LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

HERBAS

Lietuvos Respublikos Seimo

Antikorupcijos komisijos pirmininkui

Vitalijui Gailiui

El. paštas: [email protected], [email protected]

 

           Į 2015-01-29 Nr. S-2015-532         

                         2015-02-05 Nr. (1.1.21-60) 10-1203
Lietuvos Respublikos sveikatos

apsaugos ministerijai

El. p.: [email protected]

 

Valstybinei ligonių kasai prie Sveikatos

apsaugos ministerijos

El. p.: [email protected]

 

Viešosios įstaigos Palangos vaikų

reabilitacijos sanatorijai „Palangos gintaras“

El. p.: administracija@palangosgintaras.lt

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL TEISĖS AKTŲ, REGULIUOJANČIŲ VAIKŲ IR SUAUGUSIŲJŲ MEDICININĘ REABILITACIJĄ IR SANATORINĮ (ANTIRECIDYVINĮ) GYDYMĄ

 

 

            

            2015 m. kovo          d. Nr. 4-01-

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis ir atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos 2015 m. sausio 29 d. prašymą Nr. S-2015-532, taip pat Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos 2015 m. vasario 29 d. raštą, atlikome šių teisės aktų, susijusių su vaikų medicinine reabilitacija ir sanatoriniu (antirecidyviniu) gydymu, antikorupcinį vertinimą:

1.     Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2008 m. sausio 17 d. įsakymu Nr. V-50 patvirtintų:

1.1.   Išlaidų medicininei reabilitacijai kompensacijų skyrimo ir mokėjimo tvarkos aprašo.

1.2.  Medicininės reabilitacijos paslaugų etapų, Vaikų atrankos ir siuntimo į medicininės reabilitacijos sveikatos priežiūros įstaigas tvarkos aprašo, Medicininės reabilitacijos paslaugų vaikams teikimo bendrųjų reikalavimų aprašo.

1.3.  Išlaidų sanatoriniam (antirecidyviniam) gydymui kompensacijų skyrimo ir mokėjimo tvarkos aprašo, Vaikų atrankos ir siuntimo į sanatorinio gydymo sveikatos priežiūros įstaigas tvarkos aprašo, Vaikų sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo bendrųjų reikalavimų aprašo. Vaikų sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo specialiųjų reikalavimų aprašo.

1.4.  Medicininės reabilitacijos paslaugų vaikams teikimo specialiųjų reikalavimų aprašo.

2.    Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktoriaus 2012 m. rugsėjo 27 d. įsakymu Nr. 1K-217 patvirtintų:

2.1.        Medicininės reabilitacijos ir sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo paslaugų išlaidų kompensavimo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis patvirtinimo tvarkos aprašo.

2.2.        Medicininės apskaitos formos Nr. 2011T „Pranešimas apie sutikimą kompensuoti medicininės reabilitacijos ar sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo išlaidas Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis“ ir medicininės apskaitos formos Nr. 2011N „Pranešimas apie atsisakymą kompensuoti medicininės reabilitacijos ar sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo išlaidas Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis“ pildymo taisyklių.

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis savo iniciatyva taip pat atlikome šių teisės aktų antikorupcinį vertinimą:

3.    Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2008 m. sausio 17 d. įsakymu Nr. V-50 patvirtintų:

3.1.        Medicininės reabilitacijos paslaugų etapų, Suaugusiųjų atrankos ir siuntimo į medicininės reabilitacijos sveikatos priežiūros įstaigas tvarkos aprašo, Medicininės reabilitacijos paslaugų suaugusiesiems teikimo bendrųjų reikalavimų aprašo.

3.2.  Medicininės reabilitacijos paslaugų suaugusiesiems teikimo specialiųjų reikalavimų aprašo.

4.    Viešosios įstaigos Palangos vaikų reabilitacijos sanatorijos „Palangos gintaras“ įstatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2012 m. balandžio 10 d. įsakymu Nr. V-315.

5.    Viešosios įstaigos Palangos vaikų reabilitacijos sanatorijos „Palangos gintaras“ direktoriaus 2013 m. gruodžio 20 d. įsakymu Nr. V-72 patvirtintos išankstinio pacientų registravimo į sanatoriją tvarkos aprašo.

