LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BIUDŽETO SANDAROS ĮSTATYMO NR. I-430 17, 19, 37, 38 IR 39 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-1972

 

2018-06-20  Nr. 109-P-23

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Stasys Jakeliūnas, Andrius Palionis, Viktoras Rinkevičius, Rasa Budbergytė, Mykolas Majauskas, Vida Ačienė, Andrius Kubilius, Kęstutis Bartkevičius, Bronius Markauskas pavaduojantis Valių Ąžuolą, Rita Tamašunienė, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Janina Alasevičienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė, Jolanta Žaltkauskienė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-04-23

4

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 38 straipsnio 1 dalies nuostatoje siūloma įtvirtinti Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nurodytos ataskaitos (praėjusių metų struktūrinio postūmio užduoties įvykdymo ir struktūrinio valdžios sektoriaus balanso rodiklio ataskaita) turinį “kurioje, be kita ko, turi būti informacija apie tam tikrų metų valdžios sektoriaus balanso rodiklio arba valdžios sektoriaus balanso rodiklio postūmio užduoties vykdymą“. Diskutuotina, ar toks teisinis reguliavimas atitiktų teisės aktų hierarchijos principą, kai Biudžeto sandaros įstatymu, kurio teisinė galia yra žemesnė, nei Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo, galėtų būtų nustatomas pastarojo įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje įtvirtintos atsąskaitos (praėjusių metų struktūrinio postūmio užduoties įvykdymo ir struktūrinio valdžios sektoriaus balanso rodiklio) turinys. Atkreipiame dėmesį, kad „Konstitucija draudžia žemesnės galios teisės aktais reguliuoti tuos santykius, kurie gali būti reguliuojami tik aukštesnės galios teisės aktais (Konstitucinio Teismo 2007 m. lapkričio 29 d., 2009 m. rugsėjo 2 d., 2012 m. balandžio 18 d. nutarimai.). Konstituciniai įstatymai turi neprieštarauti Konstitucijai, o įstatymai turi neprieštarauti Konstitucijai ir konstituciniams įstatymams. Ypatingą konstitucinių įstatymų vietą teisės aktų sistemoje lemia pati Konstitucija. Konstituciniai įstatymai negali būti keičiami ar panaikinami įstatymais. Taip užtikrinama, kad konstituciniais įstatymais sureguliuoti visuomeniniai santykiai įstatymais nebus reguliuojami kitaip, kad bus garantuojamas didesnis konstituciniais įstatymais reguliuojamų visuomeninių santykių stabilumas. (Konstitucinio Teismo 2001 m. balandžio 2 d., 2002 m. gruodžio 24 d., 2006 m. kovo 14 d. nutarimai).

Pritarti.

Nustatyti, kad kartu su Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nurodyta ataskaita Vyriausybė pateikia informaciją apie tam tikrų metų valdžios sektoriaus balanso rodiklio arba valdžios sektoriaus balanso rodiklio postūmio užduoties vykdymą ir apie tai, ar pasibaigusiais biudžetiniais metais buvo laikomasi išlaidų augimo ribojimo taisyklės.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Audito komitetas,

2018-06-13

 

 

 

 

Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo Nr. I-430 17, 19, 37, 38 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1972, ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, kuriai pritarė Seimo Audito komitetas ir Seimo Audito komiteto pasiūlymus, ir atkreipti Biudžeto ir finansų komiteto dėmesį į tai, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė, teikdama Lietuvos Respublikos 2018 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą, tik iš dalies atsižvelgė į Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės 2016 m. lapkričio 15 d. ataskaitoje Nr. Y-10-1 „2017 metų valdžios sektoriaus finansinių rodiklių vertinimas“ pateiktus pastebėjimus, kad kelerius metus iš eilės su biudžeto projektu nėra pateikiama informacija apie einamųjų ir trejų būsimų metų struktūrinio valdžios sektoriaus balanso rodiklio, visų pagrindinių valdžios sektoriaus išlaidų ir pajamų straipsnių projekcijas, apimant centrinę, vietos valdžią ir socialinės apsaugos fondus; numatomus fiskalinės rizikos veiksnius ir jų vertinimą.

 

Pritarti.

 

2.

Audito komitetas,

2018-06-13

 

 

 

I

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Audito komitetas pasiūlymu Nr. 2 siūlo papildyti Biudžeto sandaros įstatymo Nr. I-430 17, 19, 37, 38 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1972 nauju straipsniu, tikslintinas įstatymo projekto pavadinimas.

Pasiūlymas:

Patikslinti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS

BIUDŽETO SANDAROS ĮSTATYMO Nr. I-430 5, 17, 19, 37, 38 IR 39 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

Pritarti.

 

2.

Audito komitetas,

2018-06-13

1

 

 

N

Argumentai:

Audito komitetui išanalizavus Seimui atskaitingų institucijų valstybės biudžeto programų sąmatų nustatymo ir tvirtinimo reglamentavimą, nustatyta, kad Biudžeto sandaros įstatymo ir Seimui atskaitingų institucijų veiklą reglamentuojančių teisės aktų nuostatos dėl valstybės biudžeto programų ir išlaidų sąmatų nustatymo ir tvirtinimo, kai šiose institucijose yra kolegialus valdymo organas (komisija/taryba) nedera tarpusavyje ir praktikoje jos yra taikomos skirtingai. Seimui atskaitingų institucijų veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose nėra aiškiai apibrėžta, kas tvirtina metinių pajamų ir išlaidų sąmatas t. y. kolegialaus valdymo organo pirmininkas vienasmeniškai ar suderinęs su kolegialiu valdymo organu.

Atsižvelgiant į tai, siūlytina Biudžeto sandaros įstatymo Nr. I-430 17, 19, 37, 38 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1972 papildyti nauju straipsniu ir patikslinti keičiamo Biudžeto sandaros įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 5 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) nustatyti ir tvirtinti vadovaujamos biudžetinės įstaigos ir (ar) pavaldžių biudžetinių įstaigų bei kitų subjektų programų sąmatas pagal ekonominės klasifikacijos straipsnius, neviršydami šioms programoms patvirtintų bendrųjų asignavimų, tarp jų – išlaidoms, iš jų – darbo užmokesčiui, ir turtui įsigyti, sumų. Asignavimų valdytojai, kurių įstaigose yra kolegialus valdymo organas (komisija/taryba), programų ir išlaidų sąmatas tvirtina gavę kolegialaus valdymo organo (komisijos/tarybos) pritarimą;“

2. Atitinkamai patikslinti įstatymo projekto straipsnių numeraciją.

Iš dalies pritarti.

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Biudžeto sandaros įstatymo kituose straipsniuose naudojama sąvoka

„programų sąmatos“, , Biudžeto sandaros įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 3 punktą išdėstyti taip:

Pasiūlymas:

Biudžeto sandaros įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 3 punktą išdėstyti taip:

„3) nustatyti ir tvirtinti vadovaujamos biudžetinės įstaigos ir (ar) pavaldžių biudžetinių įstaigų bei kitų subjektų programų sąmatas pagal ekonominės klasifikacijos straipsnius, neviršydami šioms programoms patvirtintų bendrųjų asignavimų, tarp jų – išlaidoms, iš jų – darbo užmokesčiui, ir turtui įsigyti, sumų. Asignavimų valdytojai, kurių įstaigose yra kolegialus valdymo organas (komisija/taryba), programų ir išlaidų sąmatas tvirtina gavę kolegialaus valdymo organo (komisijos/tarybos) pritarimą;“

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas:

Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

            9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Jakeliūnas, Andrius Kubilius.

 

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Stasys Jakeliūnas

 

                                                           

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė