LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
MOKESČIO UŽ APLINKOS TERŠIMĄ ĮSTATYMO NR. VIII-1183 2, 4, 5, 6, 7, 9 STRAIPSNIŲ IR 1, 2, 8 priedų PAKEITIMO
ĮSTATYMo projekto nr. Xivp-1092
2021-12-08 Nr. 107-P-49
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Arūnas Valinskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę);
komiteto biuro darbuotojai: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Rasa Liucija Matusevičiūtė, Aistrida Latvėnė, Jolita Jakučionytė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė;
kviestieji asmenys: Simonas Gentvilas, Aplinkos ministras, Raminta Radavičienė, Aplinkos viceministrė, Vilma Slavinskienė, Aplinkos ministerijos Atliekų politikos grupės vadovė, Neringa Paškauskaitė, Aplinkos ministerijos Atliekų politikos grupės vyriausioji patarėja, Kristina Sabaliauskienė, Aplinkos ministerijos Atliekų politikos grupės vyriausioji specialistė, Virginija Kalesinskienė, Ekonominių priemonių taikymo politikos skyriaus patarėja, Živilė Liberienė, Ekonominių priemonių taikymo politikos skyriaus vedėja; Agnė Kazlauskienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja, Renatas Pocius, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos pirmininkas, Matas Taparauskas, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos narys, Justina Jarašienė, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos Leidimų skyriaus vyriausioji specialistė, Gintas Kerbelis, STT Korupcijos prevencijos valdybos Antikorupcinio vertinimo skyriaus vyriausiasis specialistas, Aivaras Raišys, STT Korupcijos prevencijos valdybos Antikorupcinio vertinimo skyriaus specialistas, Eimantas Pranauskas, Lietuvos žemės ūkio bendrovių asociacijos generalinio direktoriaus pavaduotojas, Dalius Krinickas, Ministro pirmininko patarėjas, Jurgita Gaižiūnienė, Vyriausybės kanceliarijos Ekonomikos politikos grupės vyresnioji patarėja,
Agnė Jakstienė, Respublikos Prezidento patarėja.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-11-15 |
2 |
1, 2 |
|
Iš projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 1 punkto formuluotės „teršalai, nurodyti šio įstatymo 1 ir 2 prieduose ar pagal šį įstatymą priskirti vienai iš teršalų grupių pagal jų kenksmingumą aplinkai“ loginės konstrukcijos nėra aišku, kokios teršalų grupės - nurodytos šio įstatymo 1 ir 2 prieduose ar kokios kitos, - būtų laikomos mokesčio objektu. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 punkto formuluotei „teršalai, nurodyti šio įstatymo 1 priede ar pagal šį įstatymą priskirti vienai iš teršalų grupių pagal jų kenksmingumą aplinkai“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina tikslinti šias projekto nuostatas. |
Pritarti |
Kadangi mokesčio objektas yra konkretus teršalas, todėl siekiant teisinio aiškumo dėl teršalų grupių, siūlome tokius techninius patikslinimus šio įstatymo 2 straipsniu keičiamuose 4 straipsnio 1 ir 2 punktuose ir susijusioje šio įstatymo 5 straipsniu keičiamoje 7 straipsnio 5 dalyje: 2 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 4 straipsnio 1 punktą ir jį išdėstyti taip: „1) iš stacionariųjų taršos šaltinių, kuriems
išmesti teršalus į aplinką privalomas leidimas, kuriame nustatyti taršos normatyvai,
– išmesti į aplinką (orą, vandens telkinius ir žemės paviršių bei
jos gelmes) teršalai, nurodyti šio įstatymo 1 ir 2 prieduose, 2. Papildyti 4 straipsnį nauju 2 punktu: „2) iš stacionariųjų taršos šaltinių, kuriems išmesti
teršalus į aplinką privalomas organinius tirpiklius naudojančio įrenginio
įregistravimas, – išmesti į aplinkos orą teršalai, nurodyti šio įstatymo 1
priede, 5 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas 5. Pakeisti 7 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Apmokestinamuosius teršalus, išskyrus
šio įstatymo 1 |
2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-11-15 |
5 |
3 |
|
Projekto 5 straipsnio 3 dalyje nurodytoje skaičių sekoje „2, 3, 4, 5, 7“ po skaičiaus 5 reikėtų įrašyti skaičių „6“. |
Pritarti |
|
3 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-11-15 |
10 |
|
|
Atsižvelgus į projekto 10 straipsnio nuostatas, šio straipsnio pavadinime po žodžio „įsigaliojimas“ įrašytinas žodis „įgyvendinimas“. |
Pritarti |
|
4 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-11-15 |
4 |
|
|
