LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

Pagrindinio komiteto IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS NEPASITURINTIEMS GYVENTOJAMS ĮSTATYMO NR. IX-1675

3, 6, 7, 9, 10, 11, 15, 17, 21 IR 23 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4775

 

2020-05-06 Nr. 103-P-21

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, J. Džiugelis, P. Kuzmickienė, M. Navickienė, V. Rastenis, J. Rimkus, A. Sysas, T. Tomilinas, J. Varkalys; komiteto biuras: E. Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė, padėjėjos: R. Liekienė, I. Žukauskaitė; kviestieji asmenys: I. Segalovičienė – Respublikos Prezidento patarėja, J. Andriuškevičiūtė – Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyr. patarėja, J. Raškauskaitė – Seimo kanceliarijos Teisės departamento Privatinės teisės skyriaus patarėja, I. Šambaraitė – Seimo kanceliarijos Teisės departamento Privatinės teisės skyriaus patarėja, J. Bernatavičius – Ministro Pirmininko patarėjas, L. Kukuraitis – socialinės apsaugos ir darbo ministras, E. Bingelis – socialinės apsaugos ir darbo viceministras, E. Radišauskienė – socialinės apsaugos ir darbo viceministrė, V. Žagūnienė – Finansų ministerijos Švietimo, kultūros ir socialinių sektorių skyriaus vedėja, S. Kulpina – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Piniginės paramos ir būsto skyriaus vedėja, A. Vareikytė – Lietuvos savivaldybių asociacijos administracijos patarėja, A. Adomavičienė – Nacionalinio skurdo mažinimo organizacijų tinklo direktorė, J. Navickė – Vilniaus Universiteto Filosofijos fakulteto asistentė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-05-04

2

 

 

 

3

 

 

 

 

Išvada dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIIIP-4775:

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalyje dėstomo Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 6 straipsnio tekstas pildytinas trūkstama dalimi, iš kurios išplaukia tekste dėstomi punktai.

Pritarti.

Žr. komiteto pasiūlymus.

 

2.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-05-04

4

 

 

2. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 1 punkte siūlytina tikslinti laikotarpio apibrėžimą, nes iš pateiktos formuluotės neaišku, ar nurodomas laikotarpis apimtų šeštą mėnesį. Atitinkamai siūlytume patikslinti keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 2 punktą.

Pritarti.

Žr. komiteto pasiūlymus.

 

3.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-05-04

4

 

 

3. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje siūlytume tiksliau apibrėžti laikotarpį, nes formuluotė „kreipiasi praėjus ne mažiau kaip 6 mėnesiams“ suponuoja, kad asmuo galėtų kreiptis praėjus 6 mėnesiams ir daugiau, t. y. neribotą laikotarpį nuo paskutinio socialinės pašalpos gavimo laikotarpio. Be to, neaišku, kokia aplinkybė turima omenyje formuluotėje „nuo mėnesio, kurį ši aplinkybė atsirado“. Siūlytume nuostatą tikslinti nurodytais aspektais.

Pritarti.

Žr. komiteto pasiūlymus.

 

4.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-05-04

5

2

 

4. Įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje siūlytume konkrečiai nurodyti, už kokį mėnesį papildomai skiriama ir mokama socialinė pašalpa – kalendorinį ar darbo, taip pat sukonkretinti, ar 12 mėnesių, nurodyti šioje dalyje, yra kalendoriniai ar darbo.

Nepritarti.

Manome, kad nuostatos konkretinti nereikėtų, nes ji įstatyme įtvirtinta ir taikoma keletą metų.

5.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-05-04

5

 

 

5. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 10 straipsnis yra pildomas nauja 2 dalimi, o buvusios 10 straipsnio 2–4 dalys laikomos atitinkamai 3–5 dalimis, siūlytina atitinkamai patikslinti šiame straipsnyje pateiktas nuorodas į šio straipsnio atitinkamas dalis.

Pritarti.

Žr. komiteto pasiūlymus.

 

6.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-05-04

7

 

 

6. Įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 3 punkte siūloma vietoj šiuo metu galiojančio 3 hektarų žemės ploto normatyvo kaimuose nustatyti 6 hektarų normatyvą. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad šiuo pakeitimu siekiama padidinti „<…> žemės ploto normatyvą kaimuose nuo 3 iki 6 hektarų. Taip būtų sudarytos palankesnės sąlygos gauti piniginę socialinę paramą nepasiturintiems žmonėms, gyventiems kaimo teritorijoje.“ Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 15 straipsnyje, siekiant nepažeisti asmenų lygiateisiškumo ir proporcingumo principų, neturėtų būti atitinkamai tikslinami ir analogiškos paskirties normatyvai miestuose bei miesteliuose.

Nepritarti.

Manome, kad būtent šį žemės ploto normatyvą kaime turimai žemės ūkio paskirties žemei reikėtų padidinti, nes praktikoje nereti atvejai, kai nepasiturintys asmenys dėl šios priežasties neįgyja teisės į  piniginę socialinę paramą, nes jų nuosavybės teise turimo bendra turto vertė (įskaitant ir žemę) viršija nustatytą turto vertės normatyvą.

7.

 

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-05-04

8

2

 

7. Atsižvelgiant į įstatymo projekto 8 straipsnio 2 dalimi siūlomus keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies pakeitimus, siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 17 straipsnio 3 dalį, t. y. jame patikslinti nuorodą dėl neįskaitomų pajamų dalį, nurodytą šio straipsnio 1 dalies 23 punkte.

Pritarti.

Žr. komiteto pasiūlymus.

 

8.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-05-04

10

 

 

8. Įstatymo projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 23 straipsnio 3 dalies 6 punkte, kurio redakcija turėtų įsigalioti 2020 m. birželio 1 d., pateikiama nuoroda į 6 straipsnio 3 punktą, tačiau atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 6 straipsnio redakcija, kuri įsigalios 2020 m. birželio 1 d., turi tik 2 punktus. Siūlytume nuorodas tikslinti.

Pritarti.

Žr. komiteto pasiūlymus.

 

9.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-05-04

11

 

 

 

 

 

 

11

5

 

 

 

 

 

 

2

 

9. Siūlytina tikslinti įstatymo projekto 11 straipsnio 2 dalį ir joje nustatyti ne tik galiojimo terminą, net ir normų įsigaliojimo datą, nes piniginė socialinė parama apskaičiuojama pagal kalendorinio mėnesio duomenis. Nenustačius normų įsigaliojimo datos, šios taisyklės turėtų būti taikomos nuo jų įsigaliojimo paskelbus Teisės aktų registre, todėl gali kilti neaiškumų šias normas taikant praktikoje.

Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalis įsigaliotų ją oficialiai paskelbus ir galiotų tik iki 2020 m. birželio 1 d.

Pritarti iš dalies:

1. nepritarti dėl projekto 11 straipsnio 5 dalies;

2. pritarti dėl projekto 11 straipsnio 2 dalies.

1. Projekte nustatyti normų galiojimo terminą ir  įsigaliojimo datą nėra galimybės, nes nežinoma, kada bus atšaukta Vyriausybės paskelbta ekstremalioji situacija ir karantinas.

 

10.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-05-04

11

6

 

10. Įstatymo projekto 11 straipsnio 4 dalyje, atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekte numatomi skirtingi tam tikrų nuostatų įsigaliojimo ir galiojimo terminai, reikėtų aiškiai apibrėžti atskirų nuostatų įsigaliojimo terminus, vengiant apibendrintos formuluotės „iki šio įstatymo įsigaliojimo“, „įsigaliojus šiam įstatymui“ ir normų taikymą susieti su konkrečių dalių įsigaliojimu.

Pritarti.

Žr. komiteto pasiūlymus.

 

11.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-05-04

11

3,

4,

5

 

11. Pastebėtina, kad įstatymo projektu siūlomos nuostatos yra siejamos su šiuo metu paskelbto karantino laikotarpiu, tačiau galima situacija, kuomet karantinas būtų atšauktas, o po tam tikro laiko, pasikeitus aplinkybėms, vėl įvestas visoje šalyje ar tik tam tikrų savivaldybių teritorijose. Neaišku, kaip įstatymo projekto 11 straipsnyje nurodyti terminai ir laikotarpiai būtų skaičiuojami tokiu atveju. Svarstytina, ar atsižvelgiant į tai, nereikėtų atsisakyti normų, kurių galiojimas atšaukus karantiną būtų terminuotas (6 mėnesių laikotarpiai šio straipsnio 2 ir 3 dalyse).

Nepritarti.

Projektu siekiama sušvelninti dėl koronaviruso (COVID-19) pandemijos plitimo grėsmės kylančias socialines pasekmes (darbo netekimą, pajamų sumažėjimą ir pan.). Projektu siūlomos  nuostatos, išskyrus socialinės pašalpos mokėjimo pratęsimą be atskiro asmens prašymo, yra skirtos tik šiai konkrečiai ekstremaliajai situacijai ir karantinui bei 6 mėnesių laikotarpiui po jų atšaukimo.

12.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-05-04

11

7

 

12. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti reikės papildomų valstybės biudžeto asignavimų. Atsižvelgiant į tai, ir į tai, kad įstatymo projekto 11 straipsnio 7 dalyje papildomų valstybės biudžeto asignavimų skyrimas nėra sureguliuotas tinkamai, kartu su šiuo įstatymo projektu turėtų būti teikiamas Lietuvos Respublikos 2020 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas. 

 

Pritarti iš dalies.

Žr. komiteto pasiūlymus.

 

Siūlome šios nuostatos iš viso atsisakyti, kadangi lėšos konkrečiam įstatymui įgyvendinti yra numatomos ne pačiame įstatyme, o konkrečių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymuose.

Papildomų lėšų poreikį įstatymui įgyvendinti Vyriausybė finansuos iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų. 2020-03-17 Seimas priėmė 2020 metų  valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo Nr. XIII-2695 9 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIII-2819, kuriuo leido  teikti valstybės garantijas dėl paskolų, naudojamų ekstremaliųjų situacijų paveiktos ekonomikos skatinimo tikslams gyvendinti ir likvidumui didinti. Bendra tokių įsipareigojimų, prisiimtų 2020 metais, suma vienu metu negali viršyti 500 mln. eurų. Įstatymu taip pat padidintas Vyriausybės grynojo skolinių įsipareigojimų pokyčio limitas iki 5,401 mlrd. eurų. Įstatymui įgyvendinti reikalingos papildomos lėšos bus skiriamos Vyriausybės  nutarimais.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai

Valius Ąžuolas, Tomas Tomilinas, 2020-05-05

2

3

 

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje ir 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo turi teisę į piniginę socialinę paramą (socialinę pašalpą, būsto šildymo, geriamojo ir karšto vandens išlaidų kompensacijas), jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens nuosavybės teise turimo turto vertė neviršija šiame įstatyme nustatyto turto vertės normatyvo. Tuo atveju, jeigu nuosavybės teise turimo turto vertė viršija turto vertės normatyvą, savivaldybės administracija turi teisę savivaldybės tarybos nustatyta tvarka piniginę socialinę paramą skirti išimties tvarka (savivaldybių diskrecija).

Siekiant užtikrinti socialinės paramos prieinamumą nepasiturintiems gyventojams, t. y., galimybę kreiptis ir gauti piniginę socialinę paramą asmenims, kurių pajamos neviršija Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatyme nustatytą gaunamų pajamų ribą, tačiau nuosavybės teise turimo turto vertė viršija turto vertės normatyvą, siūloma įtvirtinti imperatyvią teisės normą, sudarančią teisinį pagrindą 3 mėnesius skirti piniginę socialinę paramą netaikant reikalavimo dėl turimo turto vertės atitikimo nustatytam turto vertės normatyvui. Per šį laikotarpį asmenys turėtų apsispręsti, kaip toliau disponuoti nuosavybės teise turimu turtu, kurio vertė viršija nustatytą turto vertės normatyvą, nes piniginės socialinės paramos paskirtis teikti paramą tada, kada jos labiausiai reikia, kai suaugę asmenys yra išnaudoję visas kitų pajamų gavimo galimybes.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2  straipsnio 3 dalyje dėstomą keičiamo Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 6 straipsnio 1 punktą, ir ją išdėstyti taip:

“1) bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens nuosavybės teise turimo turto, nurodyto šio įstatymo 14 straipsnyje, vertė neviršija turto vertės normatyvo. Jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens nuosavybės teise turimo turto, nurodyto šio įstatymo 14 straipsnyje, vertė viršija turto vertės normatyvą, nustatant teisę į socialinę pašalpą, kai kreiptasi pirmą kartą arba praėjus ne mažiau kaip 24 mėnesiams nuo paskutinio mėnesio, už kurį socialinė pašalpa buvo paskirta,  šis reikalavimas 3 mėnesius netaikomas;”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

Žr. komiteto pasiūlymus.

 

2.

Seimo nariai

Valius Ąžuolas, Tomas Tomilinas, 2020-05-05

3

2

 

 

Argumentai: žr. ankstesnį pasiūlymą.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 3  straipsnio 2 dalyje dėstomą keičiamo Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 1 punktą, ir jį išdėstyti taip:

“1) bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens nuosavybės teise turimo turto, nurodyto šio įstatymo 14 straipsnyje, vertė neviršija turto vertės normatyvo. Jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens nuosavybės teise turimo turto, nurodyto šio įstatymo 14 straipsnyje, vertė viršija turto vertės normatyvą, nustatant teisę į kompensacijas, kai kreiptasi pirmą kartą arba praėjus ne mažiau kaip 24 mėnesiams nuo paskutinio mėnesio, už kurį kompensacijos buvo paskirtos,  šis reikalavimas 3 mėnesius netaikomas;”.

Pritarti.

Žr. komiteto pasiūlymus.

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijos pasiūlymai: nepaskirta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

7. 1. Komiteto sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadai.

 

7. 2. Komiteto pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-05-06

2

 

 

 

Argumentai ir pasiūlymas: Pritarę Seimo Teisės departamento išvados 1 pastabai, taip pat Seimo narių V. Ąžuolo ir T. Tomilino pasiūlymui bei taisydami redakciniu požiūriu, siūlome pakeisti įstatymo projekto (toliau – projektas) 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„6 straipsnis. Teisė į socialinę pašalpą

Bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo turi teisę į socialinę pašalpą, jeigu kreipimosi dėl socialinės pašalpos metu atitinka visus šiame straipsnyje nurodytus reikalavimus:

1) vidutinės pajamos, nurodytos ir apskaičiuotos pagal šio įstatymo 17 ir 18 straipsnius, tenkančios vienam iš bendrai gyvenančių asmenų arba vienam gyvenančiam asmeniui per mėnesį yra mažesnės kaip valstybės remiamas pajamas remiamos pajamos;

2) kiekvienas vyresnis kaip 18 metų bendrai gyvenantis asmuo, vienas gyvenantis asmuo arba vaikas (įvaikis) nuo 16 iki 18 metų atitinka bent vieną iš šio įstatymo 8 straipsnyje nurodytų sąlygų, kurioms esant bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo turi teisę į piniginę socialinę paramą.“

2. Pakeisti 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„6 straipsnis. Teisė į socialinę pašalpą

Bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo turi teisę į socialinę pašalpą, jeigu kreipimosi dėl socialinės pašalpos metu atitinka visus šiame straipsnyje nurodytus reikalavimus:

1) vidutinės pajamos, nurodytos ir apskaičiuotos pagal šio įstatymo 17 ir 18 straipsnius, tenkančios vienam iš bendrai gyvenančių asmenų arba vienam gyvenančiam asmeniui per mėnesį yra mažesnės kaip 1,1 valstybės remiamų pajamų dydžio;

2) kiekvienas vyresnis kaip 18 metų bendrai gyvenantis asmuo, vienas gyvenantis asmuo arba vaikas (įvaikis) nuo 16 iki 18 metų atitinka bent vieną iš šio įstatymo 8 straipsnyje nurodytų sąlygų, kurioms esant bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo turi teisę į piniginę socialinę paramą.“

3. Pakeisti 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„6 straipsnis. Teisė į socialinę pašalpą

Bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo turi teisę į socialinę pašalpą, jeigu kreipimosi dėl socialinės pašalpos metu atitinka visus šiame straipsnyje nurodytus reikalavimus:

1) bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens nuosavybės teise turimo turto, nurodyto šio įstatymo 14 straipsnyje, vertė neviršija turto vertės normatyvo;. Jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens nuosavybės teise turimo turto, nurodyto šio įstatymo 14 straipsnyje, vertė viršija turto vertės normatyvą, nustatant teisę į socialinę pašalpą, kai kreiptasi pirmą kartą arba praėjus ne mažiau kaip 24 mėnesiams nuo paskutinio mėnesio, už kurį socialinė pašalpa buvo paskirta, šis reikalavimas 3 mėnesius netaikomas;

2) vidutinės pajamos, nurodytos ir apskaičiuotos pagal šio įstatymo 17 ir 18 straipsnius, tenkančios vienam iš bendrai gyvenančių asmenų arba vienam gyvenančiam asmeniui per mėnesį yra mažesnės kaip 1,1 valstybės remiamų pajamų dydžio;

3) kiekvienas vyresnis kaip 18 metų bendrai gyvenantis asmuo, vienas gyvenantis asmuo arba vaikas (įvaikis) nuo 16 iki 18 metų atitinka bent vieną iš šio įstatymo 8 straipsnyje nurodytų sąlygų, kurioms esant bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo turi teisę į piniginę socialinę paramą.“

Pritarti.