   I. Atlikę minėtų teisės aktų antikorupcinį vertinimą, esminių teisinio reguliavimo spragų, kurios turėtų tiesioginės įtakos korupcijos rizikos veiksniams atsirasti, nenustatėme, tačiau siekdami reabilitacijos ir sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo proceso aiškumo ir skaidrumo teikiame šias pastabas ir pasiūlymus, kurie gali būti aktualūs tobulinant teisės aktus, susijusius su reabilitacija ir sanatoriniu (antirecidyviniu) gydymu:

1. Dėl Išlaidų medicininei reabilitacijai kompensacijų skyrimo ir mokėjimo tvarkos aprašo

Išlaidų medicininei reabilitacijai kompensacijų skyrimo ir mokėjimo tvarkos aprašo (toliau – Aprašas) 7 punkte nustatyta, kad po retų, ypač sunkių ligų ar traumų, kai reikalinga kompleksinė reabilitacija, paslaugos teikiamos tretinio lygio medicininės reabilitacijos paslaugas teikiančiose įstaigose. Teisės aktuose, pvz., Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2005 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. V-533/A1-189 patvirtintame Sunkių ligų, kuriomis sergantiems vaikams iki 16 metų stacionare ar medicininės reabilitacijos ir sanatorinio gydymo įstaigoje slaugyti išduodamas nedarbingumo pažymėjimas ne ilgiau kaip 120 kalendorinių dienų per kalendorinius metus, sąraše, taip pat Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2003 m. kovo 28 d. įsakymu Nr. V-177 patvirtintame Sunkių ligų sąraše, nustatoma, kokios ligos laikomos sunkiomis. Tačiau Apraše vartojama nauja – ypač sunkių ligų ar traumų – sąvoka. Siekdami teisinio aiškumo, siūlome Apraše nustatyti ypač sunkių ligų ar traumų kriterijus arba nurodyti teisės aktą, kuriame tokie kriterijai, sąvoka jau yra nustatyti.

2. Dėl Medicininės reabilitacijos paslaugų vaikams teikimo specialiųjų reikalavimų aprašo ir Medicininės reabilitacijos paslaugų suaugusiesiems teikimo specialiųjų reikalavimų aprašo

Medicininės reabilitacijos paslaugų vaikams teikimo specialiųjų reikalavimų aprašo kai kurių etapų pastabose nustatyta, jog šiuose reikalavimuose nustatytas paslaugų arba tyrimų, skirtų vienam pacientui, skaičius gali būti didinamas arba mažinamas, atsižvelgiant į paciento būklę ir indikacijas. Mažinant paslaugų arba tyrimų skaičių, tai būtina pagrįsti ir padaryti atitinkamus įrašus gydymo stacionare ligos istorijoje arba asmens sveikatos istorijoje, kurių formos patvirtintos Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 1999 m. lapkričio 29 d. įsakymu Nr. 515 „Dėl sveikatos priežiūros įstaigų veiklos apskaitos ir atskaitomybės tvarkos“ (toliau –forma Nr. 003/a ar forma Nr. 025/a). Siekdami medicininės reabilitacijos proceso aiškumo ir skaidrumo, taip pat racionalaus lėšų, skirtų medicininei reabilitacijai, naudojimo, siūlome nustatyti, jog būtina pagrįsti ir padaryti atitinkamus įrašus gydymo stacionare ligos istorijoje arba asmens sveikatos istorijoje ne tik mažinant paslaugų arba tyrimų skaičių, bet ir didinant paslaugų arba tyrimų skaičių.

Ši pastaba taikytina ir Medicininės reabilitacijos paslaugų suaugusiesiems teikimo specialiųjų reikalavimų aprašui, taip pat Vaikų sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo specialiųjų reikalavimų aprašui.

3. Dėl Medicininės reabilitacijos paslaugų etapų, Vaikų atrankos ir siuntimo į medicininės reabilitacijos sveikatos priežiūros įstaigas tvarkos aprašo, Medicininės reabilitacijos paslaugų vaikams teikimo bendrųjų reikalavimų aprašo

Medicininės reabilitacijos paslaugų etapų 1 punktas tikslintinas, nes jame nėra 1.1 papunkčio, tačiau yra du 1.3 papunkčiai.

 Ši pastaba taikytina ir suaugusiųjų Medicininės reabilitacijos paslaugų etapų 1 punktui.

4. Dėl Medicininės reabilitacijos ir sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo paslaugų išlaidų kompensavimo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis patvirtinimo tvarkos aprašo

Medicininės reabilitacijos ir sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo paslaugų išlaidų kompensavimo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis patvirtinimo tvarkos aprašo 14.5 papunktis tikslintinas, nes nukreipia į neegzistuojančius 15.3 ir 15.4 papunkčius.

5. Dėl viešosios įstaigos Palangos vaikų reabilitacijos sanatorijos „Palangos gintaras“ įstatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2012 m. balandžio 10 d. įsakymu Nr. V-315

              5.1. Viešosios įstaigos Palangos vaikų reabilitacijos sanatorijos „Palangos gintaras“ įstatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2012 m. balandžio 10 d. įsakymu Nr. V-315 (toliau – Įstatai), 9 punkte nustatyta, jog pagrindinis įstaigos veiklos tikslas – stiprinti Lietuvos gyventojų sveikatą, mažinti sergamumą, teikti kokybiškas asmens sveikatos priežiūros paslaugas. Manytina, jog nustatytas tikslas nedera su Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 (toliau – Įstatymas) 6 straipsnio 2 dalies 4 punktu (Įstatuose tikslai turi būti apibūdinti aiškiai ir išsamiai, nurodant veiklos sritis bei rūšis), todėl Įstatų 9 punktas tikslintinas.

