PASIŪLYMAS

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIV-1268 1 ir 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO

PROJEKTui nr. xivp-2474

 

2023-03-16

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

1

 

 

Argumentai:

Šiuo metu galiojantis reglamentavimas dėl galimybių savivaldybės tarybose suformuoti frakcijas smarkiai suvaržo net didelį rinkėjų pasitikėjimą gaunančioms politinėms organizacijoms galimybę suformuoti frakciją savivaldybės taryboje. Galimybė formuoti frakcijas atstovaujamojoje institucijoje yra vienas iš būdo ir galimybių politinei organizacijai geriau atstovauti rinkėjų interesus.

Dabartinėje įstatymo redakcijoje numatyti reikalavimai frakcijų savivaldybės tarybose sudarymui nėra pagrįsti atstovavimo proporcijomis ir/ar kitais kriterijais. Maža to, savivaldybių tarybų frakcijų sudarymui yra nustatyti dar griežtesni kriterijai, nei frakcijų sudarymui Lietuvos Respublikos Seime. Seime, kurį sudaro 141 narys, norint sudaryti frakciją yra taikomas minimalus 7 narių reikalavimas, kai tuo tarpu savivaldybėje, kurioje yra išrinktas 41 savivaldybės tarybos narys, norint suformuoti frakciją reikia net penkių savivaldybės tarybos narių.

Taikant proporcijos principą ir vadovaujantis Seimo frakcijų steigimui taikomais reikalavimais (frakcijai sudaryti reikalinga 4,7 proc. Seimo narių valia), atsižvelgiant į proporciją, savivaldybių  tarybose turėtų būti nustatomos tokios kvotos: Vilniaus m. savivaldybės taryboje frakciją turėtų sudaryti 3 nariai, o visose likusiose – 2 (atsižvelgiant į protingumo principą, kad frakcija negali būti sudaryta iš vieno tarybos nario).

Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pagal dabartinę įstatymo redakciją, vietos savivaldybėse frakcijų negali sudaryti net ir pakankamai didelį vietinį rinkėjų palaikymą (pavyzdžiui, net virš 9 proc.) turinčios politinės organizacijos. Taip pat yra daugybe situacijų, kai nepaisant ne vienos politinės jėgos dalyvavimo savivaldybės taryboje, pagal dabartinį reguliavimą, frakcijas gali turėti tik dvi didžiausios jėgos.

Galiausiai, atsižvelgiant į tai, kad tarybų nariai susibūrę į frakcijas turi geresnes galimybes atstovauti rinkėjus, tokių reikalavimų taikymas sukuria situaciją, kuomet daugiau balsų surinkusios politinės jėgos ir jų sudarytos frakcijos, įgyja ir papildomą pranašumą ir geresnes galimybes atstovauti rinkėjų interesą, nei mažiau pasitikėjimo surinkusios.

 

Pasiūlymas:

1.    Pakeisti Projekto 1 straipsnį ir Vietos savivaldos įstatymo 1straipsnio 15 dalies redakciją išdėstyti taip:

 

Savivaldybės tarybos narių frakcija – savivaldybės tarybos nariai, savivaldybės tarybos posėdyje viešu pareiškimu, įteiktu posėdžio pirmininkui, deklaravę, kad veiklą savivaldybės taryboje tęsia susivieniję į frakciją. Savivaldybės taryboje, kurią sudaro 27 ir daugiau narių, frakciją sudaro ne mažiau kaip 3 savivaldybės tarybos nariai, kitose savivaldybių tarybose ne mažiau kaip 2 savivaldybės tarybos nariai. Savivaldybės taryboje, kurią sudaro 41 ir daugiau narių, frakciją sudaro ne mažiau kaip 5 savivaldybės tarybos nariai; savivaldybės taryboje, kurią sudaro 27–31 narys, frakciją sudaro ne mažiau kaip 4 savivaldybės tarybos nariai; kitose savivaldybių tarybose – ne mažiau kaip 3 savivaldybės tarybos nariai.

 

 


 

 

Teikia

Seimo nariai                                                                                                                                                                              

                                           Julius Sabatauskas                                                                                                                          Orinta Leiputė                                                                                                                                 Aurelius Veryga                                                                                                                             Ligita Girskienė

                                           Andrius Vyšniauskas