Atkreiptinas dėmesys, kad 2020 m. birželio 25 d. Lietuvos Respublikos Seimas priėmė Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 pakeitimo įstatymą Nr. XIII-3158 (toliau - įstatymas Nr. XIII-3158), kurio 2 straipsnio 3 dalimi nustatė, kad 2028 m. sausio 1 d. įsigalioja nauja Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 6 straipsnio redakcija. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies redakcija dėstoma kiek kitaip nei įstatyme Nr. XIII-3158 nustatyta ir 2028 m. sausio 1 d. įsigaliosianti 6 straipsnio 1 dalies redakcija, manytina, kad kartu su projektu turėtų būti teikiamas ir įstatymo Nr. XIII-3158 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas. |
Pritarti |
2021-12-06 iš Aplinkos ministerijos gauta informacija, kad į šią LR Seimo Teisės departamento pastabą bus atsižvelgta teikiant LRV Vyriausybei įstatymų projektų paketą dėl Konstitucinio teismo nuostatų įgyvendinimo: Nr. 21-28413(2) "Dėl Lietuvos Respublikos
aplinkos apsaugos rėmimo programos įstatymo Nr. VIII-2025 3 ir 4 straipsnių
pakeitimo įstatymo" (http://www.lrs.lt/pls/proj/dokpaieska.showdoc_l?p_id=1592489); Įstatymų projektų paketas dabar išsiųstas derinti antrą kartą suinteresuotoms institucijoms. Teikiant LR Vyriausybei šiame pakete bus ir naujas Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo NR. XIII-3158 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas dėl 6 straipsnio 1 dalies pakeitimo. Planuojama šį paketą dar šias metais pateikti LR Vyriausybei. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Biudžeto ir finansų komitetas 2021-12-01 |
|
|
|
|
Sprendimas: siūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-1092, atsižvelgiant į Biudžeto ir finansų komiteto siūlymus, bei jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritaria. |
Pritarti |
|
2 |
Biudžeto ir finansų komitetas 2021-12-01 |
|
|
|
|
Pasiūlymai: Pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui įvertinti, kiek didėtų rinkliavos už komunalines atliekas kaina gyventojams Seimui pritarus mokesčio už nepavojingų atliekų šalinimą sąvartyne tarifo dydžio didinimui iki 50 Eur/t (nuo 2023 m.). |
Pritarti iš dalies |
Bet kokie skaičiavimai dėl sąvartyno mokesčio įtakos gyventojų kainoms yra sąlyginiai, faktas priklausys, ar bus dedamos savivaldybių, RATC pastangos išnaudoti esamą rūšiuojamojo atliekų surinkimo infrastruktūrą, pasinaudoti naujais kvietimais gauti paramą, keisti komunalinių atliekų tvarkymo kainodaros principus, kontroliuoti sistemos dalyvius ir pan. Aplinkos ministerijos atlikto vertinimo duomenimis, net jei nebūtų nieko papildomai daroma ir regionuose išliktų 2020 m. situacija, kai vidutiniškai sąvartyne šalinama 17 proc. susidarančių komunalinių atliekų, pagal viešai prieinamus RATC duomenis, įmoka namų ūkiui galėtų didėti nuo keliolikos centų iki 1 euro per mėnesį. Pvz., Alytaus regione sąvartyno mokestis tesudaro 0,6 proc. nuo viso sąnaudų už atliekų tvarkymą krepšelio. Vidutiniškai už atliekų tvarkymą Alytaus regione namų ūkis moka apie 4 eurus per mėnesį, o dėl sąvartyno mokesčio padidėjimo kainos pokytis būtų 0,13 ct vienam namų ūkiui per mėnesį, jei šalintinų atliekų kiekis nekistų. |
3 |
Biudžeto ir finansų komitetas 2021-12-01 |
|
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, jog, remiantis Statistikos departamento 2021 m. lapkričio mėn. duomenimis, metinė infliacija Lietuvoje sudaro 9,3 proc., pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui neskubėti priimti sprendimo ir sulaukti 2022 m. Seimo pavasario sesijos, kai bus aiškesnė kainų augimo dinamika. |
Nepritarti |
Šalinimas sąvartyne neturi kainuoti mažiau už aukštesnio prioriteto tvarkymo alternatyvas. Tad infliacijos faktorius čia neturėtų ir negali būti kaip priežastis nenustatyti veiksmingo mokesčio tarifo mažinančio atliekų šalinimo patrauklumą. Priešingai, jei esant infliacijai dar labiau išbrangsta kiti, aukštesnio prioriteto tvarkymo būdai, tuomet gaunamas priešingas rezultatas – pigiausiu atliekų atsikratymo būdu išliks šalinimas sąvartyne. Tačiau įstatymo tikslas yra kitas –mažinti, o ne didinti mažinti atliekų šalinimo kaip pigesnės atliekų tvarkymo alternatyvos patrauklumą. Siekiant išlaikyti tarifus veiksmingus ir pasiekti nustatytų tikslų, visi tarifai nustatyti absoliučiais dydžiais turi būti indeksuojami arba nuolatos peržiūrimi keičiant