LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCIJOS 44 straipsnio pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2018-11-13 Nr. XIIIP-2816

Vilnius

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

Projektu siūloma, be kita ko, nustatyti apribojimą visuomeninio transliuotojo organų nariams dalyvauti politinių partijų ir kitų organizacijų veikloje.

Siūloma Konstitucijos norma šia apimtimi diskutuotina.

Konstitucijos stabilumas yra tokia jos savybė, kuri kartu su kitomis (inter alia – ir pirmiausia – su Konstitucijos ypatinga, aukščiausia teisine galia) konstitucinį teisinį reguliavimą atskiria nuo žemesnės galios teisės aktais nustatyto (ordinarinio) teisinio reguliavimo (Konstitucinio Teismo 2006 m. kovo 14 d. nutarimas), o Konstituciją – nuo visų kitų teisės aktų. Konstitucijos stabilumas – didžiulė teisinė vertybė. Konstitucija neturi būti keičiama, jeigu tai nėra teisiškai būtina. Viena iš sąlygų, užtikrinančių Konstitucijos, kaip teisinės realybės, stabilumą, yra jos teksto stabilumas. Konstitucijos, kaip itin stabilaus teisės akto, prasmė taip pat būtų ignoruojama, jeigu intervencija į jos tekstą būtų daroma kiekvienąkart, kai pasikeičia kurie nors teisiškai reguliuotini visuomeniniai santykiai (Konstitucinio Teismo 2006 m. kovo 28 d., 2012 m. vasario 27 d. nutarimai).

Konstitucinis Teismas yra pažymėjęs, kad konstitucinė visuomeninio transliuotojo misija suponuoja ir tai, kad turi būti sudarytos materialiosios, organizacinės, finansinės sąlygos visuomeniniam transliuotojui veiksmingai ją vykdyti, taip pat kad įstatymu nustatytu teisiniu reguliavimu turi būti užtikrintas visuomeninio transliuotojo nepriklausomumas nuo valdžios institucijų, pareigūnų, taip pat kitų asmenų kišimosi į jo veiklą (Konstitucinio Teismo 2006 m. gruodžio 21 d. nutarimas).

Taigi, įvertinus Konstitucinio Teismo suformuluotą doktriną darytina išvada, kad visuomeninio transliuotojo statusas bei įstatymų leidėjo pareiga įstatymu užtikrinti jo nepriklausomumą kyla iš Konstitucijos nuostatų. Todėl projektu siūloma nuostata, kuria siūloma įtvirtinti vieną iš visuomeninio transliuotojo nepriklausomumo elementų – jo organų narių dalyvavimo politinių partijų ir kitų politinių organizacijų veikloje apribojimą – įtvirtintina ordinariniame įstatyme, o ne Konstitucijoje.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Ožiūnienė, tel. (8 5) 239 6168, el. p. audrone.oziuniene@lrs.lt

P. Žukauskas, tel. (8 5) 239 6832, el. p. [email protected]