Saulius Jasius – Žemės ūkio ministerijos Žemės ūkio gamybos ir maisto pramonės departamento direktoriaus pavaduotojas, Sigitas Dimaitis – ŽŪR l. e. p. pirmininkas,  Aušra Žliobaitė – ŽŪR Kooperacijos ir teisės skyriaus vedėja, Agnė Kazlauskienė _ LSA patarėja, Jonas Talmantas – LŪS pirmininkas, Česlovas Tallat-Kelpša – Lietuvos žvėrelių augintojų asociacijos pirmininkas, Algis Gaižutis – LMSA pirmininkas, Saulius  Daniulis Lietuvos ekologinių ūkių asociacijos pirmininkas, Jeronimas Kraujalis – LŽŪBA atstovas, Vytautas Tėvelis – Lietuvos paukštininkystės asociacijos prezidentas, Algis Baravykas – Lietuvos kiaulių augintojų asociacijos direktorius, ŽŪR atstovas.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada

2016-11-10 Nr. XIIP-4805

9

 

T,

 

 

 

 

 

 

 

 

I

1. Atsižvelgiantį į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. IR-298, 89.2 punkte nustatytą reikalavimą, projekto 9 straipsnio pavadinime vietoj žodžių „papildymas naujais punktais“ įrašytinas žodis „pakeitimas“. Šio straipsnio dėstymo esmėje išbrauktini žodžiai „nauju“ bei „ir jį išdėstyti taip“. Atitinkamai taisytinas įstatymo pavadinimas, išdėstant jį taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. I-2223 1, 6, 7, 8, 15 STRAIPSNIŲ IR ĮSTATYMO PRIEDO PAKEITIMO BEI 16, 17 IR 18 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS ĮSTATYMAS“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada

2016-11-10 Nr. XIIP-4805

 

 

 

2. Atkreiptinas dėmesys, kad projektas yra susijęs su kartu teikiamu Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo Nr. I-1495 pakeitimo įstatymo projektu (reg. Nr. XIIP-4804), kurio įsigaliojimas numatomas 2017 m. gegužės 1 d. Atsižvelgiant į tai ir siekiant įstatymų nuostatų suderinamumo, siūlytina abiejuose projektuose nustatyti vienodą įstatymų įsigaliojimo datą.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Žemės ūkio rūmai

        2017-02-06

5(15)

 

 

Poveikio aplinkai vertinimas (toliau - PAV) - tai konkrečios planuojamos ūkinės veiklos potencialaus poveikio aplinkai numatymo, apibūdinimo ir įvertinimo procesas, kurio pagrindinis tikslas yra užtikrinti, kad atsakinga institucija, priimanti sprendimą dėl veiklos leistinumo pasirinktoje vietoje, disponuotų informacija apie galimą reikšmingą tos veiklos poveikį aplinkai ir šio poveikio sumažinimo galimybes bei būtų susipažinusi su visuomenės nuomone.

Lietuvoje PAV atliekamas vadovaujantis 1996 m. rugpjūčio 15 d. priimtu LR Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymu Nr. I-1495. Per tą laikotarpį ne kartą keitėsi įvairūs teisės aktai, reglamentuojantys poveikio aplinkai vertinimo reikalavimus. Vadovaujantis esamu reguliavimu Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės (toliau - TIPK) leidimus išduodančiai institucijai priėmus sprendimą priimti paraišką TIPK leidimui ar Taršos leidimui gauti/pakeisti, nėra nustatyta, kokių veiksmų gali ar turi imtis leidimus išduodanti institucija, kai po paraiškos priėmimo pradedamas taikyti kitoks teisės aktų reikalavimų aiškinimas nei buvo taikytas iki paraiškos priėmimo. Atsižvelgiant į tai, susiklostė situacija, kad TIPK leidimų ir Taršos leidimų išdavimą ar keitimą vykdanti institucija reikalauja ūkinę veiklą vykdančių subjektų atlikti PAV nepriklausomai nuo to, kad tokios procedūros nebuvo prieš išduodant TIPK ar Taršos leidimą bei tęsiama ta pati ūkinė veikla.

 

Pasiūlymas:

Siekiant išvengti skirtingų PAV reikalavimų taikymo tai pačiai gyvulininkystės įmonės vykdomai veiklai, užtikrinti sisteminį teisės aktų taikymą išduodant ar keičiant TIPK leidimus ar Taršos leidimus gyvulininkystės objektams, siūlome  papildyti Projekto 15 straipsnio pakeitimą sekančia nuostata:

„Šio straipsnio 4 dalies reikalavimas netaikomas, jei TIPK leidimas ar Taršos leidimas, kuris buvo išduotas iki įsigaliojant šiam įstatymui, yra keičiamas dėl priežasčių, nesusijusių su eksploatuojamo įrenginio ar įrenginyje vykdomos veiklos pakeitimu ar išplėtimu.“.

