LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PAGALBINIO APVAISINIMO ĮSTATYMO NR. XII-2608 3, 5, 7, 8, 9, 10 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2019-02-05 Nr. XIIIP-1277(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 4 straipsniu siūloma keisti įstatymo 8 straipsnio 6 dalis stokoja aiškumo, nes nėra aišku apie kokią kompensaciją šioje nuostatoje kalbama, kadangi keičiamo įstatymo tekste niekur neminimos jokios kompensacijos. Siūlytina aiškiai nurodyti kokios kompensacijos turimos omenyje (kitu atveju įstatymo nuostatų praktinis taikymas bus probleminis).  Taip pat atkreipiame dėmesį, kad pats kompensavimo (ar atlyginimo) principas nedera su imperatyvia keičiamo įstatymo 3 straipsnio 6 dalies nuostata, nustatančia, kad lytinės ląstelės ir embrionai negali būti komercinių sandorių objektas. Atsižvelgiant į tai,  siūlome aiškiai nurodyti, kad už paimtas lytines ląsteles lytinių ląstelių donorams yra kompensuojama (atlyginama) suma, neviršijanti jų patirtų faktinių išlaidų.  

2.    Projekto 5 straipsniu siūloma įstatymo 9 straipsnį papildyti 2 dalimi. Siūloma 2 straipsnio dalies santykis su šio straipsnio 1 dalimi stokoja aiškumo, nes nėra aišku, ar siūloma nuostata turėtų būti taikoma tik tais atvejais, kai yra sudaryta sutartis, numatyta straipsnio 1 dalyje, ar tokia sutartis nėra būtina. Todėl manytina, kad teikiamoje 2 straipsnio dalyje turėtų būti atsisakyta perteklinio 1 dalies turinio kartojimo, o dalies turinys turėtų būti susietas su 1 dalies turiniu, todėl siūlytina braukti žodžius „Jeigu esama sveikatos būklė ar galimi sveikatos sutrikimai, ar paskirtas gydymas kelia pagrįstų abejonių dėl tokio asmens tolesnio vaisingumo ir tas abejones patvirtina gydytojų konsiliumas“ ir vietoje šių žodžių įrašyti: „Šio straipsnio 1 dalies nustatytu atveju sudarius sutartį su asmens sveikatos priežiūros įstaiga, teikiančia pagalbinio apvaisinimo paslaugas“.

3.    Projekto 5 straipsniu siūloma įstatymo 9 straipsnį papildyti 2 dalimi ir joje nustatyti, jog „asmenims iki 42 metų visos būtinos nevaisingumo gydymo, vaisingumo išsaugojimo, lytinių ląstelių donorų ištyrimo, lytinių ląstelių paėmimo, laikymo, pagalbinio apvaisinimo procedūrų (įskaitant vaistus) išlaidos apmokamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka.“ Atkreiptinas dėmesys, jog nei iš projekto turinio, nei iš projekto aiškinamojo rašto nėra aišku, kodėl yra pasirinkta 42 metų amžiaus riba, kai asmenims kompensuojamos arba nebekompensuojamos tam tikro medicininės paslaugos. Pažymime, kad Lietuvos Respublikos Konstitucijos 29 straipsnyje yra įtvirtintas visų asmenų lygybės įstatymui, teismui ir kitoms valstybės institucijoms ar pareigūnams principas. Šis principas įpareigoja vienodus faktus teisiškai vertinti vienodai ir draudžia iš esmės tokius pačius faktus savavališkai vertinti skirtingai. <...> konstitucinis visų asmenų lygybės įstatymui principas pažeidžiamas, kai tam tikra grupė asmenų, kuriems yra skiriama teisės norma, palyginti su kitais tos pačios normos adresatais, yra kitaip traktuojama, nors tarp tų grupių nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties skirtumų, kad toks nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisintinas. Atsižvelgiant į tai, manome, kad nuostatos dėl amžiaus ribojimo turi būti arba atsisakyta, arba pateikti išsamūs ir pagrįsti argumentai, pagrindžiantys tokį asmenų išskyrimą amžiaus pagrindu. Kitu atveju, galėtų kilti pagrįstos abejonės dėl projekto nuostatų neatitikimo konstituciniam asmenų lygiateisiškumo  principui.

4.    Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio nuostatos nedera tarpusavyje, nes vienoje nustatyta, kad embrionai pagal sutuoktinių (sugyventinių) raštu pareikštą valią jų lėšomis saugomi ne mažiau kaip 2 metus, o kitoje nurodyta, kad embrionų tolesnis saugojimas finansuojamas valstybės biudžeto lėšomis ir tais atvejais, kai neparėjus dvejiems metams miršta vienas ar abu sutuoktiniai arba pasibaigia santuoka ar registruota partnerystė.

5.    Projekto 7 straipsnio 2 dalyje, vadovaujantis teisinio aiškumo principu, nurodytina kokiu klausimu asmenys turi pareikšti savo valią.

6.    Projekto 7 straipsnio 5 dalyje nurodytina apie kokio pobūdžio kompensacijas šioje nuostatoje kalbama.

7.    Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles:

-       projekto 4 ir 5 straipsnių pavadinimuose brauktinas dvitaškis;

-       projekto 5 straipsnio pakeitimų esmė dėstytina taip: „pakeisti 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:‘;

-       projekto 7 straipsnio 2 dalyje turi būti pateikiama ne dispozicinė nuoroda į šio įstatymo 7 straipsnio 2 ir 3 dalis, o šio įstatymo 3 straipsniu keičiamo Pagalbinio apvaisinimo įstatymo 7 straipsnio 2 ir 3 dalis. Analogiška pastaba taikytina ir projekto 7 straipsnio 4 dalyje pateiktai nuorodai.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                              Andrius Kabišaitis

 

 

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]

D. Zebleckis tel. (8 5) 239 6906, el. p. [email protected]