5.2. Įstatų 49 punktas nustato, kam gali būti paskirstomos įstaigos pajamos. 49.7 papunktyje nustatyta, jog įstaigos pajamos gali būti skiriamos įstaigos darbuotojų paskatinimo premijoms ir materialinei pagalbai nelaimės atveju. Tuo tarpu Įstatų 50 punktas nustato, kad įstaiga gautų pajamų negali skirstyti savininkui, įstaigos organų nariams ir darbuotojų premijoms. Iš nustatyto teisinio reguliavimo nėra aišku, kuo skiriasi darbuotojų premijos, kurių skirstyti iš įstaigos pajamų negalima, nuo darbuotojų paskatinimo premijų, kurias skirti galima. Taigi, manytina, jog Įstatų 49.7 papunktis nedera su Įstatų 50 punktu, taip pat su Įstatymo 14 straipsnio 2 dalimi, todėl Įstatų nuostatos tikslintinos.

              5.3. Įstatų 77 punktas, kuriame nustatyta, jog įstaigos veiklos ataskaita yra vieša, iki galo nėra suderinta su Įstatymo 12 straipsnio 4 dalimi (ne vėliau kaip per penkias darbo dienas nuo eilinio visuotinio dalininkų susirinkimo viešosios įstaigos veiklos ataskaita turi būti pateikta juridinių asmenų registrui ir paskelbta viešosios įstaigos interneto svetainėje, jeigu viešoji įstaiga ją turi).

             5.4. Įstatų 78 punktas nustato, kas privalo būti nurodyta įstaigos veiklos ataskaitoje. Tačiau šis punktas nėra suderintas su Įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 1 punktu, nes Įstatuose nenustatyta, kad veiklos ataskaitoje taip pat turi būti nurodyti ir veiklos planai, prognozės ateinantiems finansiniams metams, kurių nėra Palangos vaikų reabilitacijos sanatorijos 2013 metų veiklos ataskaitoje.

6. Dėl viešosios įstaigos Palangos vaikų reabilitacijos sanatorijos „Palangos gintaras“ direktoriaus 2013 m. gruodžio 20 d. įsakymu Nr. V-72 patvirtintos išankstinio pacientų registravimo į sanatoriją tvarkos aprašo

              6.1. Viešosios įstaigos Palangos vaikų reabilitacijos sanatorijos „Palangos gintaras“ direktoriaus 2013 m. gruodžio 20 d. įsakymu Nr. V-72 patvirtintos išankstinio pacientų registravimo į sanatoriją tvarkos aprašo (toliau – Aprašas) 7 punkte nustatyta, jog registratūros darbuotojas, priimdamas užsakymą gydymo vietos rezervacijai telefonu, apie pageidavimą atvykti į sanatoriją, išankstinės rezervacijos duomenų bazėje pasitikrina vietų užimtumą pageidaujamai datai. Jeigu šios datos vietų nėra, registratūros darbuotojas pasiūlo kitą datą, bet ne vėliau kaip 15 dienų nuo kreipimosi datos. Iš šio punkto nuostatų nėra aišku, ar registratūros darbuotojas gali pasiūlyti kitą datą, bet ne vėliau kaip 15 dienų nuo kreipimosi telefonu (skambinimo) dienos, ar ne vėliau kaip 15 dienų nuo pageidaujamos atvykti į sanatoriją dienos. Siekiant teisinio aiškumo Aprašo 7 punktas tikslintinas.

6.2. Nors Aprašo 16 punktas ir nustato pareigą sanatorijos interneto svetainėje skelbti informaciją apie laisvas vietas, tačiau praktiškai skelbiama tik bendrojo pobūdžio informacija: „Yra“ arba „Nėra“. Siekdami aiškesnės, viešesnės ir skaidresnės viešosios įstaigos Palangos vaikų reabilitacijos sanatorijos „Palangos gintaras“ veiklos, siūlome sanatorijos interneto svetainėje, skelbti konkrečius skaičius, kiek laisvų vietų yra likę pagal diagnozės grupes. Taip pat esant pakankamai finansinių išteklių svarstyti galimybę atsisakyti registravimosi telefonu tvarkos ir sukurti atskirą registravimosi internetu sistemą, kur kiekvienas pacientas (paciento atstovas), prisijungęs prie sistemos, matytų laisvas vietas ir galėtų savarankiškai užsiregistruoti arba svarstyti galimybę prisijungti prie jau sukurtų sistemų, pvz., sanatorijos išankstinės rezervacijos duomenų bazės, elektroninių valdžios vartų.