 

2.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-05-06

3

2

 

 

Argumentai ir pasiūlymas: Pritarę Seimo narių V. Ąžuolo ir T. Tomilino pasiūlymui, siūlome pakeisti projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamą galiojančio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 1 punktą, ir jį išdėstyti taip:

„1) bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens nuosavybės teise turimo turto, nurodyto šio įstatymo 14 straipsnyje, vertė neviršija turto vertės normatyvo. Jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens nuosavybės teise turimo turto, nurodyto šio įstatymo 14 straipsnyje, vertė viršija turto vertės normatyvą, nustatant teisę į kompensacijas, kai kreiptasi pirmą kartą arba praėjus ne mažiau kaip 24 mėnesiams nuo paskutinio mėnesio, už kurį kompensacijos buvo paskirtos,  šis reikalavimas 3 mėnesius netaikomas;“.

Pritarti.

 

3.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-05-06

3

3

 

 

Argumentai ir pasiūlymas: Taisydami redakciniu požiūriu, siūlome pakeisti projekto 3 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Pakeisti 7 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:                                      

„1) būsto šildymo išlaidos, kai naudingasis būsto plotas ir atskirų energijos ar kuro rūšių sąnaudos būstui šildyti ne didesni už šio įstatymo 12 straipsnyje nustatytus normatyvus, viršija 10 procentų skirtumo tarp bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens vidutinių pajamų per mėnesį ir valstybės remiamų pajamų bendrai gyvenantiems asmenims dydžio arba 1,5 valstybės remiamų pajamų dydžio vienam gyvenančiam asmeniui arba (ir)“.

Pritarti.

 

4.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-05-06

4

 

 

 

Argumentai ir pasiūlymas: Pritarę Seimo Teisės departamento išvados 2 pastabai, siūlome pakeisti projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„4 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„9 straipsnis. Socialinės pašalpos dydis

1. Socialinės pašalpos dydis vienam gyvenančiam asmeniui, turinčiam teisę ją gauti, sudaro:

1) skirtumą tarp 1,4 valstybės remiamų pajamų dydžio vienam gyvenančiam asmeniui ir vidutinių vieno gyvenančio asmens pajamų per mėnesį – kai socialinė pašalpa mokama iki 6 mėnesių ne ilgiau kaip 6 mėnesius;

2) skirtumą tarp 1,2 valstybės remiamų pajamų dydžio vienam gyvenančiam asmeniui ir vidutinių vieno gyvenančio asmens pajamų per mėnesį – kai socialinė pašalpa mokama nuo 6 iki 12 mėnesių;

3) skirtumą tarp 1,1 valstybės remiamų pajamų dydžio vienam gyvenančiam asmeniui ir vidutinių vieno gyvenančio asmens pajamų per mėnesį – kai socialinė pašalpa mokama ilgiau kaip 12 mėnesių.

2. Šio straipsnio 1 dalyje nustatyti socialinės pašalpos mokėjimo laikotarpiai skaičiuojami sudedant visus laikotarpius, kuriais buvo mokama socialinė pašalpa. Jeigu dėl socialinės pašalpos asmuo kreipiasi praėjus ne mažiau kaip 6 mėnesiams nuo paskutinio jos gavimo laikotarpio, šio straipsnio 1 dalyje numatyti socialinės pašalpos mokėjimo laikotarpiai pradedami skaičiuoti iš naujo nuo mėnesio, kurį ši aplinkybė atsirado mokama socialinė pašalpa, pirmos dienos.“

Pritarti.

 

5.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-05-06

5

2

 

 

Argumentai ir pasiūlymas: Pritarę Seimo Teisės departamento išvados 3 pastabai, siūlome pakeisti projekto 5 straipsnio 2 dalį, išbraukti projekto 5 straipsnio 3 dalį, ir pakeistą projekto 5 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

2. Papildyti 10 straipsnį nauja 2 dalimi:

2. Papildomai socialinė pašalpa skiriama ir mokama už kiekvieną pagal darbo sutartį ar darbo santykiams prilygintų teisinių santykių pagrindu dirbtą mėnesį, bet ne ilgiau kaip 12 mėnesių, ir jos dydis bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui sudaro:

1) pirmą–trečią papildomai mokamos socialinės pašalpos mokėjimo mėnesį – 100 procentų socialinės pašalpos, mokėtos per praėjusius 6 mėnesius iki įsidarbinimo, vidutinio dydžio;

2) ketvirtą–šeštą papildomai mokamos socialinės pašalpos mokėjimo mėnesį – 80 procentų socialinės pašalpos, mokėtos per praėjusius 6 mėnesius iki įsidarbinimo, vidutinio dydžio;

3) šeštą–dvyliktą papildomai mokamos socialinės pašalpos mokėjimo mėnesį – 50 procentų socialinės pašalpos, mokėtos per praėjusius 6 mėnesius iki įsidarbinimo, vidutinio dydžio.“