Pritarti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Specialiųjų tyrimų tarnyba

Antikorupcinio vertinimo išvada

2017-01-17

Nr.4-01-494

7

1

 

1. Projekto Nr. XIIP-4805 7 straipsnio 1 dalyje naikinant 4 punktą siūloma panaikinti suinteresuotai visuomenei teisę įstatymų nustatyta tvarka teikti pasiūlymus dėl PAV privalomo atlikimo. Nors Projekto Nr. XIIP-4805 8 straipsnio 5 punkte nustatyta pareiga atsakingajai institucijai, kai planuojamai ūkinei veiklai atliekama atranka dėl PAV, įvertinti ir atsižvelgti į suinteresuotos visuomenės pasiūlymus atlikti PAV, tačiau panaikinus visuomenei tokią teisę, neaišku, kaip visuomenė tokius pasiūlymus galėtų pateikti. Atsižvelgdami į tai, kad vykdoma ūkinė veikla turi tiesioginę įtaką gyvenamajai aplinkai, gyvenimo kokybei, o vienas iš ūkinės veiklos kontrolės bei korupcijos rizikos mažinimo būdų yra visuomeninė kontrolė, manome, kad tikslinga palikti suinteresuotai visuomenei teisę reikalauti privalomai atlikti PAV.

Pritarti

 

2.

Specialiųjų tyrimų tarnyba

Antikorupcinio vertinimo išvada

2017-01-17

Nr.4-01-494

 

 

 

2. Projekte Nr. XIIP-4805 siūloma keisti 8 straipsnio 3 punktą panaikinant pareigą viešai skelbti ūkinės veiklos, galinčios turėti kenksmingo poveikio aplinkai, projektus ir nustatyti, kad privaloma informuoti visuomenę apie šio įstatymo 15 straipsnio ketvirtojoje dalyje nurodytus išduotus leidimus. Keičiant šią normą nenustatyta, kokiu būdu ir terminais vykdomas visuomenės informavimo procesas, ar leidimų išdavimą nustatantys dokumentai yra viešai skelbiami. Analizuojant Projekto XIIP-4804 nuostatas, susijusias su visuomenės informavimu, nustatyta, kad visuomenė informuojama apie atrankos išvadas ir skelbiamas pranešimas visuomenei apie parengtą PAV ataskaitą ir galimybę su ja susipažinti. Manome, kad siekiant skaidraus PAV proceso visi institucijų konkretaus PAV proceso metu parengti, gauti dokumentai (programa, atrankos išvada, visi PAV ataskaitų variantai, subjektų, savivaldybės ir suinteresuotos visuomenės pateiktos pastabos, atsakingosios institucijos sprendimai dėl planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai ir kiti dokumentai) turi būti skelbiami viešai įstatymų nustatyta tvarka, kad visuomenė galėtų susipažinti su PAV rezultatais ir kontroliuoti, ar laikomasi nustatytų aplinkos apsaugos ir kitų priemonių vykdant ūkinę veiklą.

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, ir siekdami skaidraus ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo proceso, siūlome inicijuoti antikorupcinio vertinimo išvadoje nurodytų teisės aktų pakeitimus atsižvelgiant į pateiktas pastabas ir pasiūlymus.

Spręsti pagrindiniam komitetui

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai:

K. Bacvinka,

A. Salamakinas

N.Puteikis

2016-12-13

 

2(6)

(7)

(6)

 

Argumentai:

Įstatymo projekte keičiamos savivaldybių funkcijos. Vietoje aktyvaus dalyvavimo poveikio aplinkai vertinimo procese kai savivaldybių institucijos pritardavo arba nepritardavo ūkinei veiklai, derindamos programas, dabar numatomas tik dalyvavimas ir pasiūlymų teikimas. Tokiu būdu, savivaldybių kompetencijos prilyginamos visuomenės dalyvavimui. Įvertinant tai, kad numatytos savivaldybių funkcijos neužtikrina pilnaverčio dalyvavimo, siūlome įstatymo projekto nuostatas pakeisti.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 6 straipsnio 7 dalies 6 punktą ir ją išdėstyti taip:

„6) dalyvauja ir teikia pasiūlymus derina planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo ir atrankos dėl poveikio aplinkai vertinimo projektus procesuose;“.

Nepritarti

Aplinkos apsaugos įstatymo projekte  negali būti nustatytos platesnės funkcijos, nei tai reglamentuojama specialiame  įstatyme.

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIIP-4805ES ir Komiteto išvadai bei pasiūlyti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į pastabas ir pasiūlymus, kuriems  pritarė Kaimo reikalų komitetas.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Andriejus Stančikas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Andriejus Stančikas

 

 

 

 

 

 

 

(Kaimo reikalų komiteto biuro patarėja, Simantė Kairienė)