II. Atlikus Medicininės reabilitacijos paslaugų etapų. Suaugusiųjų atrankos ir siuntimo į medicininės reabilitacijos sveikatos priežiūros įstaigas tvarkos aprašo. Medicininės reabilitacijos paslaugų suaugusiesiems teikimo bendrųjų reikalavimų aprašo ir Medicininės apskaitos formos Nr. 2011T „Pranešimas apie sutikimą kompensuoti medicininės reabilitacijos ar sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo išlaidas Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis“ ir medicininės apskaitos formos Nr. 2011N „Pranešimas apie atsisakymą kompensuoti medicininės reabilitacijos ar sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo išlaidas Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis“ pildymo taisyklių antikorupcinį vertinimą, pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atlikus teisės aktų, susijusių su medicinine reabilitacija ir sanatoriniu (antirecidyviniu) gydymu, antikorupcinį vertinimą, darytinos šios išvados ir teiktini pasiūlymai:

1.        Nė vienai sanatorijai joks teisės aktas neleidžia pacientus siunčiantiems gydytojams suteikti galimybę ilsėtis sanatorijoje pacientų sąskaita. Todėl sutiktina su Sveikatos apsaugos ministerijos Korupcijos prevencijos skyriaus išvada, išdėstyta 2015 m. sausio 12 d. rašte Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos pirmininkui, jog Palangos vaikų reabilitacijos sanatorijos „Palangos gintaras“ direktoriaus pasirašytas raštas, išsiųstas įvairioms sveikatos priežiūros įstaigoms, yra neteisėtas, sudarantis sąlygas gydytojams piktnaudžiauti.

2.        Svarstyti galimybę keisti Palangos vaikų reabilitacijos sanatorijos „Palangos gintaras“ Įstatus ir nustatyti konkretesnes, efektyvumą didinančias Stebėtojų tarybos funkcijas, kad Stebėtojų taryba nebūtų tik formalus subjektas, kuris neužtikrina tinkamo veiklos viešumo, tinkamai neanalizuoja įstaigos veiklos, nors tokios funkcijos jai nustatytos Įstatuose. Taip pat svarstyti galimybę keisti Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 33 straipsnį ir nustatyti konkretesnes Stebėtojų tarybos funkcijas, kurios sudarytų tinkamas sąlygas įstaigų veiklos viešumui ir skaidrumui užtikrinti.

3.        Rekomenduoti Sveikatos apsaugos ministerijai aktyviau kontroliuoti ne tik pavaldžias įstaigas, bet ir kitas sveikatos priežiūros įstaigas, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 52 straipsnio 1 dalies 1 punkte[1].

4.        Rekomenduoti Valstybinei ligonių kasai prie Sveikatos apsaugos ministerijos ir teritorinėms ligonių kasoms skirti didesnį dėmesį gydytojų išrašomų siuntimų, susijusių su medicinine reabilitacija ir sanatoriniu (antirecidyviniu) gydymu, kontrolei.

5.        Nors išanalizuotuose teisės aktuose ir nurodoma gydančių gydytojų pareiga pacientams, kuriems skirtina medicininė reabilitacija ar sanatorinis (antirecidyvinis) gydymas, suteikti informaciją apie visas įstaigas, kurios teikia reikalingas paslaugas, tačiau yra nemažai pacientų, kurie šios gydytojų pareigos nežino. Taip sukuriamos sąlygos gydytojams rekomenduoti tik vieną įstaigą, o pacientai dėl žinių, taip pat viešumo trūkumo gali pasirinkti rekomenduotą įstaigą, neatsižvelgdami į tai, kad ir kitos įstaigos teikia tokias pat paslaugas. Siekdami aiškesnio ir skaidresnio medicininės reabilitacijos ir (ar) sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo proceso, siūlome skirti didesnį dėmesį pacientų informavimui apie egzistuojančias galimybes laisvai rinktis įstaigas, kurios teikia medicininę reabilitaciją ir (ar) sanatorinį (antirecidyvinį) gydymą.

Prašome Sveikatos apsaugos ministerijos ir Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos per 3 mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip atsižvelgta ar neatsižvelgta į šioje išvadoje išdėstytas pastabas.

Pagarbiai

 

Direktorius

 

              Saulius Urbanavičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audrius Bereišis,  tel. 8 706  63 403, el. p. [email protected]

Giedrius Būdvytis, tel. 8 706 63 354, el. p. [email protected]



[1] Vieni iš sveikatos priežiūros įstaigų, neatsižvelgiant į jų nuosavybės formą, kontrolės subjektų yra sveikatos apsaugos ministro paskirti pareigūnai.