LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NARKOTINIŲ IR PSICHOTROPINIŲ MEDŽIAGŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. VIII-602 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-04-08 Nr. XIVP-3585

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.              Projekto 1 straipsnio 1 dalimi Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 1 dalį siūloma papildyti nuostata, numatančia, jog vykdyti į I sąrašą įtrauktų medžiagų teisėtą apyvartą būtų galima tuo atveju, kai į I sąrašą įtrauktos medžiagos (toliau – medžiagos) būtų „naudojamos įgyvendinant Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo bei susijusių poįstatyminių teisės aktų nuostatas“. Konstruojama blanketinio pobūdžio norma stokoja teisinio aiškumo. Pluoštinių kanapių įstatymas nustato veiklos, susijusios su pluoštinių kanapių auginimu, priežiūros ir veiklos, susijusios su pluoštinių kanapių produktų gavimu ir pluoštinių kanapių gaminių gamyba, jų tiekimu rinkai, importu, priežiūros ir pluoštinių kanapių produktų importo licencijavimo tvarką Lietuvos Respublikoje (1 straipsnio 1 dalis). Tačiau iš teikiamo teisinio reguliavimo nėra aišku nei kokio pobūdžio, nei kokios sudėties ir stiprumo, nei kokia paskirtimi, nei kokiu būdu į I sąrašą įtrauktos medžiagos galės būti teisėtai naudojamos įgyvendinant Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo ar poįstatyminių teisės aktų nuostatas. Pažymėtina, kad nors projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad projektu siūloma užtikrinti, kad Pluoštinių kanapių įstatymo projekte (Reg. Nr. XIVP-3584) siūlomi minėto įstatymo 3 straipsnio 5 dalies bei 4 straipsnio 4 dalies pakeitimai (dėl akredituotos laboratorijos įgalinimo ir įveiklinimo) būtų tinkamai įgyvendinami, siūlomi keičiamo įstatymo pakeitimai nedera su deklaruojamu tikslu. Manytina, kad siekiant teisinio aiškumo, reikėtų aiškiai nurodyti, kad I sąrašą įtrauktų medžiagų apyvarta yra teisėta, kai į I sąrašą įtrauktų medžiagų mėginius akredituotos laboratorijos naudoja pluoštinių kanapių produktų bei jų gaminių ištyrimui. Jeigu, vis dėlto, siekiama nustatyti kitus teisėtos į I sąrašą įtrauktų medžiagų apyvartos atvejus, reiktų tiksliai ir aiškiai apibrėžti tokios apyvartos teisėtumo kriterijus, kad nekiltų jokių praktinių šios teisės normos taikymo problemų.

2.              Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje formuluotė „bei susijusių poįstatyminių teisės aktų nuostatas“ keistina formuluote „ir jo įgyvendinamuosius teisės aktus“.

3.              Projekto 1 straipsnio 2 dalyje keičiamo įstatymo 8 straipsnį siūloma papildyti 11 dalimi, kurioje numatoma, kad pluoštinių kanapių produktus, tarpinių pluoštinių kanapių produktus ir pluoštinių kanapių gaminius, kurių sudėtyje yra į I sąrašą įtrauktų medžiagų, gaminantis juridinis asmuo turi teisę įsigyti THC pamatinį etaloną (standartą). Siūlomas reguliavimas diskutuotinas keliais aspektais.

Pirma, projekto nuostatose vartojami terminai „pluoštinių kanapių produktai“, „tarpinių pluoštinių kanapių produktai“, „pluoštinių kanapių gaminiai“, „THC pamatinis etalonas (standartas)“ bei „THC“, atkreiptinas dėmesys, kad šių sąvokų turinys turėtų būti apibrėžtas įstatyme, kadangi nuo sąvokų turinio gali priklausyti tam tikrų asmenų teisių ir pareigų apimtis. Pažymėtina, kad sąvokų įstatyminis turinys turi būti aiškus ir negali būti nustatomas poįstatyminiais teisės aktais. Atsižvelgiant į tai, minėtos sąvokos arba turėtų būti aiškiai apibrėžtos keičiamame įstatyme, arba jame turėtų būti pateikta nuoroda į kitą teisės aktą, kuriame šios sąvokos yra apibrėžtos (keičiant galiojančio įstatymo 2 straipsnio 14 dalį ir nurodant, jog ji suprantama, kaip tai nustatyta nurodytame įstatyme arba kitame įgyvendiname Europos Sąjungos teisės akte).

Antra, teikiamu reguliavimu siūloma nustatyti, kad juridinis asmuo turi teisę įsigyti standartą, siekiant atlikti THC kiekio šiuose produktuose ir gaminiuose nustatymą. Vertindami siūlomą nuostatą,  pažymime, kad pluoštinių kanapių produktus bei pluoštinių kanapių gaminius gaminantys subjektai turi teisę įsigyti bei naudoti visas minėtų produktų gamybai reikalingas gamybos priemones, tame tarpe ir nurodytą THC pamatinį etaloną (turbūt nelogiška būtų manyti, kad gaminant pluoštinių kanapių produktus bei gaminius toks standartas apskritai gali būti neįsigyjamas). Galbūt turima omenyje, kad minėtus standartus turėtų teisę įsigyti ne pluoštinių kanapių produktus bei gaminius gaminantis, o tyrimus dėl gamintojų gaminamų pluoštinių kanapių produktų bei gaminių atliekantis subjektas (tą suponuoja projekto aiškinamasis raštas). Jeigu, vis dėlto, yra kita siūlomos normos paskirtis, iš teikiamo reguliavimo nėra aišku, kur juridinis asmuo turėtų įsigyti standartą, taip pat nėra aiškus THC standarto įsigijimo tikslas. Atkreiptinas dėmesys, kad nei galiojančio įstatymo nuostatos, nei projekto nuostatos šių reglamentavimo spragų nepašalina. Siekiant teisinio aiškumo ir atsižvelgiant į tai, kad šio standarto išdavimas ir THC kiekio nustatymas minimuose produktuose ar gaminiuose būtų laikomas kaip tiesiogiai susijęs su juridinio asmens teisės užsiimti atitinkama ūkine veikla įgyvendinimu, visos aukščiau paminėtos reglamentavimo spragos turėtų būti pašalintos.

4.    Projekto 2 straipsnyje turėtų būti patikslintos įstatymo įsigaliojimo bei įgyvendinimo datos.

5.    Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais:

5.1.        Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnis yra pildomas tik 4 punktu, reikėtų nurodyti tik šį daromą pakeitimą, o ne dėstyti visą keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalį. Atitinkamai tikslintina projekto 1 straipsnio 1 dalies pakeitimų esmė, ją išdėstant taip „Papildyti 8 straipsnio 1 dalį 4 punktu“.

5.2.        Projekto 1 straipsnio 2 dalies pakeitimų esmė dėstytina taip: „Papildyti 8 straipsnį 11 dalimi“;

5.3.        Projekto 2 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

6.    Atsižvelgiant į galiojančiame įstatyme numatyta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos kompetenciją, siūlytina dėl projekto gauti Vyriausybės išvadą.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                        Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E. Drėgvaitė, tel. (0 5) 209 6891, e. p. [email protected]

I. Gaisrytė, tel. (0 5) 209 6376, e. p. [email protected]

M. Griščenko, tel. (0 5) 209 6552, el. p. mantas.griscenko@lrs.lt

E. Mušinskis, tel. (0 5) 209 6536, el. p. [email protected]