3. Buvusias 10 straipsnio 2–4 dalis laikyti atitinkamai 3–5 dalimis.

2. Papildyti 10 straipsnį 11 dalimi:

„11. Papildomai socialinė pašalpa skiriama ir mokama už kiekvieną pagal darbo sutartį ar darbo santykiams prilygintų teisinių santykių pagrindu dirbtą mėnesį, bet ne ilgiau kaip už 12 dirbtų mėnesių, ir jos dydis bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui sudaro:

1) pirmą–trečią papildomai mokamos socialinės pašalpos mokėjimo mėnesį – 100 procentų socialinės pašalpos, mokėtos per praėjusius 6 mėnesius iki įsidarbinimo, vidutinio dydžio;

2) ketvirtą–šeštą papildomai mokamos socialinės pašalpos mokėjimo mėnesį – 80 procentų socialinės pašalpos, mokėtos per praėjusius 6 mėnesius iki įsidarbinimo, vidutinio dydžio;

3) šeštą–dvyliktą papildomai mokamos socialinės pašalpos mokėjimo mėnesį – 50 procentų socialinės pašalpos, mokėtos per praėjusius 6 mėnesius iki įsidarbinimo, vidutinio dydžio.

Pritarti.

 

6.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-05-06

6

 

 

 

Argumentai ir pasiūlymas: Taisydami redakciniu požiūriu, siūlome pakeisti projekto 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„6 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 11 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) šildymo sezono metu – būsto šildymo išlaidų, kai naudingasis būsto plotas ir atskirų energijos ar kuro rūšių sąnaudos būstui šildyti ne didesni už šio įstatymo 12 straipsnyje nustatytus normatyvus, dalis, viršijanti 10 procentų skirtumo tarp bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens vidutinių pajamų per mėnesį ir valstybės remiamų pajamų bendrai gyvenantiems asmenims dydžio arba 1,5 valstybės remiamų pajamų dydžio vienam gyvenančiam asmeniui;“.

2. Pakeisti 11 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens vidutinės pajamos per mėnesį neviršija valstybės remiamų pajamų bendrai gyvenantiems asmenims dydžio arba 1,5 valstybės remiamų pajamų dydžio vienam gyvenančiam asmeniui, skiriama būsto šildymo išlaidų kompensacija yra lygi faktinėms būsto šildymo išlaidoms, jeigu naudingasis būsto plotas ir atskirų energijos ar kuro rūšių sąnaudos būstui šildyti yra ne didesni už šio įstatymo 12 straipsnyje nustatytus normatyvus.“

Pritarti.

 

7.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-05-06

8

 

 

 

Argumentai ir pasiūlymas: suderindami su Užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 20, 25, 37, 38, 41, 42, 43, 44, 47, 55 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 48(1) straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-4774 nuostata darbo paieškos išmoką mokėti iki 2020 m. gruodžio 31 d. ir pritarę Seimo Teisės departamento išvados 7 pastabai, siūlome pakeisti projekto 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„8 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 17 straipsnio 1 dalį 23 punktu:

„23) nedarbo socialinio draudimo išmoka, mokama pagal Lietuvos Respublikos nedarbo socialinio draudimo įstatymą, darbo paieškos išmoka, mokama pagal Užimtumo įstatymą.

2. Papildyti 17 straipsnio 1 dalį 23 punktu:

„23) nedarbo socialinio draudimo išmoka, mokama pagal Lietuvos Respublikos nedarbo socialinio draudimo įstatymą.“

2. 3. Pakeisti 17 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Apskaičiuojant šio straipsnio 1 dalyje nurodytas vidutines mėnesio pajamas, į bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens pajamas neįskaitoma šio straipsnio 1 dalies 1, 7, 71 ir 23 punktuose nurodytų pajamų dalis:

1) 20 procentų – bendrai gyvenantiems asmenims, neauginantiems vaikų (įvaikių), arba vienam gyvenančiam asmeniui;

2) 25 procentai – bendrai gyvenantiems asmenims, auginantiems vieną ar du vaikus (įvaikius);

3) 30 procentų – bendrai gyvenantiems asmenims, auginantiems tris ar daugiau vaikų (įvaikių);

4) 35 procentai – asmenims, vieniems auginantiems vieną ar du vaikus (įvaikius);

5) 40 procentų – asmenims, vieniems auginantiems tris ar daugiau vaikų (įvaikių).“

4. Pakeisti 17 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Nustatant šio straipsnio 1 dalies 1, 7, 71 ir 23 punktuose nurodytų neįskaitomų pajamų dalį, vyresni kaip 18 metų vaikai (įvaikiai) įskaitomi į bendrai gyvenančių asmenų sudėtį pagal šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalį.

Pritarti.

 

8.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-05-06

10

 

 

 

Argumentai ir pasiūlymas: Pritarę Seimo Teisės departamento išvados 8 pastabai ir taisydami redakciniu požiūriu, siūlome pakeisti projekto 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„10 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 23 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) skirti socialinę pašalpą, jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens vidutinės pajamos per mėnesį yra mažesnės kaip valstybės remiamos pajamos bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui, tačiau bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo neatitinka šio įstatymo 6 straipsnio 2 punkte nustatytų reikalavimų;“.

2. Pakeisti 23 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) skirti socialinę pašalpą, jeigu vieno iš bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens vidutinės pajamos per mėnesį yra mažesnės kaip 1,1 valstybės remiamų pajamų dydžio, tačiau bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo neatitinka šio įstatymo 6 straipsnio 2 punkte nustatyto reikalavimo;“.

3. Pakeisti 23 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) skirti socialinę pašalpą, jeigu vieno iš bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens vidutinės pajamos per mėnesį yra mažesnės kaip 1,1 valstybės remiamų pajamų dydžio, tačiau bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo neatitinka šio įstatymo 6 straipsnio 1 ar 3 punkte nustatytų reikalavimų;“.

4. Pakeisti 23 straipsnio 3 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) skirti kompensacijas, jeigu išlaidos už būsto šildymą, už faktinį geriamojo vandens ir (ar) karšto vandens kiekį atitinka šio įstatymo 11 straipsnyje nustatytus kompensuojamus dydžius, tačiau bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo neatitinka šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyto reikalavimo;“.

5. Pakeisti 23 straipsnio 3 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) skirti kompensacijas, jeigu išlaidos už būsto šildymą, už faktinį geriamojo vandens ir (ar) karšto vandens kiekį atitinka šio įstatymo 11 straipsnyje nustatytus kompensuojamus dydžius, tačiau bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo neatitinka šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 1 ar 2 punkte nustatytų reikalavimų;“.

6. Pakeisti 23 straipsnio 3 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

„6) skirti socialinę pašalpą, jeigu vidutinės pajamos vienam vieno iš bendrai gyvenančių asmenų arba vienam gyvenančiam asmeniui vieno gyvenančio asmens vidutinės pajamos per mėnesį yra lygios 1,1 valstybės remiamų pajamų dydžio arba bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens vidutinės pajamos per mėnesį ne daugiau kaip 50 procentų viršija 1,1 valstybės remiamų pajamų dydžio, arba apskaičiuota socialinė pašalpa yra mažesnė už šio įstatymo 22 straipsnio 9 dalyje nustatytą dydį ir bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo atitinka šio įstatymo 6 straipsnio 1 ir 3 punktuose nustatytus reikalavimus 2 punkte nustatytą reikalavimą: vienam gyvenančiam asmeniui ir dviem bendrai gyvenantiems asmenims – 25 procentų valstybės remiamų pajamų dydžio; trims ir keturiems bendrai gyvenantiems asmenims – 50 procentų valstybės remiamų pajamų dydžio; penkiems ir daugiau bendrai gyvenančių asmenų – 70 procentų valstybės remiamų pajamų dydžio;“.

7.  Pakeisti 23 straipsnio 3 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

„6) skirti socialinę pašalpą, jeigu vieno iš bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens vidutinės pajamos per mėnesį yra lygios 1,1 valstybės remiamų pajamų dydžio arba bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens vidutinės pajamos per mėnesį ne daugiau kaip 50 procentų viršija 1,1 valstybės remiamų pajamų dydžio, arba apskaičiuota socialinė pašalpa yra mažesnė už šio įstatymo 22 straipsnio 9 dalyje nustatytą dydį ir bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo atitinka šio įstatymo 6 straipsnio 1 ir 3 punktuose nustatytus reikalavimus: vienam gyvenančiam asmeniui ir dviem bendrai gyvenantiems asmenims – 25 procentų valstybės remiamų pajamų dydžio; trims ir keturiems bendrai gyvenantiems asmenims – 50 procentų valstybės remiamų pajamų dydžio; penkiems ir daugiau bendrai gyvenančių asmenų – 70 procentų valstybės remiamų pajamų dydžio;“.

Pritarti.

 

9.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-05-06

11

 

 

 

Argumentai ir pasiūlymas: Pritarę Seimo Teisės departamento išvados 9, 10 pastaboms ir pritarę 12 pastabai iš dalies, taip pat suderindami su Užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 20, 25, 37, 38, 41, 42, 43, 44, 47, 55 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 48(1) straipsniu įstatymo projektu Nr. XIIIP-4774, siūlome pakeisti projekto 11 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„11 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, taikymas ir įgyvendinimas

1. Šio įstatymo 1 straipsnis, 2 straipsnio 2 dalis, 3 straipsnio 3 dalis, 4–8 4-7 ir 10 straipsniai, 8 straipsnio 3, 4 dalys ir 10 straipsniai ir 10 straipsnio 2, 6 dalys įsigalioja 2020 m. birželio 1 d.

2. Šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalis įsigalioja 2020 m. birželio 1 d. ir galioja iki 2020 m. gruodžio 31 d.

3. Šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalis įsigalioja 2021 m. sausio 1 d.

4. Šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalis ir 10 straipsnio 1 dalis galioja iki 2020 m. gegužės 31 d.

5. Šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalis įsigalioja 2020 m. birželio 1 d. ir galioja iki dienos, kai sueina 6 mėnesiai po to, kai buvo atšaukta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 152 „Dėl valstybės lygio ekstremaliosios situacijos paskelbimo“ paskelbta ekstremalioji situacija ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. kovo 14 d. nutarimu Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“ paskelbtas karantinas, arba kai sueina jų paskelbimo terminai.

3. 6. Šio įstatymo 2 straipsnio 3 dalis, ir 3 straipsnio 2 dalis, 10 straipsnio 3, 5 ir 7 dalys įsigalioja kitą dieną po to, kai sueina 6 mėnesiai, kai buvo atšaukta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 152 „Dėl valstybės lygio ekstremaliosios situacijos paskelbimo“ paskelbta ekstremalioji situacija ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. kovo 14 d. nutarimu Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“ paskelbtas karantinas, arba kai sueina jų paskelbimo terminai.

2. 7. Šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalis ir 10 straipsnio 4 dalis galioja iki dienos, kai sueina 6 mėnesiai po to, kai buvo atšaukta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 152 „Dėl valstybės lygio ekstremaliosios situacijos paskelbimo“ paskelbta ekstremalioji situacija ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. kovo 14 d. nutarimu Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“ paskelbtas karantinas, arba kai sueina jų paskelbimo terminai.

4. 8. Piniginės socialinės paramos skyrimas įsigaliojus šio įstatymo nuostatoms: Piniginė socialinė parama nuo 2020 m. birželio 1 d. skiriama šia tvarka:

1) jeigu sprendimas dėl piniginės socialinės paramos skyrimo priimtas iki šio įstatymo įsigaliojimo, piniginės socialinės paramos dydis neperskaičiuojamas;

2) jeigu dėl piniginės socialinės paramos buvo kreiptasi iki šio įstatymo įsigaliojimo 2020 m. birželio 1 d., skiriant piniginę socialinę paramą, taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo 2020 m. birželio 1 d. galiojusios Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo nuostatos;

3) jeigu dėl piniginės socialinės paramos buvo kreiptasi įsigaliojus šiam įstatymui po 2020 m. birželio 1 d. ir vadovaujantis Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 21 straipsnio 2, 4, 5 ir (ar) 6 dalimis skiriama piniginė socialinė parama už mėnesius iki šio įstatymo įsigaliojimo 2020 m. birželio 1 d., taikomos šio įstatymo nuostatos, kurios įsigalioja 2020 m. birželio 1 d.;

4) šio įstatymo 4 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje numatyti socialinės pašalpos gavimo laikotarpiai pradedami skaičiuoti nuo šio įstatymo straipsnio įsigaliojimo dienos.

5. 9. Jeigu papildoma socialinės pašalpos dalis įsidarbinus paskirta iki šio įstatymo įsigaliojimo 2020 m. birželio 1 d. ir jos mokėjimo laikotarpis nepasibaigęs, įsigaliojus šiam įstatymui šio įstatymo 5 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 10 straipsniui, papildomai skiriamos socialinės pašalpos įsidarbinus dydis perskaičiuojamas šio įstatymo 5 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 10 straipsnio 2 11 dalyje nustatyta tvarka. 

6. 10. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministras ir savivaldybių institucijos iki 2020 m. gegužės 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus dėl nuostatų, kurios įsigalioja 2020 m. birželio 1 d.

7. Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nustatytoms sritims finansuoti 2020 m. papildomai iš valstybės biudžeto savivaldybėms skiriama 31,64 mln. eurų.“

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 2.

           

            9. Komiteto paskirtas pranešėja: Rimantė Šalaševičiūtė.

 

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

           

            PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas patobulintas suredaguotas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                       Rimantė Šalaševičiūtė

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Aleksejūnienė