įstatymus (tai nėra efektyvus teisėkūros planavimas). Siūlomas mokesčio tarifo dydis turi atlikti skatinamąją funkciją – mažinti atliekų kaupimą sąvartynuose. Pirmiausia turi būti siekiama atliekas tvarkyti aukštesnio prioriteto būdais (perdirbti, kitaip naudoti) ir tik tai, ko negalima kitaip sutvarkyti, turėtų būti šalinama sąvartyne. Lietuvoje sukurta ir nuolat plėtojama rūšiuojamojo surinkimo sistema, siekiant, kad kaip galima daugiau susidariusių atliekų būtų perdirbama ar kitaip panaudojama, sukurta perdirbimo infrastruktūra, ateityje planuojama investuoti ES fondų lėšas į tokios infrastruktūros papildomų pajėgumų sukūrimą ir esamų modernizavimą. Sąvartynas yra žemiausio prioriteto atliekų tvarkymo alternatyva. Kiekviena savivaldybė turi visas galimybes vykdyti antrinių žaliavų, biologinių, tekstilės atliekų rūšiuojamojo surinkimo plėtrą, skatinti gyventojus rūšiuoti atliekas, informuoti gyventojus apie rūšiavimo naudą, tam skiriamos ES ir valstybės biudžeto lėšos. |
4 |
Biudžeto ir finansų komitetas 2021-12-01 |
|
|
|
|
Pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui įvertinti galimybę spartų mokesčio už komunalinių atliekų šalinimą sąvartynuose didinimą pakeisti laipsnišku didinimu, atsižvelgiant į Lietuvai Ekonominio bendradarbiavimo plėtros organizacijos ir Europos Komisijos pateiktas rekomendacijas. |
Nepritarti |
Nuosekliai didėjantis sąvartyno mokestis buvo patvirtintas dar 2014 m. (nuo 21,72 Eur/t 2016 m. iki 44,89 Eur/t 2020 m.). Be to, apie tokį mokesčio padidinimą diskutuota 2018-2019 m., rengiant Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo pakeitimo projektą atsižvelgus į EBPO rekomendacijas. Tačiau toks siūlomas mokesčio padidėjimas (15 Eur/t 2020 m., 30 Eur/t 2021 m.. 50 Eur/t nuo 2022 m.) atidėtas atsižvelgus į pateiktus argumentus dėl nepakankamų atliekų deginimo pajėgumų šalyje. Dabar atliekų deginimo pajėgumai sukurti ir juose naudojamos energijai gauti komunalinės atliekos, kai šių atliekų negalima pagal nustatytą atliekų tvarkymo hierarchiją panaudoti pakartotinai ar perdirbti. Pirmiausia turi būti siekiama atliekas tvarkyti aukštesnio prioriteto būdais (perdirbti, kitaip naudoti) ir tik tai, ko negalima kitaip sutvarkyti, turėtų būti šalinama sąvartyne. Lietuvoje sukurta ir nuolat plėtojama rūšiuojamojo surinkimo sistema, siekiant, kad kaip galima daugiau susidariusių atliekų būtų perdirbama ar kitaip panaudojama. Sąvartynas yra žemiausio prioriteto atliekų tvarkymo alternatyva. Kiekviena savivaldybė turi visas galimybes vykdyti antrinių žaliavų, biologinių, tekstilės atliekų rūšiuojamojo surinkimo plėtrą, skatinti gyventojus rūšiuoti atliekas, informuoti gyventojus apie rūšiavimo naudą, tam skiriamos ES ir valstybės biudžeto lėšos. Lietuvoje sukurta atliekų perdirbimo infrastruktūra, ateityje planuojama investuoti ES fondų lėšas į tokios infrastruktūros papildomų pajėgumų sukūrimą ir esamų modernizavimą. Be to, padidinus sąvartyno mokesčio tarifą taip pat būtų sudarytos ekonominės prielaidos užkardyti kelią atliekų importui, kai siekiama pigiau sutvarkyti atliekas iš kaimyninių šalių, kuriose sąvartyno mokestis yra gerokai didesnis nei Lietuvoje. Pvz., Latvijoje sąvartyno mokestis – 65 Eur/t (nuo 2023 m. planuojama 95 Eur/t), Lenkijoje – 61 Eur/t; Estijoje nuo 2022 m. tikėtina 90 Eur/t, Suomijoje – 70 Eur/t, Danijoje – 79 Eur/t. |
5 |
Biudžeto ir finansų komitetas 2021-12-01 |
|
|
|
|
Pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui priimti sprendimą tik kartu su įpareigojimu reguliuoti atliekų deginimo kainas. |
Pritarti |
Šis projektas svarstomas kartu su Atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIIIP-4988, numatančiu komunalinių atliekų tvarkymo kainodaros valstybinį reguliavimą. |
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 2, 4, 5, 6, 7, 9 straipsnių ir 1, 2, 8 priedų pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1092 ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: nėra
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu
9. Komiteto paskirti pranešėjai: K. Adomaitis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 2, 4, 5, 6, 7, 9 straipsnių ir 1, 2, 8 priedų pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1092(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Aistė Gedvilienė
Patarėjas Audrius Želvys