LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS OFICIALIOSIOS STATISTIKOS ĮSTATYMO NR. I-270 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-05-23 Nr. XIVP-1692

Vilnius

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijos, įstatymų ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1.        Siekiant teisinio aiškumo, nauja redakcija dėstomo Oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 11 dalyje reikėtų plačiau atskleisti formuluotės „žemiausio detalumo lygmens duomenys“ turinį, nes tokia sąvoka nei keičiamame įstatyme, nei kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose nėra vartojama.

2.        Atkreipiame dėmesį, kad teisės aktų nuostatos turėtų būti dėstomos norminiu, o ne pavyzdiniu būdu. Atsižvelgus į tai, siūlytina keičiamo įstatymo 2 straipsnio 15 dalyje atsisakyti nuostatos dalies dėstymo skliaustuose. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai tikslintinos ir keičiamo įstatymo 12 straipsnio 3 dalies 6 punkto ir keičiamo įstatymo 15 straipsnio 4 dalies nuostatos.

3.        Atsižvelgiant į tai, kad sąvokas apibrėžiančiame įstatymo straipsnyje turi būti vengiama trumpinių įvedimo, o taip pat į tai, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 22 dalyje pateikiama sąvokos apibrėžtis yra tautologinio pobūdžio, šią dalį siūlome dėstyti taip: „Valstybės duomenys - šio įstatymo 21 straipsnio 1 dalyje nustatytais tikslais Valstybės duomenų valdysenos informacinėje sistemoje ir Valstybės duomenų valdymo platformoje kaupiamos pirminių duomenų, administracinių duomenų kopijos, informacija, dokumentai ir (arba) jų kopijos ir kiti duomenys, išskyrus statistinius duomenis“. Jeigu būtų atsižvelgta į šią pastabą, minėta dalis turėtų būti dėstoma kaip 2 straipsnio 21 dalis (pagal sąvokų abėcėlinę tvarką).

4.        Atkreipiame dėmesį, kad vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 112 punktu, jei teisės akto, institucijos ir pan. pavadinimas, prasidedantis žodžiais „Lietuvos Respublikos“, minimas ne kartą, pirmą kartą parašius visą pavadinimą, toliau jis gali būti rašomas be žodžių „Lietuvos Respublikos“. Atsižvelgiant į tai, siūlytina keičiamo įstatymo 2 straipsnio 23 dalyje prieš žodžius „Vyriausybės nutarimais“ atsisakyti žodžių „Lietuvos Respublikos“.

5.        Keičiamo įstatymo 4 straipsnio pavadinime nurodoma, kad šis straipsnis reglamentuoja valstybės duomenų valdysenos principus, tuo tarpu šio straipsnio 1 dalyje iki dvitaškio nustatyta, kad šiais principais grindžiamas valstybės duomenų valdysena, valdymas ir tvarkymas. Atkreiptinas dėmesys, kad sąvoka „valstybės duomenų valdysena“ būtent ir suponuoja šių duomenų valdymą bei tvarkymą, todėl siūloma formuluotė, mūsų nuomone, yra perteklinė. Jeigu, vis dėlto, sąvoka „valstybės duomenų valdysena“ savo turiniu skiriasi nuo valstybės duomenų valdymo ir tvarkymo, tai keičiamame įstatyme reikėtų aiškiai atskleisti (be to, tokiu atveju reikėtų ir suderinti straipsnio pavadinimą su šio straipsnio 1 dalimi).

6.        Atsižvelgiant į tai, kad Valstybės duomenų valdysenos informacinė sistema jau yra įsteigta, keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje nėra jokio poreikio ir tikslo nurodyti šią informacinę sistemą įsteigusį subjektą. Vietoj to, tikslingiau nurodyti, kad Valstybės duomenų agentūra yra šios informacinės sistemos valdytoja ir tvarkytoja.

7.        Keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 1 punkte vietoj žodžių „Lietuvos Respublikos finansų ministerijai“ įrašytini žodžiai „finansų ministrui“.

8.        Siekiant teisinio aiškumo, galbūt tikslinga keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 2 punkte nustatyti, kad Valstybės duomenų agentūra teikia išvadas ne dėl kitų oficialiąją statistiką tvarkančių įstaigų parengtų statistinių tyrimų statistinių formuliarų, statistinių rodiklių sąrašų ir metodikų (nes nebūtų aiškus tokios išvados teikimo tikslas apskritai), o būtent dėl šių statistinių formuliarų, statistinių rodiklių sąrašų ir metodikų projektų, t.y. būtų aišku, kad šie dokumentai, prieš juos oficialiai tvirtinant, derinami su Valstybės duomenų agentūra.

9.        Siekiant teisinio aiškumo, keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalį bei 8 straipsnio 2 dalį siūlome papildyti nurodant, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė tvirtina ne tik šių patariamųjų institucijų institucinę sudėtį, tačiau ir jų nuostatus.

10.    Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje yra vartojama sąvoka ,,duomenų subjektas“, kuri nėra apibrėžiama. Pažymime, jog nuo sąvokų turinio gali priklausyti tam tikrų asmenų teisių ir pareigų apimtis, todėl šių sąvokų turinys turi būti aiškus iš įstatymo teksto ir negali būti reguliuojamas poįstatyminiais teisės aktais. Todėl minėtos sąvokos įstatyme turi būti aiškiai apibrėžtos. Kitu atveju projekte gali būti pateikta nuoroda į kitus įstatymus, kuriuose šios sąvokos yra apibrėžtos, nurodant, jog jos suprantamos, kaip tai nustatyta nurodytuose įstatymuose.

Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl keičiamo įstatymo 10 straipsnio 8 dalyje vartojamos sąvokos ,,duomenų apsaugos pareigūnas“, kuri taip pat nėra apibrėžiama projekto nuostatose.

11.    Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 10 straipsnio 10 dalyje nereikėtų apibrėžti bent minimalių reikalavimų stebėjimo periodiškumui, t.y. nustatyti laikotarpį, kuriam praėjus oficialią statistiką tvarkanti įstaiga privalėtų peržiūrėti, ar neišnyko duomenų subjektų teisių netaikymo priežastys.

12.    Siekiant suvienodinti keičiamame įstatyme vartojamus terminus, siūlytina keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies 1 punkte po žodžių „Europos Sąjungos teisės aktais arba“, įrašyti žodžius „Lietuvos Respublikos“.

13.    Keičiamo įstatymo 20 straipsnio į dalyje po žodžių „Šio įstatymo 21 straipsnio 1 dalies 10 punkte“ žodis „nustatytiems“, keistinas žodžiu „nustatytam“.

14.    Keičiamo įstatymo 21 straipsnio 4 dalyje reikėtų patikslinti, ar registrų, informacinių sistemų valdytojai ir (ar) tvarkytojai privalo sudaryti sąlygas Valstybės duomenų agentūrai gauti į Valstybės duomenų valdysenos informacinę sistemą šiam tikslui reikalingus institucijų, registrų, informacinių sistemų duomenis ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo šių duomenų gavimo užklausos, ar, vis dėlto, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo šių duomenų įrašymo į atitinkamus registrus ir informacines sistemas.

15.    Siekiant aiškumo keičiamo įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 1 punkte numatytas 30 dienų terminas  turėtų būti sietinas su kalendorinėmis arba darbo dienomis.

16.    Keičiamo 25 straipsnio 3 dalis tikslintina, nurodant, kad Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis finansuojama ne pati Valstybės duomenų valdymo platforma, o šios platformos administravimas.

17.    Keičiamo 25 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „agentūra“ įrašytini žodžiai „agentūros direktorius“.

18.    Atkreipiame dėmesį, jog Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo 3 straipsnio 6 dalyje pateiktas principas „Būtina žinoti“ ir jo reikšmė, todėl, atsižvelgiant į tai, reikėtų keičiamo įstatymo 26 straipsnio 1 dalyje ir 27 straipsnio 1 dalyje minimą principą rašyti iš didžiosios raidės bei svarstytina ar neturėtų būti pateikta nuoroda į minėtą įstatymą, nes keičiamame įstatyme principo “Būtina žinoti” reikšmė nėra paaiškinta.

19.    Projekto 2 straipsnio 2 dalyje pavedimas priimti reikalingus poįstatyminius teisės aktus  turėtų būti įtvirtintas Lietuvos statistikos departamento direktoriui, kaip šios įstaigos vadovui.

 

 

Departamento direktorius                                                                                            Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

M. Griščenko, tel. (8 5) 239 6552, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]

E. Sadauskienė, tel. (8 5) 239 6167, el. p. [email protected]