LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ BYLŲ TEISENOS ĮSTATYMO NR. VIII-1029 112 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-66
2021-05-12 Nr. 102-P-13
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai: Aušrinė Armonaitė, Irena Haase, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Navickas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė.
Teisingumo ministerijos viceministrė Jurga Greičienė, Teisminės justicijos ir civilinės teisės grupės patarėja Egidija Konopliova-Budrikienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-12-03 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „<...> visuomenės atstovai, atitinkantys įstatyme numatytus kriterijus, galėtų teismo tvarka kreiptis dėl valstybės institucijų, pažeidžiančių įstatymų nuostatas, susijusias su aplinkosauga, veiksmų ar neveikimo užginčijimo“. Pastebėtina, jog pagal projekte numatomą teisinį reguliavimą suinteresuota visuomenė (kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatyme) galėtų kreiptis į administracinį teismą ne tik dėl valstybės institucijos priimto norminio administracinio akto, bet ir dėl bendrijos, politinės partijos, politinės organizacijos ar asociacijos priimto bendro pobūdžio teisės akto teisėtumo. Svarstytina, ar pastarųjų teisės aktų atžvilgiu suinteresuotos visuomenės (kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatyme) teisės suformuluotos ne per plačiai.
|
Pritarti |
Atsižvelgiant į pastabą Projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 112 straipsnio 1 dalis dėstytina taip: „1. Kreiptis į administracinį teismą prašydami ištirti, ar norminis
administracinis aktas (ar jo dalis) atitinka įstatymą ar Vyriausybės norminį
teisės aktą, turi teisę Seimo nariai, Seimo kontrolieriai, vaiko teisių
apsaugos kontrolierius, lygių galimybių kontrolierius, valstybės
kontrolierius, bendrosios kompetencijos ir specializuoti teismai, prokurorai
ir profesinės savivaldos asociacijos, įsteigtos pagal įstatymą vykdyti
viešąsias funkcijas. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-12-03 |
1 |
|
|
2. Svarstytina, ar, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo 1 straipsnio 1, 2 ir 22 punktų, 7 straipsnio 2 dalies nuostatas, nereikėtų tikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 112 straipsnio 1 dalies formuluotės „dėl su aplinka susijusių norminių administracinių aktų“, po žodžių „su aplinka“ įrašant žodžius „ir jos apsauga“, kad suinteresuota visuomenė galėtų kreiptis į administracinį teismą ne tik dėl valstybės institucijos priimto norminio administracinio akto, susijusio su aplinka, bet ir dėl norminio administracinio akto, susijusio su aplinkos apsauga.
|
Nepritarti |
Aplinkos apsaugos įstatyme suinteresuota visuomenė yra apibrėžta taip: „22) suinteresuota visuomenė – vienas arba daugiau fizinių ar juridinių asmenų, kuriems daro arba gali daryti poveikį sprendimai, veiksmai ar neveikimas aplinkos ir jos apsaugos bei gamtos išteklių naudojimo srityje arba kurie yra suinteresuoti šių sprendimų procesu. Pagal šią apibrėžtį asociacijos ir kiti viešieji juridiniai asmenys (išskyrus valstybės ar savivaldybės, jų institucijų įsteigtus juridinius asmenis), kurie įsteigti teisės aktų nustatyta tvarka ir skatina aplinkos apsaugą, visais atvejais laikomi suinteresuotais asmenimis;“ Aplinkos apsaugos įstatymo 2 straipsnio 1, 2, 3 punktuose vartojamos sąvokos apibrėžiamos taip: 1) aplinka –
gamtoje funkcionuojanti tarpusavyje susijusių elementų (žemės paviršiaus ir
gelmių, oro, vandens, dirvožemio, augalų, gyvūnų, organinių ir neorganinių
medžiagų, antropogeninių komponentų) visuma bei juos vienijančios
natūraliosios ir antropogeninės sistemos; 3) gamtos ištekliai – gyvosios ar negyvosios gamtos elementai (augalija, gyvūnija, įskaitant ir buveines, vanduo, žemė (jos paviršius ir gelmės), kuriuos žmogus naudoja arba gali naudoti savo reikmėms; Nors sąvokos „aplinka“ ir „aplinkos apsauga“ nėra lygiavertės (ta prasme, jog aplinka – tam tikri elementai, jų sistema, o aplinkos apsauga – tam tikri procesai veiksmai, susiję su tais elementais), tačiau manytina, jog viskas, kas susiję su aplinkos apsauga, bus susiję ir su aplinka, todėl dubliuoti (minėti abi sąvokas kartu) netikslinga. O atskirai minėti gamtos išteklius būtų netikslinga, nes juos apima aplinkos sąvoka.
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-12-03 |
1 |
|
|
3. Projekto 1 straipsnio pavadinime brauktinas žodis „Įstatymo“, o šio straipsnio pakeitimų esmės išdėstyme vietoj žodžio „ja“ įrašytinas žodis „ją“.
|
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-12-03 |
1 |
|
|
4. Atkreiptinas dėmesys, jog Seime yra užregistruoti Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo Nr. VIII-1029 112 straipsnio pakeitimo įstatymų projektai (reg. Nr. XIIIP-2184(2) ir reg. Nr. XIIIP-5044), kuriais taip pat siūloma keisti Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 112 straipsnio 1 dalį.
|
Pritarti |
Projektas XIIIP-2184 jau yra priimtas įstatymas Nr.XIII-136 ir įsigalios 2021-07-01. Atsižvelgiant į priimtą įstatymą reikėtų vietoj žodžių „Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės pareigūnai“ rašyti žodžius „valstybės kontrolierius“.
|
5. |
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė |
2(N) |
|
|
Atsižvelgiant į LRS kanceliarijos Teisės departamento 4 pastabą koreguojant 112 straipsnio redakciją atitinkamai reikėtų nustatyti šio įstatymo įsigaliojimo datą, ne ankstesnę, kaip 2021 m. liepos 2 d. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – nėra, susilaikė – nėra.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Stasys Šedbaras
Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė